Kontrollrummet

(parentes) - My whine won't lift your spirit*Uppdaterad 080209*

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
LÅTNAMN:             My whine won't lift your spirit
ARTIST/GRUPP:      (parentes)
GENRE:                 Psykadelisk depp flumm
LÅTLÄNGD:            5.17
KOMPOSITÖR:        (parentes)/Stolle
EV. MEDVERKANDE: Kristoffer - sång, leadgitarr, synth. Henke - gitarrer. Robin - bas. Erik - trummor.
INSPELNINGSÅR:     2007
FORMAT:               mp3
Låten: http://www.parentes.nu/Majj%20Wajjn080208St%E4mmor.mp3

Hej hej kompisar!
Har suttit och mixat denna nu på förmiddagen. Tror jag är nöjd nu och redo för "mastring".
Fast det är väl säkrast att kolla läget med er först.
Låtstrukturen är lite speciell: sång, musik, sång. Inga verser/refränger här.
Sången är medvetet dov/otydlig. Gillar att man inte hör texten så bra. Jag är hemlig! ;)

EDIT* Ny version av låten 080209 återfinnes här:
http://www.parentes.nu/Majj%20Wajjn080208St%E4mmor.mp3
« Senast ändrad: 09.02.2008, 03:17:13 by Stolle »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tycker inte att det låter så bra med det "dova" på sången. (Får inte känslan av att det låter bra, snarare att det är något fel på din mic.)

Lite långt intro, trots att det inte är så många takter, men gitarrspelet är lite enformigt.


I vilket fall så är det en skön känsla i låten och ljudkvaliteten är det inte något större fel på. Kanske några frekvenser som ringer lite för högt och mycket.

Jag skulle gärna höra mer sång....

Bra låt och "inställsamma" harmonier, sångmelodin hänger kvar en stund efter låten.  :-)


jay thomas

  • Gäst
Gillar mycket. Är i rätt stämning för att låten skall komma till sin rätt. B)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tycker inte att det låter så bra med det "dova" på sången. (Får inte känslan av att det låter bra, snarare att det är något fel på din mic.)
Attans också! Du kan ju ha rätt om detta, men jag behöver nog lite distans till mixen innan jag kan bestämma mig om du har rätt eller inte. Får fundera lite.
Tack annars LH och JT för att ni lyssnade. Jäklar vad snabba ni är! Har ju precis slängt upp den. :)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Knarkiga visor kan funka ibland. :)
Eftersom du var hemlig, så försöker jag inte höra vad som sjungs, men det passar rätt bra in i stämningen som gitarrerna förmedlar. Där kom en trumma. Händer kanske för lite, en gitarr som knappt hörs i bakgrunden..

Jaja, ingen expert på denna typ av musik, men att upparbeta en stämning har ni lyckats med. Jaha så återgick det till inget-hända-stadiet :) Sång igen!
Gillar det trots allt.. Men skulle nog lyssnat 2-3 ggr innan kommentar, blev mest spridda ord ;)

Bra!


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jättemumsig stämning med 60-talsflirtar i soundet!  :wub:

Det bästa är soundet och stämningen. Sångens ljud är intressant. (Oj nu kan det låta som att sången är undermålig, men så är inte fallet. Sången gillar jag!) Tycker sången som den är har sin del i spektrat. Även om det känns som om man skulle kunna lägga på något annat ljud för att göra det komplett under sångenpartierna.

Slutet är lite trist avhugget. Bakläxa på de! ;)

En av de roligaste sounden jag hört på kr!



Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej gubbs!
Tack 1up och Dividend för kommentarerna. Mer stämning/sound än låt om jag tolkar er rätt.
Jo det kan nog stämma. Appropå slutet så tänkte jag att det kunde vara lite coolt med
ett slut som är rejält avhugget. Inspirationen till slutet var låten "Goodbye cruel world"
från The wall med Pink floyd.

Jag lekte lite till med låten idag. Jag lade en sångstämma på ett ställe. Tvingade också min lillasyster till att lägga ytterliggare en sångstämma + lite Ahh-körer i mellanpartiet. Höjde också sologitarren något lite.
Här är den uppdaterade versionen: http://www.parentes.nu/Majj%20Wajjn080208St%E4mmor.mp3

Har lite tankar på att det vore kul att spela lite fiol på mellanpartiet. Eventuellt kombinerat med en slide/lead gitarr.
Kanske lägga på lite ebow-gitarr i början/slutet på låten. Gubbarna i bandet tycker att låten är klar som den är
och att det inte behövs mer, men va sjutton. Kan ju göra en overkill-version bara för mig och er om inte annat. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klockrent.

molligt, lite suggestivt... (första versinoen lyssnar jag på, för att du  inte har alla i låthuudet  :angry: ;)  )

Fattar precis vad du vill ha med disten, men det funkar så. testa aningen renare ljud, kopiera ut stämman, välj ur surrealistiska/hemska/mörka meningar och TOKdista.

its not the desiese that breaks you  - klart

It the cure that brajkes you gravis mer o mer dist.

mer efektfullt :)  Kolla uttalet ibland...litet för svenska "th" "datt vi novv". Alltså, inte så överdrivet, men på ngt ställe en tendens.


Annars va detta något av det mest hemskt vemodigt underbara jag hört på en bra stund. helt perfekt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
(första versinoen lyssnar jag på, för att du  inte har alla i låthuudet  :angry: ;)  )

Hmm... borde/kan jag uppdatera, d.v.s. byta ut versionen som ligger i spelaren? Ok, skall testa och se om jag får det att fungera..
*EDIT* Najj! Spelaren vill inte sparka igång när jag uppdaterar den. Kluriga grejjer det här med forum..

Fattar precis vad du vill ha med disten, men det funkar så. testa aningen renare ljud, kopiera ut stämman, välj ur surrealistiska/hemska/mörka meningar och TOKdista.

its not the desiese that breaks you  - klart

It the cure that brajkes you gravis mer o mer dist.

mer efektfullt :)  Kolla uttalet ibland...litet för svenska "th" "datt vi novv". Alltså, inte så överdrivet, men på ngt ställe en tendens.

Nice! Bra tips! Hmm... undra hur man går tillväga... automatisera disten eller jobba med parallella kanaler.. får klura lite. Återigen bra idé! Varför kom inte jag på det själv... Men det är väl därför det är så bra med forum! :)
Annars va detta något av det mest hemskt vemodigt underbara jag hört på en bra stund. helt perfekt.

 :wub: Vemod är ett så fiiiint ord!
« Senast ändrad: 09.02.2008, 02:26:29 by Stolle »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lägg bara länkarna iallafall högst upp.

om du kollar på TEMU:canvas (jaja, jag gör reklam... ;) ) så är tekniken använd. ok, allt är distat där, men vissa saker uppvridna till max :)

lyssna inte på sista updaten, ta näst nyaste.


angående text: för mig skall texten alltid finnas. genom att höra vad du sjöng här, blev låten mycket starkare. jag gillar att veta vad som sjungs. att höra tydligt...mindre viktigt. kan jag texten hör jag.

en tanke.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
annat tips: kola portishead. skivan dummy. vore något för dig tror jag...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
annat tips: kola portishead. skivan dummy. vore något för dig tror jag...
Det är en av mina favoritskivor!
Det är lite komiskt... det här bandet började med ambitionen att spela trip-hop i Portishead anda.
Av någon anledning så lyckades vi aldrig göra Portishead-musik. Kanske var vår hårdrocksbakgrund ivägen.

Skall bli intressant att höra Portishead nya skiva. Fast med så höga förväntningar så är risken stor att man blir besviken.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
åå :) mer då: mono med skivan formica blues, massive attack, recoil ? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol