Kontrollrummet

1up-Fågelö (No Radio Edit)

1up · 21 · 15144

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
LÅTNAMN: Fågelö
ARTIST/GRUPP: 1up
GENRE: reggae?
LÅTLÄNGD: 3:03
KOMPOSITÖR: Daniel Aurell
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: arcustangensnörden Dividend, textförfattare och innovativ inspiratör!
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3



En halvt improviserad text, halvt improviserad sång. Blev inspirerad av programmet om Galapagosöarna och en flicka. :) (Bilden är dock på ett berömt golfhål. :P)

Som ni aldrig hört 1up förut!

Vers 1
Sticker till min fågelö
plockar massa ägg
plockar 100 000 till
så får vi en måmägg

vi kan inte äta alla
på samma kväll
men vi är 100 000 stycken
vänter på en fest

Vers 2
lavan väller fram i massor
vi kan inte åka med
måste kyla ned små flaskor
vi kan inte göra de

så vi är ju fast på denna lilla ö
vi kan inte komma härifrån
men vi är glad för de

Refräng
vi far till djurens värld
och vi tittar på dem
vi far till djurens värld
tittar på dem

vi far till djurens värld
och vi tittar på dem
vi far till djurens värld
vi tittar, vi blickar, på dem

Stick
Ikväll blir det megaomelett på våra mackor yeees,
vi plockar 17 000 små ägg  (mhm)

Vers 3
Sticker till min fågelö
rider pelikan
rider hela natten lång
och slukar en hel svan

Vi ser flumma ödlor små
i djungelns små vrår
ödlor maskar gungar på   
då festyran rår!
« Senast ändrad: 31.01.2008, 23:10:36 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEnna låt är ju bara underbar! :)

Kan itne säga så mycket mer egentligen, bara att den sista versen verkar lite bekant ;)

Skitbra jobbat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
DEnna låt är ju bara underbar! :)

Kan itne säga så mycket mer egentligen, bara att den sista versen verkar lite bekant ;)

Skitbra jobbat!

Bugar lätt, lyfter min (det är jag tv.)



chapeau claque och ler! :)



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kompet etc känns bra, men försvinner sedan när sången dominerar ljudbilden. Jag udnrar om du har för dålig medhörning, eller om du inte hör din egen röst under sången? Melodin känns lite oplanerad och det hackar mot rytmen.

ny sång bitte :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
kompet etc känns bra, men försvinner sedan när sången dominerar ljudbilden. Jag udnrar om du har för dålig medhörning, eller om du inte hör din egen röst under sången? Melodin känns lite oplanerad och det hackar mot rytmen.

ny sång bitte :)

Borde nog byta mic. Har en mic med förhöjt frekvenssvar i det övre registret. Eller sätta lite filt framför för att tona ned diskanten. Justera sångens nivå då också.

Medhörningen är det inget fel på, det är snarare sånginsatsen som tar sig unika uttryck.

Sång i takt med resten, jo det vore ett +.

Kul att kompet går hem.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan inte ladda ner låten med högerklick (Save target as) eller vänsterklick. Det ena ger en sida som inte hittar det andra ger två felmeddelanden. Kan nån förklara hur det är tänkt att fungera?
Jag har testat både firefox och ie men inget ger en *.mp3:a att ladda ner  :(
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
 en ung ejler pilarm
med fint komp. Sången funkar inte riktigt för mig lite mer känsla o vilja att följa takten . Annars tycker jag texten ör lite trevlig i sin naturprog fest ton,,

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag kan inte ladda ner låten med högerklick (Save target as) eller vänsterklick. Det ena ger en sida som inte hittar det andra ger två felmeddelanden. Kan nån förklara hur det är tänkt att fungera?
Jag har testat både firefox och ie men inget ger en *.mp3:a att ladda ner  :(

:-o låter skumt. Jag har FireFox 2.0.0.11 och i den funkar det utmärkt att vänsterklicka på låtnamnets länk. Det öppnar låten i ett eget litet fönster. Sen väljer jag "Spara till disk" där och får en mp3:a. Hoppas det ordnar sig!

ps. Hur var låten?

Eilert Pilarm, ja. Det är han som tolkar Elvislåtar kollade jag precis upp. :P Tänk att han och jag har saker gemensamt. Det kan inte vara hur vi klär oss. Det måste ligga i musiken... :)
« Senast ändrad: 02.02.2008, 11:55:44 by 1up »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag kan inte ladda ner låten med högerklick (Save target as) eller vänsterklick. Det ena ger en sida som inte hittar det andra ger två felmeddelanden. Kan nån förklara hur det är tänkt att fungera?
Jag har testat både firefox och ie men inget ger en *.mp3:a att ladda ner  :(

:-o låter skumt. Jag har FireFox 2.0.0.11 och i den funkar det utmärkt att vänsterklicka på låtnamnets länk. Det öppnar låten i ett eget litet fönster. Sen väljer jag "Spara till disk" där och får en mp3:a. Hoppas det ordnar sig!

ps. Hur var låten?

hehe, han kunde väl inte ladda den? :lol:

sen är jag nyfiken på titeln arctustangesnerd. något jag hjälpt till att mynta? ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag kan inte ladda ner låten med högerklick (Save target as) eller vänsterklick. Det ena ger en sida som inte hittar det andra ger två felmeddelanden. Kan nån förklara hur det är tänkt att fungera?
Jag har testat både firefox och ie men inget ger en *.mp3:a att ladda ner  :(

:-o låter skumt. Jag har FireFox 2.0.0.11 och i den funkar det utmärkt att vänsterklicka på låtnamnets länk. Det öppnar låten i ett eget litet fönster. Sen väljer jag "Spara till disk" där och får en mp3:a. Hoppas det ordnar sig!

ps. Hur var låten?

hehe, han kunde väl inte ladda den? :lol:

sen är jag nyfiken på titeln arctustangesnerd. något jag hjälpt till att mynta? ;)

Ja, det vet man ju aldrig om han lyckades med! Men jag är hoppfull som kreatör att han fick igång den men inte lyckades spara mästerverket till disk!

Arcustangensnörd - Bra fråga! Har varit en massa snack om arcustangens över msn med Dividend sedan han införde den muntra hälsningen "Arcustangens på er alla!". Om det betyder att Dividend är ensam myntare av uttrycket eller ej, därom tvistar de lärda.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, skutta eller dansa. Dock kan jag inte låta bli att le. Det är klart charmigt även om eller kanske mycket tack vare de oväntade vändningarna i texten. Sen är ju musiken cool. Keep it up numba 1!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
samma här, jag kan inte låta bli att le! Tack för det  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, skutta eller dansa. Dock kan jag inte låta bli att le. Det är klart charmigt även om eller kanske mycket tack vare de oväntade vändningarna i texten. Sen är ju musiken cool. Keep it up numba 1!

:) Danke!

Noterade din "edit" där tidigare i tråden.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
samma här, jag kan inte låta bli att le! Tack för det  :)

Du är välkommen! And here's another one!  :D


freddy

  • Gäst
Charmig låt helt klart. Dock är sången riktigt falsk, hela refrängen är falsk och detta göra att det blir svårt att lyssna på utan att rysa :) Verserna kan jag däremot köpa, dom är faktiskt bra. Det slog mig att du låter väldigt mycket som Wille Crafoord när du sjunger, coolt.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Charmig låt helt klart. Dock är sången riktigt falsk, hela refrängen är falsk och detta göra att det blir svårt att lyssna på utan att rysa :) Verserna kan jag däremot köpa, dom är faktiskt bra. Det slog mig att du låter väldigt mycket som Wille Crafoord när du sjunger, coolt.

:) Soft liknelse mellan mig och Crafoord.

Ja, man kan ju fråga sig varför jag inte sjungit om låten 10 ggr och lagt stämmor och rättat till falskhet. Det beror väl på att jag gillar den som den är, och dels att jag tror det skulle bli väldigt svårt att hitta samma känsla och återupprepa sången på ett sätt som skulle göra gamla versionen rättvisa, även om sången skulle vara mer i ton.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjoissan 1up!

Som sångare har du ju aldrig toppat mina listor men låtsnickeriet behärskar du suveränt!
Snyggt gungande komp som dock blir övertrampat av en sångare :rolleyes:
Sången kunde bättras på med att kolla nivåerna, låter som om det distar hela vägen ut.
Sångvolymen kunde åxå sänkas aningen och nivån slätas till med limiter eller kompressor...så inte alla djur skräms iväg... :D

När vi rör oss i djurens värld så väntade jag mig höra ett eller flera djur/fågel ljud, passa in nåt sånt kanske.


h.   johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Annorlunda - Bra!
Bra orgel, bas och rytm
med en ljus, lite hes kvinnlig röst som sjunger med korta fraser
kan detta blir riktigt bra
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjoissan 1up!

Som sångare har du ju aldrig toppat mina listor men låtsnickeriet behärskar du suveränt!
Snyggt gungande komp som dock blir övertrampat av en sångare :rolleyes:
Sången kunde bättras på med att kolla nivåerna, låter som om det distar hela vägen ut.
Sångvolymen kunde åxå sänkas aningen och nivån slätas till med limiter eller kompressor...så inte alla djur skräms iväg... :D

När vi rör oss i djurens värld så väntade jag mig höra ett eller flera djur/fågel ljud, passa in nåt sånt kanske.


h.   johan



Ah, trevlig kommentar. Jag är världens bästa låtskrivare! :)... Man kan ju inte vara bäst på allt, någon som vill testa att sjunga så är det bara att höra av sig!

Fågelljud är en god idé.

Thanks for you time.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Annorlunda - Bra!
Bra orgel, bas och rytm
med en ljus, lite hes kvinnlig röst som sjunger med korta fraser
kan detta blir riktigt bra

Tack!

Nöjd över att orgeln passar så väl i låten ljudmässigt.

Någon med hes kvinnlig röst som med korta fraser vill göra ett försök? :) Hör av dig vetja!