Kontrollrummet

Byta till Mac?

max · 116 · 28544

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej hej!

Min dator som jag spelar in på nu börjar bli lite väl seg tycker jag. Framförallt så är det lite tråkigt när man inte kan lägga på de effekterna man vill i Cubase när man mixar. Det tar inte särskilt lång tid innan cpu-stapeln i cubase börjar blinka.. :)
Den datorn jag har nu är en bärbar acer med 1,3 ghz och 512 mb ram.
Jag hade tänkt lägga högst 10 000 kr på en ny dator och det verkar som man kan få ganska mycket mer prestanda än den jag har nu för de pengarna.
Har mest kollat på mac men det verkar vara lite problem med att få vst effekterna mm att fungera på dom. Om jag har fattat det rätt måste man ladda ner särskilda vst för mac? Och när jag kollade runt hittade jag t ex inte Kjaerhus compressor och delay, som jag nästan alltid använder, till mac..

Vad tror ni om att byta till mac? Blir det jobbigt att hitta bra gratis vst-effekter till dom? Kommer det bli problem att köra Cubase på mac?

Ha det fint!


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag tror du skulle göra rätt i att byta till Mac. Och att hitta pluggar ska inte vara svårare för att du har mac :)
Och att köra Cubase på mac går alldeles utmärkt, jag har själv gjort det tidigare.
Jag bytte från PC till Mac och jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta tillbaka!

Mvh Joel
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
OK, det låter lovande!
Det är en 2 ghz imac med 2gb ram som jag tänkt mig isåfall, det borde väl räcka till för att köra en hel del vst-effekter + t ex ezdrummer i ett projekt kan jag tänka mig?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag skulle tippa på att du klarar dig med det.. annars är det bara att köpa till extra RAM!
Tänk på att det finns tyvärr en del ljudkort på marknaden som inte stödjer Leopard (10.5) ännu, så om du har ett ljudkort redan, kolla så det funkar med det OS:et..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Precis....
Leopard (10.5.1) är inte världen mest stabila o braiga os.... men jag har hört ryktas att det ska komma en stor o bra updatering snart  B)

Sen kommer troligen deflesta tillverkare att skriva nya drivisar snart.... men nyare imacar har den nya FWkretsen som inte alla ljudkort stöder än, så kolla upp det också :wacko:


Även om IDF o jag gav dig mycket att tänka på så kan jag säga att vi både gladerligen ser dig byta till finfina macar :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Precis....
Leopard (10.5.1) är inte världen mest stabila o braiga os.... men jag har hört ryktas att det ska komma en stor o bra updatering snart  B)

Sen kommer troligen deflesta tillverkare att skriva nya drivisar snart.... men nyare imacar har den nya FWkretsen som inte alla ljudkort stöder än, så kolla upp det också :wacko:


Även om IDF o jag gav dig mycket att tänka på så kan jag säga att vi både gladerligen ser dig byta till finfina macar :wub:
hehe! Så går det om man kör intel.. ;)
Men om du skaffa extern ljudkort, så se till att skaffa ett med extern matning emd. alltså separat nätadapter, så att du inte använder dig av den interna, för det nya FW-chipseten klarar inte av att återge den strömen för att kunna klara av fantom etc.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kolla Thomas inlägg i den tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=6208.msg59923;topicseen#new
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Använder de  VIA eller TI eller nåt annat som FW-chipset?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Använder de  VIA eller TI eller nåt annat som FW-chipset?



De har alltid använd TI, tills i sommras då de gick över till det billigare och sämre "Agere"  morr morr <_< <_<
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
tackar för all info!

tyvärr har jag ett externt ljudkort redan, Toneport UX1. men det är ingen fantommatning på ljudkortet utan jag använder en micpreamp till det, så det kanske fungerar ändå. det verkade inte vara några problem annars att använda ljudkortet till mac enligt Line6 hemsida med drivrutiner och så.

finns det någon möjlighet att använda kjaerhus compressor till mac:en eller är det helt omöjligt? jag brukar använda den till de flesta spår när jag mixar och det hade varit lite tråkigt att bli av med den.. har inte hittat någon bättre gratis kompressor och det är ju ganska dyrt om man ska köpa vst-pluggar tyvärr..


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Men om du går över till mac... ska du inte satsa på logic då? helfint program :rolleyes:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
jo, jag funderade lite på det. men jag har precis lyckats lära mig cubase någorlunda så det hade varit skönt att slippa byta :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.kjaerhusaudio.com/download.php
ser ut som om det bara är vissa som funkar för mac.. typ MPL-1 Pro Second Edition
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
ja precis, lite synd.. men jag får hitta en annan favoritkompressor istället :)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag ser inga fördelas med att köra cubase på mac. En stor del av tjusningen är just den stora tillgången av vst-pluggar. Har du en licens av xp pro, installera den i bootcamp och fortsätt kör cubase som vanligt.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
ok, man kör alltså windows på macen? tar inte det mycket av prestandan på datorn?

inte så kunnig som ni märker :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ok, man kör alltså windows på macen? tar inte det mycket av prestandan på datorn?

inte så kunnig som ni märker :)
man kan göra det, men personligen tycker jag det är ganska onödigt.. ;) men det är bara vad jag tycker!!
det tar en del av prestandan, ja, men det gör alla operativsystem. De nya macarna har ju Intelprocessorer och kan på så sätt bootas med ms-os..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
ja, det känns ju aningen onödigt :) men jag tycker imac:en är så smidig eftersom det bara är en skärm och en sladd. jag bor på två ställen nu när jag pluggar så det är ju verkligen smidigt att ha en dator som man kan ta med sig utan för mycket besvär. laptop är lite för små tycker jag när man arbetar med dem och ganska dyra för prestandan man får, så det lutar nog åt en imac känns det som.

en fråga till om windows på mac; tar det dubbelt så mycket av systemet att köra windows på mac än om man bara hade kört mac os?

jättetack för hjälpen!


Utloggad tsmalmbe

ok, man kör alltså windows på macen? tar inte det mycket av prestandan på datorn?

Jag märker att du frågar som om du tänker dig att Mac betyder en vit dator med ett gränssnitt som ser skojigt ut - och så kastar man in en Windows på alltihop. Jo det går också, men d et äter prestanda och möjliggör inte musikbruk. Det vad som menas här är att man ersätter (kör parallelt) Mac-operativsystemet och kör det som en "vit dator med XP" istället. Då "äter" det ingen prestanda alls (förutom att nu alla operativsystem kräver nånslags  prestanda, men det är utanför diskussionen).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
en mac är en helt vanlig PC i ett designat skal, det är ingen som helst skillnad på att köra windows på en mac som på en acer, asus compaq eller dell (om den har ungefär lika hårdvara). Om du ska ha en mac ska du köpa den pga att du vill ha just OS X och/eller designen. Ska du köra windows i större utsträckning får du bra mycket mer dator för pengarna från andra tillverkare. Just Imacen är en smidig kompakt dator av bra kvalitet så vill du ha något större än en laptop men inte så stor och jobbig att flytta som en stationär är det ett bra val.

Prestandamässigt för musikbruk är det i det närmaste noll skillnad mellan att köra windows och macOS, med samma program på båda OSen får du ut likvärdig prestanda (med reservation för vissa program som kan vara sämre optimerade för det ena OSet, ableton live's äldre versioner var t.ex. slöare på macOS än windows, andra program var snabbare i macOS).
« Senast ändrad: 21.01.2008, 20:40:10 by Arete »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
jättebra svar, nu förstår jag lite mer!

får ta en funderare till men det lutar nog åt en mac med windows, känns som en bra kompromiss eftersom det är just den smidiga designen på mac:en jag vill ha :)

tack igen för hjälpen!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Och att hitta pluggar ska inte vara svårare för att du har mac :)

Jo tyvärr... Om du syftar på gratispluggar så finns det en tiondel till MacOS jämfört med Windows, och ännu färre blir det om man kör RTAS pluggar (ProTools)... Men det är trevligt med Mac och dom är snygga.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Och att hitta pluggar ska inte vara svårare för att du har mac :)

Jo tyvärr... Om du syftar på gratispluggar så finns det en tiondel till MacOS jämfört med Windows, och ännu färre blir det om man kör RTAS pluggar (ProTools)... Men det är trevligt med Mac och dom är snygga.  :)

Ju färre som kör mac, desto färre pluggar -_-
« Senast ändrad: 21.01.2008, 23:13:41 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Jo tyvärr... Om du syftar på gratispluggar så finns det en tiondel till MacOS jämfört med Windows, och

Gäller detta endast kvantitet eller också kvalitet? Jag använder endast ett fåtal gratis VST-effekter i slutändan, inte alla 98234564 stycken som finns på KVR att ladda ner. Så jag tror du kommer vara riktigt nöjd med ditt beslut och hitta dina nya favoritpluggar!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jo tyvärr... Om du syftar på gratispluggar så finns det en tiondel till MacOS jämfört med Windows, och

Gäller detta endast kvantitet eller också kvalitet? Jag använder endast ett fåtal gratis VST-effekter i slutändan, inte alla 98234564 stycken som finns på KVR att ladda ner. Så jag tror du kommer vara riktigt nöjd med ditt beslut och hitta dina nya favoritpluggar!


Mindre att välja och vraka bland. Mindre kvantitet = mindre kvalitet..  :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jo tyvärr... Om du syftar på gratispluggar så finns det en tiondel till MacOS jämfört med Windows, och

Gäller detta endast kvantitet eller också kvalitet? Jag använder endast ett fåtal gratis VST-effekter i slutändan, inte alla 98234564 stycken som finns på KVR att ladda ner. Så jag tror du kommer vara riktigt nöjd med ditt beslut och hitta dina nya favoritpluggar!

Framförallt  kvantitet, men även kvalitet.
De flesta bra gratisplugar som finns som AU, finns även som VST till Windows. Dessutom finns det en massa bra/intressanta gratispluggar till VST som inte har någon motsvarighet i AU-världen.

Om man sedan går ett snäpp upp, från gratis till nästan gratis hittar man flera fantastiska VST-pluggar som än så länge saknas till AU.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Om man tjackar Logic Studio 8, så får man med massvis med sköna pluggar o softinstrument !

Det är faktiskt ruskigt prisvärt nu :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.
:lol:

jag reagerade inte ngt alls över att det var felskrivet i davids inlägg.. shame on us, kan inte vårt eget språk.. snart kommer finnarna ta över..  ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.
:lol:

jag reagerade inte ngt alls över att det var felskrivet i davids inlägg.. shame on us, kan inte vårt eget språk.. snart kommer finnarna ta över..  ;)

Så mycket bättre, du såg till innehållet inte den yttre formen.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.


 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.
:lol:

jag reagerade inte ngt alls över att det var felskrivet i davids inlägg.. shame on us, kan inte vårt eget språk.. snart kommer finnarna ta över..  ;)

Så mycket bättre, du såg till innehållet inte den yttre formen.
betyder det att jag är en större man?  :huh:  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.




 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.
:lol:

jag reagerade inte ngt alls över att det var felskrivet i davids inlägg.. shame on us, kan inte vårt eget språk.. snart kommer finnarna ta över..  ;)

Så mycket bättre, du såg till innehållet inte den yttre formen.
betyder det att jag är en större man?  :huh:  :lol:
Såklart är du en stor man ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Desto färre som kör mac, desto färre pluggar -_-

David då. JU - DESTO.




 :P :lol:


Det är fusk att ni ska vara så bra på svenska "over there"  :)

But we in sweden are very good on english.
:lol:

jag reagerade inte ngt alls över att det var felskrivet i davids inlägg.. shame on us, kan inte vårt eget språk.. snart kommer finnarna ta över..  ;)

Så mycket bättre, du såg till innehållet inte den yttre formen.
betyder det att jag är en större man?  :huh:  :lol:
Såklart är du en stor man ^_^
men innerst inne är jag ett litet barn! hihi!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se