Kontrollrummet

Nose Cream - Safta bär

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN:             Safta bär
ARTIST/GRUPP:      Nose Cream
GENRE:                 Instrumental popjazz
LÅTLÄNGD:            5.28
INSPELNINGSÅR:     2007
FORMAT:               mp3
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:26:41 by Wernborg »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
 :mellow:lyssnar :rolleyes:fin sax :blink:fölhögskola igen B)lite mer fame :wacko:eller var det en deckare :wub:nej vi ska ut i skogen plocka bär o safta <_< o så kommer väll gittarsolot snart  :huh:japp o det var fint som fan giller inledningen.........av soloto utro från det samma :P det enda jag saknarär något som tarta g i mig som vill något mer än att låte bra.. :ph34r: . sång kan vara en väg men lnte illa för att vara saxat........


tony
att leva är att dö


jay thomas

  • Gäst
Schmyyysigt! :)
 Det blir dock lite krockar mellan saxen och guran i bakgrunden, kanske du skulle kunna testa ett renare jazzljud. Disten tar lite udden av denna låt som jag annars gillar mycket! Saxen är suverän!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:mellow:lyssnar :rolleyes:fin sax :blink:fölhögskola igen B)lite mer fame :wacko:eller var det en deckare :wub:nej vi ska ut i skogen plocka bär o safta <_< o så kommer väll gittarsolot snart  :huh:japp o det var fint som fan giller inledningen.........av soloto utro från det samma :P det enda jag saknarär något som tarta g i mig som vill något mer än att låte bra.. :ph34r: . sång kan vara en väg men lnte illa för att vara saxat........


tony

Tack..... tror jag.  :lol:

Citat från: jay thomas
Schmyyysigt!
 Det blir dock lite krockar mellan saxen och guran i bakgrunden, kanske du skulle kunna testa ett renare jazzljud. Disten tar lite udden av denna låt som jag annars gillar mycket! Saxen är suverän!
Tänker du på kompgitarren eller gitarren jag dubblar saxen med?
Kul att du diggar. Tack för lyssning.  :D
« Senast ändrad: 04.02.2008, 23:48:37 by Wernborg »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Wernis!
Håller med JT om att distguran och saxen slåss om utrymmet i mitten, varför inte panorera lite och skilja dem åt. Lite svensktoppsvibbar med saxen o guran på varann i stämmor.
Snyggt gitarrsolo, enformiga trummor, snyggt piano, basen lite maskin...
Medelgott alster so far, lite skruvning o ett lyft e garanterat! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
BTW, vem eller vilka består Nose Cream av?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Där vid 90 tar låten verkligen krut! Grymt groove och saxliret är underbart. :wub: Ligger det någon effekt på saxen? Den känns rätt ljus och lätt malande i längden i ljudbilden. Vore nice om den efter ett tag kunde ändra karaktär och bli lite lättare, varmare i tonen.

Början är lite stökig för mig i ljudbilden och generellt lite mer innehåll som fångar intresset om syftet är att göra en sån typ av låt. Som bakgrundsmusik funkar det kalas.

Mer groove och sax till folket! ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jou Wernis!
Håller med JT om att distguran och saxen slåss om utrymmet i mitten, varför inte panorera lite och skilja dem åt. Lite svensktoppsvibbar med saxen o guran på varann i stämmor.
Snyggt gitarrsolo, enformiga trummor, snyggt piano, basen lite maskin...
Medelgott alster so far, lite skruvning o ett lyft e garanterat! :)


h.  johan

Bra tips om panorering. Enformiga trummor  :o Fan!! Trodde jag fått dom levande denna gången.
Tack för feed.

Citat från: mahan
BTW, vem eller vilka består Nose Cream av?
Jag, Torgny Tjärnskog - sax, på vissa låtar Fatos Krasniqi - bas, på vissa spelar jag bas.
Bandet har somnat in.

Citat från: SYNTH
Sånt här gillar jag skön musik!
:wub: Tack.

Citat från: 1up
Där vid 90 tar låten verkligen krut! Grymt groove och saxliret är underbart.  Ligger det någon effekt på saxen? Den känns rätt ljus och lätt malande i längden i ljudbilden. Vore nice om den efter ett tag kunde ändra karaktär och bli lite lättare, varmare i tonen.

Början är lite stökig för mig i ljudbilden och generellt lite mer innehåll som fångar intresset om syftet är att göra en sån typ av låt. Som bakgrundsmusik funkar det kalas.

Mer groove och sax till folket!
Minns inte riktigt vad jag gjort med saxen. Kompressor, eq, delay och reverb är min gissning. Det brukar jag ha på det mesta. Vem fan vill göra bakgrundsmusik?  :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Tråkig! Gillar varken stilen eller soundet, men vad värre är så är det även inom genren en rätt toftig låt.
Man vet att en låt är tråkig när gitarrsolot kommer som en befrielse, inte grädde på moset. Sorry  :mellow:

Gräsligt misshandlat saxljud!



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tråkig! Gillar varken stilen eller soundet, men vad värre är så är det även inom genren en rätt toftig låt.
Man vet att en låt är tråkig när gitarrsolot kommer som en befrielse, inte grädde på moset. Sorry  :mellow:

Gräsligt misshandlat saxljud!



 :(

Dålig låt, tråkig stil, dessutom kass i sin stil. Just det - ljudet suger också. Inget annat?  :lol:
Stoppar ner den längst ner i lådan och glömmer bort den. Jag som trodde att jag hade lite intressanta harmonier här. Fel.


Jo förresten - vilken genre är det och vad är ett exempel på en bra låt i genren?

Tack för feedback.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :blink:

jag är ingen jazzman. eller vad detta är. låter lite typ amerikansk tillrättalagd jazz om jag får gissa mig på hur sån låter.

Tycker det är en trevlig resa genom stycket. Kanske saknas utstickande delar, någon riktig tokduell sax/gitarr ?

Snyggt ihopsnickrat. De lugnare delarna skulle mycket väl kunna vara den fond en bra jazzig röst behöver att sjunga till.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jo förresten - vilken genre är det och vad är ett exempel på en bra låt i genren?

fölhögskolan.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Jo förresten - vilken genre är det och vad är ett exempel på en bra låt i genren?

fölhögskolan.

Konstruktivt och utförligt. Tack.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jo förresten - vilken genre är det och vad är ett exempel på en bra låt i genren?

fölhögskolan.

Konstruktivt och utförligt. Tack.

Nej, det var det ju inte, men jag kan inte komma på några namn nu. Men "popjazz" är en genre som jag inte aktivt lyssnar på men ändå har hört genom åren om än mer förr. Mer utvecklade och orginella låtar har jag definitivt hört. Utvecklade behöver här inte vara samma som väldigt invecklade.

Det jag upplever som problemet med denna är att den är för enkel och typisk. Bekväm och outmanande istället för laid-back och intressant. Känns som vem som helst skulle kunna ha gjort den efter att lärt lite om "stilen". Det låter bitvis lite som "schlagerjazz" vilket nog delvis hänger på en del av melodiken men även lite tam frasering, samt slutligen soundet.

Jag hör inga klart spännande idéer, men det är bara min åsikt. Visa gärna att jag snackar i nattmössan. Känner du mycket för låten så borde du utveckla den oavsett vad någon säger.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Jo förresten - vilken genre är det och vad är ett exempel på en bra låt i genren?

fölhögskolan.

Konstruktivt och utförligt. Tack.

Nej, det var det ju inte, men jag kan inte komma på några namn nu. Men "popjazz" är en genre som jag inte aktivt lyssnar på men ändå har hört genom åren om än mer förr. Mer utvecklade och orginella låtar har jag definitivt hört. Utvecklade behöver här inte vara samma som väldigt invecklade.

Det jag upplever som problemet med denna är att den är för enkel och typisk. Bekväm och outmanande istället för laid-back och intressant. Känns som vem som helst skulle kunna ha gjort den efter att lärt lite om "stilen". Det låter bitvis lite som "schlagerjazz" vilket nog delvis hänger på en del av melodiken men även lite tam frasering, samt slutligen soundet.

Jag hör inga klart spännande idéer, men det är bara min åsikt. Visa gärna att jag snackar i nattmössan. Känner du mycket för låten så borde du utveckla den oavsett vad någon säger.

Nu är du begriplig.

Felet kanske är jag försöker tvinga in den i ett jazzfack. Skrev låten på piano som nån slags The Ark-ballad och den kanske skulle fått bli det den är istället.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. alltså, jag tycker inte den är sådär jävla överdålig?  Nu är jag ingen jazzkonnesör, men för oss som inte lyssnar känns den ändå som lite tillskruvad pop eller något, alltså, något som många borde kunna lyssna på.

lite sång så...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba double V.

Begåvat intro,,Skojar bara..Inte kollat vad boysen tyckte så du får mina örons synpunkter på mixen,liret struntar jag i det hajar jag ändå inte.. :P

Guran och saxen krigar om utrymmet bl.a...separation ett måste..Ruskigt häng på saxen,kapa två kilo reverbsvans..
Väldigt blandade reverb prylar..Vissa insatser låter kort och nära,andra är på väg till månen -saknar lite samspel i mixen reverb mässigt.Några instrumental insatser på guran ligger alldeles för lågt i ljubilden,höj och panorera ut dom,ifall du skall ha med allt liret på final mixen..

Kör rubbet genom ett master reverb,och små krydda lite här och där för fina effekter - då blir detta skitbra.

Liret guld som vanligt,låten..nnjjaaaääooo för fanken - det svängde.

Nu kollar jag vad som sagts,så jag inte får på skallen. :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Läst då..

Jag tycker stycket funkar rätt bra.Inte direkt nåt banbrytande om man ser till vad som finns i jazz världen,men det behöver ju inte vara så heller.Jag tycker oxå att det finns en liten pop slev i detta,skruvar du till mixen så kommer det nog att växa.Jag "hörde" en del finingar i "dimman" på guran...

Sång?..Nja,funkar bra för mig så här efter lite mixeri..

Mvh
MIcael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tja inget fel på denna låten, även om den går mer eller mindre obemärkt förbi. Den hade passat utmärkt till en 70-tals snutserie med lite halvtasikga b-skådisar. Och det är inte fy skam!

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tja jag gillade iallfall. Jag fick lite yellowjackets vibbar. Fast det är inte lika slickt och det är väl ett plus. Harmonierna som du själv nämnde är starka och jag gillar melodierna. Tycker faktiskt att du får till det bra.
Möjligen är det lite grötigt ibland som flera påpekat. Lite mer nyanser kanske - partier med lite tommare komp eller så. Skulle kanske lyfta ett par snäpp med lite sång på. En snygg tjejkör som ylar lite.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker också det var en trevlig lyssning, lite mer som popjazz, med betoning på pop. Sälj till Norah jones ;)

Inte ofta så snygg jazztrumpet här omkring :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej
Tycker inledningen är lysande =). Alltså kan du inte plocka den och sedan göra en häftig pop-låt i stil med pingpong låten... nu kändes det som det blev lite dansbandsjazz och det är ju inte min musiksmak så jag blev lite besviken. Nä men inledningen är viktig för att fånga intresset och här har du en kanon som jag vill att du förvaltar bättre. Annars är det ju så klart väldigt kompetent spelat det andra också och smaken skiljer ju sig...
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
hm. alltså, jag tycker inte den är sådär jävla överdålig?  Nu är jag ingen jazzkonnesör, men för oss som inte lyssnar känns den ändå som lite tillskruvad pop eller något, alltså, något som många borde kunna lyssna på.

lite sång så...
Inte överdålig  :lol:

Citat från: Hmike
Guran och saxen krigar om utrymmet bl.a...separation ett måste..Ruskigt häng på saxen,kapa två kilo reverbsvans..
Väldigt blandade reverb prylar..Vissa insatser låter kort och nära,andra är på väg till månen -saknar lite samspel i mixen reverb mässigt.Några instrumental insatser på guran ligger alldeles för lågt i ljubilden,höj och panorera ut dom,ifall du skall ha med allt liret på final mixen..

Kör rubbet genom ett master reverb,och små krydda lite här och där för fina effekter - då blir detta skitbra.

Liret guld som vanligt,låten..nnjjaaaääooo för fanken - det svängde.
Får kika på vad jag gjort med reverben. Kan mycket väl tänkas va en enda röra där.  :wacko:
Kul att låten njaoog funkar.

Citat från: Hmike igen...
Läst då..

Jag tycker stycket funkar rätt bra.Inte direkt nåt banbrytande om man ser till vad som finns i jazz världen,men det behöver ju inte vara så heller.Jag tycker oxå att det finns en liten pop slev i detta,skruvar du till mixen så kommer det nog att växa.Jag "hörde" en del finingar i "dimman" på guran...

Sång?..Nja,funkar bra för mig så här efter lite mixeri..
:o Lät det annorlunda när du läst de andras kommentarer  ;)
Bra att det funkar utan sång också. Det var ju ändå så den skrevs, hehe.

Citat från: Yllet
Tja inget fel på denna låten, även om den går mer eller mindre obemärkt förbi. Den hade passat utmärkt till en 70-tals snutserie med lite halvtasikga b-skådisar. Och det är inte fy skam!
Tack. Hissmusik tillsammans med deckarsjazz diggar jag skarpt så - Tack!

Citat från: egghuvud
Tja jag gillade iallfall. Jag fick lite yellowjackets vibbar. Fast det är inte lika slickt och det är väl ett plus. Harmonierna som du själv nämnde är starka och jag gillar melodierna. Tycker faktiskt att du får till det bra.
Möjligen är det lite grötigt ibland som flera påpekat. Lite mer nyanser kanske - partier med lite tommare komp eller så. Skulle kanske lyfta ett par snäpp med lite sång på. En snygg tjejkör som ylar lite.
Yellowjackets  :wub: Gröten får jag äta upp.
Tjejkör, ingen dum idé. Tack för feed.

Citat från: Dividend
Tycker också det var en trevlig lyssning, lite mer som popjazz, med betoning på pop. Sälj till Norah jones
Inte ofta så snygg jazztrumpet här omkring
Kul. Tack för beröm. Trumpet är en sax. ;)

Citat från: stajo
Tycker inledningen är lysande =). Alltså kan du inte plocka den och sedan göra en häftig pop-låt i stil med pingpong låten... nu kändes det som det blev lite dansbandsjazz och det är ju inte min musiksmak så jag blev lite besviken. Nä men inledningen är viktig för att fånga intresset och här har du en kanon som jag vill att du förvaltar bättre. Annars är det ju så klart väldigt kompetent spelat det andra också och smaken skiljer ju sig...
Det där är en tokbra idé. Även om herr Iglesias är det värsta jag vet så är det ändå ett gott sväng i den låten. Får bli ett helt eget sidospår tror jag.


Mange tack alla.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har du dator?  :lol: Lyssnar på versionen i spelaren. Här finns både känsla och skickligt hantverk. Tycker det drar loss bra med fusionstuket från saxsolot. Lite som Michael McDonald joinat gamla Chicago, Blood Sweat & Tears eller varför inte CCR. Melodiskt en hel del snyggheter och nåt som låter refräng The Ark Calleth You Cometh I. Ursäkta all namedropping. Svänger bra och ser fram mot sångversionen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves