Kontrollrummet

helmholtz resonator? diffusorer...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
har tenka att bygga de i bakre delen av kontrollrummet.

har ju sett dessa sidor med helmholtz calculator men det säjer mig inte så mycket om man får fram ett visst Hz värde.
hur vet man vika frekvänser(bas) men bör anpassa den till?

och kilken av dessa är bäst om man ska bygga helmholtz/diffusor kombination?



edit:
såhär hadde jag tänkt bygga den bakre väggen: http://www.sad-band.com/upload/krumbak.JPG
« Senast ändrad: 17.01.2008, 21:15:02 by adrumdrum »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
För att komma fram till ett värde så måste du nog ha någon o mäta rummet med en RTA analysator. Ett annat sätt är att utgå från dimensioneran i rummet men detta ger bara en teoretisk resultat på problematiska frekvenser och tar inte i beaktande högtalare, möbler, ytmaterial osv. Att mäta med en analysator ger riktiga och pålitliga resultat (om det gör rätt förstås). Om du inte har frekvänser som amplifieras eller släks ut så är det onödigt att göra något alls. Att bygga resonatorer i ett rum som är OK gör rummet sämre så det lönar sig att veta vad man håller på med före man tar till hammaren.

Hägge


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Ja, eller lyssna på några favoritskivor som du vet låter bra. Låter de överdrivet diskantiga och/eller basbumliga vet du att du har ett knasigt rum.

Jag drog på Beatles vita album och dämpade därefter. Det tog ungefär 3-4 "dämpsessions" innan skivan lät som jag vet att den ska låta.

Slutresultat: Tjock säng uppställd mot väggen bakom/mellan högtalarna, 2 paneler auralex basfällor (menlöst dyra, typ 1500:- för 4 klossar) i vardera hörn (bakom högtalarna), tjockt radiostudioskum på 1.20x1.20 meter i taket mellan mig och högtalarna enl "spegelprincipen".

Samma sak på vardera sidovägg fast där satte jag 6 st små skumplattor i ett rakt mönster med lite reflektionsyta emellan plattorna. I öronhöjd, också de enl spegelprincipen.
Bakom mig har jag en soffa och 2 bokhyllor fulla med böcker på varsin sida av soffan.
Och slutligen en tjock matta bakom mig (fast framför bokhyllor/soffa).

Jag har på så sätt fått ett rum som absolut inte är perfekt men åtminstone är hanterbart.
Har du bara bra högtalare och lite tålamod kommer du lära dig ditt rum och hur du ska kompensera. Dock inte om rummet låter som en herrtoa på centralstation..
Dolphins are gay sharks.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp
det är en riktigt bra sajt där man kan lätt räkna ut vilka problemfrekvenser man har i ett rum!!
plus att man enkelt kan räkna på vad som byggas.

att bara planlöst bygga ngt som ser bra ut, men inte har ngn funktion alls är INTE att rekommendera. det kommerr bara låta blaj i slutändan. räkna, skissa, räkna, skissa sen bygg.
jag har mätt, skissat, räknat osv i ca. ett och ett halvt år på vårt liverum nu, och jag börjar få fram lite resultat nu. jag har självklart inte suttit i ett och ett halvt år i sträck, men iaf lite till och från!!
« Senast ändrad: 18.01.2008, 07:20:22 by idf »
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Skulle väl vara ett bra uppslag för "Äntligen hemma" eller "Roomservice" att fixa till akustiken i någon studio.
Blå blues och blåa tummar ;)
Höj eller stäng av!


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
??? såg du inte mitt svar om room mode calculator? I särklass det enklaste verktyget för att få kontroll på rummet.
a
 :ph34r:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
??? såg du inte mitt svar om room mode calculator? I särklass det enklaste verktyget för att få kontroll på rummet.


Har du hittat en room mode calculator som tar i beaktande rummets form? De som jag sett kan bara räkna ut rektangulära rum med paralellaväggar. Såna är värdelösa nar man ska fixa moderna kontrollrum.

Att mäta med RTA analysator är det enda som ger riktiga svar i real world fall. Att räkna är ett bra utgångsläge när man ska bygga ett nytt rum eller när man ska fixa en hemma studio från ett rektangulärt rum.

Hägge


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Jo jag förutsatte att han hade ett rektangulärt rum.
a
 :ph34r:


Utloggad Pierre

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
har tenka att bygga de i bakre delen av kontrollrummet.

har ju sett dessa sidor med helmholtz calculator men det säjer mig inte så mycket om man får fram ett visst Hz värde.
hur vet man vika frekvänser(bas) men bör anpassa den till?

och kilken av dessa är bäst om man ska bygga helmholtz/diffusor kombination?



edit:
såhär hadde jag tänkt bygga den bakre väggen: http://www.sad-band.com/upload/krumbak.JPG

När det gäller diffusion föredrar man alternativ 1 eftersom den bygger
på en matematisk grund och den garanterar (teoretiskt) en jämn spridning i
frekvensspektrumet. (Egentligen ska det dessutom vara avdelare mellan
varje "fack" enligt teorin. Det beiga i bilden ska vara hårt och reflekterande -
även när djupet är maximalt, dvs där den mörkbruna ytan är i bilden.)

Alternativ 2, liksom alla lösningar som bygger på upprepade  former, kommer
sannolikt att ge kamfiltereffekter (toppar och dippar i frekvensspektrumet).
Bakgrunden till detta finns att läsa i Everests bok "Master handbook of acoustics"
och även i denna BBC-artikel: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1990-15.pdf

Men just Helmholtz/primtalssekvens-diffusor-kombinationer känner jag inte till
några bra källor om...


Pierre
pierregander@hotmail.com


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
alt1. fungerar alt2. är för repetetiv och ger en för jämn frekvensabsortion. Om det nu är en diffusor du ska ha så ska den vara assymetrisk inom ett kontrollerat områsde. Den ska monteras rakt bakom dig vid mixposition och dess ysfte är att sprida den tidiga reflexen så gott det går. Man kan enkelt göra en vägg med ett slumpartat avstånd och en ojämn yta för att få den effekt man vill ha.
a
 :ph34r: