Kontrollrummet

Midikeyboard

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad antepop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
HEj

Jag köpte i går en midikeyboard och kopplade in den via usb...sjuk latancy i cubase....så jag tänkte köpa mig en midikabel idag och koppla in den till det externa ljudkortet.

1 Blir det bättre med latancyn att göra så?
2 Går datorn lättare?
3 Jag kopplar ifån midiout på keyboarden till midi in i kortet?

Tacksam för svar


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
det har nog inte med att det är usb, utan med din interna latency.. F11 kanske de e om du kör cubase. kör du reason är det inställninarna, audiomenyn.. är det pro tools är det preferences..

en midikabel kommer nog inte hjälpa dig så mkt, förutom att du får en kabel till att hänga på väggen! det är förviss snyggt det med!

om datorn kommer gå lättare vet jag inte, men du kommer inte få samma latens.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad antepop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
det har nog inte med att det är usb, utan med din interna latency.. F11 kanske de e om du kör cubase. kör du reason är det inställninarna, audiomenyn.. är det pro tools är det preferences..

en midikabel kommer nog inte hjälpa dig så mkt, förutom att du får en kabel till att hänga på väggen! det är förviss snyggt det med!

om datorn kommer gå lättare vet jag inte, men du kommer inte få samma latens.

Det som var tanken med midikabeln var ju att man kopplar keyboarden direkt in i ljudkortet....men det är inte så?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
I båda fallen måste midi datan hitta vägen till dina softsyntar och datorn måste skapa ljudet. Vare du matar in midi i datorn via USB eller midi in på ditt ljudkort har som sagt väldigt lite att göra med att minska din latens.

Kolla inställningarna in din mjukavara och minska på buffer size på ditt ljudkort.

Hägge


Utloggad antepop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
I båda fallen måste midi datan hitta vägen till dina softsyntar och datorn måste skapa ljudet. Vare du matar in midi i datorn via USB eller midi in på ditt ljudkort har som sagt väldigt lite att göra med att minska din latens.

Kolla inställningarna in din mjukavara och minska på buffer size på ditt ljudkort.

Hägge

Ja eftersom jag är kass på sånt här så får du gärna göra en snabb guide..
Det som är lite skumt är att när jag valde windows mapper eller vad det hette som midi out i cubase så vart latencyn nästan noll...men när jag skulle köra med plug så vart det segt....kan ju vara min dator som är lite slö också, men gör gärna en guide hur jag drar ner buffringen på ljudkortet
« Senast ändrad: 18.01.2008, 12:03:47 by antepop »