Forum > Demolåtar

1up-Dreamcatcher V2! 080208 (Nu 2:21 min lång)

<< < (4/11) > >>

equality:
Svinbra! Associerar mer till Bach här också, till nån fuga. Hur då "klickat sig fram"? Aningen för hårt kvantiserat, lite mer swing på det och det blr mer mänskligt. Crescendon, decrescendon funkar ju jättebra. Framför allt är ju detta ett jättesnyggt stycke! Tack för det!

1up:

--- Citat från: equality skrivet 09.02.2008, 12:09:00 ---Svinbra! Associerar mer till Bach här också, till nån fuga. Hur då "klickat sig fram"? Aningen för hårt kvantiserat, lite mer swing på det och det blr mer mänskligt. Crescendon, decrescendon funkar ju jättebra. Framför allt är ju detta ett jättesnyggt stycke! Tack för det!

--- Slut citat ---

Tackar! :D  :wub: *oink oink* ;) Jäkla Bach! ;) Var kommer han ifrån när jag bara lyssnat på Beethoven-verk den senaste veckan? :P Kanske finns en hemlig Bach-ande i min själ också, bredvid Albinioni..

Klickat sig fram = Jag har gjort hela stycket i Cubase "Piano Roll". Klickat i noter med musen, kopierat passager och så. Inte använt midi-klaviaturen alls.

Ok du eftersöker lite mer swing. Det är lätt ordnat. Tror det ligger runt 10 just nu, ökar lite. Variationen på noternas anslag är +-3 millisekunder. Tycker du att den skulle vara lite högre också? Får pröva till +-4 millisekunder.

Velocityn är +-5.

Varsågod!

Har tänkt ge stycket till en duktig västeråspianist. Vore grymt att höra han framföra mitt stycke. :) Sen att göra vettiga noter av det här är det någon som kan sånt?

1up:

--- Citat från: jay thomas skrivet 09.02.2008, 09:25:58 ---Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

--- Slut citat ---

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!

Vallhagen:
Kompositionen är klockren.

Men som några antytt, det blir lite märkligt att bedömma framförandet när det är programmerat:)

Kan du / Cubase skriva ut noterna, så kan jag se om min vän Johan med halvmiljonflygeln kan ta en titt på det här:) ... Om du har lust. Då kan man ju se om det går att spela på riktigt;)

tjing

1up:

--- Citat från: Memphis skrivet 09.02.2008, 11:24:56 ---
--- Citat från: jay thomas skrivet 09.02.2008, 09:25:58 ---Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

--- Slut citat ---

Ja, det låter bra men som Thomas ovan säger. Dock vet man inte om en pianist ens kan klara att spela detta.  :unsure: Och även att det kanske är för perfekt som ovan också nämnde. Kanske du skulle lägga in något enstaka litet slarvfel och någon liten fördröjd ton någonstans för att få det ännu verkligare..  :mellow:

Vet inte,   coolt stycke iaf. :)

--- Slut citat ---

Ja, absolut. Jag skapar en kopia av midispåret, flyttar vissa noter för att få det mer naturligt och behåller originalet som underlag för partitur.

Jag tror pianister klarar det. Sen hur duktig han/hon behöver vara för att klara det är en annan sak. :)

Tackar!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion