Kontrollrummet

Problem med presonus firebox

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j.rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • www.myspace.com/killiansweden
Jag har ett problem med mitt externa firebox ljudkort som håller på att driva mig till vansinne.

Datorn jag har till förfogande är en imac som jag satt in Logic studio 8 på och hade för avsikt att använda presonus firebox externa ljudkort som jag köpt.

Jag får dock inte det att funka ok.

Problemen som jag får är att ljudet sprakar fruktansvärt, det far bort tidvis och phono och inputknapparna på framsidan funkar inte alls som de borde.
Vidare pendlar ljudet mellan vänser och höger hörlur beroende på hur jag skruvar på exempelvis phonoknappen.

Volymen följer heller inga vanliga mönster, utan den kommer och går varefter man skruvar.
Ibland blir det högre volym när man skruvar åt motsatt fel håll alltså.

Är det någon därute som kanske har något svar på vad detta kan vara?

Är det ljudkortet det är fel på eller har jag missat något väsentligt.


Jag är relativt grön vad gäller inspelning.

Mkt tacksam för svar


/ Johnny


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Vad har du för dator PC eller Mac? Windows XP, Vista eller annat? Laptop eller stationär? Om den är stationär har firewire på moderbordet eller har du köpt till ett firewire chipset? Är det bara i din sequenser eller händer det när du lyssnar på musik i exempelvis Winamp också?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Datorn jag har till förfogande är en imac
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Sorry slarvläste.

Nu har jag dålig koll på Mac. Men här är specefikationerna för vad som krävs för att den ska funka, iallafall enligt Presonus.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Kolla den i en annan dator, fungerar den lika illa där är felet i hårdvaran.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Hej, jag har för mig att jag läst att det inte fungerar så bra att köra strömförsörjning via firewire-kabeln med vissa mac:ar. Prova att ta strömmen från batterieliminatorn istället.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det står ju så här på specifikationssidan, det finstilta:

Citera
Note: Due to a circuit design change, Mac Book Pro laptop computers will not supply sufficient power over the FireWire bus to initially boot up the FireBox. Once the FireBox has beeen initially powered on with the included external power supply, you may disconnect the external power supply, the FireBox can then be bus-powered.

Kan ju vara värt ett försök.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad iStofil

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Det låter som om du skulle behöva uppdatera/installera om firmware i fireboxen. Ta kontakt med Presonus support och be dom skicka den till dig, jag kan inte se den tillgänglig för nedladdning någonstans på deras sida.

Men om det är en ny iMac, en i aluminiumutförande, har jag också sett rapporter om att det skulle vara något problem med FW-kretsen i tidiga såna som gör att vissa ljudkort trilskas. Kan också vara värt att beakta.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hm... nu efter att presonus bytt design så har firmwareupdate-filen försvunnit  :o

Jag laddade själv ner den nångång i somras... men maila dem så ska det nog gå fina fisken!

Jag kör Firebox på en Macbookpro.... funkar bra (bortsett från att jag måste använda extern ström....)
Tycker klart att du ska testa det på en annan dator, pac/mac spelar ingen roll?
f.ö som andra redan frågat... vilken model av imac har du? när är den tillverkad?

//David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad j.rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • www.myspace.com/killiansweden
Jag har den nya imacen i aluminium. Köpte den för c:a två månader sen vet dock inte när den är tillverkad.

Ska testa att kontakta presonus angående firmwareupdate-filen, så det har varit problem med dessa alltså?

För jag läste på en hel del om bra externa ljudkort på nätet före jag köpte detta. Därav otrolig frustration när man inte får det att funka. Exemplaret jag har köpte jag relativt billigt i och med att det har var ett demo ex. Fast det borde dock inte betyda något förutom at det är använt tidigare bara.

Jag ska fara förbi musikaffären där jag köpte kortet och be att få testa det där hos dom. Så man får se om det ens kan var kortet det är fel på, känns som om det inte ska var det :(, fast egentligen vore det ganska skönt om man kunde konstatera där direkt att det var kortet för då vet man ju vad som är felet !!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag har den nya imacen i aluminium. Köpte den för c:a två månader sen vet dock inte när den är tillverkad.

Ska testa att kontakta presonus angående firmwareupdate-filen, så det har varit problem med dessa alltså?

För jag läste på en hel del om bra externa ljudkort på nätet före jag köpte detta. Därav otrolig frustration när man inte får det att funka. Exemplaret jag har köpte jag relativt billigt i och med att det har var ett demo ex. Fast det borde dock inte betyda något förutom at det är använt tidigare bara.

Jag ska fara förbi musikaffären där jag köpte kortet och be att få testa det där hos dom. Så man får se om det ens kan var kortet det är fel på, känns som om det inte ska var det :(, fast egentligen vore det ganska skönt om man kunde konstatera där direkt att det var kortet för då vet man ju vad som är felet !!


Aha, du har nya FWchipsetet.... isf kanske inte kortet funkar med de än :wacko:
Grejen är att Apple har varit så snälla så att de har bytt till ett sämmre(billigare) FWchipset... och iomed det slutade många FWljudkort funka... tror presonus kort var ett av de....

Men presonus jobbar på att komma ut med nya drivisar... men de är inte klara än...
Det är det superkort... så vänta in ny drivisar säger jag!

Mvh
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag har den nya imacen i aluminium. Köpte den för c:a två månader sen vet dock inte när den är tillverkad.

Ska testa att kontakta presonus angående firmwareupdate-filen, så det har varit problem med dessa alltså?

För jag läste på en hel del om bra externa ljudkort på nätet före jag köpte detta. Därav otrolig frustration när man inte får det att funka. Exemplaret jag har köpte jag relativt billigt i och med att det har var ett demo ex. Fast det borde dock inte betyda något förutom at det är använt tidigare bara.

Jag ska fara förbi musikaffären där jag köpte kortet och be att få testa det där hos dom. Så man får se om det ens kan var kortet det är fel på, känns som om det inte ska var det :(, fast egentligen vore det ganska skönt om man kunde konstatera där direkt att det var kortet för då vet man ju vad som är felet !!


Aha, du har nya FWchipsetet.... isf kanske inte kortet funkar med de än :wacko:
Grejen är att Apple har varit så snälla så att de har bytt till ett sämmre(billigare) FWchipset... och iomed det slutade många FWljudkort funka... tror presonus kort var ett av de....

Men presonus jobbar på att komma ut med nya drivisar... men de är inte klara än...
Det är det superkort... så vänta in ny drivisar säger jag!

Mvh
David
Det är många som har gått på den niten. Oroväckande dåligt kvalitets koll av apple!


Utloggad j.rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • www.myspace.com/killiansweden
Ok, fan det lät ju inge vidare.

Och jag som ville vara förbiseende och fixa ett kort före jag köpte datorn. Bara för att jag så snabbt som möjligt skulle kunna komma igång och spela in.

Frågan är ju bara hur snabbt de arbetar fram nya drivrutiner !

Ska prova att kontakta dom och sedan hoppas på svar. Ska dock dubbelkolla på musikaffären med en annan dator så att jag helt kan utesluta att det skulle vara något fel på kortet också.

Någon som har någon bra ide på annat kort annars? Med så låg latency som möjligt. Antar att jag inte kan ha ett firewire kort överhuvudtaget eller?