Kontrollrummet

1up-Dreamcatcher V2! 080208 (Nu 2:21 min lång)

1up · 55 · 27031

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtlänk: www.aurells.com/div/1up-Dreamcatcher%20V2.mp3

Noter (första sidan):
http://aurells.com/div/Daniel Aurell-Dreamcatcher.png

Hej alla glada pianister! :)

Så här ser notsida 1 ut. Funkar det att spela efter? Kom gärna med förslag hur notern bäst bör representeras så kan jag revidera och skicka upp de resterande 3 bladen!

Nu är det en separation gjord vid C4 mellan G- resp. basklav. I stycket finns ju låga toner från C0 upp till höga C#6. Så ett intressant stycke att notera. :) Crescendon osv. finns ej med. Hoppas det går bra att lyssna på stycket i mp3-format och anpassa tolkningen av stycket efter det.

Det finns lite fula sustain-pedaltecken i överflöd här och var vilket jag har försökt hitta en lösning på men ej lyckats ännu.


Nytt i V2: Helt nya satser inslängda. Lite smågalenskap här och där. Och variation på temat. Inte nöjd med alla övergångar men det tar sig?



Beethoveninspirerad pianosonat! Presto!

Prövar på att skriva ett stycke med mer tempo och energi. Snabba arpeggios och sustainpedal och velocityändringar för att skapa rejäl dynamik.

Kort stycke, javisst! Och vad får du för associationer?

Inte syrabaddags för 1up, va?
« Senast ändrad: 10.02.2008, 20:02:17 by 1up »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jösses 1up! Det här var bra!  :) Lite bethooven men ändå väldigt eget.  ;) Ja, du måste göra färdigt låten. Har du klickat in tonerna på den här med?  :o

Grymt var det  B)

/Memphis


jay thomas

  • Gäst
Du är ju för f*n ruggig!  :angry:  :D

Skitbra och ännu bättre om du har klickat dig fram. Men hallå! 41 sekunder???  ;) Vi vill ha mer!! (generalisering)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kort men bra!!

Gör färdigt 1up:en,lysande detta men alldeles för kort..Vilket sound har du använt på pianot?

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tänker mer bach  men det kan vara för att jag tänker bach :rolleyear
gillar slutklämmen lites klassisk hårdrock över det..

nyot

att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jösses 1up! Det här var bra!  :) Lite bethooven men ändå väldigt eget.  ;) Ja, du måste göra färdigt låten. Har du klickat in tonerna på den här med?  :o

Grymt var det  B)

/Memphis

 :wub:

Klicketi-klick-javvist! Lyssnade först på lite sonater av nämnda man, sen klickade jag i.

Kul att det gillas! :D Mitt ego suger åt sig ska du veta. haha

Japp, den förtjänar en fortsättning. :)

Thanx for listening!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Du är ju för f*n ruggig!  :angry:  :D

Skitbra och ännu bättre om du har klickat dig fram. Men hallå! 41 sekunder???  ;) Vi vill ha mer!! (generalisering)

hehehe! Tackar!:D Japp, det är klickat igen.

Många noter i ett snabbt arpeggio som det här så tar en del tid. ;) Ska försöka göra mer. Jag vill själv ha den längre så!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kort men bra!!

Gör färdigt 1up:en,lysande detta men alldeles för kort..Vilket sound har du använt på pianot?

Mvh
Micael

Bug och bock! :)

Det är Steinbergs The Grand (Ver 1) på "soft"-inställningen. Sen Waves IR-1 reverb.
Ingen kompressor denna gången. Inget EQ.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
tänker mer bach  men det kan vara för att jag tänker bach :rolleyear
gillar slutklämmen lites klassisk hårdrock över det..

nyot



Hur gör man när man tänker Bach? :)

Hårdrock mot slutet, eh? :-o :) Coolt!

Får mig att tänka på att jag borde lyssna på lite Bach också för inspirationens skull.

Tack för lyssning!


Utloggad tsmalmbe

Det var väl tekniskt bra, men mig sa stycket inget. Tyvärr. Jag är bättre på mångubbarna.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det var väl tekniskt bra, men mig sa stycket inget. Tyvärr. Jag är bättre på mångubbarna.


"Tekniskt bra" passar jag på att ta åt mig då. :)

Allt har sin tid. Mångubbar såväl som pianosonater och så vidare.

Trevligt att du ville lyssna!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ny version med 2:21 min musik!  B)



(Kan det konkurrera med mångubbar nu kanske?)


jay thomas

  • Gäst
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

Ja, det låter bra men som Thomas ovan säger. Dock vet man inte om en pianist ens kan klara att spela detta.  :unsure: Och även att det kanske är för perfekt som ovan också nämnde. Kanske du skulle lägga in något enstaka litet slarvfel och någon liten fördröjd ton någonstans för att få det ännu verkligare..  :mellow:

Vet inte,   coolt stycke iaf. :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag gillar komponeringen väldigt mycket. Ljudet är helt ok (solopiano är ju jäkligt känsligt vad gäller kvalitén
på det samplade pianot).
Dock så är han pianisten som framför det alldeles för mycket av en stel robot. Det hade, som redan påpekats,
varit väldigt kul att höra detta framföras av en duktig pianist (fast slutet blir nog ruskigt svårt att spela).
Har vi ingen superpianist på forumet? Florian har väl kallat sig pianist... 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svinbra! Associerar mer till Bach här också, till nån fuga. Hur då "klickat sig fram"? Aningen för hårt kvantiserat, lite mer swing på det och det blr mer mänskligt. Crescendon, decrescendon funkar ju jättebra. Framför allt är ju detta ett jättesnyggt stycke! Tack för det!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Svinbra! Associerar mer till Bach här också, till nån fuga. Hur då "klickat sig fram"? Aningen för hårt kvantiserat, lite mer swing på det och det blr mer mänskligt. Crescendon, decrescendon funkar ju jättebra. Framför allt är ju detta ett jättesnyggt stycke! Tack för det!

Tackar! :D  :wub: *oink oink* ;) Jäkla Bach! ;) Var kommer han ifrån när jag bara lyssnat på Beethoven-verk den senaste veckan? :P Kanske finns en hemlig Bach-ande i min själ också, bredvid Albinioni..

Klickat sig fram = Jag har gjort hela stycket i Cubase "Piano Roll". Klickat i noter med musen, kopierat passager och så. Inte använt midi-klaviaturen alls.

Ok du eftersöker lite mer swing. Det är lätt ordnat. Tror det ligger runt 10 just nu, ökar lite. Variationen på noternas anslag är +-3 millisekunder. Tycker du att den skulle vara lite högre också? Får pröva till +-4 millisekunder.

Velocityn är +-5.

Varsågod!

Har tänkt ge stycket till en duktig västeråspianist. Vore grymt att höra han framföra mitt stycke. :) Sen att göra vettiga noter av det här är det någon som kan sånt?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Kompositionen är klockren.

Men som några antytt, det blir lite märkligt att bedömma framförandet när det är programmerat:)

Kan du / Cubase skriva ut noterna, så kan jag se om min vän Johan med halvmiljonflygeln kan ta en titt på det här:) ... Om du har lust. Då kan man ju se om det går att spela på riktigt;)

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

Ja, det låter bra men som Thomas ovan säger. Dock vet man inte om en pianist ens kan klara att spela detta.  :unsure: Och även att det kanske är för perfekt som ovan också nämnde. Kanske du skulle lägga in något enstaka litet slarvfel och någon liten fördröjd ton någonstans för att få det ännu verkligare..  :mellow:

Vet inte,   coolt stycke iaf. :)

Ja, absolut. Jag skapar en kopia av midispåret, flyttar vissa noter för att få det mer naturligt och behåller originalet som underlag för partitur.

Jag tror pianister klarar det. Sen hur duktig han/hon behöver vara för att klara det är en annan sak. :)

Tackar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag gillar komponeringen väldigt mycket. Ljudet är helt ok (solopiano är ju jäkligt känsligt vad gäller kvalitén
på det samplade pianot).
Dock så är han pianisten som framför det alldeles för mycket av en stel robot. Det hade, som redan påpekats,
varit väldigt kul att höra detta framföras av en duktig pianist (fast slutet blir nog ruskigt svårt att spela).
Har vi ingen superpianist på forumet? Florian har väl kallat sig pianist... 

Ja det är tydligen lite stelt. Det verkar som om det framkom tydligare nu när stycket blev längre. Det får vi göra något åt.

Trevligt trevligt att du gillar komponeringen! :) Har suttit här i ett antal dagar med Bachkorpen på ena axeln och Beethovenkorpen på andra axeln. Vi har samtalat om hur livet som kantor utevecklats från deras dagar till dagens, diskuterat musikalitetens essens och komponerat så bläcket skvätt över partituren!

Ja absolut. Man drömmer ju om att få höra sina verk spelade live i en konsertsal av kompetenta händer och (i annat fall än piano) munnar.

Florian? hoho? Någon annan?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Haa, assosierar varken till Beethåvens pensionat eller Bachs argnäggio, kanske lutar lite åt barockenroll med Frédéric Schåppäng :P :lol:
Skämt åsido, starkt jobbat, och snyggt lirat av midinisten!
Det enda negativa som jag ser här e ju frågan...
...varför kan inte jag spela sådäääär?

Försök få ut noterna åt en "riktig" pianist som här redan har föreslagits, skulle vara snyggt att höra en liveversion av detta! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kompositionen är klockren.

Men som några antytt, det blir lite märkligt att bedömma framförandet när det är programmerat:)

Kan du / Cubase skriva ut noterna, så kan jag se om min vän Johan med halvmiljonflygeln kan ta en titt på det här:) ... Om du har lust. Då kan man ju se om det går att spela på riktigt;)

tjing

Tackar! :D Det har varit ett nöje att komponera stycket. Så kul att det kommer fram!

Jo, blir lite annorlunda om det varit framfört av en riktig pianist. :)

Sitter han med en Steinway din polare eller något annat sweet? :-o :P Man blir både varm och lite kallsvettig inför åtanken!

Ja absolut! Grejen är att vi behöver lösa vad som ska spelas med vänster respektive höger hand. Finns det inte en standard för vid vilken ton som delningspunkten som standard är mellan händerna? Skulle behöva hjälp med det. :)

Sen ser noterna lite bajs ut i Cubase just nu. Svåra att tyda. Och jag har ingen aning om hur man får till en basklav i notpartituret istället för gklav. Någon som kan hjälpa mig?


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Sen ser noterna lite bajs ut i Cubase just nu. Svåra att tyda. Och jag har ingen aning om hur man får till en basklav i notpartituret istället för gklav. Någon som kan hjälpa mig?

Man brukar väl splitta höger / vänster vid nyckelhåls-C (C4 ?), men det beror ju mycket på vad man spelar. Hur cubase funkar notutskriftsmässigt har jag ingen aning om tyvärr. Jag kör Sonar, och "kan" skriva ut noter, men jag tror det finns mycket bättre notskriftsprogram. Ett tips, om det ser jävligt messigt ut när du skriver noter, är att kvantisera midifilen "som fan", även notlängd 100%, innan du skapar nötterna. Annars kanske (den spelade) notlängden är (typ) 93% av en åttondel och då försöker notprogrammet kompensera det, gud vet hur...

tjing

edit: Varför ser det ut som 1up har skrivit det jag skrivit och tvärtom. Fan här blir man ju personlighetskluven :rolleyes:
« Senast ändrad: 09.02.2008, 13:54:58 by Vallhagen »
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Haa, assosierar varken till Beethåvens pensionat eller Bachs argnäggio, kanske lutar lite åt barockenroll med Frédéric Schåppäng :P :lol:
Skämt åsido, starkt jobbat, och snyggt lirat av midinisten!
Det enda negativa som jag ser här e ju frågan...
...varför kan inte jag spela sådäääär?

Försök få ut noterna åt en "riktig" pianist som här redan har föreslagits, skulle vara snyggt att höra en liveversion av detta! :)



h.   johan
"Beethåvens pensionat" :D
:)

Bugar och bockar!



Jaa, en liveversion vore bra spännande! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Sen ser noterna lite bajs ut i Cubase just nu. Svåra att tyda. Och jag har ingen aning om hur man får till en basklav i notpartituret istället för gklav. Någon som kan hjälpa mig?

Man brukar väl splitta höger / vänster vid nyckelhåls-C (C4 ?), men det beror ju mycket på vad man spelar. Hur cubase funkar notutskriftsmässigt har jag ingen aning om tyvärr. Jag kör Sonar, och "kan" skriva ut noter, men jag tror det finns mycket bättre notskriftsprogram. Ett tips, om det ser jävligt messigt ut när du skriver noter, är att kvantisera midifilen "som fan", även notlängd 100%, innan du skapar nötterna. Annars kanske (den spelade) notlängden är (typ) 93% av en åttondel och då försöker notprogrammet kompensera det, gud vet hur...

tjing

Vid C4, ja. Mindes det svagt men ville få det bekräftat. Tänkte det kanske var vid A3 eller något.

Jo precis, jag har lärt av tidigare misstag så hela låten är 100% kvantiserad i notlängderna. Det ser lite fult ut bara när 8 toner ska spelas i samma klav med sjuttio hjälpstreck. ;) Och sen rätt många, och kanske onödiga, bågar.

Har hittat "pianoinställningen" för noter i Cubase nu iaf! Så har fått en notrad för G och en notrad för basklav. Nu behöver jag lära mig hur man anger tonarten som jag tror är F dur. Och hur man får tonerna att hoppa till basklaven.  :unsure:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Imponerande!
vackert och roligt
Det är lite av spöksonaten och den med månen på samma gång
med Mozarts lekfullhet
Såg att någon ev skulle spela in på riktig flygel - hoppas!
Storgillar!

Bethovens pensionat  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Imponerande!
vackert och roligt
Det är lite av spöksonaten och den med månen på samma gång
med Mozarts lekfullhet
Såg att någon ev skulle spela in på riktig flygel - hoppas!
Storgillar!

Bethovens pensionat  :wub:

hehe Imponerar på cykeln. :)

Den med månen känner jag igen. Vilken är spöksonaten?

"Mozarts lekfullhet"  :wub: Jag gillar att vara där. I lekfullhetens sfär. Härligt att du hör det. :)

Hoppas här också!

Tack för lyssning!

(Har löst hur man får tonarten F dur i noterna nu. Återstår att lyckas få noterna under C4 till basklaven. Ställer frågan under "snabba svar")


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag skulle kunna ge ett försök att spela den på piano :)  Har spelat en del klassiska stycken under åren. Skriv ut på noter så blir det lite enklare. Jag vet inte om det är så himla lätt att spela i verkligeheten men jag kan göra ett försök iaf när jag får tid. Kommer ta ett tag isåfall. Skicka låten också.  ;) Förvänta er inte alltför mycket, det var ett rätt knöligt stycke du kokat ihop där 1up :lol:

/Memphis
« Senast ändrad: 09.02.2008, 15:02:42 by Memphis »


freddy

  • Gäst
Riktigt bra pianostycke, detta gillas! Skulle vara kul att höra detta framföras av en riktig pianist, så det hela får en mänsklig touch. Stelt är det nu, men det är redan bekräftat. En klassisk pianist lirar inte efter klick direkt, en och annan konstpaus kanske smyger sig in med. Kan nog bli riktigt bra!

Kul att höra något från dig som är lite mer genomarbetat! Du kan om du vill ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag skulle kunna ge ett försök att spela den på piano :)  Har spelat en del klassiska stycken under åren. Skriv ut på noter så blir det lite enklare. Jag vet inte om det är så himla lätt att spela i verkligeheten men jag kan göra ett försök iaf när jag får tid. Kommer ta ett tag isåfall. Skicka låten också.  ;) Förvänta er inte alltför mycket, det var ett rätt knöligt stycke du kokat ihop där 1up :lol:

/Memphis

Gärna! :)

Blir det bara fason på noterna så får du dem och låten.

Knöligt? Japp. En lärdom. Att tänka på hur spelvänligt ett stycke är och inte bara fokusera på att bli esoterisk. Man vill ju bli populär och då är det ju bra att skriva grejer typ Für Elise och liknande. Vackert och ändå hyffsat enkla noter.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Riktigt bra pianostycke, detta gillas! Skulle vara kul att höra detta framföras av en riktig pianist, så det hela får en mänsklig touch. Stelt är det nu, men det är redan bekräftat. En klassisk pianist lirar inte efter klick direkt, en och annan konstpaus kanske smyger sig in med. Kan nog bli riktigt bra!

Kul att höra något från dig som är lite mer genomarbetat! Du kan om du vill ;)

Tack, tack! Japps. Jag skulle kunna lägga in fler små tempoändringar för att ändra karaktär på det hela. Ja absolut! Jag skulle vilja vara på plats när pianisten lirar stycket. Eller se video. Skulle vara bra mycket fetare än att bara höra stycket i efterhand.

Ja, de flesta områden inom musiken är öppen för mig. Såväl det spontana som det framjobbade - båda med sin specialla tjusning!


jay thomas

  • Gäst
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!

Det är inte tempot i sig som är det svåra. Det är några notkombinationer på slutet där det känns komponerat för 3händiga pianister som jag reagerade på.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul att det artar sig!

Dock. Det känns lite midistelt i dess mekaniska framförande, då det inte slirar en 1/100 ens. Mot slutet undrar jag dessutom om en pianist verklinge skulle hinna med ackordtagningen mellan arpeggiona?

Det vore dock otroligt kul att höra en skicklig pianist spela in detta på en schysst flygel.  :)

Japp det är kul. :)

Jag är långt ifrån någon expert på vad en duktig pianist förmår spela. Lyssnar man på Beethovens pianosonat nr 23 t.ex. så är tempot däremot ruskigt snabbt. Mycket snabbare än på mitt stycke. Jag har fullt förtroende för att det går att lira. Annars får pianisten göra sin egen tolkning av verket till mitt förtret som den underpresterande elfenbenstryckaren han/hon är! ;)

Mycket riktigt! Det slirar +-3 millisekunder, + en del swing. Ska pröva att göra det lite mer lössläppt. Equality föreslog samma förändring.

Tack för kommentar!

Det är inte tempot i sig som är det svåra. Det är några notkombinationer på slutet där det känns komponerat för 3händiga pianister som jag reagerade på.

Kan du bjuda på tidpunkterna i låten för de här kombinationerna så vore det bussigt! Skulle vara juste, då kan jag kolla in det.


jay thomas

  • Gäst
Jo, det är strax efter 2 minuter där jag inte riktigt kan få till det. Möjligt att det går men det känns lite för många saker samtidigt. Nu ska ju erkännas att jag slutade med pianolektionerna 1976....