Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.

Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.
Nog med reklam.
Har använt min första vecka till att kolla upp lite vad som hänt med PT under detta år. PT HD har nog allt varje musiker behöver men till ett pris som få av oss har råd med. Sen finns det PT LE med nästan samma funktioner men med sina mycket irriterande brister som tex dehär med bristen på delay kompensation.
Dök lite djupare och märkte att broblemet nog är stort men kanske inte ändo hellt en katastrof. PT LE har nämligen en extra buffer för audio som gör att om delayn som en eller flera plug-innar förorskar på ett spår är mindre än denna extra buffer så hålls allting i synk. Endast om man använder riktigt tunga pluggar så blir det delay på spåret i fråga. Pro Tools LE berättar ju med samples noggranhet hur lång denna delay är så man kan gå in o flytta på spåret för att kompensera. Grasiöst? Kanppast, men nog hellt användbart bara man blir van med det. En vanlig hemma användare kommer sällan att stöta på delay broblem efetrsom mde flesta vardagliga pluggar inte förorsakar någon delay i PT LE. Men om man använder tyngre pluggar eller DSP som UAD eller Powercore så måste denna delay tas i beaktande.
PT LE är lätt att använda och kompatibelt med PT HD. Men när man kört Cubase så länge som jag så känns nog PT lite för enkelt och en massa tidsbesparande funktioner som tex. att spara mixer settings, automatiska crossfades, routing, att klippa ihop ett track av flera tagningar osv känns bristfälliga eller saknas helt i PT. Det som PT hellt klart gör mycket bätre är zoomning in och ut samt sättet hur man med drag and drop kan ändra på ordningen av plugins på ett spår eller kopiera plugins från ett spår till ett annat. Tänker nog inte byta riktig ännu...