Kontrollrummet

1up-guitar rythm chords VERSION 10! söndag!

1up · 21 · 20746

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
www.aurells.com/div/1up-rythm%20chords%2010.mp3

Ver 10: Sydamerikanskt klingande trumpeter finns nu! :D tack för tipset!

Ver 9: lagt till ett break, en cool moog bas och *KNACK*-liknande ljud från flipperspel!

Öh, gitarrerna ska fixa bättre ljud på. Ta bort reverb, det blev lite avlägset nu. Sång ska på och spanska? trumpeter vore guld värt!

En riktig up-tempo kom-i-form-låt! :D



Ver6: Dubblad akustisk gitarr pålagd! Trixad med produktionen en massa. Kanske bara låter apa? who knows.

VER3: lagt till extra Kickdrum, häst som gnäggar! :D snaredrum. fetare bas! Tyvärr försvann lite av basens definition. :/

Ver2: congas, bongos, fills,


NÅn funk/house-grej, Dividend tyckte salsa och det är faktiskt sant!

Ska på congas och nått mer shit. äntligen har jag fått basen jag drömt om i några år! :D tricket var en fyra strängad standardbas, slänga på filter och resonans i ganska grov mängd. sen tube-distortion på det. visst är den gryyymmm! :)

öhm, mixen är lite knas! Det här ni! Typ inte så transparant, sen lite jobbig för öronen. är det trumloopen som stör? Vad kan jag göra för att få det mer lättlyssnat?

edit: haha, nu hör jag att det skulle kunna låta mkt fetare om det här. får dubba på massa ljud fast cpun spricker och datorn spyr ut genom dvd-spelaren. :P
« Senast ändrad: 21.01.2008, 02:33:00 by 1up »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Uhm, det här var min tekopp. Men... kunde kanske bli roligare om du la ner lite mer tid på det. Trummorna känns rätt trista (fan, nu är jag där igen och klagar på trummor, men men...) och nog kunde basen fetas till en aning tror jag. Men det behövs mer, tycker jag, exakt vad kan jag inte svara på men det är väldigt avskalat. Med lite bättre basljud (bit inte huvudet av mig nu, om du letat efter exakt detta ljudet i flera år! :)) kunde basen kanske dominera lite mer men det tycks mig ändå att något saknas. Eller så är det som jag sa, inte min grej.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Uhm, det här var min tekopp. Men... kunde kanske bli roligare om du la ner lite mer tid på det. Trummorna känns rätt trista (fan, nu är jag där igen och klagar på trummor, men men...) och nog kunde basen fetas till en aning tror jag. Men det behövs mer, tycker jag, exakt vad kan jag inte svara på men det är väldigt avskalat. Med lite bättre basljud (bit inte huvudet av mig nu, om du letat efter exakt detta ljudet i flera år! :)) kunde basen kanske dominera lite mer men det tycks mig ändå att något saknas. Eller så är det som jag sa, inte min grej.

Tjena hellpig!

Trummorna är fixade nu i ver 2! Nu finns congas och bongos! Vilken skillnad! Marwin funk-rythm! Och även en ride-liknande loop inlagd. Så nu låter det _klart_ fetare.

Basen har fått en mer varierad slinga och mer fills i låten! *Öppnar gapet likt vithajens ödesmättade käft OCH!* Nej vänta! Du har helt rätt! Jag jämförde med en anna låt precis och det verkar som om jag använt högpassfiltret på basen lite väl mkt! Du tycker också att det saknas en fyllig botten?

Annars shoot! Vad gör basljudet tråkigt? behöver veta! Grundsoundet i basen älskar jag hursom! Det kan inte ens en lättklädd, ja, ta hon i Dark Angel, skådisen ändra på, eller ja, kanske en aning! ;)

Det saknas en melodi och sång! jag har lagt på trumpet och gitarr, men behöver göra nya tagningar för de nuvarande tagningarna behöver bli bättre!

Tack för kommentar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ny version ute! :)

Referenslyssnade precis och inser att bastrumman ska fläskas till! och basen likaså! haha Men det är skönt att inse att mixen är för sparsmakad snarare än motsatsen! Lätt att bara slänga till en snygg kick!

Ta!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter sagt latino-musik, typ salsa....

Trevlig danslåt, en av dina bättre.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter sagt latino-musik, typ salsa....

Trevlig danslåt, en av dina bättre.

Tackar! Får finslipa så det blir min bästa! ;) iaf försöka.

Var kom latino-köret ifrån måhända? Säg de...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm. det är något med beatet som gör att jag inte tycker att det svänger så värst vidare.
undrar om det är staccatto känslan på gitarrerna som låter väl "pluggiga". Tycker också att det skulle kännas mer gungande om det inte gick så himla fort. Man får inte den där riktgt den där känslan av att man lever sig in i rytmen. Jag skulle nog ha försökt sänka tempot lite så att det blev lite mindre bozzanovafeeling över det hela och lite mer salsa. Sedan saknar jag blåset. Var är de skrikiga trumpeterna? Kommer det sång?  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hmmm. det är något med beatet som gör att jag inte tycker att det svänger så värst vidare.
undrar om det är staccatto känslan på gitarrerna som låter väl "pluggiga". Tycker också att det skulle kännas mer gungande om det inte gick så himla fort. Man får inte den där riktgt den där känslan av att man lever sig in i rytmen. Jag skulle nog ha försökt sänka tempot lite så att det blev lite mindre bozzanovafeeling över det hela och lite mer salsa. Sedan saknar jag blåset. Var är de skrikiga trumpeterna? Kommer det sång?  :)

Hej!

Så rytmen infinner sig icke. aj aj aj :( Man vill ju leva sig in i rytmen - så är det ju bara. Det är bra att du tar upp det! Många danslåtar kör ju 4/4, rakt beat, det här är ju lite annorlunda. Kan det ha med saken att göra också?

Ja, gitarren är väldigt mycket samma. Jag får pröva att göra små justeringar och dubba med akustisk (egeninspelad) gitarr. Eller någon gitarrlirare som vill göra ett försök?

Visste det skulle komma upp om tempot. :) Jag vill ha 140. ;) Lite hormonpumpat liksom.

Sång kommer! ja för sjutton! Givetvis! 1up ska lägga pop-stämma! Antagligen upppitchat en oktav.

Trumpeter? :D Låter som en BRA idé! Ska försöka.

Finns det något bra med låten? :(


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
hejhej


snygg samplad borrmaskin, eller är det dörrarna på nått rymdskepp? :P

Tycker nog att det har sin charm att den går såpass fort , bossafeelingen passar bra!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
hejhej


snygg samplad borrmaskin, eller är det dörrarna på nått rymdskepp? :P

Tycker nog att det har sin charm att den går såpass fort , bossafeelingen passar bra!

Visst är den niice!  :wub: Det är en wav-fil utan namn så vi säger dörr från ett rymdskepp ;)

Tack för de värmande orden!

Det låter bossa-nova alltså? hihi kan inte sånt själv så bra


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjubadui 1UP!!
Detta blir väldigt enformigt efter fyra minuter  :D, saknas definitivt en B-del.
Hästgnägg sitter men, where is the rider? Lonely rider?

Nais rymtpiece, lite mer innehåll behövs!



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjubadui 1UP!!
Detta blir väldigt enformigt efter fyra minuter  :D, saknas definitivt en B-del.
Hästgnägg sitter men, where is the rider? Lonely rider?

Nais rymtpiece, lite mer innehåll behövs!



h.   johan


haha Jaa! Mer innehåll! Kommer imoorn om andan faller på!

En ryttare till hästen? :) mmm, det får väl bli jag som axlar den rollen på sång då. :)

Tack tack för att du ville lyssna!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Grunden finns där ;)
Det är bara några ljud jag skulle vilja byta ut,
basen ev till något moogigare,
gitarren som inte låter så mycket gitarr till nån keyboard.
Kommentaren gäller bara till 1,25 i låten, vilket var vad jag lyckades hämta hem.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


freddy

  • Gäst
Det där med kvalité och kvantitet. Du verkar lägga upp allt som du gör på denna sida, jag tycker det är roligare om du lägger ner lite mer jobb innan du postar. Nu börjar det nästan bli så att man inte orkar lyssna på alla dina klipp pga att det kommer nya hela tiden :) Denna låt var det skönt groove i och jag gillar musiken, men det känns som att det är väldigt mycket kvar. Enformig är den nu, behövs lite mer variation. Men det kan helt klart bli något, en av dina bättre faktiskt.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Grunden finns där ;)
Det är bara några ljud jag skulle vilja byta ut,
basen ev till något moogigare,
gitarren som inte låter så mycket gitarr till nån keyboard.
Kommentaren gäller bara till 1,25 i låten, vilket var vad jag lyckades hämta hem.
 :P


basen till något moogigare, eh? typ en bas som har nå form av filtersvep i sig? mmm, det skulle kunna funka. Nu vill ju jag ha den här basen :D. Men man kan komplettera! Så det var ett bra tips.

Jag som gillar både gitarren och basen.  :angry: ;) okey, vad för keyboard, förslag?

jaa, låten är bara 1.25 än så länge, men på sånna här danslåtar är det ju i princip hela låten, alltså det är ju en enharmonilåt så har man hört 1.25 har man i princip hört hela. ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det där med kvalité och kvantitet. Du verkar lägga upp allt som du gör på denna sida, jag tycker det är roligare om du lägger ner lite mer jobb innan du postar. Nu börjar det nästan bli så att man inte orkar lyssna på alla dina klipp pga att det kommer nya hela tiden :) Denna låt var det skönt groove i och jag gillar musiken, men det känns som att det är väldigt mycket kvar. Enformig är den nu, behövs lite mer variation. Men det kan helt klart bli något, en av dina bättre faktiskt.

Vad har vi halvfärdiga demon till om inte för att slänga upp en början som man söker lite nya infallsvinklar på?

Jag slängde upp tre låtar på färdiga demon häromdagen efter att ha gått igenom arkivet och hittat trevliga låtar som jag inte publicerat och som hade lite av samma känsla i sig, sorg, som  jag kände starkt då.

Det står varje medlem fritt att välja om man vill lyssna och kommentera en låt eller ej, det är den stora tjusningen! ;)

Om min musik är tråkig att lyssna på så, well, då kanske man ska strunta i att lyssna på den?

Allt vi gör som musiker låter olika och det finns ingen standardiseringsmall. Kvaliteten är dels subjektiv och dels varierar uttrycket med varje produktion.

Trevligt att du gillar groovet! När andan faller på kommer mer. En moog-bas på toppen i ett stick eller break inte så tokig idé och lite annat smaskens!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Spännande moog-bass tillagd nu i ver 10 och ett ruskigt kul break med frapperande congas-rythmer  - och nu sydamerikanskt klingande trumpeter! :)
« Senast ändrad: 21.01.2008, 02:30:31 by 1up »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det svänger ju katten! :)
Bra break!
Skön melodi som trumpeterna spelar, kanske skulle de vara aningen starkare? Annars kanon!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det svänger ju katten! :)
Bra break!
Skön melodi som trumpeterna spelar, kanske skulle de vara aningen starkare? Annars kanon!

hehehe Wow tack! De hårda anstängningarna verkar ha gett resultat!

Japps, trumpeterna har åkt upp i nivå! :)

Ha de gott!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Grym låt fan!
Återkommer senare med mer uttömlig kommentar... Satans, trodde inte man kunde digga salsa så ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Grym låt fan!
Återkommer senare med mer uttömlig kommentar... Satans, trodde inte man kunde digga salsa så ;)

Tack! :D

hehehe Kul att kunna överraska! ;) Har gått riktigt bra med denna. Har också slitit en del. Och en del kul återstår. Sång och sånt!