Kontrollrummet

IKEN - INSIDE,LOOKING OUT...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


http://www.theikenband.se/INSIDE,LOOKING%20OUT%2016bit%20mix-01.mp3
Håll tillgodo. B)
Ni slipper Rickenbacker nu,gjord 2006,tog låååååång tid att slutföra. ^_^
« Senast ändrad: 31.01.2008, 23:37:48 by tsmalmbe »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
någrafills från trummisen missar målet med en metar funkar inte så bra. Lite lajdback o soft i väntan på ?
Tänker osökt på vår allas mahan i uppbyggnad av låten.
Segar lite för mig kan vara att jag är lite stressad o säker mer en smaksak.
Men cymbalsagen kan nog filas på lika så sångens volym o hur den sitter i mixen.

Tony
att leva är att dö


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Trummisen är GA1,låten är gjord för 2 år sedan,vill inte mixa om den för pillar man på nått så
måste ''ALLT'' ändras och det orkar jag inte med... -_-
Dessutom,tänk Floyd här,det skall inte braka loss någonstans.......
man kan faktiskt göra lugna saker som inte går i 250bpm,även 2008. :D
Allt behöver ju inte vara 200w higain.  :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ja vet o håller med ;)

tony
att leva är att dö


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
ja vet o håller med ;)

tony
Vá bra. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
rätt skönt laid back låt. Upplever lite bekkymmer med tightheten...känns som lite saker här o var inte ligger på beat. Lite dovt ssångljud också. Skönt solo!

Skulle behöva sticka ut lite element lite här o var.....

bra början på något som kansek är färdigt just nu, men skulle behöva lite mer jobb för att bli något annat än en "trevlig låt".

;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Återigen,den skall vara just ''laidback''. B) ang tightheten,lyssna på liveband,hur tajta är de ''egentligen''?
Jag gör inget via midi,utan det är spelat rakt av,på guror,keyboards,basar,sång.
I denna lilla visa skall inget ''sticka ut'',åter igen,tänk Floyd,Dark side...
Den är menad,och tänkt så här.allt kan inte vara '' metronom'' tight. :)
ang. för laid back....för mycket ''miiiix megapoooooll''   ?
Tack för lyssning och förslag!!!! :)
« Senast ändrad: 01.02.2008, 00:11:44 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
återigen så tyclker någon att den kanske är lite FÖR laid back. Och tightheten....vill du ha de så skall du ju ha det så :)

För mig riskerar en för laid back låt att bara bli seg, och detta gränsar lite ditåt, precis som ynot påpekade.

Tänkte att du kanske vill veta hur andra uppfattade låten ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan nog hålla med om att det är för laidback, och då menar jag inte att du ska på med nån hi-gaindist eller öka tempo. Nej, för mig kan det handla mer om en attitydförändring eller ett uttryck här och där för att öka intresset bara. Du nämner Pink Floyd som en jämförelse och det stämmer väl bra. Det brukar liksom tuffa på utan större utsvävningar.

Du spelar allt för hand och eloge för det. Men när du ändå har Groove Agent, varför inte göra midispår av det för att kunna redigera i efterhand.

Schysst ljud på ackeguran.




Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
måste nog hålla med pojkarna här om att det är lite otight på sina ställen....
och det är för laid back också, för min smak... det är en väldigt hårfin linje mellan "lagom" och "förmycket"  laidback. denan ligger tyvärr lite på fel sida för mig.

Men om man ska se till låten och inte utförande/inspelning så gillar jag den, den har en mysig lunk men sköna små solon!
Så jag säger, slipa lite på detta och gör den liiiite minder laidback så kommer detta bli finfint!

Natti :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hola mr "laidback",,,, Detta för inte tankarna till Pink Floyd's laidback-känsla, inte för mig i alla fall.

Liveband, otajta? Det är väl knappast något egensysfte med att de skulle vara otajta?? Snarare ett tecken på att de är, ja just det,, otajta kort och gott. Förmodligen kommer de att bli tajtare ju längre de lirar ihop.

Nu låter det väl som om om jag kommer här å är petimeter,, 250bpm? Det kan vara världens drag med 80bpm. Ofta upplever jag att trummorna kan bidra med drag, och att det svänger ordentligt om låten med hjälp av tajta musiker/instrument.

Inte dålig låt, men det känns som om det finns massa att fila på och att kritiken som kommit fram är befogad och förmodligen skulle kunna hjälpa dig att lyfta låten från "utkasst" till en laidback låt med drag.

Kämpa på!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hola mr "laidback",,,, Detta för inte tankarna till Pink Floyd's laidback-känsla, inte för mig i alla fall.

Liveband, otajta? Det är väl knappast något egensysfte med att de skulle vara otajta?? Snarare ett tecken på att de är, ja just det,, otajta kort och gott. Förmodligen kommer de att bli tajtare ju längre de lirar ihop.

Nu låter det väl som om om jag kommer här å är petimeter,, 250bpm? Det kan vara världens drag med 80bpm. Ofta upplever jag att trummorna kan bidra med drag, och att det svänger ordentligt om låten med hjälp av tajta musiker/instrument.

Inte dålig låt, men det känns som om det finns massa att fila på och att kritiken som kommit fram är befogad och förmodligen skulle kunna hjälpa dig att lyfta låten från "utkasst" till en laidback låt med drag.

Kämpa på!

Problemet med just denna lilla visa är att den är 2-år gammal,och om jag börjar pilla med trummor och sådant, ''måste'' jag göra om hela viddemitten....
Kritiken är befogad,men, låten är lagd åt sidan och att börja om efter 2 år finns inte,har inte kvar Groove Agent längre,basen (Fender) är numera avbandad och låter inte likadant,den som jag använder nu,Rickenbacker 4003,passar inte in i ljudbilden.Låten i sej är ,som påpekats, inte dålig,men det är för mycket ''pill'' för att göra om den. ta den som ett prov på min breda musiksmak.Den var skoj att göra,akkeguran gick nästan åt helvete i solot(katter som hoppar upp i ditt knä...)Texten började på en cykel ute på Kumlinge/Åland, på väg upp till ''Kumlinge Andelshandel''en tidig Augustimorgon,därefter tog det 3 månader innan den var klar.

Jag bockar och bugar för all lyssning och kloka kommentarer och förslag på denna låt,men,den får vara vad den är,en seg ,otajt, klumpig låt ,som jag älskar. :D
låt nu denna tråd dö i frid. ^_^
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nästa gång vore det fiffigt att skriva att du inte vill ha synpåunkter på låten eftersom den är avslutad. Annars går allas låtanalysatorer igång per automagik när en låt ligger i ett demoforum :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
nästa gång vore det fiffigt att skriva att du inte vill ha synpåunkter på låten eftersom den är avslutad. Annars går allas låtanalysatorer igång per automagik när en låt ligger i ett demoforum

 :o

Det gjorde jag,fiffigt va? :D
det står:gjord 2006...
Nå skit samma,jag har fått en massa bra (och dåliga) förslag,nästa låt,om den kommer,
kanske låter jättebra tack vare er.  ;)
hur som helst,detta är ett kanon forum,med ärliga öppna folks,sådant uppskattas faktiskt!!! :D
TACK FÖR DET!!!! :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, så "made in 2006" betyder att man inte vill ha synpunkter ? ;)  hihi


Jag tycker själv de e bra med kommentarer från forumet när man mixar och sånt, jag är expert på att fastna i mixar o inte höra vad som är fel.... då är galningarna på forumet till underbar hjälp :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou IKEN!

Läste snabbt genom inläggen om otajtheter och leibäck etc. men fattar inte riktigt vad som sitter snett. För mig funkar denna låt suveränt!
Tony jämförde detta alster till uppbyggnaden med mina låtar så kanske därför jag inte hittar nåt att såga på! :rolleyes:
Kanske lite sammatänkande åsikter för oss runt 50 strecket :lol:

Keep them comming! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jou IKEN!

Läste snabbt genom inläggen om otajtheter och leibäck etc. men fattar inte riktigt vad som sitter snett. För mig funkar denna låt suveränt!
Tony jämförde detta alster till uppbyggnaden med mina låtar så kanske därför jag inte hittar nåt att såga på! :rolleyes:
Kanske lite sammatänkande åsikter för oss runt 50 strecket :lol:

Keep them comming! :)


h.   johan
jag vet faktiskt inte vad folk menar när de skriver att denna låt är otight,basen?Sången?
jag vet att det finns några cymbal-fills som är jävligt ute och cyklar..... :D
men förövrigt......nope!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972