Kontrollrummet

1up-Dreamcatcher V2! 080208 (Nu 2:21 min lång)

1up · 55 · 27626

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter som ett trevligt litet pianostycke - heter det menuett, då det låter så här?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det låter som ett trevligt litet pianostycke - heter det menuett, då det låter så här?

Tackar!

Jag gissar på pianosonat?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jo, det är strax efter 2 minuter där jag inte riktigt kan få till det. Möjligt att det går men det känns lite för många saker samtidigt. Nu ska ju erkännas att jag slutade med pianolektionerna 1976....

Okey, tackar!

1976, okey, var ett tag sen. Jag slutade med mina 1992 ;) och höll på i två år. haha


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oväntat - och bra. Aha - nu fattar jag din cubase-noter-tråd.  :P

Väntar spänt på fortsättningen.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Oväntat - och bra. Aha - nu fattar jag din cubase-noter-tråd.  :P

Väntar spänt på fortsättningen.

Danke sehr! :) (Börjar bli tysk efter allt lyssnande på Beethoven.)

hehe Den tråden, ja. :)

Usch, måste jag fortsätta? Jag som trodde jag var klar. :P Kan pröva lite till. Inga löften på något sätt så har jag inget sagt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oväntat - och bra. Aha - nu fattar jag din cubase-noter-tråd.  :P

Väntar spänt på fortsättningen.

Danke sehr! :) (Börjar bli tysk efter allt lyssnande på Beethoven.)

hehe Den tråden, ja. :)

Usch, måste jag fortsätta? Jag som trodde jag var klar. :P Kan pröva lite till. Inga löften på något sätt så har jag inget sagt.

eller ja .... tänkte på fortsättning med ev. pianister.  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Oväntat - och bra. Aha - nu fattar jag din cubase-noter-tråd.  :P

Väntar spänt på fortsättningen.

Danke sehr! :) (Börjar bli tysk efter allt lyssnande på Beethoven.)

hehe Den tråden, ja. :)

Usch, måste jag fortsätta? Jag som trodde jag var klar. :P Kan pröva lite till. Inga löften på något sätt så har jag inget sagt.

eller ja .... tänkte på fortsättning med ev. pianister.  :)

Mhmm, sån fortsättning du menar. Ja absolut! Bara noterna blir halvvettigt läsbara så.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
http://aurells.com/div/Daniel Aurell-Dreamcatcher.png

Hej alla glada pianister! :)

Så här ser notsida 1 ut. Funkar det att spela efter? Kom gärna med förslag hur notern bäst bör representeras så kan jag revidera och skicka upp de resterande 3 bladen!

Nu är det en separation gjord vid C4 mellan G- resp. basklav. I stycket finns ju låga toner från C0 upp till höga C#6. Så ett intressant stycke att notera. :) Crescendon osv. finns ej med. Hoppas det går bra att lyssna på stycket i mp3-format och anpassa tolkningen av stycket efter det.

Det finns lite fula sustain-pedaltecken i överflöd här och var vilket jag har försökt hitta en lösning på men ej lyckats ännu.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
snyggt alltså :). Har du klickat i styrkan också? Vilket jobb, men bra blev det. Går det att klicka i när man har sustain pedalen nedtryckt?
gott
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
snyggt alltså :). Har du klickat i styrkan också? Vilket jobb, men bra blev det. Går det att klicka i när man har sustain pedalen nedtryckt?
gott
/Staffan

Tackar! :)

Japps, styrkan är också klickad. Tog väl 10-20 timmar att göra hela stycket alltså, inte bara klicka velocity. ;) Själva temat tog 2 timmar har jag för mig.

Ja, jag har klickat när sustainpedalen ska vara nedtryckt. Det går med dampningsmedalen också och den tredje pedalen också.
« Senast ändrad: 10.02.2008, 20:37:48 by 1up »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hm.. jag har nu tagit mig en titt på noterna och jag måste säga att det var det värsta jag sätt.. :wacko: haha  :D  Jag är inget proffs på noter men det var ganska så oläsligt tyvärr anser jag iaf. Jag kan iofs föröska ta ut det på gehör men det tar ju sin lilla tid.   :rolleyes: Skulle du inte kunna skicka mig Cubase-filen istället? Då ser jag ju hur tonerna ligger.  :)

/Memphis
« Senast ändrad: 21.02.2008, 15:34:40 by Memphis »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snyggt. En del svagare partier och lite för många rena upprepningar i min smak. Dessutom tycker jag att vänsterhanden inte riktigt hänger med, så att säga. Basen är alldeles för simpel och ogenomtänkt i förhållande till högerhanden. Jobba mer med den så kan det säkert bli något.  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hm.. jag har nu tagit mig en titt på noterna och jag måste säga att det var det värsta jag sätt.. :wacko: haha  :D  Jag är inget proffs på noter men det var ganska så oläsligt tyvärr anser jag iaf. Jag kan iofs föröska ta ut det på gehör men det tar ju sin lilla tid.   :rolleyes: Skulle du inte kunna skicka mig Cubase-filen istället? Då ser jag ju hur tonerna ligger.  :)

/Memphis

Hjälp mig att få läsbara noter då! :) Hur göra mer läsbart? Givetvis spelar stycket in hur lätt det är att läsa noterna. Mer komplext stycke => svårare att läsa noterna. Givetvis.

Du kan få projektfilen/midi. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snyggt. En del svagare partier och lite för många rena upprepningar i min smak. Dessutom tycker jag att vänsterhanden inte riktigt hänger med, så att säga. Basen är alldeles för simpel och ogenomtänkt i förhållande till högerhanden. Jobba mer med den så kan det säkert bli något.  :)

Intressanta synpunkter där. Vänster kontra höger. jag är ju högerhänt så vad förväntar du dig! ;)

Kanske ska ge låten en duvning till då.

Tackar för lyssning!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tagit mig ett tag att svara på denna. Håller med om att notbladen du skickat är i princip oläsbara :D

Däremot låter det jävligt bra. Det är svårt att göra något som inte är "omedelbart" men ändå trevligt att lyssna till. Helt klart en prestation. Kanske det bästa du gjort i "klassisk" väg, definitivt det bästa kanske :)

Det enda som inte gillas är pianoljudet (vilken plugg?), och kanske att vänsterhanden/basen är lite enkel  :unsure: ävne om den funkar bra i första halvan.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tagit mig ett tag att svara på denna. Håller med om att notbladen du skickat är i princip oläsbara :D

Däremot låter det jävligt bra. Det är svårt att göra något som inte är "omedelbart" men ändå trevligt att lyssna till. Helt klart en prestation. Kanske det bästa du gjort i "klassisk" väg, definitivt det bästa kanske :)

Det enda som inte gillas är pianoljudet (vilken plugg?), och kanske att vänsterhanden/basen är lite enkel  :unsure: ävne om den funkar bra i första halvan.

Pianot är Steinbergs The Grand. :( Bättre pianoljud = ?

"helt klart en prestation" :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
The grand? Trodde den lät bättre ;) i och med att den tar upp 1-2 dvd-skivor ;)

Länge sen jag kollade i tråden men var det inte tal om att spela in riktigt piano?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
The grand? Trodde den lät bättre ;) i och med att den tar upp 1-2 dvd-skivor ;)

Länge sen jag kollade i tråden men var det inte tal om att spela in riktigt piano?

Jo, men ingen har vågat pröva. :(


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
The grand? Trodde den lät bättre ;) i och med att den tar upp 1-2 dvd-skivor ;)

Länge sen jag kollade i tråden men var det inte tal om att spela in riktigt piano?

Jo, men ingen har vågat pröva. :(

Hehe, jag skall som sagt prova men jag har inte fått riktigt tid till det. Har en kortfilm att göra musiken till, kurser att tenta av, mässor att vara med på, rapporter skall skrivas mm..  :D Det är dock ett väldigt svårt stycke men det skulle vara roligt att testa iaf.  :rolleyes: Jag kanske inte fixar alla delar och kanske får skriva om någon del lite.

Jag hör av mig.

/Memphis
« Senast ändrad: 06.04.2008, 01:56:24 by Memphis »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, låten skulle vinna på att bli mer ambidextriös :) Pianoljudet....det känns som för långa anslag. skulle kunna testa med lite kortare anslag och aningens mer release istället....


Annars snyggt tycker jag.  som någon nämnde, en  mer symmetrisk nävekonfiguration skulle göra susen. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol