Kontrollrummet

Öppna Logic Pro-projekt i Logic Express (version 7)?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Hej hallå

Vi har spelat in det som ska bli en sjua i replokalen nu i helgen och jag tänkte mixa det hemma, på min Macbook med Logic Express 7 installerat. Problemet är att det spelades in i Cubase så jag tänkte göra det till en .omf och importera i Logic, men det är tydligen en finess som av någon anledning bara är förunnad Logic Pro. Jag har tillgång till Logic Pro i skolan, så jag tänkte importera .omf-en på en dator där och sen bränna projektet och ta hem det och öppna i Express. Bara rena oprocessade ljudfiler alltså!
Så frågan är alltså om man kan öppna Pro-projekt i Express? Vore jävligt skönt att slippa exportera ljudfilerna spår för spår...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hej hallå

Vi har spelat in det som ska bli en sjua i replokalen nu i helgen och jag tänkte mixa det hemma, på min Macbook med Logic Express 7 installerat. Problemet är att det spelades in i Cubase så jag tänkte göra det till en .omf och importera i Logic, men det är tydligen en finess som av någon anledning bara är förunnad Logic Pro. Jag har tillgång till Logic Pro i skolan, så jag tänkte importera .omf-en på en dator där och sen bränna projektet och ta hem det och öppna i Express. Bara rena oprocessade ljudfiler alltså!
Så frågan är alltså om man kan öppna Pro-projekt i Express? Vore jävligt skönt att slippa exportera ljudfilerna spår för spår...

är det pro7 el. 8 du har på skolan?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
7 ska det vara om de inte hunnit uppgradera under helgen... vilket vore konstigt. :)


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Testade att skapa ett Pro-projekt i skolan idag och öppna det i Express, och det gick inte. Fick meddelandet att det inte var en Express-låt och projektet var helt tomt när det öppnades. Så då vet vi det!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är inte det enklaste att du bara exporterar rena wav-filer, spår för spår från Cubase, o tankar in dem i Logic hemma?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Testade att skapa ett Pro-projekt i skolan idag och öppna det i Express, och det gick inte. Fick meddelandet att det inte var en Express-låt och projektet var helt tomt när det öppnades. Så då vet vi det!

Man kan inte köra Pro project i express. Man kan köra express project i Pro men så fort du sparar så kan du inte öppna det i express igen. / Mikke


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag har både Logic Pro och Express (båda version 7) och jag har inte haft några problem med att öppna filer sparade i Pro i Express. Pluggar som bara finns i pro och extra Auxar och bussar försvinner visserligen. Men det går.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag har både Logic Pro och Express (båda version 7) och jag har inte haft några problem med att öppna filer sparade i Pro i Express. Pluggar som bara finns i pro och extra Auxar och bussar försvinner visserligen. Men det går.

Men Emil, Pro varnar dej t.om när du öppnar ett express project att det inte går att öppna i express igen om du sparar. / Mikke


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag har både Logic Pro och Express (båda version 7) och jag har inte haft några problem med att öppna filer sparade i Pro i Express. Pluggar som bara finns i pro och extra Auxar och bussar försvinner visserligen. Men det går.

Men Emil, Pro varnar dej t.om när du öppnar ett express project att det inte går att öppna i express igen om du sparar. / Mikke

Hos mig fungerar det utmärkt iaf. Har gjort det flera gånger och dubbelkollade innan min förra post. Det var inga problem att öppna ett projekt skapat och sparat i pro i Express. Förutom en massa pluggar och bussar som försvann.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag har både Logic Pro och Express (båda version 7) och jag har inte haft några problem med att öppna filer sparade i Pro i Express. Pluggar som bara finns i pro och extra Auxar och bussar försvinner visserligen. Men det går.

Men Emil, Pro varnar dej t.om när du öppnar ett express project att det inte går att öppna i express igen om du sparar. / Mikke

Hos mig fungerar det utmärkt iaf. Har gjort det flera gånger och dubbelkollade innan min förra post. Det var inga problem att öppna ett projekt skapat och sparat i pro i Express. Förutom en massa pluggar och bussar som försvann.
hmmm är det så att jag förväxlar versionerna? 7.1 o 7.2 . så är det nog. Sorry jag har nog fel. Det är så att jag pratar om att sparar man i 7.2 så kan man inte öppna i 7.1. Du har rätt Emil. Sorry for confuse / Mikke


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag har Logic Express 7.1.1 och Logic Pro 7.2.3

Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
hmmm är det så att jag förväxlar versionerna? 7.1 o 7.2 . så är det nog. Sorry jag har nog fel. Det är så att jag pratar om att sparar man i 7.2 så kan man inte öppna i 7.1. Du har rätt Emil. Sorry for confuse / Mikke
Jag har haft problem med att öppna 7.2-arr i 7.1. Båda Logic Pro.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Underligt att det funkar för mig då. Kan det ha att göra med att de är installerade på samma dator och därmed delar en massa preference-filer och annat?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Är inte det enklaste att du bara exporterar rena wav-filer, spår för spår från Cubase, o tankar in dem i Logic hemma?
Enkelt och enkelt, det är ju en simpel process men rätt tidskrävande och otroligt tråkig. Har iaf gjort så att jag lagt in projektet på min rumskompis dator med Cubase och har rättat till allt och ska ge mig in på exporteringen när jag orkar, det är tre låtar med cirkus 40 spår vardera så det kommer väl ta ett par timmar av tråkighet sammanlagt... men vad gör man inte för konsten?