Kontrollrummet

DIGITALT VS. ANALOGT

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Har gjort en test:

Spelade in ett band i min studio. Vi spelade trummor, bas och gitarr tillsamans live i studiorummet. Allt gick till Soundcraft mixern och därifrån till patchen där signalen splittades till studern och till datorn. Jag använde RME ADI-8 som omvandlare och vi bandade 24bit 48kHz.

Så vi har nu två versioner av en råmix (inga effekter eller eq) på en låt var av den ena versionen är direkt till disk och den andra är bandad först till studern och sedan överförd till datorn via samma omvandlare. Overheadsen är bortlämnade eftersom vi körde de vi en kompressor innan de gick på band men inte till datorn. Filerna är normaliserade för att få samma nivå.

Fill nummer 1. e den ena å 3. e den andra.  ;)

http://www.clonework.com/mp3/AVSD/1.wav

http://www.clonework.com/mp3/AVSD/3.wav

Hägge   


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kul. Är överhänget alltså borta på bägge exemplen? Det är iaf. mycket mindre diskant i fil 3. Den låter lite komprimerat också, plus lägre volym. Har du rms eller peak normaliserat?

Skulle nog föredra fil 1 som råmaterial, är det den som är direkt till disk månne?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses Hägge, det var en svår!

FIL. no 1 har definitivt ett bredare register både upptill och nertill, märks särskilt på baskaggen. Gitarrerna märker man inte lika mycket, sen hörs plåtarna o hihatten åxå bättre! Kan ju åxå vara en liten liten nivåskillnad på filerna.

Så här tycker Obbnäs juryn!  :D


h.  johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
håller med flintan o tror det samma. nummer ett lite öppnare mer diskant inte så komprimerad.

tony
att leva är att dö


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
håller med flintan o tror det samma. nummer ett lite öppnare mer diskant inte så komprimerad.

tony

Ja, men gissa gärna vilken e vilken...  ;)


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Första filen tror jag är digitalt och den andra analogt. Anledning till min tes är att den första filen låter mer "öppen" medan den andra låter mer luddig vilket får mig att tänka tape.

Men jag kommer säkert ha helt fel.
Tilläggas bör även att jag personligen tycker bäst om den första filen.
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj oj...
jag hade så råddig förklaring ovan att jag glömde säga att:

FIL no 1 känns bättre! :D


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
OK måste vara lite motvalls då, med följande tes:
Eftersom båda är normaliserade efter att hamnat på disk till slut så är ettan bandversionen eftersom eventuell bandkomprimering slätar ut peakar o får totalvolymen att åka upp ett snäpp på den jämfört med digitalversionen som har kvar sina peakar.
Därför låter ettan högre.
Så min gissning, som jag def inte skulle våga chansa någon hundring på, är att ettan är band o trean är digital.
Skulle varit intressant att höra versionerna utan normalisering.
Vilken man skulle välja känns hugget som stucket.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag kanske var lite oklar. Alla SPÅR är normaliserade innan jag gjorde mixdownen. Själve bounce filen är inte normaliserad.

Hägge


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag kanske var lite oklar. Alla SPÅR är normaliserade innan jag gjorde mixdownen. Själve bounce filen är inte normaliserad.

Hägge
Lär få liknande resultat.
Först bandkompression, sen normalisering = mer ljud.
Kan också resultera i att mixen blir annorlunda även om reglarna står på samma nivåer.


DåligtGehör

  • Gäst
3:an är muffligare. Kanske inte bättra utgångsmaterial för en mix (?) men skönare att lyssna på än 1:an som är mer skrällig.

Glömde gissa. Men jag har ju ingen erfarenhet så det är verkligen en gissning i det blinda 1:an gigi, 3:an band
« Senast ändrad: 28.01.2008, 20:50:53 by DåligtGehör »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jaha, här kommer svaren. Nummer 1. är den analoga inspelningen och 3. den digitala.

Har undersökt filerna lite mer i dag och funnit följande:

Gitarr: Så gott som ingen skilnad. Den digitala är lite grumlig vid 200-400hz. Så gott som samma RMS nivå.

Bas: Ingen större skilnad här heller. Spillet från trummorna hörs en liten aning mera i den analoga pga. band kompressionen. Så gott som samma RMS nivå.

Bastrumma: Den analoga låter större pga. att den har about 2dB mera RMS. Analoga är också mindre grumlig vid 300hz.

Snare: Största skilnaden här. 4db mera RMS i den analoga samt ett mycket öppnare sound. Nackdelen är att spillet från cymabler o hihat kommar väldigt bra fram.

Tom mickarna: Är par db högre RMS i den analoga. Spillet kommer högre i den analoga.

Mr Phil tar nog priset, fattade direkt vad handlade om. Bandkompressionen lyfter up RMS nivåerna, främst i perkussiva instrument som trummor. Samtidigt klarnar bandkompressionen upp det lägra mellanregistret och boostar de höga tonerna. Spårena låter mer "färdiga" för att de faktiskt blivit rätt mycket processerade av förstärkarna i Studern och själva bandet. Och i det här fallet så körde vi moderata nivåer till Studer, vi försökte inte få fram någon saturation eller överdriven kompression.

De att spåren låter mer färdiga och passar bättre i hop med varandra är kanske det endel kallar limmet, the glue, som kan vara svår att hitta i en digital inspelning. Samtidigt så har ju endel makt tagits i från en, man kan inte gå tillbaka och ta bort bandkompressionen om man inte gillar i något fall. 

I det här fallet kör vi med den analoga eftersom bandet söker brittiskt rock sound typ Clash eller modernare Baby Shambles. I andra fall kunde den digitala fungera bättre.

Int alls så enkelt som jag hoppats på dehär.... ;)

Hägge


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja, vad kan man säga. Grattis!! Samtliga, utom MrPhil, gissade fel på vilken som var vilken, men alla var rörande överens om vilken som lär bäst.

Inte utan att man blir lite avis när det både låter mycket bättre och sen är det ju såå trevligt när rullarna snurrar när man spelar in.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JA detta var både intressant och lärorikt!
Föll ju själv för 1:an, dock utan att veta att det var den analoga, kanske det sitter bättre just för nån så ung som jag!
Och verkligt kul att höra att du fått hela vintage utrustningen att funka!

"Hur vill ni ha det, analogt eller digitalt?"
Den frågan kan väl inte ställas i alla studior idag :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul test! Hann tyvärr inte lyssna innan svaret kom, men jag hade gissat fel.

Jag tyckte framför allt att 1:an låter öppen i diskanten, medan 3:an är degenererad på något sätt (som ett magnetiserat tonhuvud kan ställa till det ungefär...)

Jag la båda filerna parallellt i Cubase för att snabbt kunna växla emellan, och tjuvkika på vågformerna. De är tämligen lika till utseendet, så jag tror inte det skiljer nämnvärt i RMS.

Men skojigast var det att lyssna på båda samtidigt - vilken phaser!  B)  :P
DON'T PANIC


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Svarar utan att ha läst svaret (lite sent....).

Är du säker på att överhänget inte är med i fil nummer ett? Det är väldigt stor skillnad på filerna iaf. Den senare (fil tre) låter luddig. Jag tror det är tejp.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ja, detta gör det motiverat att skaffa en bandare!

hur många kanaler är din på?

Jag är inte så inne på det där med bandare, har den en kanal ut per spår också, så att man kan få ner varje separat spår på disk sen?

Finns det inga A/D omvandlare som beter sig som bandkompression när de distar?

Ifall man skulle vilja spela in 2 kanaler på en 16 kanals bandare, går det att använda sig utav hela bandbredden till dessa 2 kanaler då?
« Senast ändrad: 29.03.2008, 13:17:50 by Osse »


Utloggad tsmalmbe

bandbredden finss ju på varje spår. Spela ner på kanal 1 och 16 för minsta möjliga crosstalk! Jag skulle anyway bounca ner en stereogrupp av trummixen, dra in den som ny wav och parallella den till den 'interna' stereotrumgruppen. Win-win, också öppna möjligheter senare om man vill öppna mixen pånytt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.