Kontrollrummet

Funkar det här

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Inte mycket till låt här men är nyfiken på vad du tycker - skulle man kunna bygga något av detta? Själv tycker jag o kommer förmodligen att göra det. Anledningen att jag frågar är att jag fått input i stil med att "de två olika partierna borde vara två olika låtar". Jag vet inte om jag håller med om det...

Första versionen svänger lite bättre än den andra men lyssna, på det distade partiet, så förstår du nog varför jag valde att spela om det; brummar ganska markant o härstammar från mina jordproblem i mitt nya inspelningsrum. Så, förmodligen blir det en tredje version när jag får lite tid över. Alla kommentarer välkomnas :)

Första versionen:
http://www.flips.se/music/29sep07_Angst.mp3

Andra versionen:
http://www.flips.se/music/Honungsfällan.mp3


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Första delen känns rätt standard/förutsägbar, medan den andra delen är ett helt underbart komp. Riktigt snygg lirat.  :)

Gott sound på solot i slutet med (ver2)

Basen gillar jag i andra delen där den ibland tillåts landa på annat än grundtoner.

Sen om dom passar ihop, nja. Omväxling förnöjer heter det ju, men jag tycker nog inte det i detta fallet.


rock on.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Hellpiggen!

Till största delen kan jag underteckna Wernborgs inlägg, men till kombineringen av delarna tycker jag att det nog ska gå för sig, krävs dock en sångare som kan föra över låten från del till en annan. Hoppas och antar att det kommer sång till detta, annars kan det bli lite klent. Skitsnyggt solo mot slutet, och sounden överlag diggas. Trummorna måste du få mer levande med lite mer variationer och fills + crashar.

Det blir alltså grönt ljus från Obbnäs! :)
Fortsätt, o kör hårt!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Håller med mahan. Det behövs sång och helst en stark sångmelodi för att knyta ihop det. Annars gillar jag båda riffen och tänekr nog att de visst kan passa ihop. Trummorna är tråkiga till max, men det är väl av förklariga skäl, eftersom det bara är en skiss. Skall arrangemanget vara så eller skall det komma på fler instrument? Det gäller ju att nyansera alltihop så att säga.  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för kommentarerna!

Jag antar att ni noterade att passagen mellan det hårda/lugna i version inte skall vara som den är, jag var lat o tänkte klippa ihop det. :)

Att sången skall binda ihop det var nog precis vad jag tänkte. Hade ett tema i tankarna; något i stil med hur förhållandet mellan en man och kvinna kan växla från osjälvisk o total kärlek till hat och bitterhet. Tänkte att det mörka partiet skulle vara hatet och det softa partiet kärleken men... det kanske skulle vara ett konstgrepp att växla på det så att det inte blir allt för självklart?

Trummorna skall pulas till - helt klart. Dock är jag inte den som lägger ner alltför mycket tid på dem när jag bara spelar in en demo, inte minst för att jag inte är så duktigt på det och dels för att jag inte orkar sitta hur länge som helst o peta midinoter (Tack Addictive Drums för färdiga beats o fills! :)).

Arret; jag hade nog tänkt mig lite mer, kanske lite samplingar eller något annat som livar upp det. Sedan skall slingan på det distade partiet kanske inte ligga där hela tiden heller.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skulle göra en kul grej om jordproblem och lägga in en bild på en jordhög och en gubbe som jobbar med en liten grävmaskin. Nu när det inte gick får jag kommentera låten istället.

Åt industrihållet. Låter trevligt.
« Senast ändrad: 25.02.2008, 19:12:16 by 1up »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker att de två delarna funkar ihop. Bara att hitta på sång och text som passar till tyngden och lyftet 0:55 i första verren. 2:55 på version två är ett läckert skifte efter det tunga partiet som är innan. Jag gillar idéerna!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snygga riff. blytunga.

Övergången blir ett nja. jag tror att du behöver något parti till, mellan A och B. låt kaggen och ett mörkt gitarrdistmatteackord ligga kvar ensamma en takt eller ngt.


trummorna. jaja, de vetr du om ;)


kommer bli bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol