Hörrö Micke, det du begär är lite omöjligt. (Men bara lite... Och läs nu resten med ett leende, för det är så det är skrivet.

)
"F:Min ljudbild är ojämn." "S:Men du har bomull i vänster öra." "F:Ja, men det har ju många." "S:Men om du tar ut bomullen då?" "F:Det vet jag väl att det går. Men jag vill ha det så." "S:Men då kan vi inte går nåt åt ljudbilden." "F:Nu svarade du inte som jag vill, så då frågar jag någon annan." Om du visste hur likt detta är med en del kunder när det gäller datorer och deras sätt att hantera dem... håhåjaja...

Du vill ha en jämn ljudbild. Svaret är enkelt: Det går inte så länge en högtalare står i hörnet och den andra inte. Reflexerna i hörnet skickar tillbaka ljudet med full kraft. Spegelmetoden fungerar bara på högre frekvenser och inte i basregistret av den anledningen att våglängden är för lång. Vilket gör att det finns egentligen bara två alternativ för dig:
1. Byt position. Är det möjligt att ändra skrivbordet så att du sitter med ansiktet in mot hörnet, dvs 45graders vinkel på bordet jämfört med väggarna. Då får du åtminstone samma reflektioner från båda högtalarna. Alternativt, kan du svänga runt skrivbordet så att du tittar ut i rummet istället? Skrivbordet blir då som någon form av rumsavdelare. I både fallen så har vi i alla fall en möjlighet att göra något åt ljudbilden.
2. Du kan inte flytta bordet. Då kan vi inte göra något åt ljudbilden egentligen. Om rummet i sig har en del fenomen som stående vågor och annat otrevligt så kan en basfälla eventuellt hjälpa till. Likaledes kan en del dämpare i taket eller på väggarna göra att man kanske får en trevligare ljudmiljö i rummet, men ljudbilden blir inte så mycket bättre. Och som någon påpekade så kan man bygga en basfälla i hörnet och trycka in monitorn i denna, och det kommer definitivt att hjälpa situationen, men helt bra blir det inte. (Och jag tycker att det går att göra det rätt så bra utan att det blir allt för fult. Kolla min byggtråd om hörnbasfälla. Jag tyckte den var snygg i alla fall.)
Min ena monitor står i ett hörn och den andra gör det inte, men jag har basfälla bakom den monitorn och där den andra är satt har jag byggt ett hörn i rummet för att slippa fenomet, så nej, du är inte ensam om att ha råkat ut för det. Men det krävdes en hel del micklande innan jag fick en någorlunda jämn ljudbild.
Usch va långt det blev!
PS. Lyssnade på dina demos. Grymt bra får jag säga! Jag antar att ett skivkontrakt ligger nära?