Forum > Demolåtar

MaxB - The Hacienda

<< < (5/9) > >>

MaxB:
Idag satte jag på nya strängar på nylongitarren. Jag tror att den nyskapade Mexico-idén från lyssnare på kontrollummet.com kräver en nylonsträngad gura i introt, alltså en total remake av den här låt-idén. Finns synpunkter eller andra idéer är jag tacksam om jag får höra dem!

MaxB:

--- Citat från: MaxB skrivet 17.02.2008, 13:08:51 ---Idag satte jag på nya strängar på nylongitarren.
--- Slut citat ---

Här är en helt ny inspelning från igår. Jag har lagt om alla instrument på nytt. I introt finns en nylongitarr istället för den stålsträngade.

Jag vill ha levande trummor på den låten och jag antar att det finns en hel del annat som återstår att göra också...
Tacksam för tips, idéer och synpunkter. Nån tipsade om att ha med en brölande elelr gråtande sax nånstans där låten kommit igång. Det skulle vara häftigt! Men jag känner ingen saxofon.

[REDIGERAD]Länken bortagen[REDIGERAD]

egghuvud:
Snyggt med akustiska gitarrer. Komlpett med sprak och allt. Är tveksam till trummorna som känns som att de sackar på något underligt vis. Ljuden är lite corny också. T e x känns hihhatten märkligt dominant. Gillar inte alls de vassa vispljuden heller. Jag skulle mixa om trummorna och ge dem en lite mindre domminant roll i ljudbilden.  :)

MaxB:

--- Citat från: egghuvud skrivet 18.02.2008, 13:38:55 ---Snyggt med akustiska gitarrer. Komlpett med sprak och allt. Är tveksam till trummorna som känns som att de sackar på något underligt vis. Ljuden är lite corny också. T e x känns hihhatten märkligt dominant. Gillar inte alls de vassa vispljuden heller. Jag skulle mixa om trummorna och ge dem en lite mindre domminant roll i ljudbilden.  :)

--- Slut citat ---

Vad betyder "med sprak och allt"?  :o

Ja visst sackar trummorna. Jag hade visparna genom hela låten under inspelningen. Sen efteråt testade jag andra trumloopar och nu är det inte tajt! Och både hihat och virvel är lite väl dominanta tycker jag.

Vi kommer lägga riktiga levande trummor lite senare, då jag bestämt hur de olika delarna ska ligga i låten. Endera lägger jag om bas och gitarrer så att de är i synk med nuvarande loopar eller så spelar trummisen in utan click och följer instrumenten. Han brukar gilla att köra utan click-track och hänga på de andra instrumenten.

I den här inspelningen finns också en bra bit in i låten "ett fult hack" på ett ställe som ska vara tyst längre, där jag tänkt att bara en militärtrumtakt ska spelas innan allt drar igång igen.

egghuvud:

--- Citat från: MaxB skrivet 18.02.2008, 15:07:04 ---
Vad betyder "med sprak och allt"?  :o

--- Slut citat ---

Jo det kan man fan undra.  :wub: Jag menade nog att det lät autentiska gitarrer, med lite strängskrap och byxfras och så där.  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion