Kontrollrummet

Rackmontera gammal EQ

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag köpte en gammal Philips EQ på Ebay för ett tag sedan som jag tänkte ta och racka upp.

EQ'n är dock ej gjord för balanserade in och utgångar och eftersom ut och ingångarna på mitt ljudkort enbart är balanserade så finns det ju lite olika sätt att lösa det på. Jag skulle dock gärna vilja bygga in lösningen i mitt rack så att lådan får balanserade XLR in och ut.

Eftersom jag inte är så jättehemma på DYI prylar ännu utan gärna vill börja i den lättare ändan så kollade jag på JLM och hittade deras dINGgO kit: http://www.jlmaudio.com/dINgO.htm

Den verkar ju göra exakt vad jag önskar men frågan är finns det någon enklare lösning?

Fråga nummer två? Är det möjligt att på något enkelt sätt bygga in en trevlig output transformator i kedjan. Jag tänker då på någon som färgar ljudet ganska mycket.

Tacksam för alla svar!

D.


Utloggad tsmalmbe

Av pur nyfikenhet: vad  är  det som gör denna eq så speciell att den är värd att satsa hundratals euro (DI-retrofit, racklåda, arbete) på?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Nja, inget speciellt antar jag :) Men jag har de flesta delarna jag behöver redan förutom just DI delen. Och en schysst trafo vill säga. Men när den är klar så räknar jag med att den kommer vara speciell :)

D.


Utloggad tsmalmbe

Nä, jag tänkte närmast om  den har någon speciell karaktär eller nåt du är  ute efter. Men du är  bara  ute efter ett projekt alltså :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Lite så är det nog. Men så är det nog lite så att eq'n känns kvalitet men jag vill ge den karaktär också så att jag kommer använda den mer. Jag har en tendens att ej använda transparenta lådor. Då får pluggarna jobba mer.

D.


Utloggad tsmalmbe

Min erfarenhet av JLMAudio är bra. Bra kvalitet, och bra instruktioner. Detta i sig är  värt några  tior extra. Givetvis KAN du köpa en passiv behringer DI-box och använda en sån i din låda, bara som ett alternativ.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
Dee,

Vilken Philips eq är det du köpt, är det en Hi-Fi eq, PA/ljudsystem eq, eller en modul från deras broadcast/ljusstudio mixerbord. (har den typnummer LBB eller LDC och några siffror ??)

Det enklaste och många gånger bästa sättet att balansera en befintlig obalanserad in/ut-gång är att göra det med en transformator.
Den Svenska tillverkaren Lundahl har en universaltransformator med mycket goda data som heter LL-1527. (finns t.o.m. hos ELFA att köpa)
Om du konfigurerar den trafo i serie både på primär och sekundärsidan, så kommer det att fungera perfekt.
Det går alltså åt två trafo, en på ingånen och en på utgången.

Lycka till
--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Hej Bosse,

Stort tack för tipset. Jag ska genast kolla upp och beställa ett par av den!

Jag ska kolla i studion vilken modell EQ'n har och återkommer med det.

Tack igen!

Hälsar,
D.