Kontrollrummet

Stylus RMX - Hur använder ni den, vad kan man göra inte göra

gäst · 15 · 3580

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Får uppfattningen att Stylus RMX är väldigt kompentent, komplex och mångfacetterad. Men jag fattar inte riktigt vad man skall ha den till.

Man kan dra in loopar och manipulera dem och kanske även i vissa (alla?) fall dra dem till sequencern och där väl ytterligare förändra när delar spelas upp. Möjligtvis även annat.

Sen finns det en chaos-funktion som kan variera loopen, det finns filter osv. Ok, man kan göra en hel del.

Men hur användbart är det egentligen? Låt säga att man har en loop på två takter som låter bra. Hur kan man göra ett intressant spår av det som är komplext men inte bara slumpmässigt harmoniskt och rytmiskt varierat utan enligt ens önskan?

Men det kan ju bli rätt tjatigt att göra musik som mest bygger på korta loopar eller åtminstone rätt begränsande föreställer jag mig. Eller är strykan hos Stylus att den är en slags kompositionspartner som genom sina tveak-möjlighteter ger impulser snarare än följer vad man själv avser med ett stycke?

Om jag komponerar och instrumenterar en "standarlåt" typ "The shadow of your smile" var kommer Stylus in då? Inte alls?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har precis skaffat Stylus. Man drar looparna till sin sequencer och jobbar vidare med dem där. Looparna lägger sig som midispår där du kan påverka varje slag och flytta runt hur du vill. Det är alltså inte audioklippen man jobbar med. I sitt standardutförande passar nog Stylus bäst till filmmusik, electronica  house etc.
Stylus kan även fungera som en trumplugg där du programmerar trumkompet själv.
Chaos funktionen gör att Stylus kan förändra loopen, lägga till extraslag, flames etc
och loppen blir då mer improviserad. Denna "improvisation" kan sedan spelas in i stylus
och blir ett eget nytt midispår som du sedan kan lyfta in i din sequencer. Funktionen
är mycket smidig och snabbjobbad. Man kan även byta ut trumljud i loopen tex en virvel och snabbt och enkelt lägga virveln på ett separatspår om man vill använda egna plugins. I början när Stylus kom efterfrågades mer "riktiga" trumloopar vilket gjorde att Spectrasonincs gav ut fem bibliotek till. Variationerna är oändliga och en sak är säker, Stylus blir så tjatig som man gör den till... Lyssna gärna på Spectrasonics hemsida...Det som är lite speciellt är att man inte i stort sett kan sälja pluggen vidare då licensen är individuell....Edit: looparna anpassar sig direkt till rätt bpm efter din sequencer. Tempförändringar från 80bpm tll 150 bpm,( samma loop ) funkar klockrent.
Den har 8 stereoutgångar, en mängd effektrack med mycket bra kvalitet.. och till sist
Den låter helt sjukt bra!
   
« Senast ändrad: 12.01.2008, 20:36:24 by Clemens »


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Chaos funktionen gör att Stylus kan förändra loopen, lägga till extraslag, flames etc
och loppen blir då mer improviserad. Denna "improvisation" kan sedan spelas in i stylus
och blir ett eget nytt midispår som du sedan kan lyfta in i din sequencer.

Om man då utgår från en tvåtaktersloop som man med chaos förändrar. Drar in till sin sequencer men vill ha mer än exakt samma tvåtakters "chaosvariation"  på sina t.ex. 128 takter. Hur gör man då; repeterar loopen och bouncar till audio eller kan man fortfarande behålla det i någon slags midi? Om man kunde det sistnämnda vilket jag tvivlar på så kunde man behålla en större kontroll in i det längsta. Editera enskilda noter och så vidare. Men jag antar att det inte fungerar så? Chaos ger väl olika resultat varje gång?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Citera
Chaos funktionen gör att Stylus kan förändra loopen, lägga till extraslag, flames etc
och loppen blir då mer improviserad. Denna "improvisation" kan sedan spelas in i stylus
och blir ett eget nytt midispår som du sedan kan lyfta in i din sequencer.

Om man då utgår från en tvåtaktersloop som man med chaos förändrar. Drar in till sin sequencer men vill ha mer än exakt samma tvåtakters "chaosvariation"  på sina t.ex. 128 takter. Hur gör man då; repeterar loopen och bouncar till audio eller kan man fortfarande behålla det i någon slags midi? Om man kunde det sistnämnda vilket jag tvivlar på så kunde man behålla en större kontroll in i det längsta. Editera enskilda noter och så vidare. Men jag antar att det inte fungerar så? Chaos ger väl olika resultat varje gång?

Så fort du hör något som du gillar när chaos förändrat loopen kan du med en funktion som heter capture i Stylus spela in ( i Stylus ) den förändrade loopen som då finns tillgänglig som en ny midifil. Denna midifil drar du från Stylus in i din  sequencer. Om man så vill kan man fortsätta med chaos funktionen på samma loop igen och få en ny variant. Det finns ett antal parametrar för hur mycket "chaos" ska påverka loopen. Vad chaos gör är att förändra "audioslicarna" i förhållande till varandra, från ett dubbelslag till fullständig kaos.
Du behåller alltså midi-informationen på ett midispår i din sequencer. Det finns med andra ord ingen begränsning för din tvåtaktersloop. Den kan förändras i det oändliga. Varje förändring spar du som midifil i din sequencer, precis som  när du programmerar en trummplugg själv genom en låt med fills, variationer. vers refräng osv. Man kan även programera själv eftersom samplingarna i loopen finns separata och styrs som en "vanlig" trummplugg från ditt keyboard.
Du behöver inte bounca till audio, Stylus fungerar som ett VStinstrument, tex Virtual   Guitarist.Eftersom midi styr de olika samplingarna i loopen går det även enkelt att byta ut  de olika beståndsdelarna i loopen tex bastrumma, virvel hh etc, mot ljud i andra loopar i Stylus, eller "fristående" sounds om man så önskar.     



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tycker också att Stylus är kul faktiskt.  Mycket lätt att jobba med när man väl har lyckats installera den. Fram med ett beat, drag and drop och sedan är det i stort sett bara att böja pilla. Jag tror jag gjorde en tre fyra beat direkt när jag testade den. nackdelen kanske är att den inte är så mångsidig. Det är ju mest soul, hiphop, electro, discopop och den typen av musik som ljuden är anpassade för.   :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har du testat “S.A.G.E. Xpanders” ? Spectrasonics sålde alla 5 för 99 dollar. Erbjudandet gällde till den 12 januari och bara på deras sajt. Normal kostar dessa ca 900sek/st i handeln. Verkar vara en hel del konventionella beats... Har beställt så man får väl se....


freddy

  • Gäst
Sysslar man med rock/metal och lite pop så känns den inte så aktuell. Testade Stylus lite förut, men det fanns inte mycket kul för mig i den tyvärr.


DåligtGehör

  • Gäst
Sysslar man med rock/metal och lite pop så känns den inte så aktuell. Testade Stylus lite förut, men det fanns inte mycket kul för mig i den tyvärr.

Det är lite det jag misstänker även när det gäller jazz och annan harmoniskt och tempomässigt vaierad musik. Att man Stylus kanske är en stor verktygslåda men ändå på många sätt rätt begränsad.

Därför hade det varit intressant med ännu mer input kring hur Stylus har använts och vad den kanske inte riktigt duger till.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
En stor skillnad är väl att GA3 enbart är för slagverk. Men kanske det mest där som också stylus har sin styrka? Slagverk och repetativ loopmusik, kanske noise och experimentiell musik också vad vet jag?

GA3 (demo-mp3) "spelade" rätt ok på jazzballaden ( hemst mycket reverb dock) och lät väl rätt ok på en del annat. Ljuden som man hörde vär väl sådär. Men det är möjligt att det är ett bättre alternativ än Stylus får försöka undersöka mer.


Ja vad är det jag/man söker? Det beror på. Jag söker gärna något som kan följa mina intentioner på bästa sätt men jag tvivlar på att den mjukvaran finns. Det får gärna vara slagverk och/eller harnoniska/melodiska strukturer. Kan det rätt bra ersätta (åtminstone under skissfasen) en duktig pianist/trummis osv så blir jag väldigt glad. Dock vill man helst inte bara fastna i två/fyratakters tvåackordsloppar som med stor möda låter sig omformas till något man nästan avsåg.

Kan "pianist-mjukvaran" lyda mig och ändra till Dm7-5 i takt 6 osv. och inte spela bara sådär rätt tråkigt utan såja det lät bra, nu lyssnade du på mina anvisningar. Trummisen bör ju kunna något som är minst lika bra som det jag själv kan sätta i MIDI fast klart snabbare - ljudet får gärna vara jättebra men viktigare  är att det blir MIDI som man sedan eventuellt kan sätta andra trummor till.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Letar du efter intuitivt trummande i pluggform så skulle jag nog säga att det närmaste man kan komma är Rayzoons "jamsticks".
Den uppför sig faktiskt lite som en trummis, fast begränsad förståss. Det går att använda den i ett fritt jamläge, som gör att den intuitivt "följer med" musiken och försöker spela tillsammans med det andra du spelar. Midi förståss.
"Jamstix can interact with your MIDI or audio input by adjusting velocity and using play rules, such as hihat/ride switching and snare head/sidestick switching as well as rhythm reduction giving you the feel of playing with a human drummer!" (Citat från hemsidan)
Om man jämför med GA3 så är skillnaden faktiskt att det låter mycket mer levanande, tycker jag iallafall.
Svårt att förklara för det var ett tag sedan jag testade den Kolla hemsidan:
http://www.rayzoon.com/

Piano är värre. Vet inte om det finns något självspelande ännu. Har sett en plugg som automatiskt lägger ackord till melodierna, men vet inte vad den heter och har aldrig testat den heller.
 :)
Där finns en demo som man kan ladda hem och testa med.

edit: förresten så nämndes rytmiken i Stylus. De instrument som finns med som percussion är faktiskt riktigt bra. Ljuden är schuckra och de färdiga beatsen låter bra, som rytmmodul är Stylus ett utmärkt komplement till låtar som behöver groovas lite.  :)
« Senast ändrad: 16.01.2008, 10:24:30 by egghuvud »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Ordnar man typ samtliga expansionskit till den så är den riktigt riktigt grym.

Du behöver ju väldigt sällan leta loopar i nån annan sampler då än i Stylus.

Det jag gillar är att man kan lägga lite egna effekter som små reverbs, kompressorer osv direkt i samplern.

Sen att man bara drar ut det simpelt och genererar en midifil av det är ju suveränt!

Men som sagt.. kanske inte standardgrejerna i den är dom bästa, men expansions kitten är ju grymma!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
Ja jag anar att det breddas ordentligt om man kan använda expansionskit. Liqiud Gooves t.ex. verkar vara bra.

Men jag tog i lite angående vad jag söker efter. Jag tror inte som sagt att dessa mjukvaror finns eller knappt är möjliga. Men jag menar att idealet förutom att kunna spela allt bra (eller kunna spela keybord och trummor bra) är att ha bra hjälpmedel som underlätter ens skapande. Visst kan man också tänka sig att det kan vara bra att ha ett redskap som en trigger för nya idéer, slump och det oväntade kan vara kreativa element. Men mest önskar jag nog redskap som kan underlätta det jag redan har i tanken.

Men meningen med tråden var mest att få reda på hur andra använder Stylus eller alternativa mjukvaror. Gärna med betoning på det mindre självklara. Vad som fungerar väl men ännu mer om eller på vad sätt som den/det kanske visade sig vara mindre användbart an vad man trodde.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej nu får vi bena ut detta ordentligt. Stylus är väl inte så annorlunda från andra trumpluggar egentligen. Skillnaden är väl bredden av ljud som att den är uppbyggd mer kring rytmiska element än kring enstaka samplade trummor. En "del" ett "ljud i Stylus kan tex bestå av ett mjukare slag på hihat parat med en bastrummesmäll. Deras färdiga midifiler är ofta konstruerade som ett slag på varje not i pianorollen (hoppas detta är begripligt) I trumpluggar är det ju oftast enskilda ttrummor som spelar. Det gör att Stylus ger en mer organisk känsla om man programmerar den bra.

När det sedan gäller mer intuitivt spelade trummor så är det svårt. Groove agent blir lätt monoton. Likaledes är det väl med de flesta trumpluggar coh här handlar det ju egentligen bara om hur mycket tid man vill lägga på programmerandet. Färdiga midis finns ju i tusendetal, men det är ändå pillandet som gör att det låter bra.

När det gäller intuitivt spelande så fungerar ju t e x loopar bättre än pluggar genrellt, eftersom det fortfarande finn nyansskillanderna.

Av de "självspelande" pluggarna är nog fortfarande Jamsticks den som gett mig mest en känsla av organiskt spel så att säga.
Det finns ju ett alternativ till och det är GURU från Fxpansion

http://www.fxpansion.com/index.php?page=4
Den sägs kombinera det bästa från gamladags trummaskinsvärlden till moderna trumplugar. Jag provade den, men blev aldrig riktigt kompis med gränssnittet. Annars låter den faktiskt väldigt mycket som en trummis om man meckar den på rätt sätt.

Annars duger ju egentligen vilken modern trumplugg som helst om du är bereded att jobba med programeringen. T e x ezdrummer eller BFD eller Addictive drums.

Allt detta vet du förmodligen redan. men om vi tar utgångspunkten igen. Vad är det som du behöver som inte tillfredställs av de redan existerande grejorna?
 :)