Kontrollrummet

Min första låt här på forumet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag lyckades pilla bort denna låt och har den inte där jag är nu. PM om ni vill ha den annars kommer den riktiga versionen inom kort. :)

Ja ni nu kan ni skratta eller gråta.....men nivåerna är sne å jag har kört stutt med låten kom med inputs,,,:) vad är bra vad ska ändras på...sången ska läggas om stämmor oxå...men den ligger under halvfärdig ;-)
LÅTNAMN: ---
ARTIST/GRUPP: Ante
GENRE: Pop nåt
LÅTLÄNGD: 3,45
KOMPOSITÖR: Ante
PRODUCENT: Ante
EV. MEDVERKANDE: Ante
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 14.03.2008, 16:20:23 by ante »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej Ante! Välkommen ska väl jag säga, som också är ny!!! :lol:
Jättefin låt du har skrivit! Maffigt arr tycker jag! Nu är ju inte jag expert på mixning och sånt, men i mina öron brassar du på lite för högt på blåset, framför allt på refrängen! Där försviner din röst bland all pompa och ståt(vilket är jättehäftigt, men bara för högt)
På tal om refrängen, så fick jag en liten känsla av att det skulle vara fint att förstärka den med en stämma eller kör eller doa i bakgrunden?
Bra jobbat!!! :)
Plinkar på en låt...


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej Ante! Välkommen ska väl jag säga, som också är ny!!! :lol:
Jättefin låt du har skrivit! Maffigt arr tycker jag! Nu är ju inte jag expert på mixning och sånt, men i mina öron brassar du på lite för högt på blåset, framför allt på refrängen! Där försviner din röst bland all pompa och ståt(vilket är jättehäftigt, men bara för högt)
På tal om refrängen, så fick jag en liten känsla av att det skulle vara fint att förstärka den med en stämma eller kör eller doa i bakgrunden?
Bra jobbat!!! :)

Oj....det hade jag inte väntat mig...som sagt jag ville få lite inputs å det fick jag nu...brasset ska ner, jag vet...:)

TACK TACK


freddy

  • Gäst
Tjo!
Jag tycker du har en bra och naturlig röst. Dock känns den lite "svajig" ibland, du verkar lite osäker. Känns som du har spelat in den direkt utan att öva, kör det lite fler gånger utan att spela in. Sen på den igen. Sen har du väl autotunern på också, jag skulle satsa på att försöka ta om sången istället för att köra autotunern på högvarv. Sen när det gäller mixen så tycker jag du ska sänka stråkarna och blåset, trummorna försvinner bakom. Jag gillar dock låten och jag tycker du gör en bra start här på forumet. Dock behöver du finjustera den lite bara. Ha det!



Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tjo!
Jag tycker du har en bra och naturlig röst. Dock känns den lite "svajig" ibland, du verkar lite osäker. Känns som du har spelat in den direkt utan att öva, kör det lite fler gånger utan att spela in. Sen på den igen. Sen har du väl autotunern på också, jag skulle satsa på att försöka ta om sången istället för att köra autotunern på högvarv. Sen när det gäller mixen så tycker jag du ska sänka stråkarna och blåset, trummorna försvinner bakom. Jag gillar dock låten och jag tycker du gör en bra start här på forumet. Dock behöver du finjustera den lite bara. Ha det!



Oj oj...ja auto tunern är väl lite för att jag inte kan sjunga...
Ja jag ska mixa den lite

Nu fick jag en ny tändning

TAck


freddy

  • Gäst
Tjo!
Jag tycker du har en bra och naturlig röst. Dock känns den lite "svajig" ibland, du verkar lite osäker. Känns som du har spelat in den direkt utan att öva, kör det lite fler gånger utan att spela in. Sen på den igen. Sen har du väl autotunern på också, jag skulle satsa på att försöka ta om sången istället för att köra autotunern på högvarv. Sen när det gäller mixen så tycker jag du ska sänka stråkarna och blåset, trummorna försvinner bakom. Jag gillar dock låten och jag tycker du gör en bra start här på forumet. Dock behöver du finjustera den lite bara. Ha det!



Oj oj...ja auto tunern är väl lite för att jag inte kan sjunga...
Ja jag ska mixa den lite

Nu fick jag en ny tändning

TAck

Jo visst kan du sjunga. Det är på några ställen där autotunern får spel, när man verkligen hör hur den letar ton. Får du bort dom ställena så kan du väl ha en lätt tuner på ändå. Men jag skulle tro att det blir bättre om du sjunger den ett tiotal gånger rakt igenom.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tjo!
Jag tycker du har en bra och naturlig röst. Dock känns den lite "svajig" ibland, du verkar lite osäker. Känns som du har spelat in den direkt utan att öva, kör det lite fler gånger utan att spela in. Sen på den igen. Sen har du väl autotunern på också, jag skulle satsa på att försöka ta om sången istället för att köra autotunern på högvarv. Sen när det gäller mixen så tycker jag du ska sänka stråkarna och blåset, trummorna försvinner bakom. Jag gillar dock låten och jag tycker du gör en bra start här på forumet. Dock behöver du finjustera den lite bara. Ha det!



Oj oj...ja auto tunern är väl lite för att jag inte kan sjunga...
Ja jag ska mixa den lite

Nu fick jag en ny tändning

TAck

Jo visst kan du sjunga. Det är på några ställen där autotunern får spel, när man verkligen hör hur den letar ton. Får du bort dom ställena så kan du väl ha en lätt tuner på ändå. Men jag skulle tro att det blir bättre om du sjunger den ett tiotal gånger rakt igenom.

TAck jag gör  om och gör rätt:)


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Skön låt du har fått till! Håller med om att blåset ska ner en bit och att sången är lite svajig på något ställe, men det fixar du lätt. Bra låt som sagt :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller i stort med Freddy. Autotunern låter kass, faktiskt är det bätre att slita o öva öva öva tills det sitter. Jag har samma problem med, sång, svårt att sätta tonerna direkt -så man glider in på tonen. låter inte så bra. DÄREMOT så sätter du ju tonen efter inglidningen, och det betyder at du vet hur det skall låta, och du kan det också. Försök att sätta tonen direkt. sjung med så "direktsatta" toner som du kan. sjung hela låten, oavsett hur det går, kanske 6 ggr. lyssna igenom. sen testar du rad för rad..bästär om du kan ta allt i ett svep, funkar inte detta så ta det i mindre bitar. En annan bra metod är att spela melodin på nåt tråkigt ljud, kanske en ren sinussynth, så du har det i öronen när du sjunger. Ett finger innanför ena hörluren ger bra medhörning direkt också.

Rösten och klangen låter bra när du sätter tonerna. Du kommer med lite övning bli rätt mycket bättre ganska snabbt..min gissning. grunden är bra!

Lite högt mixad sång inledningsvis, och stråkar o brass för höga sen. Bra låt, som blir ännu bättre med stämmor!

välkommen till KR.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hej O welcome!

Bra muffig popballad du fått till. Till skillnad från de andra så ser jag detta som en skiss och inte som ett halvfärdigt verk. Du är på rätt väg. Du har arrat väldigt bra och mixjobbet lär bli skitkul när du är där. Sången är inte på långa vägar nåt färdigt men eftersom du använt autotunern så hårt så antar jag att det helt enkelt är en stödsång. Du har en bra röst fast du har inte hittat ditt rätta sångläge. Det gör du såsmåningom. Jag saknar lite instrument som fyller lite av det övre frekvens spectrat. Tips: lägg en bakgrunds air-organ av nåt slag just i de mellanhögre oktaverna. Obs det ska vara en bakgrunds orgel. Knappt hörbar. I det stora hela en låt i min smak. Jag vill höra mer ifrån dej framöver. / Mikke


jay thomas

  • Gäst
Ställer mig bakom "hyllningarna"!  :)

Bra låt, svulstigt arr, trevlig trallvänlig melodi. Men, fram med sången, brasset döljer det rejält. Det låter som om du blir hes på slutet, alt autotune som får spunk. Om det är heshet har du dels inte hittat ditt ideala röstläge, dels inte värmt upp ordentligt. Mitt tips är att du tar bit för bit med sången, öva, öva, öva och sedan spela in flera tagningar.

Stämmor har nämnts, skulle sitta otroligt snyggt som något slags crescendo. Autotune, spola! Trummorna är lite lökiga nu, försök åtminstone få till fler fills här och där eller en större variation på spelet.

Håller med Mikke att det känns mer som en långt gången skiss men det är snabla snyggt, snygga ljud mm. Lite mix och annat jox och du är hemma!


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej O welcome!

Bra muffig popballad du fått till. Till skillnad från de andra så ser jag detta som en skiss och inte som ett halvfärdigt verk. Du är på rätt väg. Du har arrat väldigt bra och mixjobbet lär bli skitkul när du är där. Sången är inte på långa vägar nåt färdigt men eftersom du använt autotunern så hårt så antar jag att det helt enkelt är en stödsång. Du har en bra röst fast du har inte hittat ditt rätta sångläge. Det gör du såsmåningom. Jag saknar lite instrument som fyller lite av det övre frekvens spectrat. Tips: lägg en bakgrunds air-organ av nåt slag just i de mellanhögre oktaverna. Obs det ska vara en bakgrunds orgel. Knappt hörbar. I det stora hela en låt i min smak. Jag vill höra mer ifrån dej framöver. / Mikke

Men tack !va rörd jag blir, vilken boost för självförtroendet detta var...skulle jag vetat detta så skulle jag ha lagt ut låten tidigare.

Tack för tipsen!



Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Ställer mig bakom "hyllningarna"!  :)

Bra låt, svulstigt arr, trevlig trallvänlig melodi. Men, fram med sången, brasset döljer det rejält. Det låter som om du blir hes på slutet, alt autotune som får spunk. Om det är heshet har du dels inte hittat ditt ideala röstläge, dels inte värmt upp ordentligt. Mitt tips är att du tar bit för bit med sången, öva, öva, öva och sedan spela in flera tagningar.

Stämmor har nämnts, skulle sitta otroligt snyggt som något slags crescendo. Autotune, spola! Trummorna är lite lökiga nu, försök åtminstone få till fler fills här och där eller en större variation på spelet.

Håller med Mikke att det känns mer som en långt gången skiss men det är snabla snyggt, snygga ljud mm. Lite mix och annat jox och du är hemma!

Jo jag gillar inte min röst....får aldrig till den...jag vet att autotunern är lite rövig. La sången en tagning å inget mer...så visst kan det bli bättre

TAck igen så ska jag jobba vidare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Får upp en sida som tycker jag skall spela partypoker när jag klickar på länken. Om din debut skulle jag vilja säga succé! Snygg melodi och jättebra sångröst. Det som irriterar är autotunern på sången och brassets allt för starka "havsvågsrullande". Låten som sådan är jättebra. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Får upp en sida som tycker jag skall spela partypoker när jag klickar på länken. Om din debut skulle jag vilja säga succé! Snygg melodi och jättebra sångröst. Det som irriterar är autotunern på sången och brassets allt för starka "havsvågsrullande". Låten som sådan är jättebra. 

Jag mekkar till detta! tack för komentaren


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:(:(

The file is deleted.
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:(:(

The file is deleted.



du kanske ska vara lite snabbare :D

"#€%&/(/&%€#
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
:(:(

The file is deleted.



du kanske ska vara lite snabbare :D

"#€%&/(/&%€#

Hehe....det kommer en bra version snart av denna låten, jag har fått några inputs som är bra som jag ska ändra på


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Har väl ungefär samma synpunkter som alla andra... Tycker du har bra melodikänsla och en fin ton i rösten som passar låten bra.
Skall bli kul att lyssna på nästa version när du rättat till nivåer och panorerat lite kanske.
/S
www.myspace.com/staffanjonsson