Kontrollrummet

Byta till Mac?

max · 116 · 28572

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data


Citera

Är bra design fortfarande något vissa skrattar åt år 2008?



HEhe....nej, men det är den typiska kommentaren till varför man ska köpa mac.....den ser snygg ut osv osv........jag köper inte en dator för att den är snygg, jag köper en dator för att jag ska kunna spela in musik....ledsen men sån är jag.....
Skrattade inte åt din kommentar, bara det att jag läst den 1000 ggr.....det var bara det. Det känns på ngt sätt som något propaganda tal:)

Personligen föredrar jag att ha ett OS som även är behagligt för ögat. Det är väl bara en fördel.

Ja jag håller med...Xp är bra tycker jag

Men grabben varför håller du på jiddrar när det är väldigt tydligt att du redan bestämt dig. Sluta slösa vår tid...

...du menar; på samma sätt som Mac-förare väldigt ofta hoppar in och slösar bort PC-förares tid i trådar som handlar om PC...? ;)

Själv tycker jag också att design-argumentet är bland de absolut sämsta, eftersom jag definitivt INTE gillar Macens fula design, men det låter jag nog bli att nämna - för annars blir jag väl utsatt för spott och spe av de rättrogna... :rolleyes: :lol: Hade PC inte fungerat tillräckligt bra för mig, så hade jag däremot inte varit främmande för att byta till den mörka sidan - trots den fula designen... ^_^
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
 :P Ja och den som står med båda benen i båda lägren (ja typ svårt att välja :D) har det inte lätt man syns knappt.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag måste säga att jag aldrig har haft något problem med ett hemmabygge och jag har haft några stycken. Jag har aldrig fattat varför man skulle betala som i vissa fall nästan dubbelt så mycket än man behöver, det måste ju vara bättre att lägga dom stålarna på bättre delar då. Internet är ju fullt av ställen där man får råd om vilka delar som funkar bra och bra tillsamans. Så varför köpa en frost eller nåt annat som ändå är byggt på samma grejor som du själv kan köpa.

Jag skulle ju då hellre satsa på att försöka hitta ett moderkort för två proppar och med en massa minnes slotar, smälla dit två quadcore proppar, börja med 8 gig minne, ett riktigt bra grafikort och ett gäng 10 000 rpm hård diskar. Sen säljer dom snygga svarta lådor på Jula för 199 spänn :D som faktiskt funkar riktigt bra. Köper man sen ett nätagg som inte lever om så mycket så är man hemma. Sen om man sansar sig och håller sig till ett förnuftigt riskbetende på nätet så ska det nog gå bra. Samt att det är ju garanti även på lösa delar.

Det kan ju iofs. kännas tryggare med ett färdigt paket det kan jag förstå men jag har aldrig blivit besviken på ett hemmabygge och det är inte kvantfysik vi pratar om när det gäller att smälla ihop ett bygge.

Min PC jag har nu är baserad på en q6600 och ett Ga P35 DS3R med plats för 8 gig tror jag nog funkar tillfredsställande för dom flestas behov. Prestandamässigt så ligger den nog jämsides med en ganska bra "fabriks" musik dator och jag är ganska säkert oxå med den billigaste Mac Pron. Den gick väl på runt 8000 eller nåt ex skärm.

Men som sagt smaken är ju delad men jag tycker att det är viktigt att sånt här kommer fram för det behöver inte kosta skortan för en bra musikdator. Det är ju så mycket annat man behöver som programvara; pluggar och extern hårdvara typ mickar och inte minst instrument.

Detta inlägg är RAKT AV varför jag inte vill pyssla med PC och Windows. På Maccen behöver jag inte bry mej om hårdvara och drivrutiner. Bara att kasta sej in i Logic och vara kreativ. Photo, musik o filmprogram fungerar bekymmerslöst och interagerar med varran. På Windows gör det INTE det. Det enda argumentet för Windows är att spel givs ut tidigare på Windows plattformen.

Citera
...du menar; på samma sätt som Mac-förare väldigt ofta hoppar in och slösar bort PC-förares tid i trådar som handlar om PC...?

Själv tycker jag också att design-argumentet är bland de absolut sämsta, eftersom jag definitivt INTE gillar Macens fula design, men det låter jag nog bli att nämna - för annars blir jag väl utsatt för spott och spe av de rättrogna...   Hade PC inte fungerat tillräckligt bra för mig, så hade jag däremot inte varit främmande för att byta till den mörka sidan - trots den fula designen...

Med tanke på att du är försäljare, Claes, så sjunker din trovärdighet när du klankar på Apples designkunskap. Såg idag att Apple är det starkaste varumärket för tillfället :D . Du om nån borde väl ha känsla för vackra saker. / Mikke  B)


freddy

  • Gäst


Citera

Är bra design fortfarande något vissa skrattar åt år 2008?



HEhe....nej, men det är den typiska kommentaren till varför man ska köpa mac.....den ser snygg ut osv osv........jag köper inte en dator för att den är snygg, jag köper en dator för att jag ska kunna spela in musik....ledsen men sån är jag.....
Skrattade inte åt din kommentar, bara det att jag läst den 1000 ggr.....det var bara det. Det känns på ngt sätt som något propaganda tal:)

Personligen föredrar jag att ha ett OS som även är behagligt för ögat. Det är väl bara en fördel.

Ja jag håller med...Xp är bra tycker jag

Men grabben varför håller du på jiddrar när det är väldigt tydligt att du redan bestämt dig. Sluta slösa vår tid...

...du menar; på samma sätt som Mac-förare väldigt ofta hoppar in och slösar bort PC-förares tid i trådar som handlar om PC...? ;)

Själv tycker jag också att design-argumentet är bland de absolut sämsta, eftersom jag definitivt INTE gillar Macens fula design, men det låter jag nog bli att nämna - för annars blir jag väl utsatt för spott och spe av de rättrogna... :rolleyes: :lol: Hade PC inte fungerat tillräckligt bra för mig, så hade jag däremot inte varit främmande för att byta till den mörka sidan - trots den fula designen... ^_^

Nej, jag menar att han först ger intryck av att vara intresserad av båda alternativen. Sen visar det sig att han redan har bestämt sig. Fattar inte vad han håller på tjafsar om, blir bara less.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil


Citera

Är bra design fortfarande något vissa skrattar åt år 2008?



HEhe....nej, men det är den typiska kommentaren till varför man ska köpa mac.....den ser snygg ut osv osv........jag köper inte en dator för att den är snygg, jag köper en dator för att jag ska kunna spela in musik....ledsen men sån är jag.....
Skrattade inte åt din kommentar, bara det att jag läst den 1000 ggr.....det var bara det. Det känns på ngt sätt som något propaganda tal:)






Vill bara klargöra att mitt förra inlägg handlade om varför jag köpt Mac och inte varför alla borde göra detsamma. Missbrukade ordet "man" där lite tror jag. Och vad gäller design så handlar det ju alltid om ens personliga smak och så vidare (Claes gillade ju inte Apples design t ex). Men om jag gjort fint hemma i min etta, lagt dyra pengar på fina lampor, designermöbler, letat stan runt efter precis rätt tyg till gardinerna etc. Då ska fan inte en ful dator sabba allt, och det är jag dessutom beredd att betala för. Nu är sällan Macar dyrare än dito PC-burk heller (om man exkluderar hemmabyggen). Svårt att hitta exempelvis en Dell eller HP med Prestanda som en Mac Pro till betydligt lägre pris.

Men som sagt, vad man har för krav på utrustningen man köper är helt individuellt. Tur att man kan välja själv.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
...du menar; på samma sätt som Mac-förare väldigt ofta hoppar in och slösar bort PC-förares tid i trådar som handlar om PC...?

Själv tycker jag också att design-argumentet är bland de absolut sämsta, eftersom jag definitivt INTE gillar Macens fula design, men det låter jag nog bli att nämna - för annars blir jag väl utsatt för spott och spe av de rättrogna...   Hade PC inte fungerat tillräckligt bra för mig, så hade jag däremot inte varit främmande för att byta till den mörka sidan - trots den fula designen...

Med tanke på att du är försäljare, Claes, så sjunker din trovärdighet när du klankar på Apples designkunskap. Såg idag att Apple är det starkaste varumärket för tillfället :D . Du om nån borde väl ha känsla för vackra saker. / Mikke  B)
:lol:
Deras designkunskap är det säkert inget fel på - men JAG gillar inte den designen eftersom jag HAR känsla för vackra saker... ;)
Att de sedan säkert fungerar lika bra som PC (numera är ju hårdvaran dessutom i princip identisk, så det hade varit konstigt om de inte funkade lika bra...), är en helt annan sak - men eftersom jag inte har haft några problem med PC, så har jag ännu så länge inte sett någon som helst anledning att snegla på Mac. Får väl se om man tvingas gå över till Vista så småningom, om det blir dags att byta plattform eller inte... :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Citera
...du menar; på samma sätt som Mac-förare väldigt ofta hoppar in och slösar bort PC-förares tid i trådar som handlar om PC...?

Själv tycker jag också att design-argumentet är bland de absolut sämsta, eftersom jag definitivt INTE gillar Macens fula design, men det låter jag nog bli att nämna - för annars blir jag väl utsatt för spott och spe av de rättrogna...   Hade PC inte fungerat tillräckligt bra för mig, så hade jag däremot inte varit främmande för att byta till den mörka sidan - trots den fula designen...

Med tanke på att du är försäljare, Claes, så sjunker din trovärdighet när du klankar på Apples designkunskap. Såg idag att Apple är det starkaste varumärket för tillfället :D . Du om nån borde väl ha känsla för vackra saker. / Mikke  B)
:lol:
Deras designkunskap är det säkert inget fel på - men JAG gillar inte den designen eftersom jag HAR känsla för vackra saker... ;)
Att de sedan säkert fungerar lika bra som PC (numera är ju hårdvaran dessutom i princip identisk, så det hade varit konstigt om de inte funkade lika bra...), är en helt annan sak - men eftersom jag inte har haft några problem med PC, så har jag ännu så länge inte sett någon som helst anledning att snegla på Mac. Får väl se om man tvingas gå över till Vista så småningom, om det blir dags att byta plattform eller inte... :unsure:

Samma här funkar alldels utmärkt XP mer oroande hur det blir med Visata i nästa kanske man får kika åt
Mac även om jag inte är glad att lära mej ett nytt operativ! :unsure:


Aettan

  • Gäst
Jag måste säga att jag aldrig har haft något problem med ett hemmabygge och jag har haft några stycken. Jag har aldrig fattat varför man skulle betala som i vissa fall nästan dubbelt så mycket än man behöver, det måste ju vara bättre att lägga dom stålarna på bättre delar då. Internet är ju fullt av ställen där man får råd om vilka delar som funkar bra och bra tillsamans. Så varför köpa en frost eller nåt annat som ändå är byggt på samma grejor som du själv kan köpa.

Jag skulle ju då hellre satsa på att försöka hitta ett moderkort för två proppar och med en massa minnes slotar, smälla dit två quadcore proppar, börja med 8 gig minne, ett riktigt bra grafikort och ett gäng 10 000 rpm hård diskar. Sen säljer dom snygga svarta lådor på Jula för 199 spänn :D som faktiskt funkar riktigt bra. Köper man sen ett nätagg som inte lever om så mycket så är man hemma. Sen om man sansar sig och håller sig till ett förnuftigt riskbetende på nätet så ska det nog gå bra. Samt att det är ju garanti även på lösa delar.

Det kan ju iofs. kännas tryggare med ett färdigt paket det kan jag förstå men jag har aldrig blivit besviken på ett hemmabygge och det är inte kvantfysik vi pratar om när det gäller att smälla ihop ett bygge.

Min PC jag har nu är baserad på en q6600 och ett Ga P35 DS3R med plats för 8 gig tror jag nog funkar tillfredsställande för dom flestas behov. Prestandamässigt så ligger den nog jämsides med en ganska bra "fabriks" musik dator och jag är ganska säkert oxå med den billigaste Mac Pron. Den gick väl på runt 8000 eller nåt ex skärm.

Men som sagt smaken är ju delad men jag tycker att det är viktigt att sånt här kommer fram för det behöver inte kosta skortan för en bra musikdator. Det är ju så mycket annat man behöver som programvara; pluggar och extern hårdvara typ mickar och inte minst instrument.

Detta inlägg är RAKT AV varför jag inte vill pyssla med PC och Windows. På Maccen behöver jag inte bry mej om hårdvara och drivrutiner. Bara att kasta sej in i Logic och vara kreativ. Photo, musik o filmprogram fungerar bekymmerslöst och interagerar med varran. På Windows gör det INTE det. Det enda argumentet för Windows är att spel givs ut tidigare på Windows plattformen.
Citera




Ja det är klart har mycket pengar så kan man ju kosta på sig men mitt inlägg här pekar ju bara på varför man ska bygga själv och få nåt riktigt bra för pengarna. Många kör ju faktiskt Mac på dom här grejorna occkså och dom får riktigt bra scores i benchtester. (Dom har en tråd på Logicpro.se där ni kan ladda hem testen om ni vill.) Som Mac ägare så kan jag ju tycka att det är lite så där hmm men faktum är att jag har sett det själv och det funkar helt klockrent dessvärre. Min Mac mini klarade 14 spår, en G5a runt 17 tror jag och en sån här bastard 21 spår!

Det är ju klart att det tar en timme att sätta ihop den men den kostar som sagt runt 8000 spänn. XP och drivar och optimering tar ju en stund men enligt uppgift ang. mac oset så är det samma, typ stoppa i skivan låt det bli klart och så är det färdigt precis som på en riktig Mac.

Då kan ju inte det vara kassa grejor och bör ju rimligtvis fungera aldeles utmärkt i PC sammanhang och som sagt vem som helst som kan hålla i en skruvmejsel fixar det utan problem.

Men jag skulle också bara vilja kunna dra kortet och få hem en Mac Pro för 60 000 eller en motsvarande PC det är klart som sjutton men dessvärre så tillåter min ekonomi inte det.
« Senast ändrad: 02.04.2008, 18:55:19 by Aettan »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil


Citera



Men grabben varför håller du på jiddrar när det är väldigt tydligt att du redan bestämt dig. Sluta slösa vår tid...

Hoppsan......Ja du, jag har inte bestämt mig, men grejen är den, att visst macen har ett snyggt os, snygg dator osv osv.....
Men xp är ju fint det oxå.
Vad jag är intresserad av att höra varför ska jag som PC användare byta till mac, vad är det som är så bra? Tex det med drivrutiner kan ju vara en grej som är bra, att det är mer att bara köra i mac...sägs det ju....
Sedan så är det ju så att när man är nöjd med ngt så ska man ju nöja sig......är ju endå nyfiken på "den andra sidan"



Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil


Citera

Är bra design fortfarande något vissa skrattar åt år 2008?



HEhe....nej, men det är den typiska kommentaren till varför man ska köpa mac.....den ser snygg ut osv osv........jag köper inte en dator för att den är snygg, jag köper en dator för att jag ska kunna spela in musik....ledsen men sån är jag.....
Skrattade inte åt din kommentar, bara det att jag läst den 1000 ggr.....det var bara det. Det känns på ngt sätt som något propaganda tal:)






Vill bara klargöra att mitt förra inlägg handlade om varför jag köpt Mac och inte varför alla borde göra detsamma. Missbrukade ordet "man" där lite tror jag. Och vad gäller design så handlar det ju alltid om ens personliga smak och så vidare (Claes gillade ju inte Apples design t ex). Men om jag gjort fint hemma i min etta, lagt dyra pengar på fina lampor, designermöbler, letat stan runt efter precis rätt tyg till gardinerna etc. Då ska fan inte en ful dator sabba allt, och det är jag dessutom beredd att betala för. Nu är sällan Macar dyrare än dito PC-burk heller (om man exkluderar hemmabyggen). Svårt att hitta exempelvis en Dell eller HP med Prestanda som en Mac Pro till betydligt lägre pris.

Men som sagt, vad man har för krav på utrustningen man köper är helt individuellt. Tur att man kan välja själv.

Macen är riktigt läcker, jag håller med, RIKTIGT snygg. Men det är ju inte det, som jag sa, som är det första jag tänker på om jag skulle köpa mac, det är en bonus i så fall
« Senast ändrad: 02.04.2008, 14:31:40 by ante »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Arbets sättet i OSX är ett tungt vägande skäl att välja MACOSX. Att du har service och support på både hårdvara OCH mjukvara är ett tungt vägande skäl för att välja MAC.

Sen är HIP o WOW faktorn betydande både på hård och mjukvara.

Men vill du PILLA så köp PC. Vill du ha andra program rullande i bakgrunden för att hålla virus undan så köp Windows. Vill du ha tillgång till det mesta på warez och crax så är Windows att föredra.

/ Mikke


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Arbets sättet i OSX är ett tungt vägande skäl att välja MACOSX. Att du har service och support på både hårdvara OCH mjukvara är ett tungt vägande skäl för att välja MAC.

Sen är HIP o WOW faktorn betydande både på hård och mjukvara.

Men vill du PILLA så köp PC. Vill du ha andra program rullande i bakgrunden för att hålla virus undan så köp Windows. Vill du ha tillgång till det mesta på warez och crax så är Windows att föredra.

/ Mikke

Det som är med Pc är när man är inne i det så ser man ju det inte som problem  :wacko: Men det skulle kanske öppnas en helt ny värld om man testade.

Bra inlägg för övrigt. Sakligt.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Arbets sättet i OSX är ett tungt vägande skäl att välja MACOSX. Att du har service och support på både hårdvara OCH mjukvara är ett tungt vägande skäl för att välja MAC.

Sen är HIP o WOW faktorn betydande både på hård och mjukvara.

Men vill du PILLA så köp PC. Vill du ha andra program rullande i bakgrunden för att hålla virus undan så köp Windows. Vill du ha tillgång till det mesta på warez och crax så är Windows att föredra.

/ Mikke
fördelen är också att man snabbt som ögat kommer in i osx och kan börja arbeta i valfritt DAW-program första gången man startar upp, jämfört med ex. vista om man nu ska vara lite aktuell.
jag bootade upp min farsas laptop när han precis fått den, och efter 20 minuter tröttnade jag och satte mig vid min powerbook från 2004 och började genast surfa.

osx har många riktigt bra funktioner som iaf jag upptäcker hela tiden.
Eftersom fler och fler börjat använda osx så finns det allt fler program skrivna för just det numera. väldigt mycket opensource.

Jag körde pc till 99, sen gick jag över och blandade mitt arbetande mellan mac och pc tills för två år sen, då min pc fick ta över rollen som iTunes-server. Jag hade alltså igång min PC dygnet runt med enbart iTunes igång. och på så sätt använde jag den på nätverket med delat bibliotek. grymt najs o lyssna på musik överallt med min powerbook.

jag tycker att OSX är grymt skönt och smidigt OS och jag klarar mig inte utan mina macar. :)

värt att påpeka är att jag kan göra nästintill vad som helst med mina datorer..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det som är med Pc är när man är inne i det så ser man ju det inte som problem  :wacko:

Hur menar du då? Kan du utveckla lite? Jag anser att allt övrigt, annat än ex. musikinspelning eller vad man nu har den till, som jag måste fixa med datorn är problem.

Jag har ju som sagt börjat köra PC med Windows XP i studion istället för Mac som jag haft i alla år. Jag är ju inte helt främmande med Windows men det känns som att man måste vara lite hacker för att ens kunna få det att funka ok, massa inställningar och optimeringar o shit.. Det gillas inte.

Det rullar ständigt en massa skit program i bakgrunden som inte går att stänga av (m.h.a. typ. "avsluta" eller klicka på krysset) bl.a. programuppdatering (eller vad det heter?) som håller på att tanka ner uppdateringar som jag varken vill ha, kommer att använda och som kanske kommer skapa problem med kompabilitet o.s.v. (bra affärside Microsoft!!).

Sen verkar Windows ha lite konstig minneshantering, datorn blir trött, tröttare, tröttast efter en stund och måste startas om. Har man otur så blev datorn trött precis under en fikapaus och då kraschar hela operativet när man återvänder (ja jag har stängt av alla vilolägen, hårddiskvila aldrig). Det fungerar oftast inte att tvångsavsluta heller utan man måste kalldöda datorn med strömbrytaren. På Mac fungerar tvångsavslutning till 99% helt tillfredsställande, du kan t.o.m. tvångsavsluta Finder, som då bootar om på ca 5 sekunder.

Vad jag förstått är det ingen vits att sätta i mer än 2G minne heller för att XP inte kan hantera det på ett bra sätt..?

Jag upplever också att ProTools inte känns lika stabilt på PC. Grafiken laggar (ex. nivåmätare), vissa funktioner beter sig konstigt inställningar för latency m.m.

Ja, inte så vetenskapligt kanske, men vad jag gillar med Mac är att man vet att det kommer funka och man behöver inte göra så mycket. Men PC blir det alltid massa trixa fram och tillbaka, fel drivrutin, fel servicepack, nähä nånting annat...ojdå moderkortet var visst trasigt.  :wacko:

Vad som är bra med PC däremot är att det finns mycket mer gratisprogram/pluggar samt crackat om man vill ha det. Många "små" nischade program (ex. FrontPanelDesigner) finns oftast bara till PC också. Visst har Mac en väldigt stilren och smakfull design, men det finns faktiskt snygga PC burkar också.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Aettan

  • Gäst
Hmm varför kommer det man själv skriver också under citat vad lustigt? Nåja strunt samma det är ju ingen som läser det ändå :D. En sak bara, det sägs att crack köret är exclusivt för PC och Windows. Det stämmer inte för fem öre det finns ganska gott om crackat till Mac har jag förstått. Deras eget OS till exempel! Detta blev tydligen möjligt då dom gick över till Intel grejor.

Men jag förstår inte varför ni träter om fördelar eller nackdelar med dom båda plattformarna för det har dom ju båda två. Så det är ju bara en smaksak vilken man gillar men det smartaste det är ju att nyttja båda så blir det ju full pott.
« Senast ändrad: 02.04.2008, 19:05:48 by Aettan »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hmm varför kommer det man själv skriver också under citat vad lustigt? Nåja strunt samma det är ju ingen som läser det ändå :D.
Du måste skriva ditt inlägg efter "citat slut" taggen: [/quote]

En sak bara, det sägs att crack köret är exclusivt för PC och Windows. Det stämmer inte för fem öre det finns ganska gott om crackat till Mac har jag förstått.

Jo det stämmer. Till Windows är det rätt enkelt att hitta det mesta crackat medans det kräver en massa kunskap och letande för att hitta samma saker till Mac. Och nej, jag sitter inte och okynneskör massa piratkopierade program o pluggar men det finns vissa pluggar jag tyvärr inte vill klara mig utan och jag har inte 60k kr att slänga iväg sådär..

Sen var det alla gratisprogram och småprogram som inte finns till Mac.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Citera
Vad jag förstått är det ingen vits att sätta i mer än 2G minne heller för att XP inte kan hantera det på ett bra sätt..?

Det stämmer inte riktigt. 32 bitars XP klarar 4Gb Ram-minne maximum, inklusive pagefil - så rent praktiskt blir det runt 3Gb.
64-bitars XP klarar mer. Vista likaså.

Citera
Men PC blir det alltid massa trixa fram och tillbaka, fel drivrutin, fel servicepack, nähä nånting annat...ojdå moderkortet var visst trasigt.

Nej, det stämmer inte. Visst, alla system kan "trixa" sej lite då och då, men att påstå att man "alltid" måste trixa med XP är fel.

Och vad har ett trasigt moderkort med XP att göra...? Är trasiga moderkort nått unikt för XP...??

- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Flintan:
det finns som jag skrev i mitt tidigare inlägg himla många gratisprogram för mac, och mac endast. det finns ett gäng som jag inte klarar mig utan. Gleetchplug och Rita är två på rak arm.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Citera
Vad jag förstått är det ingen vits att sätta i mer än 2G minne heller för att XP inte kan hantera det på ett bra sätt..?

Det stämmer inte riktigt. 32 bitars XP klarar 4Gb Ram-minne maximum, inklusive pagefil - så rent praktiskt blir det runt 3Gb.
64-bitars XP klarar mer. Vista likaså.

Det är just detta jag menar. Jag är ingen datatekniker och vill helst inte lusläsa manualer, söka på internet och fråga på forum för att kunna installera mer minne.

Finns det alltså ett specifikt XP som klarar 64-bitar? Trodde man måste köra Vista för det. Vi har en 64-bitars quad core processor, tror jag...dom andra killarna i studion som jobbar med programmering etc. har bättre koll på det där. Men det räcker visst inte.

Citera
Men PC blir det alltid massa trixa fram och tillbaka, fel drivrutin, fel servicepack, nähä nånting annat...ojdå moderkortet var visst trasigt.

Nej, det stämmer inte. Visst, alla system kan "trixa" sej lite då och då, men att påstå att man "alltid" måste trixa med XP är fel.

Och vad har ett trasigt moderkort med XP att göra...? Är trasiga moderkort nått unikt för XP...??

Därför jag skrev "ovetenskapligt". För mig har Windows varit = massa extra drivrutiner och allmänt krångel. Men det funkar säkert bra om man kan det och vet vad som behöver fixas, men det gör typ ingen jag känner trots att dom kör PC.

Ang. moderkortet så har jag aldrig haft hårdvarufel på de Mac datorer jag haft, har inte heller hört om såna problem från övriga bekanta som kör Mac heller. Klart att det händer, men jag har inte haft problem. På PC fronten däremot...(Tänker inte skriva mer nu för jag vill inte spä på kriget.)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det verkar ju i daxläget helt omöjligt att köpa en laptop för musikbruk, om man inte kör på de skräddarsydda och dyra lösningarna som ex frost (rackton) står för.

Ska det verkligen behöva vara så svårt att hitta en bärbar pc-dator för runt 10000 kr som har TI firewire chip, då detta verkar vara det enda som funkar bra till extrerna ljudkort.  Eller finns möjligheten att köra ett ljudkort med expresscard, ryktas om att echo, kommer med något nytt, men när och OM är oklart.

Vidare... är det ens ett alternativ och köpa en macbook för runt 10000 kr och köra xp på den? (Vill komma åt alla mina vst pluggar, många som inte funkar med mac), använder de TI chipet etc?

Vad finns det för andra altenativ? Vilka lösningar har ni som kör bärbara med firewire? Dator + ljudkort?

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad finns det för andra altenativ? Vilka lösningar har ni som kör bärbara med firewire? Dator + ljudkort?

HP Pavilion P4 2gb ram
PCMCIA-kort med fyra st 6-pinnars firewireportar
M-Audio Audiophile Firewire

Gamla grejer men det rockar bra!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vilka lösningar har ni som kör bärbara med firewire? Dator + ljudkort?

Apple MacBookPro 2,3ghz 2GB + Presonus Firebox ( Kör såklart Ti-chip :D )
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Just nu lutar det åt en zepto, det ryktas om att deras firewire är TI och dessutom är Racktone moddade zetpo. Ska ringa dem i morgon och höra.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
Internal Bluetooth®
Onlinerabatt 6224 Power
200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Aettan

  • Gäst
En sak bara, det sägs att crack köret är exclusivt för PC och Windows. Det stämmer inte för fem öre det finns ganska gott om crackat till Mac har jag förstått.

Jo det stämmer. Till Windows är det rätt enkelt att hitta det mesta crackat medans det kräver en massa kunskap och letande för att hitta samma saker till Mac. Och nej, jag sitter inte och okynneskör massa piratkopierade program o pluggar men det finns vissa pluggar jag tyvärr inte vill klara mig utan och jag har inte 60k kr att slänga iväg sådär..

Sen var det alla gratisprogram och småprogram som inte finns till Mac.
[/quote]

Nja det vet i hundan du, det som jag säger det är att det finns allt på piratviken till båda plattformarna dessvärre så låt oss inte sticka under stol med det. En riktig "storsäljare" så vitt jag förstår är just olika versioner av mac oset, en frukt av att mac gått över till Intel.

Vilka program klarar man sig inte utan i musik samanhang som gör att man ändå går över till PC när man väl investerat i Logic? Det här är ingen propaganda för Mac från min sida utan mer ett konstaterande att allt du behöver finns till båda plattformarna. Till PC i form av en massa gratis med lite tur, i Logic och mac världen så får du allt du behöver i huvudprogramvaran på en gång till ett jäkla bra pris.

Det är alltså två riktigt vassa OS vi pratar om här och är det inte i själva verket musik skapar tid ni låter gå till spillo genom att träta här. Jag har rast så det gäller inte mig :D.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Wavelab finns inte till Mac - en MYCKET stor brist, enligt min mening. Annars finns nog det mesta till båda plattformarna.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
Wavlab det är bra grejor men på en öde ö med en Mac några instrument, ett brinnande musikintresse och så lite ström förståss så skulle du göra underbar musik ändå Claes.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Just nu lutar det åt en zepto, det ryktas om att deras firewire är TI och dessutom är Racktone moddade zetpo. Ska ringa dem i morgon och höra.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
Internal Bluetooth®
Onlinerabatt 6224 Power
200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt

Låter som en fin deal. Fast Zepto har jag inte hört mycket om. :huh: Vet du om den är tyst? Alltså tyssssst....


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Wavlab det är bra grejor men på en öde ö med en Mac några instrument, ett brinnande musikintresse och så lite ström förståss så skulle du göra underbar musik ändå Claes.

Självklart - åtminstone enligt mina egna öron... ;) Man anpassar ju sitt arbetssätt efter de möjligheter som finns - men det hade känts tungt att inte ha tillgång till Wavelab. Om det däremot skulle visa sig att Vista är helt omöjligt efter att ha fixats till med ett antal uppdateringar, så får man väl ändå leva med den bristen när/om den tiden kommer...
Är på gång och ska bygga en ny burk ganska snart - men där kommer det för säkerhets skull att bli XP. Jag är feg och vill inte prova Vista i nuläget eftersom så många säger att det är är pest och pina.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Just nu lutar det åt en zepto, det ryktas om att deras firewire är TI och dessutom är Racktone moddade zetpo. Ska ringa dem i morgon och höra.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
Internal Bluetooth®
Onlinerabatt 6224 Power
200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt

Låter som en fin deal. Fast Zepto har jag inte hört mycket om. :huh: Vet du om den är tyst? Alltså tyssssst....

Efter att ha läst på ett gäng forum och kollat runt i flera dagar verkar det som om Zepto är det bästa "billiga" alternativet, dock kan jag inte själv skriva under på detta, det blir helt enkelt till o chansa. Men då ex http://www.racktone.com/barbara.html bygger på zetops maskiner, kan den ju inte va helt dum. Det viktigaste som jag förstått det är att det sitter ett TI firewire chip i, vilket mer eller mindre är ett måste om du ska använda datorn som musikmaskin. Hurvida den är tyst eller inte har jag ingen aning om, men den är säkerligen bättre än alla alternativ på siba och onoff :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Wavelab finns inte till Mac - en MYCKET stor brist, enligt min mening. Annars finns nog det mesta till båda plattformarna.

Det följer med Logic Studio ett program som heter Waveburner som gör precis det som Wavelab gör plus lite till skulle jag tro. / Mikke


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Mac ska jag ha sen men för tillfället räcker min Yber-Pc längre än en Mac, billigare och snabbare:)
Trist är dock att det inte finns så många Program som är anpassat för 64Bit OS.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Det jag tycker det verkar som när jag läst i detta forum är att det är lättare att hålla en mac som en ren musikdator än en pc, pc går inte att sätta i en nätverkskabel förrens virus intrången börjar komma.
Så jag vet i fasiken....svårt


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vilka program klarar man sig inte utan i musik samanhang som gör att man ändå går över till PC när man väl investerat i Logic?

Nej det låter ganska korkat. Jag har alltså ofrivilligt gått över till PC därför att jag inte har råd att köpa en ny Mac just nu och det står redan en PC i studion. Kör ProTools.

Det är alltså två riktigt vassa OS vi pratar om här och är det inte i själva verket musik skapar tid ni låter gå till spillo genom att träta här. Jag har rast så det gäller inte mig :D.

Nej inte jag inte.. Har för tillfället massor av tid över att disponera som definitivt inte är musik skapar tid.  -_-
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det jag tycker det verkar som när jag läst i detta forum är att det är lättare att hålla en mac som en ren musikdator än en pc, pc går inte att sätta i en nätverkskabel förrens virus intrången börjar komma.
Så jag vet i fasiken....svårt
Jag har ingen virusdödare på min maskin, men är uppkopplad ständigt när datorn är igång, så det där stämmer inte. Man bör däremot ha en router med brandvägg för att vara på den säkra sidan.
Gör man rätt val av delar från början, så är det ingen konst alls att sätta ihop en välfungerande musik-PC. Det är inte heller en massa strul, utan efter att alla drivers är installerade (något som brukar gå väldigt smidigt och enkelt), så är det bara en enda inställning man ska göra i Windows (att prioritera bakgrundstjänster), innan musikprogrammen flyter på felfritt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
GA P35 DS3R plats för 8 gig 775 socket stöder quadcore (Q6600 ligger bra till prismässigt nu) och GA 7300gs är ett bra prisvärt val tycker jag, jag har inte ångrat att jag köpte det ens en sekund. Pci till FW med TI chipset finns att köpa för 222 spänn från ett företag som heter Mediacenter. http://www.mediacenter.se/
Kortet funkar bra jag har ett till mitt Saffire Pro 10 i/o. Dom säljer också ett prisvärt minnesalternativ 4 gig 400 spänn.
Dvs. för runt 8000 spänn får du bra grejor även om du köper moder och grafik korten på PC city.