Forum > Demolåtar
karl- dreams come true
karl:
Har som sagt fastnat och det känns som jag alltså skriver samma låt gång på gång...här har jag i princip samma gitarrfigur som i förra låten men har valt att inte betona den så mycket...men vad tror ni funkar formen,soundet,texten...ja låten som sådan???
/ karl
Dreams come true
mp3:a
3:10
någon slags country men ändå inte
dreams come true
equality:
Visst! Det som imponerar mest är är sticket med en hel del McCartney-vibbar eller rättare Harrison med val av näst-näst-slutackord. Rösten lite gnällig på slutet annars kanon. Inte gör du samma låt gång på gång visst i liknande stil men när melodierna i sig är så starka och självständiga, spelar roll? Snygg låt!
DåligtGehör:
Visst skriver man många gånger samma låt om och om igen. Ibland t.o.m. samma låt som någon annan gjort. Det kan väl vara förlåtet om det ändå finns utrymme för variation inom låtens form/stil. Men risken är väl att om det mesta blir för likt så är det inte bara att man till slut tråkar ut lyssnarna utan även sig själv.
Jag kommer in i "sjok" där jag fastnar för vissa hamonier samt till viss del även rytmer. Gör då ett antal utkast och till slut har jag många gånger inte längre koll på vad som är vilken låt och det glider ihop till en lite svårutredd smet. Visst finns det goda saker där men för mycket av samma är ändå lite tröttsamt. Det bara är så.
Dock kan man göra en riktigt snabb låt, en långsam ballad, en i mediumtempo osv. som kanske bygger på delvis samma byggstenar t.ex. harmoniskt om man använder olika sätt att lägga delar, pauser, rytmer, melodier osv. Men man kan knappast hålla intresset på topp om album efter album är fyllda med "samma" låtar. Inte ens om låtarna är väldigt bra.
Klart formen och låten du skissar på funkar. Frågan är väl mer vad den tillför som du inte redan har gjort? Det beror nog på var och hur den skall användas. Den känns väldigt Karl men inte direkt någon nyskapande Karl. Jag skulle nog säga att det är inget fel på låten alls, t.o.m. rikrigt fin, men att det håller på att bli väl många som har samma ingredienser, samma av lite för mycket. Vilket inte innebär att man måste nödvändigtvis måste bli radikalt annorlunda, men kanske börja fundera på att ge varje ny låt något mer eget i uttrycket.
ynot:
DG säger det rätt bra i sitt inlägg tycker jag.
Inte dåligt alls riktigt bra faktiskt.
Men att instrumentera om denna eller prova ett lugnare eller snabbare tempo skulle kunna tillföra nått till din övriga produktion tror jag mycket på ingen dålig låt men lite avslaget arr kanske. in med nått nytt i ljudbilden. Sången är den stora behållningen med underbar inlevelse.
tony
mahan:
Jou Karl!
har ju alltid diggtat dina alster, och gör inget snedsteg här heller. Fortfarande mina beatles-vibbar som kryper upp vid lyssning.
Skön sång på skönt arrad musik.
Enda sågningen är sången i början som kunde behöva en rejäl deesser, "s":et sticker ut lite väl kraftigt!
Annars sitter helheten som bara en Karl låt kan!
SNYGGT JOBBAT!
h. johan
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida