Kontrollrummet

Fidden - Närradio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Låtnamn: Närradio
Genre: ?
Status: egentligen jätteslask, men den ligger ganska nära det jag var ute efter...
Låtlänk: närradio

Inte direkt klar, men eftersom det är det första jag lyckats göra på veckor, kände jag att jag var tvungen att dela med mig... Gitarren fungerar inte längre som någon låtskrivarinstrument, så jag får försöka experminetera fram låtarna nu verkar det som, och då blir det såhär.

Efter den låter som ljudtestet som närradion i byn jag kommer ifrån spelade när det inte var något program, fick låten det som arbetsnamn.

Usch, denna kommer jag ångra att jag lade ut imorgon...  :ph34r:

Edit: en färdig variant ligger här.
« Senast ändrad: 13.03.2007, 21:52:24 by Fidden »
blargh


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Usch, denna kommer jag ångra att jag lade ut imorgon...  :ph34r:

Sparar den på hårddisken... så har jag en hållhake på dej. ;)

Synd att gitarren inte funkar för dej. Det låter ju inte som nån gitarrlåt precis. Trevande och försiktigt. Lite kyligt tycker jag... som att åka bil sent på kvällen med nervevade rutor. Fräsigt med det distade synthljudet.

Lite väl experimentellt kan jag tycka, fast rätt mysigt.


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Blev ju skönt det här :)
Min enda invändning är att jag gärna hade haft uooooh-sången bortpanorerad och sänkt. Alternativt borttagen, den tillför inte så värst mycket.
I övrigt låter allting verkligen gött! Ge nu fan i att ratta för mycket :lol:
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag håller med tbruce. Jag gillar det i sin konstighet, avslappadness. Det är väldigt snyggt gjort. Produktionen känns rätt. / Mikke


Utloggad tsmalmbe

Trummorna i början är bra. Mera reverb, kompressor och distans på OOUOOUOUOOHHHH!-partiet. Trummorna senare blir för utvecklade/inveckalde, du tappar lite laid-back feelingen.

Annars är det färdigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tackar för kommentarerna. Ni har så rätt vad gäller oooooh-sången, den ska bak och kanske panoreras lite. Allt sång är inspelat i samma tagning, gick runt lite i rummet och sjöng på olika avstånd. Ville liksom ha med rummet.. Tror inte jag lägger på något reverb just av den anledningen. Men som sagt, lite automatisering av nivå och panorering, så funkar det nog sen.

Trummorna i mitten kände jag behövdes för omväxlingens skull. Kanske ska dras bak ännu mer dock.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Trummorna i mitten kände jag behövdes för omväxlingens skull. Kanske ska dras bak ännu mer dock.

Omväxlingen kanske behövs, men som trummorna är nu blev det lite ljusröd tuggummipop över låten som definitivt inte annars är ljusröd tuggummipop. Och inte skall vara det heller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
usch då... får försöka skräpa till dom lite så att dom blir mer mörkröda åtminstone... Helst vill jag att dom ska drypa lite i olja, men tror inte jag vet hur man gör sånt.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Det är den där fisande hyperaktiva hihatten, tillsammans med den glada melodisnutten som gör det ljusrött. Övergången från minimalistiskt maskinkomp och distsynth är iögonfallande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Detta var ett nytt steg i ditt sound.

Men för mig som gillar framförallt Norrland är detta ett steg bakåt. För elektroniskt och för mullrigt. Detta låter inte som Fidden, tycker du ska försöka advancera ditt egna popsound som du redan har, inte skapa ett helt nytt.
Detta känns som om du inte är hemma.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Detta var ett nytt steg i ditt sound.

Men för mig som gillar framförallt Norrland är detta ett steg bakåt. För elektroniskt och för mullrigt. Detta låter inte som Fidden, tycker du ska försöka advancera ditt egna popsound som du redan har, inte skapa ett helt nytt.
Detta känns som om du inte är hemma.

Kanske är det detta som krävs för att hitta lite inspiration igen, nya betesmarker. Kanske kommer jag tillbaks till det gamla, men just nu kändes det som att jag antingen måste ta ett steg i något annat håll, eller lägga av.
blargh


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Detta var ett nytt steg i ditt sound.

Men för mig som gillar framförallt Norrland är detta ett steg bakåt. För elektroniskt och för mullrigt. Detta låter inte som Fidden, tycker du ska försöka advancera ditt egna popsound som du redan har, inte skapa ett helt nytt.
Detta känns som om du inte är hemma.

Kanske är det detta som krävs för att hitta lite inspiration igen, nya betesmarker. Kanske kommer jag tillbaks till det gamla, men just nu kändes det som att jag antingen måste ta ett steg i något annat håll, eller lägga av.

Den dagen man börjar begränsa sig till en viss stil eller genre kan man lika gärna sälja instrumenten och lägga av.
Gör vad som känns rätt för stunden! Man utvecklas aldrig om man inte provar nya stigar.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jaha. vem är inte svag för multitap?

Dra ner ohandet...ska knappt anas. Låter bra i mina öron detta, en bra 'retur'.

det finns nog massvis med sätt att utveckla detta på, men undrar om det inte är bra som det är?

Trevliga vibbar från dive, forminca blues med mono...lite portishead.

skitbra öppning...allt för dig.

Jag gillar nya (och gamla) fidden!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan shyst fidden lite improvisition här kansake :D
fan om du visste v ad jag har tecknat batman som den ensamme hjälten...skall leta upp någon kol teckningv o skick a
... nu försvann rösten .....höjning tack..
det bästa jag hört på länge. tydliggör text o mellan parti. så skickar jag min bat mobil
att leva är att dö


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
fan shyst fidden lite improvisition här kansake :D
fan om du visste v ad jag har tecknat batman som den ensamme hjälten...skall leta upp någon kol teckningv o skick a
... nu försvann rösten .....höjning tack..
det bästa jag hört på länge. tydliggör text o mellan parti. så skickar jag min bat mobil
Fantastiskt, det får bli omslaget  :lol:
Ska försöka lägga lite energi på att fixa klart mixen, den är verkligen ihophafsad som den är nu.

Och ja, det blev lite improvisation av mig också :)
blargh


DåligtGehör

  • Gäst
Bra stycke musik!

Mörkare trummor! Mindre trummaskinstrumljudspys-donk och bättre mörka, dova lätt hotande trummor.

Gillar piano, sången och brölet.

Kanske ibland lite väl mycket trumprylar.



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Detta var ett nytt steg i ditt sound.

Men för mig som gillar framförallt Norrland är detta ett steg bakåt. För elektroniskt och för mullrigt. Detta låter inte som Fidden, tycker du ska försöka advancera ditt egna popsound som du redan har, inte skapa ett helt nytt.
Detta känns som om du inte är hemma.

Kanske är det detta som krävs för att hitta lite inspiration igen, nya betesmarker. Kanske kommer jag tillbaks till det gamla, men just nu kändes det som att jag antingen måste ta ett steg i något annat håll, eller lägga av.

Den dagen man börjar begränsa sig till en viss stil eller genre kan man lika gärna sälja instrumenten och lägga av.
Gör vad som känns rätt för stunden! Man utvecklas aldrig om man inte provar nya stigar.

Joo..självklart ska man advancera att prova nya saker. Gör jag hela tiden...och det lär man sig mycket på.
Men tycker inte att detta var rätt håll att utveckla sig åt, men hoppas att Fidden lärde sig något.


« Senast ändrad: 14.03.2007, 15:17:39 by Zyan »