Kontrollrummet

PODXT versus VOX ToneLab???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Tack!
+1 i Karma  :)  :D
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
+1 till dig med - inte minst efter att nyss ha lyssnat igenom alla ljuden. Jäklar vad snygga en del av dem var... allt för bluesgitarristen som vill köra digital lixom. Wow! :)


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Tackar!
Jag har tagit några av hans exempel och byggt på dom för att passa mina mickar på guran.
Nu bär det av ut på cykeln till mina vänner för härligt umgänge med pilsner och party  :)
Cheers!
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja den var inte så dum alls på bluesiga ljud Pod XT. Tackar för länken Magpie.

Finns motvarande dvs rena och lätt överstyrda för Tonlab någonstans?

Här finns en hel del ljudpatchar för Tonelaben... om det finns ljudexempel vet jag inte riktigt men jag tror att det finns en del på forumet på samma sida. ("Tror" som i att jag har för mig tat jag har sett några men lyssnat på dem!)
http://www.patchtronix.com/modules.php?op=modload&name=Patches&file=index

För övrigt så har jag testat Tonelaben lite nu också och visst f.. är det två helt olika apparater. Det go'a med Tonelaben, enligt min mening, är att man kan få till snygga distljud som släpper igenom de enskilda tonerna på ett helt annat sätt. Jag förstår bättre varför somliga hellre väljer Poden för metall och liknande musik men jag är inte helt säker på att man inte lika gärna skulle kunna använda Tonelaben till samma sak om man vet hur man rattar den. Röret gör helt klart en ljudmässig skillnad.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Slaptap jag har inte testat Vox Tonelab. Men jag skulle rekommendera Pod XT jag också. Det finns så sjukt många möjligheter med den. Sen alla upgraderingar och banker man kan tanka hem gör det bara ännu bättre. Även om du inte kan uppgradera den hemma så kan du ju ta med den till någon polare och ta hem uppgraderingarna.

Men jag har inte uppgraderat min Pod XT Pro. Har inte haft något behov av det heller. Den fixar dom ljud jag är ute efter och det är rock, pop, och olika former av metal mm mm. Jag har aldrig heller spelat in via USB. Däremot har jag testat att spela in en vanlig signal och en ren s/pdif signal samtidigt för att i efterhand kunna lägga en mjukvarustärk på den rena s/pdif signalen och på så sätt feta till ljudbilden ytterligare. Funkar utmärkt.

Gitarrerna på min senaste låt är bara inspelad med pod.

Edit av Zyan: Tog bort skissen när SlapTap hade lyssnat...schysst av dig att dela med dig.
« Senast ändrad: 23.03.2007, 17:50:03 by Zyan »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Den här extremt hafsiga skissen är också inspelad med bara Poden. Tänk på att den skissen är helt oprocesserad, inga kompressorer, eq eller nåt. Sen är den grymt otajt också men den var bara

Å satan, det där låter mer än bra. Jag byggde min högtalarlåda helt i onödan.
« Senast ändrad: 23.03.2007, 17:30:55 by Zyan »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Alltså.. Som ljudtekniker och RattÅLjud-pillare.. Xt har mer omfång i sitt register.. Men Tonelab låter mer som the realthing.. Fast inte första valet om man ska köra superheavyduperdistat.. Att XT funkar på blues tycker jag att Grahn (sorry.. avslöjade).. bevisat med sin midnatsblues.. Men har man mycket bitar att lyssna med (läs analogt) så låter faktiskt Tonelab bättre (reallife).. Men vill du ha fett distat heavysound med många möjligheter så är det XT som gäller..

Ok.. Jag spelar inte gura själv men jag har hört båda.. Personligen.. Om jag skulle välja så skulle jag välja Vox Tonelab och smutsa ner resten med en plugg i datorn ;)

Tusan svårt att välja.. Som att välja mellan en Rolls royce och en Bentley ju  :huh:


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Som Live tekniker så är det ju ett faktum som dock kvarstår. Tonelaben låter mycket bättre än XT:n direktlinad i ett PA enligt mina erfarenheter.
XTn har nästan alltid en getingsbodistfeeling som jag inte alls tycker om medans Tonelaben låter mer uppmickad förstärkare med mer dynamik och ett mjukare och skönare sound.
Fast inget slår ju the real thing så att säga
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
BAM!!! Det blev en ToneLab... :P
Passade mig precis...fick till tugg och skrikande övertoner utan att behöva slita på guran överhuvudtaget. Och visst f@n gick det att skruva till tunga feta metalljud ur denna lilla rörlåda...och då klickade jag bara runt och skruvade lite under en timmas tid... B)
2x12"-simuleringen var ju kalas bl a... :)

Nu är helgen räddad... :D

Bone, du kan ta bort "slasktuggen"...sjysst som tusan att du lade upp den, och gött låter det...nu ska jag bara matcha det med ToneLaben... :D
« Senast ändrad: 23.03.2007, 16:59:07 by slaptap »


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Som Live tekniker så är det ju ett faktum som dock kvarstår. Tonelaben låter mycket bättre än XT:n direktlinad i ett PA enligt mina erfarenheter.
XTn har nästan alltid en getingsbodistfeeling som jag inte alls tycker om medans Tonelaben låter mer uppmickad förstärkare med mer dynamik och ett mjukare och skönare sound.
Fast inget slår ju the real thing så att säga

Håller med om att uppmickat är klara favoriten, men även riktiga high gain ljud ur förstärkare har fizz (getingdist, diskant) om man sätter örat till högtarlarkonen vilket även simuleras av pod. Jag har hört både uppmickat och pod låta skränigt. Det beror helt på vem som rattar till ljudet och poden har en inbyggt eq så det gäller att fixa till rätt frekvenser om problemet dyker upp. Direktlajna funkar utmärkt men jag föredrar att koppla poden till en neutral rörförstärkare och micka upp. Det låter hur bra som helst.
Man kan aldrig få nog av gitarrprylar och det skulle vara kul att testa tonelaben ordentligt. Jag väntar på ljudklipp  :)
« Senast ändrad: 23.03.2007, 17:12:57 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues


Aah.... :) skönspelad blues går alltid hem...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mitt minimala och tweakade WinME har inga USB-portar (finns inga sådana enheter
Bara så vi är med på samma bana här, är det din dator som saknar USB-portarna?


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Mitt minimala och tweakade WinME har inga USB-portar (finns inga sådana enheter
Bara så vi är med på samma bana här, är det din dator som saknar USB-portarna?
Sorry om jag har varit otydlig... :ph34r:
Maskinen har naturligtvis USB-portar, men "disablade" i BIOS (tillsammans med LAN, serieportar och en del annat smått), så mitt Win ser inte dessa enheter och lägger ingen tid och energi på dem... :)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Bone, du kan ta bort "slasktuggen"...sjysst som tusan att du lade upp den, och gött låter det...nu ska jag bara matcha det med ToneLaben... :D
Det är lugnt. Blir kul att höra ljudexempel från Tonelaben.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Själv är jag sugen på en redig stärkare... men frågan är om man inte skulle ta o köpa en Atomic och mosa in Poden i. De som testat detta är ju saliga!

Ja det skulle verkligen vara intressant att stoppa en pod-xt i en Atomic förstärkare. Den ska ge en väldigt neutral ljudbild (trots sina rör).
De som testat är alla eld och lågor över ljudet. På line6.com finns många trådar om val av förstärkare till poden.
När jag inte lajnar kör jag en rör fender prosonic 2x10 combo som låter förbannat bra med poden.
Till rena ljud använder jag bara podens effekter, till overdrive blandat, och distljud kör jag poden med all simulering på.
Lajna har aldrig låtit bättre och funkar alltid utmärkt när man måste, men en rörförstärkare tillför så mycket härlig dynamik att jag inte vill vara utan det.
Ett tips är att fortfarande alltid använda de favoritpedaler man har. Innan poden kör jag Crybaby 535Q wah, en moddad Boss cs-3 compressor (grym på rena ljud), Bad Monkey tube overdrive (använder som boostpedal och ger låång sustain).
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Grattis till Tonelaben då Slaptap! :) Får se om jag kan få till någon vettig inspelning under helgen... har en hel del projekt liggande halvfärdiga och några osm bara cirkulerar i huvudet så något kan det ju bli. Hoppas jag! :) Efter ytterligare lite skruvande måste jag nog säga att Tonelaben låter mer 'riktigt förstärkare' än Poden. Eller mer än jag har fått Poden att låta i alla fall.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Grattis till Tonelaben då Slaptap! :)
Tack tack...och tack till alla som har delat med sig av sina synpunkter/erfarenheter i den här tråden... B)
Efter ytterligare lite skruvande måste jag nog säga att Tonelaben låter mer 'riktigt förstärkare' än Poden. Eller mer än jag har fått Poden att låta i alla fall.
Mm, jag hade det på känn att det skulle vara så... :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har du testat programvaran för Tonelaben ä... ohh skit. Kom just på att den finns nog också bara för Win o Mac. :P


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Som Live tekniker så är det ju ett faktum som dock kvarstår. Tonelaben låter mycket bättre än XT:n direktlinad i ett PA enligt mina erfarenheter.
XTn har nästan alltid en getingsbodistfeeling som jag inte alls tycker om medans Tonelaben låter mer uppmickad förstärkare med mer dynamik och ett mjukare och skönare sound.
Fast inget slår ju the real thing så att säga

Håller med om att uppmickat är klara favoriten, men även riktiga high gain ljud ur förstärkare har fizz (getingdist, diskant) om man sätter örat till högtarlarkonen vilket även simuleras av pod. Jag har hört både uppmickat och pod låta skränigt. Det beror helt på vem som rattar till ljudet och poden har en inbyggt eq så det gäller att fixa till rätt frekvenser om problemet dyker upp. Direktlajna funkar utmärkt men jag föredrar att koppla poden till en neutral rörförstärkare och micka upp. Det låter hur bra som helst.
Man kan aldrig få nog av gitarrprylar och det skulle vara kul att testa tonelaben ordentligt. Jag väntar på ljudklipp  :)


Jojo, fast det är ju tusen gånger enklare att flytta mikrofonen själv tills man hittar det man saknar/vill ta bort men jag förstår precis hur du tänker :)
EQ:n i XT:n är väl bara en 4 bandad med fasta frekvenser och Q-värden vilket kanske inte är optimalt direkt.

Jaja, jag är iaf toknöjd med min Fender Blues Junior fast visst fan är man sugen på en Blackface eller Twin Reverb :P
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Jag var innte på T-butikens sidor och kollade att Podden kostar 699€ och tonelabben 409€. Ändå verkar koncensus vara att tonelabben i varje fall inte är sämre (huruvida den är bättre verkar vara smaksak). Vad motiverar prisskillnaden?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
EQ:n i XT:n är väl bara en 4 bandad med fasta frekvenser och Q-värden vilket kanske inte är optimalt direkt.

Frekvenserna är inte fasta, men q-värderna är det (det är väl det som är bredden på eq bandet). Oerhört irriterande.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag var innte på T-butikens sidor och kollade att Podden kostar 699€ och tonelabben 409€. Ändå verkar koncensus vara att tonelabben i varje fall inte är sämre (huruvida den är bättre verkar vara smaksak). Vad motiverar prisskillnaden?


Vilken pod och tonlab är det? Låter dyrt.

Edit: Måste vara xtpro med tanke på att du har ett rackbord i din studio.
Sen finns det ju många tonelab tydligen. Kollar runt lite på thomann.
« Senast ändrad: 23.03.2007, 23:44:12 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Line6 Pod XT Pro 699€:

"Line6 Pod XT pro guitars Preamp, 36 models of classical and modern Amps, 22 freely box models combinable with the Amps, 25+ effect models of classical effect pedals and rack effects, digitally input/outputs in the S/pdif & AES/EBU format, similar to exits in the XLR and 1/4"format, direct output for the rough guitar signal, programmable stereo effect loop, TRS LINE entrance, USB & Midi compatibly, A.I.R. Technology. Depth: about 18 cm. Height: about 9 cm."

Vox Tonelab SE 498€(sorry kollade priset fel!!)

"Vox tonelab SE multi-effect , VOX valve ReactorTM (12AX7/ECC83-Tube with double triode in the output stage) for the full, warm sound of tube, 16 Amp of models, 11 Speakersimulationens, 50 effect models, INSERT effect loop, 96 storage locations, MIDI IN & OUT, large, super+clear lit LCD display, Headphone Jack, 2 Pedals, u.v.m. incl. original Bag "

Ändå, är prisskillnaden 200€. För det priset får man ju "nånting annat" också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fast Pod XT Pro är ju en rackmonterad. Finns ju bara en Pod XT också.

På Thomann kostar en Pod XT 309€, en Pod XT Bundle 444€ och en Vox Tonelab SE 498€. Fast det Vox Tonelab vi pratar om i den här tråden är väl den som reas ut på Musikbörsen för 1995:- nu? Eller?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fast Pod XT Pro är ju en rackmonterad. Finns ju bara en Pod XT också.

På Thomann kostar en Pod XT 309€, en Pod XT Bundle 444€ och en Vox Tonelab SE 498€. Fast det Vox Tonelab vi pratar om i den här tråden är väl den som reas ut på Musikbörsen för 1995:- nu? Eller?

Japp det är det. Även på Musikcentralen (4Sound, Växjö för att vara rättvis men jag rekommenderar inte köp där!). 1995:- är helt klart klippris fast frågan är om det rör sig om en permanent nedsättning av priset... eller inte.


Utloggad Schecter

Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues


Aah.... :) skönspelad blues går alltid hem...

Tack!
www.grahnsmusik.com


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ja men se där.. Mitt första val också, todde väl att du skulle fatta tycke för den också ;) Upp med en liten "nykär" demo nu då så vi får höra :D

BAM!!! Det blev en ToneLab... :P
Passade mig precis...fick till tugg och skrikande övertoner utan att behöva slita på guran överhuvudtaget. Och visst f@n gick det att skruva till tunga feta metalljud ur denna lilla rörlåda...och då klickade jag bara runt och skruvade lite under en timmas tid... B)
2x12"-simuleringen var ju kalas bl a... :)

Nu är helgen räddad... :D

Bone, du kan ta bort "slasktuggen"...sjysst som tusan att du lade upp den, och gött låter det...nu ska jag bara matcha det med ToneLaben... :D


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mitt minimala och tweakade WinME har inga USB-portar (finns inga sådana enheter
Bara så vi är med på samma bana här, är det din dator som saknar USB-portarna?
Sorry om jag har varit otydlig... :ph34r:
Maskinen har naturligtvis USB-portar, men "disablade" i BIOS (tillsammans med LAN, serieportar och en del annat smått), så mitt Win ser inte dessa enheter och lägger ingen tid och energi på dem... :)
OK :) Då e jag med. WME hanterar ju USB, så det är ju bara att koppla på igen om du känner för det.
Men jag förstår att du hittat det du ville ha nu ändå!  B)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues







Cool blues...

Är detta nu lainat, direkt in utan någå andra grejer, eller....
Och vilken guitarr?

h. nybörjarguitarristen  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil

Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Här finns en del demos till Tonelab:

http://www.voxamps.co.uk/tonelab/tonelab.asp#

1995:-.... Det är inte utan att ha-begäret tittar fram. Trots att jag inte har råd. Trots att jag inte har en elgitarr f.n.


Utloggad Schecter

Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues








Cool blues...

Är detta nu lainat, direkt in utan någå andra grejer, eller....
Och vilken guitarr?

h. nybörjarguitarristen  mahan


Tackar!

Jo det är lajnat. Gitarren är en Schecter Tempest.  :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad Schecter

Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues







Uj uj.... nice!


Tackar!

(Detta borde ligga i demo-avdelningen egentligen...  :lol: )

 :D
www.grahnsmusik.com