Kontrollrummet

She's Gone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Länken bortagen...... Mixar om,när jag är nöjd,kommer en ny länk.
« Senast ändrad: 21.03.2008, 21:13:43 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är kul att höra på, men det blir lite "wall of sound". Mycket som grötar ihop sig. Sången är för otydlig och borde lyftas fram (även om den svajar lite så skall den ändå dominera) Vet inte var det saknas luft, det är svårt att avgöra i mina lurar, men jag tror att det krockar mycket i övre mellanregister + att basljudet är lite grötigt/bumbligt i min lyssning. Vilket på ett sätt låter fett men på ett annat låter lite grötigt. Det blir bättre under solopartierna. Slide är otroligt kul, och coolt, men ibland pitchar du lite för mycket fel tycker jag.  :)

Låten och arrangemanget är annars bra. Jag skulle fundera på gitarrljuden för de kan också bidra till den där lite grötiga känslan.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt Iken.
Jag är ju liksom såld på blues.Lyssnade nyss på wernborgs blueslåt.Tycket att din röjare platsar lätt i bluesfållan,faen vad najs att vi har fått upp några bluesröjare på KR:s frontpage.

Diggar som f-n! Egghuvudet sammanfattade mixeriet rätt bra så...

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det är kul att höra på, men det blir lite "wall of sound". Mycket som grötar ihop sig. Sången är för otydlig och borde lyftas fram (även om den svajar lite så skall den ändå dominera) Vet inte var det saknas luft, det är svårt att avgöra i mina lurar, men jag tror att det krockar mycket i övre mellanregister + att basljudet är lite grötigt/bumbligt i min lyssning. Vilket på ett sätt låter fett men på ett annat låter lite grötigt. Det blir bättre under solopartierna. Slide är otroligt kul, och coolt, men ibland pitchar du lite för mycket fel tycker jag.  :)

Låten och arrangemanget är annars bra. Jag skulle fundera på gitarrljuden för de kan också bidra till den där lite grötiga känslan.
ang pitchar fel,sådant låter jag passera,jag lever mej lite väl mycket in i det jag gör......på gott och ont :rolleyes: gillar att lira slide,och då blir inlevelsen större än min kontroll tyvärr.Dock har jag jävligt svårt att hålla tillbaka,jag spelar typ ''här och nu''......... på tal om pitcha fel på slidespel......Säger bara Red Hot Chilipeppers......... :ph34r: tala om slött och outoffpitch.... :( jag hör ingenting som grötar,vad lyssnar du med?vilka lurar,högtalare? förstärkare? blir nyfiken faktiskt,här grötar inget alls?
Enlighten me please.....Fast jag har kanske mycket trasigare öron än dej? :mellow:
sången däremot ''borde'' göras om,var både trött och förkyld när den sattes........
förövrigt,vem har sagt att sången skall dominera?möjligtvis på rix fm,idol och schlagermusik,i mitt huvud och i min värld dominerar ''bandet''......man kanske borde skriva '' sången skall dominera ,tycker jag''?????
eller`? man kan ju inte utgå från att resten av världen tycker som jag/du?? har jag fel?
vet inte,mina åsikter är lika mycket värda som dina..... Tro nu inte att jag inte uppskattar kritik/förslag,men tala om vad du lyssnar genom,och utgå från att det du  skriver är högst personliga åsikter.....  :)
Förövrigt,tack för lyssning. och jag är inte arg,men utgå inte från er själva,objektivitet tack............... :D
« Senast ändrad: 12.03.2008, 22:23:12 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta va riktigt coolt :D

Omöjligt för mig att göra sånt här.. skitbra!

Du låter som du skulle kunna gå högt i tonregistret? har jag rätt?

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är kul att höra på, men det blir lite "wall of sound". Mycket som grötar ihop sig. Sången är för otydlig och borde lyftas fram (även om den svajar lite så skall den ändå dominera) Vet inte var det saknas luft, det är svårt att avgöra i mina lurar, men jag tror att det krockar mycket i övre mellanregister + att basljudet är lite grötigt/bumbligt i min lyssning. Vilket på ett sätt låter fett men på ett annat låter lite grötigt. Det blir bättre under solopartierna. Slide är otroligt kul, och coolt, men ibland pitchar du lite för mycket fel tycker jag.  :)

Låten och arrangemanget är annars bra. Jag skulle fundera på gitarrljuden för de kan också bidra till den där lite grötiga känslan.
ang pitchar fel,sådant låter jag passera,jag lever mej lite väl mycket in i det jag gör......på gott och ont :rolleyes: gillar att lira slide,och då blir inlevelsen större än min kontroll tyvärr.Dock har jag jävligt svårt att hålla tillbaka,jag spelar typ ''här och nu''......... på tal om pitcha fel på slidespel......Säger bara Red Hot Chilipeppers......... :ph34r: tala om slött och outoffpitch.... :( jag hör ingenting som grötar,vad lyssnar du med?vilka lurar,högtalare? förstärkare? blir nyfiken faktiskt,här grötar inget alls?
Enlighten me please.....Fast jag har kanske mycket trasigare öron än dej? :mellow:
sången däremot ''borde'' göras om,var både trött och förkyld när den sattes........
förövrigt,vem har sagt att sången skall dominera?möjligtvis på rix fm,idol och schlagermusik,i mitt huvud och i min värld dominerar ''bandet''......man kanske borde skriva '' sången skall dominera ,tycker jag''?????
eller`? man kan ju inte utgå från att resten av världen tycker som jag/du?? har jag fel?
vet inte,mina åsikter är lika mycket värda som dina..... Tro nu inte att jag inte uppskattar kritik/förslag,men tala om vad du lyssnar genom,och utgå från att det du  skriver är högst personliga åsikter.....  :)
Förövrigt,tack för lyssning. och jag är inte arg,men utgå inte från er själva,objektivitet tack............... :D

Skriver under på det som egghuvud skrev helt klart.  Låter bra om än grötigt. Att du inte upplever det grötigt kan ju oxo bero på att du kan alla instrument "utantill" vilket vi inte kan.

Sen undrar jag om du vill ha kritik alls? vi andra kan inte ge annat än subjektiva åsikter vettu ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det är kul att höra på, men det blir lite "wall of sound". Mycket som grötar ihop sig. Sången är för otydlig och borde lyftas fram (även om den svajar lite så skall den ändå dominera) Vet inte var det saknas luft, det är svårt att avgöra i mina lurar, men jag tror att det krockar mycket i övre mellanregister + att basljudet är lite grötigt/bumbligt i min lyssning. Vilket på ett sätt låter fett men på ett annat låter lite grötigt. Det blir bättre under solopartierna. Slide är otroligt kul, och coolt, men ibland pitchar du lite för mycket fel tycker jag.  :)

Låten och arrangemanget är annars bra. Jag skulle fundera på gitarrljuden för de kan också bidra till den där lite grötiga känslan.
ang pitchar fel,sådant låter jag passera,jag lever mej lite väl mycket in i det jag gör......på gott och ont :rolleyes: gillar att lira slide,och då blir inlevelsen större än min kontroll tyvärr.Dock har jag jävligt svårt att hålla tillbaka,jag spelar typ ''här och nu''......... på tal om pitcha fel på slidespel......Säger bara Red Hot Chilipeppers......... :ph34r: tala om slött och outoffpitch.... :( jag hör ingenting som grötar,vad lyssnar du med?vilka lurar,högtalare? förstärkare? blir nyfiken faktiskt,här grötar inget alls?
Enlighten me please.....Fast jag har kanske mycket trasigare öron än dej? :mellow:
sången däremot ''borde'' göras om,var både trött och förkyld när den sattes........
förövrigt,vem har sagt att sången skall dominera?möjligtvis på rix fm,idol och schlagermusik,i mitt huvud och i min värld dominerar ''bandet''......man kanske borde skriva '' sången skall dominera ,tycker jag''?????
eller`? man kan ju inte utgå från att resten av världen tycker som jag/du?? har jag fel?
vet inte,mina åsikter är lika mycket värda som dina..... Tro nu inte att jag inte uppskattar kritik/förslag,men tala om vad du lyssnar genom,och utgå från att det du  skriver är högst personliga åsikter.....  :)
Förövrigt,tack för lyssning. och jag är inte arg,men utgå inte från er själva,objektivitet tack............... :D

Skriver under på det som egghuvud skrev helt klart.  Låter bra om än grötigt. Att du inte upplever det grötigt kan ju oxo bero på att du kan alla instrument "utantill" vilket vi inte kan.

Sen undrar jag om du vill ha kritik alls? vi andra kan inte ge annat än subjektiva åsikter vettu ;)


Det ligger ju liksom i kritikens natur att man utgår från sigsjälv och sina preferenser :)
Musik är för mig, så som för många andra, känslor... och känslor är ju rätt subjektiva ,visst ?

Existerar ens objektivitet? (fast den frågan kanske är mer lämpad att ta på annan plats...)

Hejs

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

förövrigt,vem har sagt att sången skall dominera?möjligtvis på rix fm,idol och schlagermusik,i mitt huvud och i min värld dominerar ''bandet''......man kanske borde skriva '' sången skall dominera ,tycker jag''?????


Eller så kan man rimligt antaga att skribenten tycker så? du verkar bara slå ifrån dig i fler trådar när vi andra tycker ngt.  Det finns npg rätt mycket musik där sången dominerar, även från bluersgenren, eller kanske snarare där! BB King, Howlin Wolf, Muddy waters, Etta James john lee hooker etc.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Gitarrerna är mixade för högt, och de ligger över hela frekvensområdet vilket äter upp trumsettet och sången. Balansen mellan intstrumenten är överlag ganska tunglyssnad. Sången kunde komprimeras för att den skulle vara jämnare (och således lättare  att mixa). Gitarrerna, basgitarren och bastrumman försöker dela ett utrymme som inte finns, vilket leder till att bottnet bara bumlar omkring. Mixen låter som en stereoinspelning av ett band med två mikrofoner framför stagen(alltså huvudsakligen: ojämn balans mellan instrumenten).

Ez-defaultsound är ganska fult, men det är en smaksak.

Genelec 1029+1091.

AKG K240 förlåter lite mera, men där hör man att bastrumman i själva verket är boven. En riktigt slapp dundrare som äter upp både bottnet av gitarrerna och basgitarren.

Låten har trevlig slapphet, men mixen är väldigt tunglyssnad.
« Senast ändrad: 13.03.2008, 20:31:17 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Håller med Emulatorn och David.

Kritik ger differans till den egna lyssningen/musikaliska erfarenheten.Det är väl därför vi lägger upp låtar här Iken,för att få feedback och andras referensramar?
Då utvecklas man,och det är nog den största tillgången på detta forum.Fantastiskt duktiga musiker och mixare här,som frikostigt delar med sig av sina erfarenheter.

Jag delar Egghuvudets uppfattning om att det grötar lite i ljudbilden,så jag lyssnar igenom låten lite senare och kommer med lite tips kring det.Felspel gör vi väl alla nån gång,bra om nån korrigerar.
När man har skrivit och lirat allt på en låt,så blir man lite döv för de egna missarna - så är det för mig och säkert för många fler..

Om du inte vill ha feedback på dina alster så respekterar jag det,skriv det i trådhuvudet så blir det tydligare.Eller en "mall" på vad du vill ha kommentarer på,det underlättar en del..

Mvh
Micael




Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou IKEN!

Attans snygga solon, det var inte nämt tidigare.. :)
Lite trångt om utrymme i ljudbilden dock...
Annars gungar det på som fahrenheit, gillas!
Trummisen kunde variera lite på sitt lir, och sången lite upp, annars naggande gött!



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej!
Vad behöver jag göra för att få till detta? :wacko:
Att bastrumman säger BUMMMP har jag märkt,i övrigt,hur får man mer ''luft''?
Det enda stället i denna låt (och många andra av mina alster)är där det bara är bas,trummor och gitarrsolon som det finns luft. tack alla för lyssningar och kommentarer. :)
tro inte att jag inte uppskattar det. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej igen
Mina kommentarer är alltid personliga. Det går inte att undvika. Jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att vara totalt objektiv + att som David och emulator påpekade så är objektivitet svårt att förhålla sig till när det gäller musik. Jag kan visst understryka att jag tycker si och så, men på sådana här forum handlar det ju mest om att amatörer delar med sig av råd till andra amatörer. Så på något sätt innebär det att det gäller att lära känna folk lite. Tycker man t e x att deras mixar eller sätt att jobba låter bra, så bör det ju ge dem mer trovärdighet..... öhh eller så.
Sång skall höras tycker jag. Det är liksom det som bär melodin och som örat automatiskt söker sig till vid de fösta lyssningarna. :)

Jag tycker nog att vi gett dig ganska konkreta tips på vad som kan göras för att arbeta med mixen.
 
Jag tyckte att det var bumbligt i övre mellanregister och Tsamble (vars öron jag har stor respekt för) säger att botten bumblar runt. börja med att kolla över eq. testa att bara lyssna på hur instrumenten låter två och två. Vad "krockar" i ljudbilden så att säga. Eftersom flera av oss upplever det så kan ju det vara en utgångspunkt.

Ett tips kan ju vara att testa med en Spektrum analys. Det finns gratis pluggar till VST (vet inte vad du använder) Där man grafiskt kan se hur en mix ser ut.
http://www.audiomastermind.com/browse-spectrum_analysers-5887008-1.html

Själv kör jag med Harbal ibland för att se vad som sticker ut och vad som inte sticker ut.
http://www.har-bal.com/



Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Har inte läst övriga inlägg, men trummorna låter verligen tråkigt till en annars trevlig låt. De måste skitas ner och mjukas upp, det osar ez drummer lång väg...

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej igen
Mina kommentarer är alltid personliga. Det går inte att undvika. Jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att vara totalt objektiv + att som David och emulator påpekade så är objektivitet svårt att förhålla sig till när det gäller musik. Jag kan visst understryka att jag tycker si och så, men på sådana här forum handlar det ju mest om att amatörer delar med sig av råd till andra amatörer. Så på något sätt innebär det att det gäller att lära känna folk lite. Tycker man t e x att deras mixar eller sätt att jobba låter bra, så bör det ju ge dem mer trovärdighet..... öhh eller så.
Sång skall höras tycker jag. Det är liksom det som bär melodin och som örat automatiskt söker sig till vid de fösta lyssningarna. :)

Jag tycker nog att vi gett dig ganska konkreta tips på vad som kan göras för att arbeta med mixen.
 
Jag tyckte att det var bumbligt i övre mellanregister och Tsamble (vars öron jag har stor respekt för) säger att botten bumblar runt. börja med att kolla över eq. testa att bara lyssna på hur instrumenten låter två och två. Vad "krockar" i ljudbilden så att säga. Eftersom flera av oss upplever det så kan ju det vara en utgångspunkt.

Ett tips kan ju vara att testa med en Spektrum analys. Det finns gratis pluggar till VST (vet inte vad du använder) Där man grafiskt kan se hur en mix ser ut.
http://www.audiomastermind.com/browse-spectrum_analysers-5887008-1.html

Själv kör jag med Harbal ibland för att se vad som sticker ut och vad som inte sticker ut.
http://www.har-bal.com/


Tack för de där tipsen,kör med Studio 4:a,jag törs inte lita på mina öron när det gäller diskant längre.
Skall leka lite i påsk med dina tips och se vad de gör på detta lilla stycke.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Vad fasen IKEN...skulle inte du satsa på att bli nya stålfarfar och cykla vätternrundan eller ngt i den stilen?

Låten är lika bra som senast!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Vad fasen IKEN...skulle inte du satsa på att bli nya stålfarfar och cykla vätternrundan eller ngt i den stilen?

Låten är lika bra som senast!

Hej Bengan!
Joodå,tränar för fullt,men ibland ''måste'' man ta en paus från det och bli upprörd...... :P
Detta är det enda forum jag besöker numera.
Joodå,''låten'' är bra,men mixen är lite tung just nu. :lol:
får se om inte påsken kan rätta till detaa,vi har blivit lovade riktigt skitväder
här uppe,så cykeln får vila.....
GLAD PÅSK!! :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jojo - har en del tungt att ta hand om mixmässigt jag med...och motion ;)....
Squash i morgon i alla fall :)

Får inte så mkt gjort i musiksvängen efter att jag började på nya jobbet. Tar för j-a mkt ork....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se