Kontrollrummet

Pro Tools LE och plug-in delay compensation eller snarare bristen på det.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.  :( Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.

Nog med reklam.

Har använt min första vecka till att kolla upp lite vad som hänt med PT under detta år. PT HD har nog allt varje musiker behöver men till ett pris som få av oss har råd med. Sen finns det PT LE med nästan samma funktioner men med sina mycket irriterande brister som tex dehär med bristen på delay kompensation.

Dök lite djupare och märkte att broblemet nog är stort men kanske inte ändo hellt en katastrof. PT LE har nämligen en extra buffer för audio som gör att om delayn som en eller flera plug-innar förorskar på ett spår är mindre än denna extra buffer så hålls allting i synk. Endast om man använder riktigt tunga pluggar så blir det delay på spåret i fråga. Pro Tools LE berättar ju med samples noggranhet hur lång denna delay är så man kan gå in o flytta på spåret för att kompensera. Grasiöst? Kanppast, men nog hellt användbart bara man blir van med det. En vanlig hemma användare kommer sällan att stöta på delay broblem efetrsom mde flesta vardagliga pluggar inte förorsakar någon delay i PT LE. Men om man använder tyngre pluggar eller DSP som UAD eller Powercore så måste denna delay tas i beaktande.

PT LE är lätt att använda och kompatibelt med PT HD. Men när man kört Cubase så länge som jag så känns nog PT lite för enkelt och en massa tidsbesparande funktioner som tex. att spara mixer settings, automatiska crossfades, routing, att klippa ihop ett track av flera tagningar osv känns bristfälliga eller saknas helt i PT. Det som PT hellt klart gör mycket bätre är zoomning in och ut samt sättet hur man med drag and drop kan ändra på ordningen av plugins på ett spår eller kopiera plugins från ett spår till ett annat. Tänker nog inte byta riktig ännu...  ;)     


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...

Menar du att bara självaste musikprogramet färgar/påverkar ljudet?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Att PT LE ej stödjer automatisk delay-kompensation har gjort att jag aldrig ens varit lockad av det.
Tycker det är märkligt att PT LE saknar det faktiskt. ALLA anra DAW stödjer väl det?
Viktig funktion!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...

Menar du att bara självaste musikprogramet färgar/påverkar ljudet?
nej det jag menar är att Pro Tools HD har en helt annan öppenhet, iochmed att det är högdefinitions upplösning, så låter det ju självklart annorlunda. PTLE och PTHD jobbar på olika sätt med pluggarna. det finns en annan öppenhet i HD.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Att PT LE ej stödjer automatisk delay-kompensation har gjort att jag aldrig ens varit lockad av det.
Tycker det är märkligt att PT LE saknar det faktiskt. ALLA anra DAW stödjer väl det?
Viktig funktion!
Jag har aldrig behövt använda det ngnsin, och jag har suttit med pro tools sen 2001, och innan dess satt jag med cubase vst 32 och 5.0 sen 97/98.. men jag har aldrig ngnsin haft användning för det.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...

Menar du att bara självaste musikprogramet färgar/påverkar ljudet?
nej det jag menar är att Pro Tools HD har en helt annan öppenhet, iochmed att det är högdefinitions upplösning, så låter det ju självklart annorlunda. PTLE och PTHD jobbar på olika sätt med pluggarna. det finns en annan öppenhet i HD.

LE och HD jobbar visserligen annorlunda med pluggarna men det är inte riktigt så enkelt som att säga att HD är bättre. LE jobbar med datorns CPU och har därför 32bits  floating point resolution (192dB av dynamiskt omfång) i sin interna processering, precis som Cubase, Logic osv. HD däremot är bunden till sina DSP kretsar som fungerar med 24bits resolution (144dB av dynamiskt omfång). Själva HD mixern och ett antal pluggar kör sedan PT 5.3.1 med något som kallas dubbel precision och kommer därför upp till en resolution på 48bit (TDM bussen och den interna master outputten (summing) är ändo bara 24bit så dynamiken blir inte bätre utan stanar vid 144dB). Men de flesta pluggar som i LE kör med 32bit fungerar faktiskt med en mindre resolution på 24bit i PT HD. Detta är orsaken till att riktigt heta PT LE mixar faktiskt förorsakar digital clipping in PT HD.

Hägge
« Senast ändrad: 19.01.2008, 18:22:52 by Hägge@Clonework »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Att PT LE ej stödjer automatisk delay-kompensation har gjort att jag aldrig ens varit lockad av det.
Tycker det är märkligt att PT LE saknar det faktiskt. ALLA anra DAW stödjer väl det?
Viktig funktion!
Jag har aldrig behövt använda det ngnsin, och jag har suttit med pro tools sen 2001, och innan dess satt jag med cubase vst 32 och 5.0 sen 97/98.. men jag har aldrig ngnsin haft användning för det.


Har du aldrig adderat en kompressor, eq, eller dist på en aux kanal? Då blir det ju fasfel direkt om man inte korrigerar på ngt sätt. Fasligt störande tycker jag! Men det är också det enda scenariot som gett mig problem. Annars är det så marginellt att det inte märks. Och som sagt i många fall inget delay alls, beroende på vilka och hur många pluggar man använder.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Favoritpluggen just nu (och sen en tid tillbaks) heter Nebula och har en massa latency (dynamisk konvolvering typ). Skulle aldrig orka fixa det manuellt.
Jag tycker det är en märklig feature att spara in på.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Att PT LE ej stödjer automatisk delay-kompensation har gjort att jag aldrig ens varit lockad av det.
Tycker det är märkligt att PT LE saknar det faktiskt. ALLA anra DAW stödjer väl det?
Viktig funktion!
Jag har aldrig behövt använda det ngnsin, och jag har suttit med pro tools sen 2001, och innan dess satt jag med cubase vst 32 och 5.0 sen 97/98.. men jag har aldrig ngnsin haft användning för det.


Har du aldrig adderat en kompressor, eq, eller dist på en aux kanal? Då blir det ju fasfel direkt om man inte korrigerar på ngt sätt. Fasligt störande tycker jag! Men det är också det enda scenariot som gett mig problem. Annars är det så marginellt att det inte märks. Och som sagt i många fall inget delay alls, beroende på vilka och hur många pluggar man använder.
näe. inget !
Jag har dock fått delay nu idagarna närjag skulle använda livepitch!! men det är allt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...

Menar du att bara självaste musikprogramet färgar/påverkar ljudet?
nej det jag menar är att Pro Tools HD har en helt annan öppenhet, iochmed att det är högdefinitions upplösning, så låter det ju självklart annorlunda. PTLE och PTHD jobbar på olika sätt med pluggarna. det finns en annan öppenhet i HD.

LE och HD jobbar visserligen annorlunda med pluggarna men det är inte riktigt så enkelt som att säga att HD är bättre. LE jobbar med datorns CPU och har därför 32bits  floating point resolution (192dB av dynamiskt omfång) i sin interna processering, precis som Cubase, Logic osv. HD däremot är bunden till sina DSP kretsar som fungerar med 24bits resolution (144dB av dynamiskt omfång). Själva HD mixern och ett antal pluggar kör sedan PT 5.3.1 med något som kallas dubbel precision och kommer därför upp till en resolution på 48bit (TDM bussen och den interna master outputten (summing) är ändo bara 24bit så dynamiken blir inte bätre utan stanar vid 144dB). Men de flesta pluggar som i LE kör med 32bit fungerar faktiskt med en mindre resolution på 24bit i PT HD. Detta är orsaken till att riktigt heta PT LE mixar faktiskt förorsakar digital clipping in PT HD.

Hägge
Ok! Kul att läsa. :)
Det som är tervligt med HD är att man kan blanda native och DSPpluggar. Och på så sätt komma en bit undan det där med för låg volym innan det klipper.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.  :( Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.
Trevlig hemsida. Men finns det nån avdelning på svenska oxå, eller engelska?
Siktar ni på att vara billiga eller "dyra"?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
adderat en kompressor, eq, eller dist på en aux kanal?
:huh:   :unsure:  :mellow:
Kör du de effekterna som send menar du?

Ja, ibland. Jag menar om man ibland vill lägga ex. en kompressor eller dist additativt och blanda det processade ljudet med originalkanalen, då blir det ibland en liten tidsförskjutning som ger fasfel.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.  :( Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.
Trevlig hemsida. Men finns det nån avdelning på svenska oxå, eller engelska?
Siktar ni på att vara billiga eller "dyra"?

Nej, tyvär så kör vi förtillfället endast på finska.

Med Thomann och dylikt så är det nog inte möjligt att vara "dyr". Soundata har dock en rätt tung organsisation. +30pers och vi jobbar mycket med stora organisationer som finska rundradion, nationalteatern osv. Vi försöker förutom att vara förmånliga också bjuda på bra service och framföralt after sales support också till den "lilla" kunden, studioägare osv..

Hägge