Kontrollrummet

Farbror Gnäll gnäller

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hejsan!

Tycker att det känns som folk postar lite för mycket i färdiga demos, som klart inte är färdigt !
Man kan ju alltid ha olika def. på vad som är färdiga o ej.... men detta är en känsla jag fått den senaste tiden



Over and out.
Farbror Gnäll
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det gäller för Farbror Gnäll, och vi andra åxå för den delen, att i såna trådar uttrycka sina ärliga åsikter, kunde ju t.ex använda en förkortning för att underlätta:
D.A.B.I.S.H. (Detta Alster Borde Inte Sitta Här)



EDIT: glömde säga att jag nog ibland är av samma åsikt ;)
« Senast ändrad: 28.01.2008, 00:36:42 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det gäller för Farbror Gnäll, och vi andra åxå för den delen, att i såna trådar uttrycka sina ärliga åsikter, kunde ju t.ex använda en förkortning för att underlätta:
D.A.B.I.S.H. (Detta Alster Borde Inte Sitta Här)


jo, har skrivit i några trådar att de borde ligga på annan plats....

shysst med  "D.A.B.I.S.H"  ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Dabish :) skitsnyggt!!!  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OK Kapisch!  B) :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
Måhända är det för att nå ut i världen med sin musik  :unsure: det finns fortfarande inte någon kategori H.F.G.B.L. - Helt Färdig Grymt Bra Låt  ;)


Eller så är det bara lathet  :(


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eller så är det bara lathet  :(

Det är ju bekvämt och enkelt att låta lyssnaren få en integrerad spelare på sidan även om låten inte är färdig. Därför tror jag, många postar Dabish på färdiga.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Eller så är det bara lathet  :(

Det är ju bekvämt och enkelt att låta lyssnaren få en integrerad spelare på sidan även om låten inte är färdig. Därför tror jag, många postar Dabish på färdiga.

Det var en mycket klok och realistisk tanke.
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Men alla som vill (=frågar efter möjligheten) får ju ladda upp på halvärdiga - där det också finns en integrerad spelare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Eftersom jag tror att världen kretsar kring mig så trodde jag att denna tråd handla om mig. :) Personligen tycker folk överlag verkar klappa varandra på ryggen istället för att säga vad dom tycker. Jag skriver aldrig något för att vara taskig, jag skriver vad jag tycker. Vi har alla olika bakgrunder och smak, därför förstår jag att alla har olika åsikter. Men om jag postar någon musik så vill jag har en ärlig recension och inte någon ryggklapp bara för att någon person råkar känna mig, det får man ju hela tiden av folk i sin närhet, familj osv. Om vi är lite mer ärliga så kan vi nog hjälpa varandra att utvecklas mera  helt enkelt.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Eftersom jag tror att världen kretsar kring mig så trodde jag att denna tråd handla om mig. :) Personligen tycker folk överlag verkar klappa varandra på ryggen istället för att säga vad dom tycker. Jag skriver aldrig något för att vara taskig, jag skriver vad jag tycker. Vi har alla olika bakgrunder och smak, därför förstår jag att alla har olika åsikter. Men om jag postar någon musik så vill jag har en ärlig recension och inte någon ryggklapp bara för att någon person råkar känna mig, det får man ju hela tiden av folk i sin närhet, familj osv. Om vi är lite mer ärliga så kan vi nog hjälpa varandra att utvecklas mera  helt enkelt.

Jag är alltid ärlig när jag kritiserar. Det är skitviktig dock att man ger konstruktiv kritik. D.V.S att man inte bara trashar det man ogillar utan även lyfter fram det som man tycker är bra. Likaväl som man kan såga en komposition/kompositör så ska man berömma densamme när man upplever att det är bra.

Det lyfter stämmningen på forumet om man är fair. / Mikke


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Den kritiken som får oss musiker att vilja förbättra våra låtar är den som är mest effektiv. Det viktiga i sammanhanget är att trigga varandra att utvecklas. Ge både ris och ros, och gärna ge riset med viss humor för då trillar medicinen lättare ned.  ;)
« Senast ändrad: 28.01.2008, 11:20:04 by 1up »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra tråd. jag tycker det blivit för mycket ryggdunk och för lite konstruktiv kritik. Jag försöker skärpa mig, men samtidigt känns det ibland som folk inte ens VILL ha något annat än beröm. Flera man givit lite negativ kritik återkommer aldrig i mina trådar över huvud taget, lite trist.  Sedan märks en annan grej, att när man "kommenterar kommentarerna" så glömmer man det neggiga.

Vi vill väl utvecklas allihop? vet själv hur enkelt dfet är att mixa något som man blir hemmablind på.


Så, vi skall såga där det behövs, senm kan man vara artiga etc, men ärlig kritik är den bästa.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
DABISH. Vore nog bra att lägga in i wikin. Om vi ska fortsätta använda det. Alltså. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kanske bäst att ringa Svenska akademien när vi ändå håller på ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Sedan märks en annan grej, att när man "kommenterar kommentarerna" så glömmer man det neggiga.

Good point.


Utloggad tsmalmbe

3 DABISH-röster, och låten flyttas automatiskt till halvfärdiga?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
3 DABISH-röster, och låten flyttas automatiskt till halvfärdiga?

Då kan man göra sig av med alla konkurenter  ;)


Utloggad tsmalmbe

3 DABISH-röster, och låten flyttas automatiskt till halvfärdiga?

Då kan man göra sig av med alla konkurenter  ;)

Automatiskt = att jag gör det manuellt - nej, man kan inte göra sig av med sina konkurrenter :).

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, är det inte bättre att lita på att (nästan) alla har nån form av självkritik. Det har ju fungerat rätt bra ändå, förutom kanske senaste veckan?  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Men finns det någon någorlunda stringent definition på resp kategori? Den som postar kanske tycker den är nästan färdig?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm, är det inte bättre att lita på att (nästan) alla har nån form av självkritik. Det har ju fungerat rätt bra ändå, förutom kanske senaste veckan?  :unsure:

 :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men finns det någon någorlunda stringent definition på resp kategori? Den som postar kanske tycker den är nästan färdig?
                                                                                                                 -----

Jag har uppfattat det som så att när man TYCKER att det är färdigt postar man det i Färdiga. Stringens (logiskt hållbar) och tyckande är oxymoroner (motstridiga termer).


« Senast ändrad: 28.01.2008, 19:23:33 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men finns det någon någorlunda stringent definition på resp kategori? Den som postar kanske tycker den är nästan färdig?
                                                                                                                 -----

Jag har uppfattat det som så att när man TYCKER att det är färdigt postar man det i Färdiga. Stringens (logiskt hållbar) och tyckande är oxymoroner.


Och sedan fortsätter vi att komma med goda råd även när låten ligger i färdiga också. Skit i kategorier och lägg alla låtar på samma ställe istället.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan hålla med om det, om det TYDLIGT framgår att ett demo är halvfärdigt eller färdigt
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
bra tråd. jag tycker det blivit för mycket ryggdunk och för lite konstruktiv kritik. Jag försöker skärpa mig, men samtidigt känns det ibland som folk inte ens VILL ha något annat än beröm. Flera man givit lite negativ kritik återkommer aldrig i mina trådar över huvud taget, lite trist.  Sedan märks en annan grej, att när man "kommenterar kommentarerna" så glömmer man det neggiga.

Vi vill väl utvecklas allihop? vet själv hur enkelt dfet är att mixa något som man blir hemmablind på.

Så, vi skall såga där det behövs, senm kan man vara artiga etc, men ärlig kritik är den bästa.

Du har helt rätt emu, fortsätter det så här blir det en klubb för inbördes beundran, men ännu sämre, kvalitén på musiken kommer att sjunka ordentligt...
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Skit i kategorier och lägg alla låtar på samma ställe istället.

Vad för slags kategori får man då?

Citera
Kan hålla med om det, om det TYDLIGT framgår att ett demo är halvfärdigt eller färdigt

Tagga på, tagga lungt  ;)

Jag vill ha ordning och kaos! Ordning när jag söker, men ett kreativt "kaos" i skapandet.

---

Vad är rätt och vad är fel? Vad menar jag? Vad handlar tråden om?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Citera
Skit i kategorier och lägg alla låtar på samma ställe istället.

Vad för slags kategori får man då?

Citera
Kan hålla med om det, om det TYDLIGT framgår att ett demo är halvfärdigt eller färdigt

Tagga på, tagga lungt  ;)

Jag vill ha ordning och kaos! Ordning när jag söker, men ett kreativt "kaos" i skapandet.

---

Vad är rätt och vad är fel? Vad menar jag? Vad handlar tråden om?

Ja, tråden handlar om att jag tycker att det ibland "ploppar upp" "ofärdiga-demos" i "färdiga demos" kategorin....
ville mest väcka en debatt kring detta fenomen...
Redan  ursprungsinlägget problematiserade jag frågeställningen...
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
suck att ni bara orkar oups nämen nu orka ju jag skriva. mer bränsle på denna stora eldiga fråga
för mig kan en låt vara färdig för mig bara för jag inte orkar bry mig längre
den stora frågan är då. när är en låt färdig och vad är den färdig med. förutom att läggas på brasan för lite värme eller förvandlad till aska
ooooo så poetiskt det blev eller nja... inte eller nått. vad var frågan? :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Men finns det någon någorlunda stringent definition på resp kategori? Den som postar kanske tycker den är nästan färdig?
                                                                                                                 -----

Jag har uppfattat det som så att när man TYCKER att det är färdigt postar man det i Färdiga. Stringens (logiskt hållbar) och tyckande är oxymoroner (motstridiga termer).
exaktamente min poäng - så vem ska kasta första stenen? ;)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
...jag känner att jag någonstans på ett hörn kanske har något att göra med att denna diskussion uppstod nu.. Roboseals låt låg ju som färdig, sen när vi började mickla med den så låg den fortfarande kvar där trots att den är under omarbetning såattsäga. Den ska flyttas men eftersom Robert är bortrest och det inte är "min" låt så får han hojta till om det. Jag mailade honom om det i slutet på veckan.

Hoppas ni haft en bra helg!  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


DåligtGehör

  • Gäst
Jo David jag vet vad ursprungsfrågan var nästan. Men roligt är det  :)

Jag är gärna med på att alla låtar läggs i en stor katagori om det finns en överkategori - Skitgoa låtar, där man lägger det bästa gottigaste av det gottigaste och sedan ger ut som KR - skitgoa låtar 1, 2, 3 osv

----

Förlåt förlåt  :ph34r:


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
...jag känner att jag någonstans på ett hörn kanske har något att göra med att denna diskussion uppstod nu.. Roboseals låt låg ju som färdig, sen när vi började mickla med den så låg den fortfarande kvar där trots att den är under omarbetning såattsäga. Den ska flyttas men eftersom Robert är bortrest och det inte är "min" låt så får han hojta till om det. Jag mailade honom om det i slutet på veckan.

Hoppas ni haft en bra helg!  :)

Det är lugnt min bil stod felparkerad i två veckor och jag fick bara en böteslapp i alla fall ;)
www.myspace.com/staffanjonsson