Kontrollrummet

Hedblom - You'll Be Okay

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: You'll Be Okay
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 2:38
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE: Kompis på udda kör :)
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

www.hedblom.nu/YoullBeOkay.mp3

Är inte så jättehaj på att spela in och följa "regler" och allt vad det innebär, men tycker det vart en skön känsla över allt?

« Senast ändrad: 15.03.2007, 23:05:16 by Anders »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
ingen som vill kommentera?  :P
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej och välkommen till ett fantastiskt forum.

Då lyssnar jag,,,Jorå - det låter helt okej..kanske är lead sången lite hög,flytta den också lite bakåt i ljudbilden med hjälp av ett litet rums reverb.Schysst lirat! Bra sång!

Snygg debut!

Hoppas vi får höra mer av dig.Presentera dig gärna under rätt tråd så dom andra också får hälsa dig välkommen.

Mvh
Harmonica mike


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Inte riktigt min tekopp, men lite bredare trummor skulle inte skada. Instämmer med HM om sången, den är lite för hög.

Välkommen :)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Vad roligt många svar jag fick nu då på en gång  :lol:

Skoj att ni hade bra saker att säga...

aoly Menar du att det ska vara mer fills och sånt eller menar du ljudet?
Trummorna är EZdrummer och jag har bara ställt volymen lite, men inte lagt några cymbaler eller något sådant, men det kommer väl när man ger sig till tåls.

Sången ska nog sänkas, förmodligen ska nog hela mixen sänkas betydligt då allt är väldigt påkrämat.

Och till sist; Jag får göra en presentation. Ska klura på något att skriva bara  :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt stuk, lite Counting Crows over det hele. Den börjar lite abrupt. Skulle vilja ha mer stereospridning av ljudbilden.
Leadvoxen lite stark och liite falsk men bra röst med känsla. Låter som mastern är för hårt limiterad, lite murrig, svag dist över ljudet.
Bra gitarrspel. Stark debut om det är första demon.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Fin låt, bra gitarrspel. Sången är som nämnts för hög volym på och lite svajig på några ställen. Svarskören låter för ensam, jag föreslår att du tillsammans med kompisen sjunger in den några gånger så det åtminstone blir fyra röster. Eventuellt lägger på tvåstämmigt.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Roligt med alla svar  :lol:

Sången är bara en tagning, och jag tycker den fungerar helt ok med tanke på hur jag brukar sjunga i vanliga fall, så jag har inte orkat göra om den.
Däremot vill jag lära mig sjunga, skulle nog behöva höja en tonart, men då sätter det riktigt stopp i halsen, och det är grymt tråkigt.

Att det låter distat beror på att det är så hög volym på hela mixen. Tror inte att det är någon inspelning som distar, men ska kolla igenom det och se vad det går att göra åt det hela.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Go känsla i låten men, som många påpekat, lite hög sång. Fick för mig först att det var fiol som lirade i låten. Hade varit rätt stuk tycker jag. Fixa slutet. Det är för abrupt för min smak.
Annars inte så dumt! :)

https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Vad roligt många svar jag fick nu då på en gång  :lol:

Skoj att ni hade bra saker att säga...

aoly Menar du att det ska vara mer fills och sånt eller menar du ljudet?
Trummorna är EZdrummer och jag har bara ställt volymen lite, men inte lagt några cymbaler eller något sådant, men det kommer väl när man ger sig till tåls.

Det låter som att trummorna ligger helt i mitten av mixen, medan gitarrerna ligger runtom. Mer stereobredd på trummorna önskas :)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Gillar din röst , den kommer med en hel del hjärta.

Mollbetonade vispoplåtar finns det en hel del av. Det som sticker av här är en sologitarr som kryddar till lite extra.

Nu är jag ute och spånar : Låten känns inte riktig färdig än, samtidigt är det svårt att peka på vad som skulle fattas. Ett litet tempobyte en enda gång. Kanske i sista solomgången kasta om noterna lite, solot är förutsägbar där.

Det här är bra musik att lyssna live på puben , en stämningshöjare. Tror inte att det skulle hålla på skiva i längden, då man lyssnar mer inåt.

Bara några tankar...


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Sången som sagt hög.
Trummorna är dödstråkiga. Antar att det är dom färdiga trumkompen i ezdrummer som använts, blir lätt så stelt då. Plocka fram midi-klaviaturet och banka in själv :)
Lägg på lite tamburin.
Och fixa slutet.

När du gjort detta, har du dig en riktigt härlig sommarlåt. Gillar sångrösten också.
blargh


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Kill That Autotuner Självklart är det viktigt med variation i låtarna, men blir så fruktansvärt slö när man sitter med EZ.
Är ju knappt så man letar sig fram och lägger på cymbalslag vid refrängen.

Kunde inte sova igår så jag bestämde mig för att göra denna låten seriöst, och ta mig tid med arr, inspelning :D

Det skulle kunna fungera med en klassisk break med bara trummor, bas eller något på solot för att sedan komma igång igen.

Fidden Har funderat på att spela in trummorna med keyboarden men får en känsla av att allt blir fel då och otakt mm.
Men tror jag ska testa att klippa bort på vissa ställen och lägga fillsen så. Blir så mycket enklare :D

Sedan det där med att göra ett slut på en låt, det har jag aldrig lärt mig.
Jag kommer för det mesta på melodin, sätter mig i köket med en kopp kaffe, njuter av solen komponerar en deppig låt :D
Hehe nej men sedan spelar man in gitarren på en lämpligt trumkomp och det blir som det blir.
Då har man automatismkt inte planerat in något riktigt slut på låten och då blir det så där.

Jag får ta och skärpa mig tror jag :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify