Kontrollrummet

the farewell party - mostly men

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
LÅTNAMN: mostly men (ett löjligt arbetsnamn)
ARTIST/GRUPP: the farewell party
GENRE: pop/hardcore
LÅTLÄNGD:2:41
KOMPOSITÖR:erik gustavsson/the farewell party
PRODUCENT:preprod så den är inte så proddad:)
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3


Mina egentliga fråga lyder: är inte låten för kort? saknar ni upprepning på partierna? hur hade ni gjort?
Sången kommer så småningom att vara skrik med inslag av sång, lyssna på våra andra låtar för att förstå ungefär hur. myspace.com/thefparty
« Senast ändrad: 05.05.2007, 13:37:22 by manne_vxu »
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Är det detta som kallas Emo?

Sättningen, ljuden, ljudbilden och sinnesstämningen är fantastisk. Låten är, hur ska jag säga, lite konstig. Känslan jag får är frustration över att inte riktigt veta vart man är påväg, men det är inget dåligt med det. Snarare tvärt om, det är precis känslan jag har rent allmänt just nu, kanske därför jag gillar låten. Tror den skulle funka fantastiskt bra som albumspår, men den måste nog ha hjälp av lite mer trallvänliga spår runt om. Kommer spara denna som den är på hårddisken, för jag vill inte ha några skrik. ;)

Det enda jag inte riktigt gillar är komprimeringen på trummorna, som jag tycker är lite för hård... men å andra sidan så lyssnar jag för tredje gången nu, och då gör det inte så mycket längre.

Så, lovely!
Finns det mer?
blargh


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nej Låten är inte för kort. Jag tycker detta låter kanon. Lyssnade på er myspace sida och blev så jävla besviken för att ni låter musiken förstöras av skriksång...... för musiken är riktigt bra. Ska ni ha sån enerverande sång så anställ ynot för han äger på sån här sång ;) . Men seriöst så tycker jag musiken i sej är kanonbra. Denna låten ger mersmak. Det var därför jag gick till myspace o kollade. Ni representerar ert fack ( om man får säga så ) med den äran. / Mikke


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag gick också till myspace, och fick precis samma känsla som mikke. Sjung för tusan! Kan bli precis hur bra som helst.

(fast skriken har sin charm dom också, och killen sjunger bra när han gör det, men just nu verkade det mer fokusera på skriken)
blargh


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Är det detta som kallas Emo?

Sättningen, ljuden, ljudbilden och sinnesstämningen är fantastisk. Låten är, hur ska jag säga, lite konstig. Känslan jag får är frustration över att inte riktigt veta vart man är påväg, men det är inget dåligt med det. Snarare tvärt om, det är precis känslan jag har rent allmänt just nu, kanske därför jag gillar låten. Tror den skulle funka fantastiskt bra som albumspår, men den måste nog ha hjälp av lite mer trallvänliga spår runt om. Kommer spara denna som den är på hårddisken, för jag vill inte ha några skrik. ;)

Det enda jag inte riktigt gillar är komprimeringen på trummorna, som jag tycker är lite för hård... men å andra sidan så lyssnar jag för tredje gången nu, och då gör det inte så mycket längre.

Så, lovely!
Finns det mer?
Visst kan vi kalla det emo.

Det är huvudsakligen låten som är under granskning:) insp är gjort på nån timme för att vi alla ska kunna uppleva helheten och att vår sångare ska kunna jobba med sången hemma.

Jag kan ju meddela att frustrationen du känner om vatr låten är på väg finns i verkligheten, detta är kanske 4:e eller 5:e verisionen så jag kan tänka mig att det återspeglas.

Och till er alla så kan jag absolut hålla med er om att det skulle vara mer sång på låtarna men det blir oftast nedröstat...så är det med demokrati:)

Så föresten att du också hittat "flying dog" konstnären, han har ett gäng riktigt schysta bilder..."what to do on a monday" hör till favoriterna.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Eftersom det är en snabbskiss antar jag att ni inte bryr er så mycket om ljudbild och så. Så jag lämnar det tills ni lägger upp en färdig version.

Oj så grymt bra. Jag gillar det skarpt. Schysst arrangemang, lagom ångestframkallande och deprimerande. Däremot tycker jag nog att den är för kort minst en gärna två minuter längre. Ni skulle för min del gärna få ta "pausen" som kommer vid 1:40 en-två minuter senare, alltså typ en vända till med dom första delarna och sen gärna köra slutriffet/sticket, minst, dubbelt så länge.

Jag tycker, tvärtemot Fidden och Mikke, att skriksången och den lilla "vanliga" sång som ni kör med passar perfekt in i stilen. Det låter riktigt bra. Snabblyssnade på eran myspace-sida också, hur bra som helst.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Däremot tycker jag nog att den är för kort minst en gärna två minuter längre. Ni skulle för min del gärna få ta "pausen" som kommer vid 1:40 en-två minuter senare, alltså typ en vända till med dom första delarna och sen gärna köra slutriffet/sticket, minst, dubbelt så länge.

Jag ligger själv och vrider mig kallsvettig om nätterna pgr  av att låtarna är så kort:) resten av bandet vill ha det så, och du kan ju tänka dig hur korta dom varit utan att jag hade tvingat dom till att lägga på en minut extra:P
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Däremot tycker jag nog att den är för kort minst en gärna två minuter längre. Ni skulle för min del gärna få ta "pausen" som kommer vid 1:40 en-två minuter senare, alltså typ en vända till med dom första delarna och sen gärna köra slutriffet/sticket, minst, dubbelt så länge.

Jag ligger själv och vrider mig kallsvettig om nätterna pgr  av att låtarna är så kort:) resten av bandet vill ha det så, och du kan ju tänka dig hur korta dom varit utan att jag hade tvingat dom till att lägga på en minut extra:P

när ingen ser så kan du väl klippa ut bitar och klistra in så blir det längre ;)


Bra sound, men lite väl hamrande på virveln blir mitt omdöme.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
inte är detta förkort du får allt hita någon bättre orsak att ligga sömnlös..
GILLAR MUSIKEN JÄTTE MYCKET..lite som marrilion gått charmkurs hos fofighters,,
Det går ju att repeta en låt oxå  ;)

Riktig djä............la  bra  ..
tackar    ynot
att leva är att dö


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Komprimera mera! Eller nej, tvärsom var det. Det pumpar väldigt mycket om trummorna, låter inte vidare snyggt. Ner med kompressorn där.  :)
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt vackert och du måste bara få dit sång! Snyggt mixat men överkomprímerat i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det är inte kort, men jag tycker att slutet känns lite off. En variant skulle kunna vara att köra partiet efter pausen (till slutet) i en rakare och lugnare takt en gång, sedan med den nuvarande takten en eller flera gånger.
Då kommer inte slutet lika överraskande som det gör nu, men hur ni vill ha det beror ju såklart på syftet med eran musik. Ska lyssnaren lämnas med ett "huh?", eller ska hon ryckas med i låten till känslan av att ett avslut är på väg att byggas upp? Du vet, när man så gärna vill passa på att sjunga med innan det goda tar slut :)

Snyggt ljud annars, håller med föregående talare om kompressionen på trummorna men i övrigt låter det mycket bra!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Väldigt vackert och du måste bara få dit sång! Snyggt mixat men överkomprímerat i mina öron.
Detta är ju bara en pre-prod inför vi ska in i studio och spela in den på riktigt  B)

Det är inte kort, men jag tycker att slutet känns lite off. En variant skulle kunna vara att köra partiet efter pausen (till slutet) i en rakare och lugnare takt en gång, sedan med den nuvarande takten en eller flera gånger.
Då kommer inte slutet lika överraskande som det gör nu, men hur ni vill ha det beror ju såklart på syftet med eran musik. Ska lyssnaren lämnas med ett "huh?", eller ska hon ryckas med i låten till känslan av att ett avslut är på väg att byggas upp? Du vet, när man så gärna vill passa på att sjunga med innan det goda tar slut :)

Snyggt ljud annars, håller med föregående talare om kompressionen på trummorna men i övrigt låter det mycket bra!

Vi är lite ute efter uh?! effekten, men det är en vettig lösning absolut.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se