Kontrollrummet

Hjälp mej med mixer?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Hej kan nån för förklara hur jag ska slippa får in utljudet som jag bara vill höra, att det inte kommer med i
inspelningsljudet tillbaks så man hör utljudet med inte kul. :(
Kan bara höra ljudet ifrån datorn via mixern kör med lurar eller högtalare.
Hoppas ni förstår vad jag menar är svårt att förklara skriftligt så här. :unsure:
Skickar med manualen till mixern en Yamaha MG/10
Snart slänger jag ut det och skaffar ett ljudkort med mer ingångar.  :wacko:
Kanske en dum fråga men jag trött på det så jag hoppas ni kan hjälpa mej med det. :ph34r:

http://www.bahnhof.se/wb492913/MG10_2E.pdf






Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite tråkig fråga kanske men vad har du för ljudkort .
 för du måste ju adressa ut från det på en ex.. aux som går till ex hörlurarna o bara spela in ex sång som är den enda direkt linade kanalen tillbaka till kortet.


tony
att leva är att dö


jay thomas

  • Gäst
Jag har en MG12 och jag tror att jag kör som du vill köra men jag är inte helt med... Se till att inspelningsknappen på returkanalen inte är nedtryckt så ska det inte bli rundgång, är du med?


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
lite tråkig fråga kanske men vad har du för ljudkort .
 för du måste ju adressa ut från det på en ex.. aux som går till ex hörlurarna o bara spela in ex sång som är den enda direkt linade kanalen tillbaka till kortet.


tony

Hej!
Har ett E-mu 0404 PCI kort jag testade att köra via kanalerna med rca-kontakterna på mixern då funkade det. Men man kan bara köra en sterokanal ut efter som jag har bar en sådan ingång i ljudkortet så man får koppla om kablarna varje gång till syntharna med andra ord kunde man lika väl köpt ett sådant ljudkort med fler ingångar istället och sluppit det strulet.
Har jag rätt att det är så.





Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag kör med 0404 och en liten mixer.
Mixer är mest preamp och väljer vilken kanal som ska tappas till grupp ut som är kopplat stereo till datorn samt hörlursförstärkare.
« Senast ändrad: 17.02.2008, 05:07:37 by Zyan »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Tack för svaren alla! :)
Bli till att köra som jag gör nu, ska nog skaffa ett annat ljudkort med fler ingångar nåsta gång får bli med nästa dator
för Bettan får hänga med ett tag till. :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
kan ju köpa en patchbay..så kan kan switcha enklare.

kostar runt 350:-
att leva är att dö


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för svaren alla! :)
Bli till att köra som jag gör nu, ska nog skaffa ett annat ljudkort med fler ingångar nåsta gång får bli med nästa dator
för Bettan får hänga med ett tag till. :D

Nej varför det? Fler ingångar löser inget.

Du kan göra på två sätt, som jag kommer på nu direkt, finns säkert fler lösningar också.

1. Antingen trycker du i en TS kabel (mono tele) mellan insert på ex. kanal 1 + 2 på mixern och ljudkortets ingångar. Sen kopplar du ut från ljudkortet till en stereo ingång på mixern.

2. Koppla in ljudkortet på 2TR IN och REC OUT.
http://soundcloud.com/samsas-violin