Kontrollrummet

4003 vs 4006TL DPA mikrofoner...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nu har jag testat Sennheiser MKH 8020, det var en trevlig liten mikrofon tycker jag. Ska bli oerhört intressant att jämföra
DPA 4003 och ett par 4006 TL mickarna mot MKH 8020. Hade tänkt att jag skulle fått alla tre mikrofonparen samtidigt så
att jag hade kunnat hänga upp alla och kört dom samtidigt.

Jag har alltså fått låna ett par DPA 4003 och ett par sprillans nya DPA 4006TL, men ena TL micken kommer nästa vecka hoppas jag.

Här finns det jag spelade in i tordags ----->MP3-Filer<-----

Nåja, nu blir det en test på tordag nästa vecka hoppas jag mellan DPA 4003 o 4006TL mickarna. Är för att försöka utröna om det är
någon större skillnad i mellan dessa mikrofoner.
« Senast ändrad: 31.01.2008, 23:54:26 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Mycket bra initiativ!
Berätta gärna mer om själva inspelningen. Vilken kyrka är det inspelat i? Hur placerade du mickarna?
Ser fram emot att höra de andra mickarna också!

Otroligt maffig start på den fjärde filen! :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Jo inspelningen är gjord i luleå domkyrka, uppställningen är som så, jag har mickarna (Sennhesier MKH 8020) a-b ca:90cm mellanrum
vinklade utåt 10-15 grader, höjd 7,5m, avstånd från orgel cirka exakt 8m. Sen kör jag med ett par Gefell M960 omni som ambiens
mickar, dom placerar jag ut efter mitt tycke och smak. Jag testar alla möjliga o omöjliga varianter av avstånd och höjder.

Blir väl så småningom en mikrofonteknik som jag kan uppfinna och lägga ett namn på  :D
« Senast ändrad: 27.01.2008, 00:35:57 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Aaahhh!

Äntligen en intressant mikrofontråd.

Tjena Janne!   :)

Spännande med Sennheiser och DPA.
Har du möjlighet att låna Schoepsmikrofoner och jämföra också?
Skulle vara en mkt, mkt, mkt intressant jämförelse.

Jag gillar DPA men föredrar faktiskt Schoeps.

Mvh Omni


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Jo det hade vart roligt att testa ett par Schoeps mickar oxå, men jag har ingen tillgång till sådana för tillfället.
Ska fara i kväll i alla fall o testa Sennheiser mickarna och DPA 4003 mickarna, måste lämna tillbaks MKH 8020
i morgon så jag tänkte att jag skall hinna göra en så rättvis jämförelse som det går mellan dessa två.

Sen senare i veckan hoppas jag få den andra 4006TL micken så jag kan jämföra dom mot 4003:an.
-------------------------------

//Janne


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
JANNE!
Orkar du göra ett litet extra test när du ändå håller på?

Spela in en snutt tystnad från båda stereoparen och jämför
upplevd brusnivå.
Antagligen kommer 8020 att vara tystare men det skulle vara intressant att
höra din åsikt.

Det finns så många olika sätt att mäta bruset på att jag tröttnat på att
läsa specifikationerna (som många gånger ändå inte stämmer, trots att
detta är mickar i världsklass).

Schoeps specifikationer hävdar ca 11-13 dB brus med deras mest populära SD-mickar.
Vi upplevde dock bruset som lika starkt som andra rundtagande mickar som låg på ca 16-18 dB,
men i olika frekvenser.

Mvh Omni


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Jag ska ta o göra en tyst brusinspelning   :blink: :D
-------------------------------

//Janne


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Jaha, då var man klar med testen mellan DPA 4003 och Sennheiser MKH 8020, en rolig upplevelse.
Väldigt kuligt att få hålla på med mickar i den här klassen, nu blev det ingen a-b test för den ena
mikrofonförstärkaren pajade ihop.

Jag var tvungen att flytta mickarna på den andra 2ch mickförstärkarn, men man hör ju tydligt
mikrofonernas olika karaktärer, det var ju det jag mest är ute efter. Så i morgon kommer det
ut lite filer som ni kan få höra o bilda er en egen uppfattning om dessa mickar.

Vad gäller brus så var ju Sennheiser mickarna tystare men inte så jag tyckte det var nå att
skriva hem om, klart ska man spela in nått ute i naturen på flugor o bin så är väl Sennheiser
att rekommendera.  :)

Som sagt så är det länge sedan jag har haft så här roligt med inspelningar, sen får man ju inte
glömma bort organisten som kommer från Finland, vet att det finns många landsbröder till
Markus Wargh här. Ni har en av världen bästa organister framförallt på imrovisation, huj
säger jag så bra han är. Klart man måste ju kunna uppskatta orgelmusiken för att kanske
riktigt sätta sej in den världen.

Nåja nu säger jag godnatt och på återseende.
 
-------------------------------

//Janne


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nu finns filerna från senaste inspelning på samma länk som tidigare ;)
-------------------------------

//Janne


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Tycker DPA låter bättre. Sennheiser låter lite luddigt tycker jag, alltså så som om man hade bomull i örat. Så DPA på kyrkorgel verar vara bra. Synd att du inte har bilder på hur du har micket upp detta!

edit: vilka är låtarna som spelas?
« Senast ändrad: 28.01.2008, 14:34:52 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Jo, sennheiser mickarna är luddiga, vi provade att micka upp ganska nära den här gången.
Kanske lite för nära, men jag orkade inte flytta på stativ mitt i natten. Helt klart är DPA
bättre det är helt annan studs i dom, hur snabbt eller med vilken attack som helst han
spelade så bara suger dom in ljudet som ingenting.

Sennheiser mickarna verkar lite skum i mellanregistret tror det är därför dom är luddiga.
Men sen måste man upp högre än vad jag nådde, när man är så nära som jag var med
mikrofonerna.

Nåja, på torsdag ska jag testa med lite längre avstånd från orgeln. Då ska jag testa
DPA 4006TL och 4003 igen. Har bara fått en 4006TL  men den andra kom idag.

« Senast ändrad: 28.01.2008, 15:13:07 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nu finns det två improvisationer till som är inspelade med 4006TL mikrofonerna, jag roade mej att prova byta ut frontgallret.
Här finns mer info om gallrens påverkan på frekvensgång http://www.arva.se/dpa_4006TL.htm
MP3-Filer
Måste säga att inte var dom helt dåliga jämfört med DPA 4003 :)
« Senast ändrad: 31.01.2008, 23:53:49 by JanneL »
-------------------------------

//Janne