Forum > Demolåtar

1up-Dreamcatcher V2! 080208 (Nu 2:21 min lång)

<< < (7/11) > >>

1up:

--- Citat från: Memphis skrivet 09.02.2008, 14:18:19 ---Jag skulle kunna ge ett försök att spela den på piano :)  Har spelat en del klassiska stycken under åren. Skriv ut på noter så blir det lite enklare. Jag vet inte om det är så himla lätt att spela i verkligeheten men jag kan göra ett försök iaf när jag får tid. Kommer ta ett tag isåfall. Skicka låten också.  ;) Förvänta er inte alltför mycket, det var ett rätt knöligt stycke du kokat ihop där 1up :lol:

/Memphis

--- Slut citat ---

Gärna! :)

Blir det bara fason på noterna så får du dem och låten.

Knöligt? Japp. En lärdom. Att tänka på hur spelvänligt ett stycke är och inte bara fokusera på att bli esoterisk. Man vill ju bli populär och då är det ju bra att skriva grejer typ Für Elise och liknande. Vackert och ändå hyffsat enkla noter.

1up:

--- Citat från: freddy skrivet 09.02.2008, 15:09:01 ---Riktigt bra pianostycke, detta gillas! Skulle vara kul att höra detta framföras av en riktig pianist, så det hela får en mänsklig touch. Stelt är det nu, men det är redan bekräftat. En klassisk pianist lirar inte efter klick direkt, en och annan konstpaus kanske smyger sig in med. Kan nog bli riktigt bra!

Kul att höra något från dig som är lite mer genomarbetat! Du kan om du vill ;)

--- Slut citat ---

Tack, tack! Japps. Jag skulle kunna lägga in fler små tempoändringar för att ändra karaktär på det hela. Ja absolut! Jag skulle vilja vara på plats när pianisten lirar stycket. Eller se video. Skulle vara bra mycket fetare än att bara höra stycket i efterhand.

Ja, de flesta områden inom musiken är öppen för mig. Såväl det spontana som det framjobbade - båda med sin specialla tjusning!

jay thomas:

--- Citat från: 1up skrivet 09.02.2008, 13:08:46 ---
--- Citat från: jay thomas skrivet 09.02.2008, 09:25:58 ---Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

--- Slut citat ---

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!

--- Slut citat ---

Det är inte tempot i sig som är det svåra. Det är några notkombinationer på slutet där det känns komponerat för 3händiga pianister som jag reagerade på.

1up:

--- Citat från: jay thomas skrivet 09.02.2008, 20:56:24 ---
--- Citat från: 1up skrivet 09.02.2008, 13:08:46 ---
--- Citat från: jay thomas skrivet 09.02.2008, 09:25:58 ---Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

--- Slut citat ---

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!

--- Slut citat ---

Det är inte tempot i sig som är det svåra. Det är några notkombinationer på slutet där det känns komponerat för 3händiga pianister som jag reagerade på.

--- Slut citat ---

Kan du bjuda på tidpunkterna i låten för de här kombinationerna så vore det bussigt! Skulle vara juste, då kan jag kolla in det.

jay thomas:
Jo, det är strax efter 2 minuter där jag inte riktigt kan få till det. Möjligt att det går men det känns lite för många saker samtidigt. Nu ska ju erkännas att jag slutade med pianolektionerna 1976....

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion