Kontrollrummet

Bilder på din studio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nope
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nope
Eko
Nu så :P
Jepp nu funkar det, lite jobbigt att lira på väggkeyboarden!?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
yeah, nu funkade det, va bra.

hehe, jo det blir lite besvärligt att spela på väggen.
Inväntar ett stativ till dom, så dom får stå där och hänga mot väggen ett tag till ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
yeah, nu funkade det, va bra.

hehe, jo det blir lite besvärligt att spela på väggen.
Inväntar ett stativ till dom, så dom får stå där och hänga mot väggen ett tag till ;)

Trevligt rum! Kanske investera i en väggfast stol!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Just nu består min studio av... en halvkass laptop med Adobe Audition och en dynamisk mick från Panasonic för 149 kr. :D

Om allt går enligt planerna skall den dock uppdateras snart. Planen är att smälla upp ett skrivbord, ett M-Audio Fast Track Pro, en kondensatormick, en dynamisk mick, en Vox AD50VT och eventuellt också en ny laptop. Då blir'e bilder. :)

Funderar också på att uppgradera till Steinberg Sequel, vad sägs om det?


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Oj vad skumt...

Tack för välkomnandet :)

Låt se här om detta funkar istället då.




Edit: Moderator fixa bilden.

fin studio

by the way
vet du något bra komando att kunna stänga macboken men att den ändå är i gång. ex spelar upp eller in ljud

tny-.
att leva är att dö


freddy

  • Gäst
by the way
vet du något bra komando att kunna stänga macboken men att den ändå är i gång. ex spelar upp eller in ljud
tny-.

Om du har en extern skärm så räcker det med att koppla in mus eller keyboard för att väcka datorn. Om du bara vill spela musik när den är stängd så kan du använda apple remote.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
by the way
vet du något bra komando att kunna stänga macboken men att den ändå är i gång. ex spelar upp eller in ljud
tny-.

Om du har en extern skärm så räcker det med att koppla in mus eller keyboard för att väcka datorn. Om du bara vill spela musik när den är stängd så kan du använda apple remote.

skall prova detta tanken är att spela in ljud med mitt duett ljud kort med datorn i väskan typ
tack för tipps F

tony
att leva är att dö


Utloggad Staralfur

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
by the way
vet du något bra komando att kunna stänga macboken men att den ändå är i gång. ex spelar upp eller in ljud
tny-.

Om du har en extern skärm så räcker det med att koppla in mus eller keyboard för att väcka datorn. Om du bara vill spela musik när den är stängd så kan du använda apple remote.

skall prova detta tanken är att spela in ljud med mitt duett ljud kort med datorn i väskan typ
tack för tipps F

tony


Jag använder ett litet program som heter "insomniax" funkar kanon! Bara att trycka in (i mitt fall) cmd+i sen är det bara att stänga locket och köra på. http://www.macupdate.com/info.php/id/22211


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Mattias "IA" Eklundh från Freak Kitchen lirar alltid in sologura på muggen...han gillar akustiken där :)

Han sitter nog ofta på muggen med tanke på alla konstiga ljud han får ur guran  :lol:
Haha. :D

IA är bäst. :3


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Så här ser det ut hemma hos er senaste medlem...
Den uppackade någorlunda fina delen..





Den inte så uppackade delen..


Alla studios måste ha en Beskyddare Här är min!!  möt 'Mr Gibson'

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Ser mysigt ut, tapeterna inspirerar till hjärta&smärta? :)
Välkommen
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ser mysigt ut, tapeterna inspirerar till hjärta&smärta? :)
Välkommen

Japp!! Det är jag som tagit över 'WallPaper from hell' ;)...
Nä jag har fått ärva Min tonårsdotters rum...(Det krävs att man har koll på sin manlighet när man sätter sig där :lol:)
Hjärta o smärta blir det inte,det blir ond hårdrock med pop-tuch 99 % av sessionerna..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Ser mysigt ut, tapeterna inspirerar till hjärta&smärta? :)
Välkommen

Japp!! Det är jag som tagit över 'WallPaper from hell' ;)...
Nä jag har fått ärva Min tonårsdotters rum...(Det krävs att man har koll på sin manlighet när man sätter sig där :lol:)
Hjärta o smärta blir det inte,det blir ond hårdrock med pop-tuch 99 % av sessionerna..

med sånna väggar blir det väl bara rosa hellekopter-låtar? :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil


Japp!! Det är jag som tagit över 'WallPaper from hell' ;)...
Nä jag har fått ärva Min tonårsdotters rum...(Det krävs att man har koll på sin manlighet när man sätter sig där :lol:)
Hjärta o smärta blir det inte,det blir ond hårdrock med pop-tuch 99 % av sessionerna..


Jag tror du gillar färgen för att du har matchande plektrum  :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Och här är min:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Jepp, man har ju suttit å dreglat över alla foton på det här forumet nog länge nu så jag tänkte att jag måste ju se till att få upp ett par foton från min lilla oas i Värmlands djupa skogar ;)

Efter att ha funderat år efter år så har jag äntligen sett till att hitta lite begagnade möbler å farit till Ikea för att hitta bitar å skrot för att dissikera å matcha i form för detta lilla projekt :)





(Hoppas nu dessa foton funkar, man är ju lite grön på forumscenen)  :wacko:
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad tsmalmbe

Intressant bestyckning, analog mixer och analoga CRT-skärmar. Vad blir det för musik i en sådan studio då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Dödskallarna kanske tyder på något brutalt? :)

Välkommen R. Ripper
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Nämen sicket välkomnande, det tackar man för :)

Jo då, döskallarna kanske skvallrar lite om att det är den brutalare skolan som går hem här, studion finns enbart för egna bandet och dekoren måste ju matcha det vi gör :) Att jag kör analoga skärmar ska jag ändra på i det närmaste men just nu sitter man ju med sviterna från sommarens utsvävningar så det är lite knapert. Analoga mixern hänger med för det enkla faktum att man är ju en gammal vinylsamlare och rullbandspersonlighet så jag vill hålla fötterna kvar i den gamla hederliga tekniken - och dessutom ligger motoriserade reglar och digitala 24-kanalare långt över min ekonomiska gräns så det jag nyss sa kanske är nåt jag intalar mig för att inte sukta efter FÖR mycket prylar :P

Jag antar att det här är fel tråd för att länka till bandets Myspace så jag låter bli det men där ute finns resultatet efter senaste sessionerna och med nya bänken på plats så dröjer det inte förrän vi spyr ur oss ytterligare (o)musikalisk galla ;)

Jag kanske bör tillägga att detta är ju bara själva inspelningsriggen, mix gör jag hemma på en betydligt mindre utrustning eftersom alla vet vi ju att en mix i en betongbunker är som att köra bil med igenisade rutor!  :(
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och här är min:

Den känner jag igen!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Intressant bestyckning, analog mixer och analoga CRT-skärmar. Vad blir det för musik i en sådan studio då?

Precis min tanke.

Kan inte du Ronnie slå på rec, dra upp reglarna i mixern ha skärmna på, sen slå av dem (men ha koll var på inspelningen du slår av dem). Bara för att de borde påverka behöver inte betyda att de gör det.


Utloggad Strummindude

Min inspelningsstudio innehöll precis det jag behövde för att göra en platta på egen hand. En laptop med diverse olika programvara på. En hygglig mick med erforderligt stativ och puffskydd. Ett par rätt bra hörlurar att lyssna igenom. En termomugg för kaffet. Och that's about it! (Phonic Firefly 302 externt ljudkort. Eurorack mixer för 0-latency lyssning när jag spelade in.)


Nu är detta inte någon rekommendation av hur man bör konfigurera sin inspelningsutrustning, utan mer en redovisning av hur jag fick det att funka för mina behov. Men låt mig ställa en fråga: Har du koll på dina BEHOV?


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
He he, nu är vi inne på sidan där man tänker praktiskt och inte blir impad av mängden ;)

Grejen är den att jag började med denna riggen och som inspelningsmodul hade jag 2 st. Fostex DMT-8:or + 1 st. Fostex D-80 och körde dessa synkade till 24 kanaler totalt. Det enda jag egentligen har gjort nu är ju att byta ut alla dessa monsterprylar (i storlek mätt, inte teknik) mot en databurk helt enkelt. Sen att jag kanske inte behöver allt som står på/sitter i bordet i nuläget är bara "one of those things" - men det känns riktigt bra att ha det framför sig när man spelar in ;)

Jag har 24 simultana kanaler rakt in i datorn och får därav användning för en ganska stor del av mixern när vi spelar in live rakt in med dubbla kaggar, mickat/"lajnat" på gitarr/bas för att kräma ur det bästa av såväl ambiens som pluggar - dessutom är vi tre idioter som skriker för jämnan i varsin mick  :D

Nu kanske ni skakar på huvudet å tänker "oj oj oj, vilket nöt" men det funkar mycket bra för mig och jag har ingen som helst utbildning eller upplärning av nåt slag mer än en brinnande passion och åtskilliga år av hängande över axeln på den stackare som åtagit sig att spela in plattor med mina gamla band - för mig finns inget rätt eller fel så länge jag trivs med det jag har runt mig :)

Anledningen till att jag skickade upp bilder här var inte för att impa på nån heller direkt, jag ville ge tillbaka lite av all glädje jag haft av att sitta här och kolla runt på andras byggen helt enkelt  B)
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Aaaah, jag insåg just att det här med CRT-skärmarna vs mixern kanske var menat som en fråga om det stör på nåt vis?

Jag har inte testat det här med brum och sånt än men det visar sig nog snart - om jag nu inte hinner skaffa plattskärm innan nästa inspelning drar igång...

Bra poäng där dock, OM det nu var fallet :)

Sen kanske inte vi håller på med det renaste i musikväg och lite skit i hörnen på ljudbilden är inget vi hänger upp oss på, he he  ;)
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Aaaah, jag insåg just att det här med CRT-skärmarna vs mixern kanske var menat som en fråga om det stör på nåt vis?

Jag har inte testat det här med brum och sånt än men det visar sig nog snart - om jag nu inte hinner skaffa plattskärm innan nästa inspelning drar igång...

Bra poäng där dock, OM det nu var fallet :)

Sen kanske inte vi håller på med det renaste i musikväg och lite skit i hörnen på ljudbilden är inget vi hänger upp oss på, he he  ;)

Jag tänker främst att man inte kan få tyst, utan att det ligger ett konstant brum på samtliga kanaler.


Utloggad Ronnie Ripper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • Sleten men enveten
    • Visa profil
Ok, det var det du menade ja - det får bli en senare fråga, just nu håller jag på att få sakerna på plats så det KÄNNS bra att sitta där under alla dessa monster-pass.  :D

Sen, som sagt, så är det ju inte direkt en katastrof om det inte blir HELT tyst, vi är ett analogt band som inte hänger upp oss på analog tystnad - den digitala tystnaden kanske kommer med tiden OM man nu en dag får nog med medel för att byta ut de grejor som brummar...
"I wanna drive through a crowd with a tank, I wanna blow up a federal bank, I wanna hijack a passenger plane - just because I have a fucking bad day"


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min inspelningsstudio innehöll precis det jag behövde för att göra en platta på egen hand. En laptop med diverse olika programvara på. En hygglig mick med erforderligt stativ och puffskydd. Ett par rätt bra hörlurar att lyssna igenom. En termomugg för kaffet. Och that's about it! (Phonic Firefly 302 externt ljudkort. Eurorack mixer för 0-latency lyssning när jag spelade in.)

Nu är detta inte någon rekommendation av hur man bör konfigurera sin inspelningsutrustning, utan mer en redovisning av hur jag fick det att funka för mina behov.

the_sauna.jpg

Skönt namn på bilden och kanske studion  ;)
Jag tycker det ser ut som en smidig studio och den ser ut att vara synnerligen funktionell.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja så här ser det ut i min skaparlya. Sen kom det med en middag samt ett nyfiket rådjur som dök upp i fotosessionen utanför rutan


« Senast ändrad: 20.09.2009, 22:43:01 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Snyggt - jag har hört att indiska studios också använder strimlad falukorv som ljudabsorbenter - har inte kunnat lista ut var man monterar in det riktigt - under micken eller...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Aha! Du använder den berömda Stroganoff-absorbenten. Funkar bra att absorbera sång med har jag hört... :lol


hehe, eko fick samma tanke... ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
hur lägger ni in bilder här?
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio