Kontrollrummet

1up-Mourning

1up · 31 · 13011

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
limpa.

LÅTNAMN: Mourning
GRUPP: nissen med klaviaturet
GENRE: klink klink
LÅTLÄNGD: 44:6
KOMPOSITÖR: klink klink
PRODUCENT: likewise
EV. MEDVERKANDE: hemliga apan
FORMAT: mpeg layer three

« Senast ändrad: 26.01.2008, 03:24:19 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tyckte itne denna var lika bra osm de andra, lite stelt keyboard spel (skall jag säga  :D )...

Sen för mycket dur för den riktigt sorgsna känslan egentligen, fast iofs sånt ligger ju i betraktarens öga. Kanske sång till denna skulle lyfta det hela?

Lyssnat tre gånger nu och det hade kanske funkat bättre med harpa eller nån mjukare piano-plugg?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tyckte itne denna var lika bra osm de andra, lite stelt keyboard spel (skall jag säga  :D )...

Sen för mycket dur för den riktigt sorgsna känslan egentligen, fast iofs sånt ligger ju i betraktarens öga. Kanske sång till denna skulle lyfta det hela?

Lyssnat tre gånger nu och det hade kanske funkat bättre med harpa eller nån mjukare piano-plugg?

Skrev den här på improvisation efter jag såg den där filmen om Mozart, ni vet?
Ja, pianoljudet lämnar en del att önska. Harpa låter intressant! Harpa kan göra mycket.

Oj, är spelet stelt, säger du. Herre min je! :P JAg är ju ingen live-kung, det vet ni ju :P, så halkar lite på tangenterna.

Det kan nog vara så att detaljer som de här förhindrar att komma närma den känsla jag har inom mig när jag lyssnar på stycket och filtrerar bort skavankerna.

Tack tack för lyssning och kommeentar. Den var ju alldeles kommentarlös innan stackars låten. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tja....stelt, möjligt...men inte så farligt?

Däremot tycker jag inte den är så sorgsen som den är melankolisk och kontemplativ.

Mysig lyssning. Mjukare plugg kanske, men definitivt bara piano som bas, möjligen ljusa stråkar till ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
tja....stelt, möjligt...men inte så farligt?

Däremot tycker jag inte den är så sorgsen som den är melankolisk och kontemplativ.

Mysig lyssning. Mjukare plugg kanske, men definitivt bara piano som bas, möjligen ljusa stråkar till ;)

mää, kanske inte så fasligt klumpigt spelat.

åsikten om vad som är sorg resp. kontemplativitet verkar återigen gå¨isådr. :P

piano, stråkar, harpa, hm hm, en del alternativos att leka med. piano har väl fördelen av att vara uttrycksfullt i tonen, harpan mer gudomlig i klangen. stråkar är ju aldrig fel  :wub:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På med stråkar! ;)

(Nu vaknade jag till liv ;) Nämen allvarligt, det kan lyfta hela låten tror jag.)

Helst ber du David R spela in melodin på fiol :)
« Senast ändrad: 20.01.2008, 06:34:49 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
På med stråkar! ;)

(Nu vaknade jag till liv ;) Nämen allvarligt, det kan lyfta hela låten tror jag.)

Helst ber du David R spela in melodin på fiol :)

:D

haha ja, vore grymt faktiskt.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Tycker första delen var bättre än andra som i mina öron blev lite virrigt ;), lite svårt att se den röda tråden.
Jag tyckte inte heller den var så sorgsen, lite kanske för den var ju inte glad.
Anyway, alltid trevligt att höra lite piano klink på söndagseftermiddagen.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjena

Tycker första delen var bättre än andra som i mina öron blev lite virrigt ;), lite svårt att se den röda tråden.
Jag tyckte inte heller den var så sorgsen, lite kanske för den var ju inte glad.
Anyway, alltid trevligt att höra lite piano klink på söndagseftermiddagen.

/Staffan

Medhåll. Det virrar till sig på andra delen på ett ställe (minst).

Kul att kunna bidra till söndagsstämningen. :)

Ta det soft!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
På den gamla goda tiden med rullbandspelare - om man spelade fel vid inspelning så var det bara att göra om det igen, om och om igen...
Men nu MED DAGENS TEKNIK kan man med sequenserprogram som t. ex Cubase behålla vissa partier men radera andra. En fantastisk uppfinning!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallo Klink Klink!

Hittar denn superhit här på färdiga DEMONER sidan!  ;)
Lite vibbar av Måsart och mig själv vid ålder av 8 år....
Piano soundet e ju vidrigt, och lirandet ännu ....hemskare.......
men alltid hittar du på nånting nytt att tycka å trycka om, GREAT!

Ibland måste jag pressa mig för att inte ta problem över såna här låtar här på FÄRDIGA sidan,
det låter ju inte färdigt utan fallfärdigt...
Men eftersom låten har fått flere kommentarer så finns det nånting i den, kan int bara sätta tummen på det just  nu....

Har ju hört bättre av dig, så väntar på en förklaring på det skedda.. :D :P



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
På den gamla goda tiden med rullbandspelare - om man spelade fel vid inspelning så var det bara att göra om det igen, om och om igen...
Men nu MED DAGENS TEKNIK kan man med sequenserprogram som t. ex Cubase behålla vissa partier men radera andra. En fantastisk uppfinning!

Ska jag tolka det här som en pik? Eller som ett bidrag i någon diskussion? :P


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hallo Klink Klink!

Hittar denn superhit här på färdiga DEMONER sidan!  ;)
Lite vibbar av Måsart och mig själv vid ålder av 8 år....
Piano soundet e ju vidrigt, och lirandet ännu ....hemskare.......
men alltid hittar du på nånting nytt att tycka å trycka om, GREAT!

Ibland måste jag pressa mig för att inte ta problem över såna här låtar här på FÄRDIGA sidan,
det låter ju inte färdigt utan fallfärdigt...
Men eftersom låten har fått flere kommentarer så finns det nånting i den, kan int bara sätta tummen på det just  nu....

Har ju hört bättre av dig, så väntar på en förklaring på det skedda.. :D :P



h.   johan


Det hela är väldigt enkelt! Vi snackar om en låt som är färdig sett ur mina/artistens ögon! Precis som vilken annan låt som helst som släpps här.

Musik är ofta, som andra konstarter, ett uttryck för hur vi känner. Det kan handla om katarsis, bearbetning av inre känslor. Den här låten är en färdig demo som jag står för med alla sina uttryck. Uttryck som kan tyckas avvika från nutida ideal, perfektionism eller what have you?! Vad tur att det är vi artister som har den kreativa friheten över vad vi producerar så det kommer ett varierat utbud, inte sant? Musik är subjektivt! Vad som är bra och dåligt är därför också subjektivt!

Åh vad glad jag blir över att höra att pianospelet ger vibbar från 8 årsåldern och att du tycker låten låter fallfärdig. :P Klart soft.

(Givetvis går jag i försvarsposition när det handlar om själva kvintessensen utav min personlighet: Att fritt få _uttrycka_ sig, och att göra det på en förhoppningsvis öppensinnig arena.)

***

Såhär skriver musiker runt om i världen om den här låten. Saxat från ctgmusic.com, det eminenta elektroniska musikforumet:

"Provos (ambient)     31 Jan. 2006     
   
:mail:



Sounds nothing like mozart, but heck, it's still a decent bit of improv :) Definately isn't a real piano... and is it just me, or is it clipping? meh. Creativity isn't bad I suppose, must be one bad day you were having ;)

Performance was OK, nothing jaw dropping, but much better than the "average" piano player. 'course, I've played piano for 12 years, so I'm a little biased on the defination of "average" ;) Would have liked to see a much longer cut of this, as it is, it doesn't really take me anywhere... a little arangement wouldn't have been out of place. Yeah... this is really beging for a longer version.

Good feeling at any rate :D Here, have an 8.




********




cheers :martini: (8/10 i betyg)"

ArtistPianojoe (various)     31 Jan. 2006     
   Hi Pal!

If you could hear me, you'd just hear me saying with a trembling voice:

This one is really sad, and its moody and atmospheric chamber sound invokes the impression of a human being that is searching for the purpose of that specific day. :cry:

It is really hard to review this because there is no beat to categorize, no sounds to

Either you generally have a no-to-funny life or:
You have had a dream and during the moment of your awakening, that melody claimed supremacy over your heart and soul!

"Mourning" makes me imagine a Daniel Aurell who takes a deep breath, so that he has the energy and the will to start the day and get it done.

How did you record the Grand Piano in such quality, or is it just a plug-in from Native Instruments or other publishers? If yes, I wish to have it.

I love this tune, and I regret to say that it is a little too short...but anyway, it's still great. Maybe one day you can regain the mood you had been in during recording it/playing it the first time.

I am a pianist as well, and I admire and I worship the Grand Piano as my favourite "natural" instrument., because you (and I and many others) can express your deepest emotions with, on and through the whole corpus, the wood the piano is made of, the sound of pressing the keys, the touch response...it's all so lively, it does have its own life in my opinion. And you are well-versed in using the magic of creating complicated moods with this mechanical instrument.
_____________________________ ____________________________
Depending on the fact that it is that short. I struggle to give a lousy 9.0 rating(/10) *sigh"

Cheers :)
« Senast ändrad: 26.01.2008, 03:22:06 by 1up »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Out of space, out of  order......
Lycka till med utvecklingen av låten!  :D

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Out of space, out of  order......

?

Lycka till med utvecklingen av låten!  :D

h.   johan

Tackar, tackar! Även om låten som sagt är avslutad.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAvisst, en låt av världklass nu när jag läser recensionerna närmare,
det e ju bara lilla jag som inte förstod bättre... ;)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Citera
Ska jag tolka det här som en pik? Eller som ett bidrag i någon diskussion? :P

Nä, det är bara jag som försöker vara rolig. Har lyssnat igen på stycket, och visst finns det en del tveksamma insatser vad gäller pianospelandet - men betydligt bättre än vad skulle kunnat åstadkomma om jag spelat live. Det är därför jag fuskar i t.ex Cubase, där man kan redigera bort misstag och lägga på nytt. Det var väl ungefär mitt budskap.
PS. Jag känns sympati för själva låten.

/ Staffan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Citera
Ska jag tolka det här som en pik? Eller som ett bidrag i någon diskussion? :P

Nä, det är bara jag som försöker vara rolig. Har lyssnat igen på stycket, och visst finns det en del tveksamma insatser vad gäller pianospelandet - men betydligt bättre än vad skulle kunnat åstadkomma om jag spelat live. Det är därför jag fuskar i t.ex Cubase, där man kan redigera bort misstag och lägga på nytt. Det var väl ungefär mitt budskap.
PS. Jag känns sympati för själva låten.

/ Staffan

Gottl. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
JAvisst, en låt av världklass nu när jag läser recensionerna närmare,
det e ju bara lilla jag som inte förstod bättre... ;)


h.   johan

Ja det är ju individuellt och subjektivt som tur är, upplevelsen av ett stycke musik! Och uppfattningen som du poängterar kan ju faktiskt ändra sig efter fler lyssningar.

Så trevligt att den uppskattas! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
man bestämmer ju själv när en låt är klar.

och/samt/eller/men

Beauty is in the eye of the beholder.

;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Som vanligt tycker jag du postar ofärdiga grejer och du verkar inte ha någon självcensur alls, utan postar precis allt du kommer på. Du har en härlig attityd till musik men jag har svårt ändå att uppskatta något som låter som det jag får ur mig när jag sätter mig oinspirerad och klinkar på ett piano. Jag säger inte att du spelar dåligt eller så, bara att det sällan känns som det ligger något jobb bakom din musik, har du någon tanke bakom det du gör? Eller tar du bara några ackord och klinkar lite för att sedan posta det här?
Jag skulle vilja höra en mer genomarbetad låt av dig.

Sen att du nämner Mozart i samband med denna komposition är snudd på hädelse ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Som vanligt tycker jag du postar ofärdiga grejer och du verkar inte ha någon självcensur alls, utan postar precis allt du kommer på. Du har en härlig attityd till musik men jag har svårt ändå att uppskatta något som låter som det jag får ur mig när jag sätter mig oinspirerad och klinkar på ett piano. Jag säger inte att du spelar dåligt eller så, bara att det sällan känns som det ligger något jobb bakom din musik, har du någon tanke bakom det du gör? Eller tar du bara några ackord och klinkar lite för att sedan posta det här?
Jag skulle vilja höra en mer genomarbetad låt av dig.

Sen att du nämner Mozart i samband med denna komposition är snudd på hädelse ;)

Tjenare Freddy!

Uttrycket "oil and water don't mix" har aldrig varit mer aktuellt att använda!? :)

Hur stor andel av de låtar jag gör som kommer upp på KR är inte särksilt intressant.

Finns en djupare tanke och ett bestämt mål med alla inlägg som skrivs här på KR? Bakom kommentarerna av låtar? Det varierar säkerligen betänkligt. Såväl på demoforumen som på de övriga.

Vad trevligt faktiskt att höra jämförelsen mellan hur min låt Mourning låter och hur det kan låta när du oinspirerat klinkar på ett piano. Det gör mig glad.

Det är precis så merparten av musiker gör: Hans Zimmer, Mozart, Williams, Springsteen osv. Det är när man gör musik utan att tänka aktivt som de mest fantastiska kompositioner kommer till världen!

En hel del text skrivs också genom att slumpvis trycka ned tangenter och se vad det bildar för meningar, utan större tanke på slutresultatet. Man avslutar med punkt. och trycker på >>Posta<< ;)

« Senast ändrad: 26.01.2008, 18:20:42 by 1up »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
man bestämmer ju själv när en låt är klar.

och/samt/eller/men

Beauty is in the eye of the beholder.

;)

Ja, det är så det är! :)


freddy

  • Gäst
ja, det är så dom flesta komponerar musik. Skillnaden i detta fall är att du spelar in det klinket innan själva idén föds, det standardmässiga som inte sticker ut. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
ja, det är så dom flesta komponerar musik. Skillnaden i detta fall är att du spelar in det klinket innan själva idén föds, det standardmässiga som inte sticker ut. :)

Ja, det får stå för dig. :)

Jag tycker vi löser det här genom att göra en låt tillsammans det låter väl bra.. :)


DåligtGehör

  • Gäst
De första ca: 24 sek känns bra, särskilt tycker jag om pausen vid ca: 11-12 sek, men sedan tappar stycket fokus och hittar aldrig varken någon stram riktning eller ett spännande sökande uttryck. Tyvärr känns det mest famlande och identitetslöst.


Utloggad zrC

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Angående att det skulle kännas stelt kan jag hålla med till i en viss grad, MEN det är ingenting som stör mig i varje fall.
Sedan så tycker jag att den ibland "flummar" iväg lite för mycket och tappar röda tråden.
Dock så skulle lite strokes 'n shit kunna göra denna låt riktigt bra ;)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Gillar ansatsen o det tänkande du förmedlar i tråden det tillför faktisk mycket till musiken, men riskerar även att bli lite meta- musik eller konceptuellt ställningstagande o mindre toner, dock ingen fel i det.
Tycker inledningen skildrar det du skriver i titeln bra sedan som sagt så vandrar det över i förvirring inte altzhemer men lätt tankspridhet kanske;)

keep em komming man

otny
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
De första ca: 24 sek känns bra, särskilt tycker jag om pausen vid ca: 11-12 sek, men sedan tappar stycket fokus och hittar aldrig varken någon stram riktning eller ett spännande sökande uttryck. Tyvärr känns det mest famlande och identitetslöst.

Ack, ack, ack! Mozart får söka in till musikakademien och styra upp sina "stupid fingers". Bra att inledningen rockade galoscher!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Angående att det skulle kännas stelt kan jag hålla med till i en viss grad, MEN det är ingenting som stör mig i varje fall.
Sedan så tycker jag att den ibland "flummar" iväg lite för mycket och tappar röda tråden.
Dock så skulle lite strokes 'n shit kunna göra denna låt riktigt bra ;)

hehe "stroke's" är stråkar? :D

Tack för lyssning och fin ton i kommentaren!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar ansatsen o det tänkande du förmedlar i tråden det tillför faktisk mycket till musiken, men riskerar även att bli lite meta- musik eller konceptuellt ställningstagande o mindre toner, dock ingen fel i det.
Tycker inledningen skildrar det du skriver i titeln bra sedan som sagt så vandrar det över i förvirring inte altzhemer men lätt tankspridhet kanske;)

keep em komming man

otny


Tack för den insiktsfulla kommentaren. Det stämmer att jag ofta rör mig inom en sfär där musiken står bäst i ett specifikt sammanhang, snarare än allena. Jag ska fortsätta poängtera sådant då det förekommer så blir förutsättningarna vid lyssnandet mer rättvisa.

Alla ägg kan inte alltid vara i korgen du vet. :)

Trevlig helg!