Kontrollrummet

Vem ska bestämma om mixen?

gäst · 7 · 2211

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
En liten fundering. Vems råd ska följas vid mixning egentligen?

Har följt ett gäng trådar där mixnigsråden har stått som spön i backen men ofta, inte alltid, finns det råd som känns som om de går stick i stäv med varandra. Någon säger "mindre klang", en annan säger "mycket mer klang", en tredje säger "klangen är perfekt", vilket i mina öron är lite förvirrande. De åsikter som presenteras är ju subjektiva men vems subjektivitet fungerar bäst? Visst har ju jag en åsikt också men när det är det dags att dra ett streck och säga, nu är den färdig?

Jag kan plocka upp gamla "färdiga" saker, gjorda för drygt 10 år sedan som idag inte låter bra, hade de kunnat mixas på ett sätt för 10 år sedan och fortfarande låtit bra idag?

Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En liten fundering. Vems råd ska följas vid mixning egentligen?

Har följt ett gäng trådar där mixnigsråden har stått som spön i backen men ofta, inte alltid, finns det råd som känns som om de går stick i stäv med varandra. Någon säger "mindre klang", en annan säger "mycket mer klang", en tredje säger "klangen är perfekt", vilket i mina öron är lite förvirrande. De åsikter som presenteras är ju subjektiva men vems subjektivitet fungerar bäst? Visst har ju jag en åsikt också men när det är det dags att dra ett streck och säga, nu är den färdig?

Jag kan plocka upp gamla "färdiga" saker, gjorda för drygt 10 år sedan som idag inte låter bra, hade de kunnat mixas på ett sätt för 10 år sedan och fortfarande låtit bra idag?

Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?

Generellt kan jag väl säga att det finns några av oss(mig bort räknad)som har full eller mycket bra koll på mixeriet..Tsmalmbe,Mahan,Yllet för att nämna några,det finns fler.När man lyssnar på deras låtar så förstår man hur det skall mixas..Lärt mig otroligt mycket genom det.
Givetvis så kan man lämna bort mixen,men det är kul och utvecklande att lära sig grunderna själv..Masteriet gör jag aldrig nåt åt,det tänker jag lämna bort då det är dags för det..Jag försöker alltid att få till inspelningarna så bra som möjligt frekvens/headroom mässigt för att förenkla mixeriet så mycket som möjligt - det är en bra grundregel.Ju mindre man behöver skära och dona i spåren desto mer kan man koncentrera sig på nivåer reverb etc..

Av tio tips i en låt så kanske man använder 3-4 stycken..Eller allihop om det funkar,till sist och syvenes så är det den som sitter bakom spakarna som bestämmer.Ju fler synpunkter desto bättre..Man blir "döv" för de egna prylarna efter ett tag då man lyssnar på ett annat sätt än "nya" lyssnare,det är min erfarenhet som amatör då..Så alla kommentarer är bra,fler öron hör bättre än två helt klart..

Sovra,blir final ordet..

Mvh
Micael


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
En liten fundering. Vems råd ska följas vid mixning egentligen?

Har följt ett gäng trådar där mixnigsråden har stått som spön i backen men ofta, inte alltid, finns det råd som känns som om de går stick i stäv med varandra. Någon säger "mindre klang", en annan säger "mycket mer klang", en tredje säger "klangen är perfekt", vilket i mina öron är lite förvirrande. De åsikter som presenteras är ju subjektiva men vems subjektivitet fungerar bäst? Visst har ju jag en åsikt också men när det är det dags att dra ett streck och säga, nu är den färdig?

Jag kan plocka upp gamla "färdiga" saker, gjorda för drygt 10 år sedan som idag inte låter bra, hade de kunnat mixas på ett sätt för 10 år sedan och fortfarande låtit bra idag?

Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?

Det allra bästa är att göra det man är allra bäst på och överlåta det andra till folk som är allra bäst på de sakerna :)
Om man inte skulle ha möjligheten att vara jävulskt bra på allt.
Det finns det vissa som är och det tar tid att bli.
Jag tror dessutom inte att alla har möjlighet att bli det, precis som att jag inte tror att alla kan sjunga och att allt går bara man vill tillräckligt mycket. (hej pessimist :))

Det finns ju fler sätt att tänka, men det mest logiska är väl: den bästa mixen är den som flest gillar.

Angående mixen för 10 år sedan. Visst finns det plattor som är 10 år gamla som låter svinbra idag, så ja.
I allmänhet så är det väl så att ju längre bak i tiden man går, desto mindre bas blir det i mixarna och diskanten dalar också.

Mix handlar ju bara om personliga preferenser, man kan nästan aldrig veta vem man ska lyssna på i mix-trådar om man inte har hört nåt den gjort och gillar ljudbilden. Personen kommer troligen bara utgå från hur hon/han skulle gjort och velat ha mixen.

Om man har en lyssning som man är van vid är det mycket lättare att veta exakt vad man ska göra för att modfiera ett ljud så man får det precis som man vill. Om man inte kan sin lyssning så vet man ju aldrig var man ska skära eller boosta, då är allt bara en gissningslek och det kommer ta lång tid och vara mycket svårt att komma fram till mixar som alltid låter balanserade och bra eftersom man hela tiden sitter och gissar och undrar om det är rätt.

Den som har öronen som är mest "universala", kan sin lyssning och kan tekniken så pass bra att den slipper undra hur man ställer in prylar för att komma till slutmålet, den kommer lyckas bäst. Det gäller bara att lita på sig själv och vara analytisk och memorera saker som funkar / inte funkar.

Så sammanfattningen va det hela är väl: jobba så mycket det bara går. Ju mer/oftare man jobbar, ju kortare tid tar det att få stor erfarenhet.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Personligen skulle jag nog inte slänga upp en låt här på forumet för råd och tips om hur den skulle mixas, om jag var helt nöjd med den. Visserligen så går det att komma på andra tankar även i dessa lägen, ju mer feedback man kan få på något, destå bättre enligt mig! :P

Och isåfall så skulle jag inte lyssna så mycket på vad ANDRA tycker ska göras med låten, utan snarare lyssna på idéer och tips för HUR man ska kunna trixa fram något som låter bra för en själv.

Det där med hur låtar ska mixas finns det ju lika många åsikter som människor medverkande i väldigt många fall, och har du tur så är det något proffs på forumet som har precis samma smak som du, och kan guida dig väldigt bra, annars får du ta del av alla tips för att utveckla din kunskap och ratta fram ditt eget sound utefter det ;)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det allra bästa är att göra det man är allra bäst på och överlåta det andra till folk som är allra bäst på de sakerna :)
Om man inte skulle ha möjligheten att vara jävulskt bra på allt.
Det finns det vissa som är och det tar tid att bli.
Jag tror dessutom inte att alla har möjlighet att bli det, precis som att jag inte tror att alla kan sjunga och att allt går bara man vill tillräckligt mycket. (hej pessimist :))

Det finns ju fler sätt att tänka, men det mest logiska är väl: den bästa mixen är den som flest gillar.

Sen kan det ju vara så att man tycker det är kul att göra alla saker själv också, trots att man inte är svinduktig på allt.  ;)

Men jag håller med i övrigt, alla kan inte bli bra på allt och om man endast ser till resultatet/duktigheten så är det bäst att satsa stenhårt på bara en sak...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det allra bästa är att göra det man är allra bäst på och överlåta det andra till folk som är allra bäst på de sakerna :)
Om man inte skulle ha möjligheten att vara jävulskt bra på allt.
Det finns det vissa som är och det tar tid att bli.
Jag tror dessutom inte att alla har möjlighet att bli det, precis som att jag inte tror att alla kan sjunga och att allt går bara man vill tillräckligt mycket. (hej pessimist :))

Det finns ju fler sätt att tänka, men det mest logiska är väl: den bästa mixen är den som flest gillar.

Sen kan det ju vara så att man tycker det är kul att göra alla saker själv också, trots att man inte är svinduktig på allt.  ;)

Men jag håller med i övrigt, alla kan inte bli bra på allt och om man endast ser till resultatet/duktigheten så är det bäst att satsa stenhårt på bara en sak...

Ja, jag är hopplöst förälskad i allt som har med ljud-elektronik att göra, men är hopplöst okunnig i ämnet, sen att jag redan har så många bollar i luften och slänger med en till i leken gör ju inte att man får mer tid direkt :huh:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För att börja med sista frågan:

Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?
Ja, det är väl det bästa om det mest är resultatet som räknas, och det finns en klar definition om "så här skall det låta" i just den genren. Inbillar mig att det är så man ofta gör i den riktigt stora världen. Men roligast är att göra allting själv, särskilt när man märker att man utvecklas tack vare andras goda råd.

När synpunkterna man får om en mix är motsägelsefulla om någon detalj, så får man nog anta att det nog låter ganska bra, men att smaken är lite olika. Men om flera tycker samma sak, att basen är mullrig, det är för mycket reverb eller att det är en skärande diskant, då får man nog anta att det finns fog för detta. Och visst, de man vet själva gör välljudande produktioner lyssnar man lite mera på, och kanske vice versa...

10-årsfrågan tycker jag är intressant. Om man mixade en låt för 10 år sedan med den tidens absoluta ideal, tror jag man tycker det låter tämligen illa idag. Om man å andra sidan mixade den med ambitionen att få det låta tidlöst, med inte alltför mycket skruvande på eq och häftiga effekter, lät det nog sämre då, men bättre idag.

Mina egna erfarenheter är att det jag var med om att spela in och mixa i halvprofessionella studios (16 - 24 kanaler tape), och tyckte lät bra då, låter idag i regel klent, spretigt och grötigt. Reverben konstiga och sången lite för låg, basen lajnad och lite låg. Bra mickar, bord och outboardprylar var det, men inte låter det särskilt roligt nu...
DON'T PANIC