Kontrollrummet

Sjuk latency med EZ drummer i cubase SX 3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Fick tips av några här att slopa dom färdiga looparna i EZ drummer och använda midiklaviaturen istället.

Självklart ska man ge sig in på något nytt och helt ärligt så blir det ju en "äkta" känsla på allt när man gör så, och det är ju grymt kalas  :lol:

Hur som helst så blir fördröjningen cirkus 100 år när man spelar upp kompet.

En lösning vore ju att spela in trummorna först och sedan lägga allt annat efter fördröjningen, men gud så svårt att hänga med på vart man är och framför allt så ska det inte behöva vara så.

Jag har latencyn på 10ms i cubase och borde ju fungera?

Sedan finns det en massa andra rutor att bocka som inte säger mig speciellt mycket...

Snälla om någon har ett svar rädda mig från självmord  :rolleyes:

www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kör du med en annan samplingsfrekvens än 44.1kHz i Cubase? För isf måste samplingarna i EzDrummer konverteras i realtid vilket ökar fördröjningen rejält.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Ja du, herre gud, ingen aning faktiskt  <_<

Har aldrig använt midi mer än EZ och det har fungerat smärtfritt, så jag har faktiskt ingen koll på det...

Men alla inställningar jag har gjort är 44khz iaf, så mycket vet jag, men om du pratar "samplingsfrekvens" á EZ så har jag inte rört nånting :)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad tsmalmbe

Jag gissar att "latencyn" beror på laddningstid för samples. Om du spelar up bara virveln i en 10-15 sekunder med ditt keyboard, lär den ha allt i cache, och "latencyn" blir mindre.

Latency är lite fel term, ifall min analys  är korrekt.

Hur mycket RAM-minne har du?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
En klargörande fråga: Fungerar "de färdiga looparna" Ok?
Om de gör det verkar inte felet ligga i smaplingsladdning utan mellan keyboard och Cubase.
Fungerar andra VST-instrument utan latency? Testa med nått av Cubase inbyggnda t.ex. LM4 eller vad nu trumsetet heter.
Kolla att dina Asiodrivrutiner är OK.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
tsmalmbe Jag har 1gb i ram och en 3400+... EZ laddar upp till 270mb så det borde ju inte vara något problem?

Pwayne Kan faktiskt inte svara på om dom färdiga looparna fungerar som dom ska. jag lägger alltid dom först för att slippa använda metronom, så jag spelar ju in gitarrer, baser och sånt efter trummorna, så snu blir det ju lite tvärtom effekt.

Ljudkortet är ett EMU 0404 med deras EMU asio.

Får en känsla av att det fungerar ibland utan fördröjning och ibland går det inte, tex B4an fungerar jämt.

Testade att lägga trummor igen i morse och då fungerade det (tror jag) lät lite fel, men inte alls som igår natt.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tsmalmbe

Ljudkortet är ett EMU 0404 med deras EMU asio.


jag måste bara fråga..du har väll ställt in cubase så den kör på EMU´s asio drivisar?
för med default inställningarna kommer man inte långt!!

om inte så ligger de under Devices/Device Setup/Vst Audiobay (om du kör sx3)
eller Devices/Device Setup/VST Multirack (om du kör sx2 har jag för mig)

där ska du ivilketfall ändra från asio multimedia driver(har för mig att det är default)
till den asio som ditt ljudkort erbjuder!!

om du inte redan gjort det är jag helt säker på att dina problem är borta efter att du gjort det!!

lycka till!!
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Ja självklart har jag ställt in EMU asio, och latencyn ligger på 10 ms in och 10 ms ut.

Vet inte om det ska vara 10 ms men det ställde jag in då jag tycker att de flesta säger att det ska vara så.

Har testat ner till 4 eller något sånt men tyckte inte det gjorde nån skillnad.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Vad har du för ett midi-klaviatur? Om det är ett USB-klaviatur så kan det ha med emulerade portar att göra.

P.S Borde inte någon, som har mer koll än mig, skriva om just det här i Wiki:n och i FAQ:n?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ja plus att om du har midi klaviatur,måste det installeras korrekt dvs installera drivrutinerna först
sedan stoppa i usb-klaven och därefter följa anvisningarna för att installera klart..
och det ska vara i nämnd ordning..

om du inte installerat det på det viset,rekomenderar jag att du avinstallerar hela usb enheten
och gör om det igen cleant!

för det borde inte vara något problem iom den dator du sitter på!!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Spelade in med en Casio WK 1800.  http://www.akibada.com/data/shop/1@11_400a.jpg
så det borde ju inte vara några problem med den. Den är inkopplad i midi-ingången på ljudkortet.

Ständigt detta krångel, måste ju vara något som jag tokmissat i Cubase som gör att det blir sån här fördröjning.
Visst är det fördröjning det går ju aldrig att komma ifrån men en extremt lång.
Skulle jamma med lite med trummorna och det var helt omöjligt, tappade takten hela tiden pga att utljudet kom på tok försent...
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad hygienteknikern

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
  • Lönnfet
    • Visa profil
    • Her Whisper - officiell hemsida
Tjo!

Testat att köra ASIO4ALL istället för Emus drivisar?

Mitt Audiophile 2496 kraxade sig exakt likadant med EzDrummer
tills jag bytte ut M-Audios drivisar. Begriper inte varför just
detta löste problemet dock men huvudsaken är att det funkar.

/Glass i stora lass


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Kollar på: Device setup / VST audiobay nu.

De jag kan välja mellan är dessa:

ASIO DirectX Full Duplex Driver
ASIO Multimedia Driver
E-MU ASIO

så vart får jag "ASIO4ALL" ifrån? :P
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Du kan tanka hem den gratis från deras hemsida. Se bara till att du läser alla FAQ:s och alla instruktioner innan du installerar den. Hoppas du får till det, sånt här kan ju driva en till vansinne.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
haha men va fan, ingenting fungerar för mig den här veckan, nu är sidan nere också som du länkade till  :P
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det ska funka.
Jag har cubase, 0404 och ez utan delay. Är det säkert att du inte har nåt skit som äter ditt ramminne??


Utloggad tsmalmbe

Eller nåt antivirii-program som läser in varenda en fil som operativsystemet laddar (= alla dina wav-filer), och kontrollerar dem för virus?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Kör till och med på gamla PC Logic och det blir ingen delay på EZ, funkar skitbra så det måste vara nåt annat som bråkar för dig. Jag menar Cubase är ju bra grejor så det hela verkar minst sagt helmysko. Kanske dax att göra en ominstallation jag menar om allt är rätt inställt och det ändå bråkar. Datorer och program kan ibland få för sig att leva sitt eget liv och göra det mest märkliga saker. Hoppas det löser sig.
Göran


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
tsmalmbe Har aldrig virusprogrammet igång.. Öppnar det en gång om dagen och scannar igenom samt att jag kör spyware remover lika ofta om inte oftare.

Burnin Sven Gjorde en ominstallation av windows och hela rubbet för ca 2 veckor sedan, så allt är prima :)

Satt och bläddrade i Studios cubase-nummer och där stog det att alla externa "prylar" har en viss latency och att man ska läsa i manualen vad det är för att kunna kompensera det i cubase, men att det fanns en auto-knapp som fixar det automatiskt.. det väl vara så det ligger till också?

Det är ju så att om jag hade något som slukade ramminne eller någon block i virusprogram så skulle ju alla processer hamna efter varandra. windows prioriterar ju efter viktighet, som tex. win-filer ska alltid köras först, och hade det varit så hade ju datorn blivit seg och allmänt jobbig, men den flyter på precis som den ska och det är inget fel så.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad tsmalmbe

Satt och bläddrade i Studios cubase-nummer och där stog det att alla externa "prylar" har en viss latency och att man ska läsa i manualen vad det är för att kunna kompensera det i cubase, men att det fanns en auto-knapp som fixar det automatiskt.. det väl vara så det ligger till också?

Det där verkar höra hemma till external effects. Alltså omdu kör ut audio till en extern burk (ex. kompressor), och in tillbaka till dit ljudkort, får du givetvis en vissa latency. Detta kan Cubase mäta automatiskt genom att skicka ut ett "ping" till apparaten, och mäta hur länge det tar tills "pinget" kommer tillbaka.

Så länge du endast talar om midi-input så borde ditt eget taktsinne vara ett större problem än latensen som blir till i midi-interfacet. På svenska: latensen är försumbar (borde vara alltså).

Ditt problem låter enkelt, men det  är  ganska mystiskt att det inte  vill lösa sig.

För att eliminera möjligheter: om du använder ett annat VSTI-instrument (vilket som helst), får du likadan latency då mellan ditt anslag och att du hör ljudet? Vi måste utesluta om problemet ligger i EZ eller i din midi-setup.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
ja det jag använder mig av är EZ, B4 samt Akoustik Piano, och samtliga hamnar en bit efter när jag använder mig av synthen för att spela in.

Handlar knappast om mitt taktsinne  :P då skulle det mer vara att jag hör ljudet en halv sekund efter det spelas upp  :wacko:

Hehe nej men något är det iaf, och jag vet fasen inte så mycket mer jag kan göra än att sitta och flytta några ms tills det låter bra, men då kommer man antagligen sitta och störa sig på att man "kanske" missat nån ms hit och dit.

Däremot så kan allt fungera smärtfritt en dag och vara helt obrukbart en annan, vilket jag inte alls förstår mig på...
Det är ju inte så att jag sitter och kör "fetaste" spelen i bakgrunden en dag och har slagit av allt en annan, utan det är ju under samma omständigheter.

Har en kompis som har i princip samma grejer som mig och han har aldrig upplevt något problem med latency och han har inte ens ställt in något i cubase..

Är väl den där möjligheten med ASIO4ALL som jag kanske borde testa, då sidan verkar vara uppe igen.

Annars så är det väl bara att skaffa en ny midikeyboard istället då allt annat är uteslutet :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Har du testat med en annan klaviatur?
kanske ett långskott, men kan det vara dålig midi-hantering i den där casio-keyboarden som krånglar?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Som "Bone" nämde, har du gått igenom det här med "emulerade portar"? Midi funkar då inte alls som det skall, hamnnar i otakt trots att du gör allt rätt.   

1. Leta upp mappen där SX3 ligger,vanligen C:\program\steinberg\cubasesx och leta upp mappen "Midi Port Enabler.
2.Öppna denna mapp.
3.Kopiera filen "ignoreportfilter" och lägg kopian en nivå upp, alltså i mappen "cubasesx".
4.Starta programmet och du kommer finna alla portar i MIDI OUT
Du bör nu avaktivera de portar du inte ska använda för annars kan du få nya problem med exempelvis dubbla anslag vid MIDI-inspelning

Källa: Cubase SX/SL Johan Axelsson
« Senast ändrad: 26.03.2007, 17:04:14 by Clemens »


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Clemens Kollade i den mappen nu och finns ingen fil som heter ignoreportfilter i SX 3 (inte i min mapp iaf  :()
Kollade i gamla SX 2 också och där ligger den snyggt och prydligt.

Kan kanske ta den filen från SX 2 även fast dom inte ligger i samma mapp?

Det enda som ligger i SX 3 är "enableemulated" samt 2 pdf-filer  -_-
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har Cubase 4 nuförtiden så blir lite osäker, Någon annan som vet?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Läs även mer på Steinbergs sida om det: http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Du kan också behöva aktivera Midi timestamp. Det finns en ruta att kryssa i för det någonstans...

Skulle rekommendera att du byter tillbaks till ljudkortets egna ASIO-driver. Det kan finnas saker som inte fungerar som förväntat om du kör med den generella ASIO4ALL-drivern... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)