Kontrollrummet

1up-Funkie

1up · 12 · 17645

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite agressiv funk (enligt Dividend)!

Fick ett infall om Perra på sång till denna. Får se vad han tycker. :P

http://www.aurells.com/div/1up-funkie-02.mp3

Skulle vilja ha ett beat som driver på låten lite mer än det som är nu, som komplement. Tempo är 88 men har inget sånt.

Det ligger en trumloop och kör större delen av låten - right out of da box. Inget reverb. Den är stereo i grunden.

Ligger en tumbao-congas i botten med mkt reverb för att ge djup.

Orgeln ligger lite panorerad med reverb skickat panorerat till motstående kanal.

Ett fingerknäpp av 1up ligger spegelvänt med orgeln, annars samma tanke där.

basen en oldschool fyrsträngad helt i mono körd igenom nån förstärkarplugg med kabinett.

svagt en moog-gitarrsynthslinga för att lufta upp. Vet inte om någon med bättre högtalare än mina över huvud taget hör den? Jag hör den då inte.

och så den grymma clavinetslingan på det. mums  :wub:
« Senast ändrad: 27.01.2008, 20:05:12 by 1up »


freddy

  • Gäst
Att du inte har lyssnat på min kritik det är väldigt tydligt. Men jag måste ändå säga att du har fått till ett skönt groove på denna låt. Men så mycket mer är det dock inte. Fingerknäppen är sköna i början av låten men sen låter dom bara otajta och irriterande. Enformigt och oklart, behöver byggas vidare på.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt att lyssna till. Särskilt aggressivt låter det inte i mina öron. Låter som ett långt intro eller bara ett jam. Gott!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JOU ETTÅPP!

Tror att clubjam är det rätta, skulle sitta med en halvrå whiskytenor på bred amerikanska. Och en B-del saknas för att bryta enformigheten.
Annars gungar det rätt snyggt, clavinettet lite ner i volym..

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt att lyssna till. Särskilt aggressivt låter det inte i mina öron. Låter som ett långt intro eller bara ett jam. Gott!

Jam session with 1up :) sånt gillas. Ska bygga ut.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
JOU ETTÅPP!

Tror att clubjam är det rätta, skulle sitta med en halvrå whiskytenor på bred amerikanska. Och en B-del saknas för att bryta enformigheten.
Annars gungar det rätt snyggt, clavinettet lite ner i volym..

h.  johan

Har kommit att gilla enharmonilåtar! Om det beror på ren lathet eller preferens är en annan sak. :)

Vi ska se om vi hittar ett parti att bryta av med, och må hända en sax.

Tack för lyssning.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte aggresivt, men skönt soft sound. Skulle gotto väl kunna tänka mig lite körer som sjunger nån lite repeterad grej låten igenom..solopartier med sax, kanske lite piano....

snygg ljudvägg!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Om det beror på ren lathet eller preferens är en annan sak. :)

Helt enkelt o klart är det lättjan... :rolleyes:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
inte aggresivt, men skönt soft sound. Skulle gotto väl kunna tänka mig lite körer som sjunger nån lite repeterad grej låten igenom..solopartier med sax, kanske lite piano....

snygg ljudvägg!

Piano är fixat! :) Kommer upp imorgon!

Snygg ljudvägg? :D tackar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Om det beror på ren lathet eller preferens är en annan sak. :)

Helt enkelt o klart är det lättjan... :rolleyes:

Ja, eller så är det mer komplext än så?

Det är otroligt kul att göra musik när man bara leker fram den, inte sant? Man kan också arbeta fram musik. Vi är nog alla bekanta med båda typerna. De har sina för- och nackdelar, avigsidor och förtjänster. Känslan av att ha lyckats med något kan vara större om man arbetar fram musik, när man går igenom barrirärer t.ex. när man lyckats fortsätta med en låt man var "fast" i tidigare.

Att göra musik utifrån inspiration ger däremot en helt annan glädje! Speciellt om ens liv är inrutat på annat vis, så kommer musikens domän som ett angenämnt andningshål.

Lättja är ofta det hårdaste arbetet: Att släppa alla tankar på att man arbetar och bara vara, och låta skapandet komma. Som i den här låten. Jo, det var förresten Ray Charles som sade det, först. :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjenix
Tycker att fram till 0:22 är det helcoolt. Därefter blir det för mycket liksom, för mycket i rytmen liksom. Kanske om du tonar ner  moogen. Sedan tycker jag de ljusa tonerna i basen krockar lite med orgeln. Alltså när man bygger upp något så behöver väl inte allt följa med hela tiden? typ om man börjar med a sedan kommer a+b och sedan a+b+c men sedan kommer b+c+d och sedan c+d+e alltså man förskjuter det och till slut kanske man är tillbaka på a efter ett varv då får du en slinga i slingan, en dimension till ;), är det någon som förstår  :ph34r:
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjenix
Tycker att fram till 0:22 är det helcoolt. Därefter blir det för mycket liksom, för mycket i rytmen liksom. Kanske om du tonar ner  moogen. Sedan tycker jag de ljusa tonerna i basen krockar lite med orgeln. Alltså när man bygger upp något så behöver väl inte allt följa med hela tiden? typ om man börjar med a sedan kommer a+b och sedan a+b+c men sedan kommer b+c+d och sedan c+d+e alltså man förskjuter det och till slut kanske man är tillbaka på a efter ett varv då får du en slinga i slingan, en dimension till ;), är det någon som förstår  :ph34r:
/Staffan

Förstår, och en bra poäng. :)

Nogsamt lyssnat!

Ska pröva att dynamisera det ytterliggare!