Kontrollrummet

1up-Opus 1up Ver2 - 6:e februari! (3:48 lång)

1up · 26 · 21576

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil


www.aurells.com/div/1up-Opus%201up%20V2.mp3

V2: Ett nytt kul stycke tillagt. Använder nu sustainpedal och mer variation på tonernas styrka (velocity) för del 2. Dags att armera

V2-rakterna?!

Klassiskt piano, nedplitade noter i Cubases editor a'la Dividend.

Steinbergs The Grand står för ljudet.
Reverb bjuder Waves IR-1 på.

Funkar multibandskompressionen? Stycket, ska det brännas på bål?
« Senast ändrad: 06.02.2008, 18:39:36 by 1up »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo.....det låter  finfint. fattade aldrig...hade du eller divi skrivit?

tycler stycket funkar bra. inget man lyssnar på varje dag, men helt klart intressant :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
jo.....det låter  finfint. fattade aldrig...hade du eller divi skrivit?

tycler stycket funkar bra. inget man lyssnar på varje dag, men helt klart intressant :)

aha, kanske var lite otydlig. Det är alltså jag 1up som skrivit stycket. Det är editerat i Cubase med musen vilket är Dividends vanligaste förfarande. Jag brukar oftast spela in med keyboarden annars. :)

Tack för lyssning! Kan nog krävas några genomlyssningar för att komma på rätt fot med alla galna vändningar i stycket. haha


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ok då fattar jag :)

faktiskt tyckte jag att vändningarna satt rätt natrligt -om än egensinnigt, första lyssningen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
ok då fattar jag :)

faktiskt tyckte jag att vändningarna satt rätt natrligt -om än egensinnigt, första lyssningen!

Utan ens den minsta tillvänjning? :-o Måste vara reverbet förtjänst i så fall. :P ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här finns några vändningar som är riktiga guldkorn, tex. mellan 0.21 och 0.26 plus några till. På några ställen har du knarkat lite väl mycket.

Detta kan bli precis hur bra som helst med lite arbete. Släpp inte detta nu.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Här finns några vändningar som är riktiga guldkorn, tex. mellan 0.21 och 0.26 plus några till. På några ställen har du knarkat lite väl mycket.

Detta kan bli precis hur bra som helst med lite arbete. Släpp inte detta nu.

Wowiii! :) Kul det gillas! Haschpipan slutar aldrig glöda ska du veta. ;)

Sitter i låten just nu. Jag är känd för att inte avsluta låtar. Får se vad som händer med denna. Håller tummarna för en oväntad utgång. :)

Gott att vändningarna går hem. Det var så kul att göra låten för jag tänkte ingenting. Spydde bara ut noter på "måfå". Just nu tänker jag i komponerandet. Inte bra. Får försöka hitta tillbaka - och ta tillvara slumpen.
« Senast ändrad: 03.02.2008, 02:02:16 by 1up »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja! Väldigt intressant det här!

1. Tycker själv att det e omständigt och tidödande att göra en Divedend (:D vi får inte retas för mycket bara :P))och rita in noterna i sequencern. Är väldigt imponerad.  ;) Nu blev jag sugen på att göra en pianolåt, fast med mitt älskade midi-klaviatur då.. :P Kanske kommer upp något om ett tag.. vem vet sånt..  :rolleyes:

2. Även jag tycker det låter väldigt naturligt faktiskt och låten har ett flyt fast du som du sade, att du till stor del bara satt ihop toner på måfå. '

Nice!

/Memphis
« Senast ändrad: 03.02.2008, 02:39:03 by Memphis »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tja! Väldigt intressant det här!

1. Tycker själv att det e omständigt och tidödande att göra en Divedend (:D vi får inte retas för mycket bara :P))och rita in noterna i sequencern. Är väldigt imponerad.  ;) Nu blev jag sugen på att göra en pianolåt, fast med mitt älskade midi-klaviatur då.. :P Kanske kommer upp något om ett tag.. vem vet sånt..  :rolleyes:

2. Även jag tycker det låter väldigt naturligt faktiskt och låten har ett flyt fast du som du sade, att du till stor del bara satt ihop toner på måfå. '

Nice!

/Memphis

:) Tack för lyssningen och feedbacken! (ja, vi ska vara snälla mot honom :))

Kul att kunna inspirera!

2. Tackar! Ja, det är lite intressant det där. Naturliga flödet verkar komma lättare när man inte tänker. Lätt att "övertänka" och trassla in sig själv i slingor annars. Eller nått.

Ta!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta gillas
Det är lite Eric Satie meets Jan Johansson och mr Ragtime
Andra partiet är skitfint
och superljud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Detta gillas
Det är lite Eric Satie meets Jan Johansson och mr Ragtime
Andra partiet är skitfint
och superljud

:) Gott!

Kollar upp vem Eric Satie är/var bums.

Edit: Aaah, han som skrev DET stycket. Såg video på You Tube. Den är nice den låten. Slutackorden är som kalixlöjrom (för de som gillar löjrom) i munnen.

Tack tack för att du ville lyssna!
« Senast ändrad: 03.02.2008, 19:20:17 by 1up »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
muytcho bra detta 1upp.

gillar vändningrna . konstnären står brevid o jobbar med yviga penseldrag till detta sköna stycke,

nice

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
muytcho bra detta 1upp.

gillar vändningrna . konstnären står brevid o jobbar med yviga penseldrag till detta sköna stycke,

nice

tony

Mucho Gracias!

Det glädjer mig faktiskt oerhört att vändningarna och den här sortens musik i allmänhet går hem. Eller så är det just därför att det är musikermusik och jag postar den på ett forum där uteslutande musiker härbärgar?



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jeps ettupp!
Slog igång spelaren och trodde den hade fått nåt fel, totalsnedvridningsfalskhetssy ndråååm!  :o
Men följande takter visade att allt nog står rätt till. Vet int hur detta är ihopspikat men förutom de allra första stegen så låter detta verkligt snyggt. Och kort o koncist, lyssnar igen o igen.

Sen om nån, Per eller du orkade köra lite mera musjobb, dvs velositeten på noterna, så skulle detta vara nära nåt stort! Nu blir det lite maskin när allt lixåxm spelas med nästan samma ansats!

Imponerad! Du orkar testa på nya greijer, SNYGGT! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Första 42 sek är intressant musik. Sedan går det vidare med ett parti helt ok saker. Lite folkmusikintryck, JJ, inte nyskapande men funkar bra. Vid 1:07 börjar det dock balla ur och bli tråkigt. Synd med en så svag avslutning på något som började så starkt.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Första 42 sek är intressant musik. Sedan går det vidare med ett parti helt ok saker. Lite folkmusikintryck, JJ, inte nyskapande men funkar bra. Vid 1:07 börjar det dock balla ur och bli tråkigt. Synd med en så svag avslutning på något som började så starkt.

Tack för lyssning!

Intressant analys iom att ett flertal olika stilar passerar revy i stycket. Visst går det från "modernt" och "avancerat" till mer bekanta klanger. Stycket är planerat att fortsätta i samma anda med nya byten av stilar. Jag vill lägga till ett stycke härnäst med barbershopklanger. Kanske kommer mer avancerade klanger tillbaka.

Att det lät folkmusik var otippat! Klassiskt, lätt jazzinfluens och kyrkomusik hör jag med mina öron.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jeps ettupp!
Slog igång spelaren och trodde den hade fått nåt fel, totalsnedvridningsfalskhetssy ndråååm!  :o

haha! Skönt. :)

Men följande takter visade att allt nog står rätt till. Vet int hur detta är ihopspikat men förutom de allra första stegen så låter detta verkligt snyggt. Och kort o koncist, lyssnar igen o igen.

Trevligt på min ära! :) Är så hemmablind vid det här laget så att det låter dissonant i början hör jag inte längre. Jag väljer att ha det som det är på den punkten just nu iaf. Lätt att ändra och förstöra mer än man fixar.

Sen om nån, Per eller du orkade köra lite mera musjobb, dvs velositeten på noterna, så skulle detta vara nära nåt stort! Nu blir det lite maskin när allt lixåxm spelas med nästan samma ansats!

Imponerad! Du orkar testa på nya greijer, SNYGGT! :)
h.   johan


Jo precis. Det finns mycket klangskillnad på pianot om man ändrade velocityn till sin fördel. Jag skulle nog sabba låten då är jag rädd. Lägger gärna ut det på entreprenad. :)

Tackar!

Rent allmänt, varför är stycket intressant?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
[

Rent allmänt, varför är stycket intressant?

Just tacki vare din skicklighet att hålla intresset uppe, händer hela tiden nåt, nya genren står på rad bakom knuten och detta kunde väl fortsätta nån minut till!
Så enkelt är det... :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
[

Rent allmänt, varför är stycket intressant?

Just tacki vare din skicklighet att hålla intresset uppe, händer hela tiden nåt, nya genren står på rad bakom knuten och detta kunde väl fortsätta nån minut till!
Så enkelt är det... :D

Oki, trevligt! Jo det är verkligen tvärtom mot jammsessionen den här. Vet inte själv hur jag fick till det, så brukar det vara när det blir bra. Man bara undrar i efterhand vad det var som hände... :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Intressant att lyssna på inte alls så tokigt heller! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Intressant att lyssna på inte alls så tokigt heller! :)

Om man skulle mäta det ord som förekommer flesta gånger i tråden (därom tvistar det lärda) men kan det vara ordet "intressant"? :)

Ja, efter den sidnoten tackar jag så hjärligt för kommentaren och lyssningen! Med så många som gillar låten borde jag ge den en fortsättning. ... :) (observera ordet "borde") :P



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Haaa!
Nu har det musjobbats med velocitetsändringarna, låter almost autentiskt nu, SNYGGT!
Kommer inte ihåg , kanske det kommit till nån del här åxå, men jäkla snyggt och njutningsfullt låter detta.
Och denna låt e inte lång, kunde lyssna på ännu längre  version, din uppfinningsrikedom gillas! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på v2.
Sant att början låter väldigt intressant, som t ex nån gymnopedie av Satie som nån sa. Värt att bygga vidare på, tänker jag och lyssnar vidare.
 Mycket trevligare lyssning nu faktiskt än 1:an, som jag tydligen glömde kommentera  :wacko: Snygg velocity-förändringar för att vara klickat. Gillar infallen. Skall låta denna snurra i listan ett tag. Återkommer!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Haaa!
Nu har det musjobbats med velocitetsändringarna, låter almost autentiskt nu, SNYGGT!
Kommer inte ihåg , kanske det kommit till nån del här åxå, men jäkla snyggt och njutningsfullt låter detta.
Och denna låt e inte lång, kunde lyssna på ännu längre  version, din uppfinningsrikedom gillas! :)



h.   johan

Tackar!

Det är 2 min extra musik i denna versionen och en ny del som kör en repris, typ. :)

"njutningsfullt"  :wub:

Jag fortsätter bygga på om inspiration finnes!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lyssnar på v2.
Sant att början låter väldigt intressant, som t ex nån gymnopedie av Satie som nån sa. Värt att bygga vidare på, tänker jag och lyssnar vidare.
 Mycket trevligare lyssning nu faktiskt än 1:an, som jag tydligen glömde kommentera  :wacko: Snygg velocity-förändringar för att vara klickat. Gillar infallen. Skall låta denna snurra i listan ett tag. Återkommer!

Danke! :) Trevligt är bra.

Ingen fara alls...

Ah, tycker själv att det funkade bra med velocitygrejen och sustain-passagerna så kul att det går hem även söderut.

Ja, jag skulle gärna bygga vidare på respektive sats i stycket. Grejen är att humöret påverkar vad jag kan komponera (iaf spontant komponera) och då blir det lite olika stil vid varje tillfälle.