Forum > Demolåtar

MaxB - The Hacienda

(1/9) > >>

MaxB:
LÅTNAMN: Military
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE:
LÅTLÄNGD: 4:17
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Den här ackordsvängen och melodin vet jag inte vad det ska bli av.
http://max.shivas.se/music/MaxB_Military_test.mp3
Jag gillar den men vet inte hur jag ska lägga instrument så att det kan bli en fungerande helhet. Jag saknar också riktiga trummor som på vissa delar ska spela så där militäriskt som bara en virveltrumma kan, med små virvlar.

[REDIGERAT 2008-03-09]
Nu undrar jag om det ska vara levande trummor på den här. Det är så kul att spela sologitarr på den här så nu har jag lagt nya sologitarrer på det "riffigare" partiet.
http://max.shivas.se/music/MaxB_20080309_TheHacienda.mp3
[/REDIGERAT]

1up:
haha Vilken låt. :) Mexicomustaschen sitter som gjuten och med hatten svagt framåtlutad som skydd för solen tar man siesta

och diggar MaxB!

Blev världens överraskning när gitarren kom in efter introt som kan byggas ut lite mer.

Slår an en känslonerv i mig det sköna gitarrliret.

Bas, trummor, kompgitarr, och melodigitarren funkar jättebra tillsammans.

Leadgitarren lite hård och vass? Mjuka gärna till.

Sång?

MaxB:
Hehe låten kanske inte kommer heta Military utan "Hacienda"!
Shysst snubbe där borta, han med sin sombrero.  :lol:

Wernborg:
Clint Eastwood på nåt sätt.

Elgitarren tycker jag du ska utvisa. Mycket snyggare på akkeguran. Alternativt mjuka upp soundet ordentligt.

Ja, trummorna haltar en hel del. Du kanske klarar dig helt utan. Kanske congas istället.

Snyggt på slutet där basen följer med i melodin.

Är det mickad gitarr förresten? Låter snajsigt.

MaxB:
Nästan allt är mickat. Ackeguror till B1-mikrofon och ren elgura via "Kustom Tube 12W"-förstärkare och B1-mikrofon samt VTB1 micpreamp till "Line in" i ljudkortet. Samma väg för basgitarren faktiskt! Det är första gången jag mickar basgitarren hemma. Annars har jag alltid lajnat den. Det verkar funka hyggligt så här, trots att ljudet från basen går genom gitarrförstärkare, mic och micpreamp. Vad tycker andra som lyssnar om det?
Trummor vill jag att nån annan ska lägga senare, kanske till clicktrack. Här hafsade jag in Drumcore-trummor för att kunna vara stadigare i takten på alla instrument.

Ytterliggare en modernitet är att jag för första gången på decennier har med min Roland Juno1-synt, som jag köpte ny 1983-84. Den leker flygplan i början av låten, då mellotronstråkar från "Mellotron MKII" är med. I love them strings!!!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion