Kontrollrummet

EZ drummer tips i Logic PC

gäst · 4 · 2796

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Innan jag drar håll till godo.

Kom på att det här kunde vara bra att veta för PC Logic fans så jag kopierade mitt inlägg från Studio.

Så här är det alltså mina PC vänner, funkar i 5.2 för PC och förmodligen oxå uppåt kanske neråt har inte testat i mitt 4.8 dessvärre.

Strunta i att lägga OH och Rumsmickar på Aux 1 eller 2 dom ska alltså inte va med i leken helt enkelt. OH och Rumsmickar lägger du via kanal 1 i EZ mixern och dom går helt enkelt då ut på den utgång som du har på Audioinstrumentet som du har lagt EZ på. Läs mer nedan. I övrigt så kan det vara bra att slå av i alla fall OH i EZ mixern och bounca till ett eget spår när du meckat färdigt med trumspåren. På så sätt kan man höja cymbaler utan att hela setet följer med upp i volym och få full koll på nästan allt och ändå ett bra OH ljud.

Övriga kanaler i EZ mixern från 2 och uppåt kan du adressera till Auxkanalerna i Logic från och med Aux 3 (på så sätt kommer alla auxar vid sidan av varandra). Auxkanalerna verkar gå i par så det är därför som det kan bli struligt att fatta hur det funkar. Dvs. 3 och 4 är ett par och så vidare. Det blir alltså bara 7 kanaler att skicka till från EZ mixern i och med att kanal 1 i EZ verkar gå direkt till den out som du satt på det Audioinstrumentet som du valt att lägga EZ på.

Så här gör du alltså:
Skapa för lätthetens skull 7 Auxkanaler med ojämna nummer, lättast är väl att börja på kanal 1 i Logics mixer. Första gör du till Aux3 nästa 5 osv. upp till Auxkanal 15.

- Det går förmodligen oxå med jämna dvs. starta med Aux4 upp till 16 . Förmodligen så kan man välja ojämn eller jämn från varje kanalpar oxå men varför krångla.

Gör dina 7 Auxspår till stereo det verkar funka bäst, panorering och volym gör du i EZ mixern i stället.

Kalla nu upp Instrument 1 på in på varje Auxkanal du skapat (du kan välja från EZ 3-4 och uppåt). Lägg EZ 3-4 på Aux3, EZ 5-6 på Aux5, EZ 7-8 på Aux7, EZ 9-10 på Aux9, EZ 11-12 på Aux11, EZ 13-14 på Aux13, EZ 15-16 på Aux15.

Välj nu i EZ mixern kanal 2 för kick, kanal 3 för första virveln, 4 för nästa, kanal 5 för hihat, kanal 6 för första hängpukan, kanal 7 för nästa och kanal 8 för golvpukan. Kanal 1 på både OH och Rumsmickar. Klart, hoppas det funkar för er oxå.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Finns det fler Medeli ägare som kör PC Logic så kan jag tala om att Medeli skickar fel midisignal (eller Logic kanske läser fel?) typ så att virvelkaggen hamnar på C1 vilket blir nåt jäkla mesigt fesigt slag. Förmodligen så är det samma strul med andra trumdelar men det är ju bara att dra in en EZ drummer loop och kolla i Matrix var dom ska ligga och sen dra dom till rätta i din egen fil.

Har man lagt upp EZ som jag beskriver ovan så är det smart att senda alla 7 auxkanalerna till en bus och lägga kompressor på den. Man kan nämligen till fälligtvis dra upp lite volym på kompressorn under tiden man spelar in för att det ska bli lite bättre lyssning på trummorna. Det är oxå nåt jäkla skumt med Medeli setet för det blir så jäkla låg volym men när man väl lirat in så kan man ju editera det i Eventlistan. Nåväl Medeli är ju billigt skit men Roland setet kostar väl runt 12 000 eller nåt så vad har man för val en fattig lapp som jag.
 
Ska försöka orka skriva in EQ och kompressor inställningar här för trumdelarna på dom olika Aux kanalerna som jag tycker verkar kan funka som nåt slags grundläge.
Göran


Aettan

  • Gäst
Bra tips det här, jag har ju en gammal låt i PC Logic som det blir lättast att göra färdig i PC versionen. Man får tacka den där Burnin Sven, för tipset funkar som utlovat. Man trodde ju att gamla PC Logic inte skulle fixa moderna VST pluggar men det gör det faktiskt.


Burnin Sven

  • Gäst
Jo så är det PC versionen var inte helt fel men i dax läget dvs om man vill och har råd att uppgradera och då även på OS sidan så går det att köra osx riktigt bra på PC hårdvara om man kollar på nätet.