Kontrollrummet

Baby Animal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
För mig blir det:

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

1x "JLM DI PCB & full PCB parts kit". $35AUD


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Skit också... nu är JLM på G att släppa en opto-kompressor enligt deras forum.
Nu får man ha-begär där också. Blir man aldrig nöjd?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nope... :P

Det är ju det som är så underbart, det finns alltid något att sträva/längta efter!


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag skall ha:

2    x  JLM 1:4   Input transformer                                         $40AUD + GST
12  x  Gold Sockets                                                           ?
2    x  JLM99v  Opamp                                                       $69AUD + GST
2    x  JLM Baby Animal PCB                                               $15AUD + GST
1    x  48v 380mA 18W SMPS 90v to 250v world power supply  $40AUD + GST


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Negroj jag tror din beställning är översättbar till:

2x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD (x2 = 330AUD)

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Negroj jag tror din beställning är översättbar till:

2x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD (x2 = 330AUD)

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

Nix, jag har redan alla komponenter <_<


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Då tror jag att jag hoppar på och kör på följande:

2 x JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer $165AUD

2 x 48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

3 x DC connector $2AUD

1 x JLM 1:1:1 DC Gapped Output transformer $70AUD

= 486AUD

D.



Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Ingen mer som är på? Eller ska vi som har bestämt oss beställa redan nu kanske?

Jag skulle gärna vilja komma igång med att bygga innan sommaren är här helt och hållet :)

D


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag beställer gärna så snart som möjligt.
Det kliar i fingrarna nu när vi fått lådorna. Man vill
ju se dem fyllda.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det lilla problemet för mig är att jag har lite beslutsångest när det gäller vad jag vill fylla mina lådor med :unsure:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det lilla problemet för mig är att jag har lite beslutsångest när det gäller vad jag vill fylla mina lådor med :unsure:

Behöver du beslutshjälp?  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
JA

Det hade varit mycket trevligt :)

Jag håller på och diskuterar frågan i baby animal tråden på prodigy, och får bra hjälp utav Joe(som vanligt :P)

jag funderar på att antingen köra LL1578 eller OEP trafo in, Hur är karaktärsskillnaden mellan dessa? några rekomendationer? kanske någon annan man bör fundera på också?

Jag strävar efter en färgande preamp, så därför går LL1538 bort.

Annars står valet mellan OPA opamp eller Hybrid opamp, där jag inte har nån aning, magkänslan säger hybrid, vad säger ni? :)

Utgångs trafo blir det i vilket fall som heldst, där deras egna känns som ett enkelt val, men hur låter den? Finns det bättre alternativ?

Tack för hjälp! B)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hur går det med ordern?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag dröjer, men nu är jag iallafall nästan på det klara med vad jag vill ha.

Jag kan dra iväg ordern till JLM, är alla 100% på att ni beställer rätt grejjer?
« Senast ändrad: 15.04.2008, 18:18:32 by Osse »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ingen fara.  B)

Kollade lite mer om det finns några lämpliga trafos men det enda som passar det jag behöver till är OEP och dom är onödigt dyra däifrån. Så jag nöjer mig med VU buffer korten. Bara mönsterkort, inte kit alltså.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Gomorron!

Ingen fara.  B)

Kollade lite mer om det finns några lämpliga trafos men det enda som passar det jag behöver till är OEP och dom är onödigt dyra däifrån. Så jag nöjer mig med VU buffer korten. Bara mönsterkort, inte kit alltså.  :)

Bara mönsterkort, inga komponenter? :huh: Eller har jag fattat det fel

Jag lutar åt en karraktärsfull preamp, och funderar på vilken Op-amp jag skulle köra. Hybriden är intressant, men kommer den ge mig tillräcklig karaktär? Verkar ju som att det fungerar med en handfull olika Op-amps, vad skulle ni välja för mycket karaktär?

Sen är det ju även ingångstrafo, funderar på en lundahl 1578, som skall vara lite varmare än 1538an enligt Joe, men jag undrar om jag kommer få tillräcklig karaktär ifrån den också? Men det är ju lite utav en senare fråga iochmed att jag inte kommer beställa en trafo ifrån JLM ändå, dom säljer ju bara OEP A262A2E och sina JLM14 ändå. Men lite tips och råd hade varit kul ;)


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag dröjer, men nu är jag iallafall på det klara med vad jag vill ha.

Jag kan dra iväg ordern till JLM, är alla 100% på att ni beställer rätt grejjer?

Jag har bestämt mig för att beställa följande:

2st  Complete BA PCB kits -JLM Baby Animal PCB& kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer $330AUD
1st  48v 380mA 18W SMPS 90v to 250v world power supply $40AUD

Totalt blir det för mig:    370AUD   cirka 2020:- enligt google

Säg till när du ska beställa och när du vill ha stålarna.

Jörgen


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jo, bara kort, inga komponenter. Blir bara onödigt dyrt och jag har så mycket komponenter som ligger ändå.

Jag har ingen vidare koll på JLMs' prylar. Men Lundahl är ju generellt väldigt transparenta, så om du vill bygga en karaktärsfull preamp med Lundahl in trafos så kan det vara idé att välja en OPA + ut trafo som ger den färgning du vill ha.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag upprepar mitt tidigare svar för säkerhets skull.

För mig blir det:

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

1x "JLM DI PCB & full PCB parts kit". $35AUD


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Är OPA'n färgad? Någon som har nån koll på vad Hybrid-op-ampen(som är OPA'n i grunden) tillför till ljudkarraktären?

Jag är inte låst vid Lundahl, jag börjar fundera på att försöka bygga 2 olika preamps med 2 olika, ganska starka färgningar.

Någon som har tips på några färgstarka ingångstrafo och OP-ampar som kan vara ett intressant experiment? :)

Dessa är igångstrafosen som går att montera direkt utan modifieringar.

OEP A262A2E, A262A3E, A262A6E, A262A7E, A262A3C
Lundahl LL1538, LL1538XL, LL1576, LL1577, LL1578XL.
Jensen JT-11K8-APC, JT-110K-HPC, JT-115-EPC, JT-MB-CPCA
Beyer 8mm threaded bolt types
Cinemag CM-75101APC, CMMI-8-PCA

Och dessa är OP-amparna som verkar rekommenderas enligt sidan:
JLM99v, Hybrid, OPA2604, 990C, 992 , 993, NE5532AP, 2520, 1731, LM833

Noteras skall även att jag vill ha relativt hög förstärkning, gärna minimum 70 dB
« Senast ändrad: 15.04.2008, 18:22:27 by Osse »


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag upprepar mitt tidigare svar för säkerhets skull.

För mig blir det:

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

1x "JLM DI PCB & full PCB parts kit". $35AUD

Hur låter OPA2604 Opamp and OEP262A3C jämfört med JLM99V Opamp and JLM14? Har du någon koll på det, har själv funderat på att ta en av varje. Bestämde mig till slut för 2 likadana bara för att jag inte orkade läsa igenom alla trådar/inlägg.  -_- Men om du kan svara på hur Opa, oep låter jämfört med jlm99v, jlm14 så är ju det problemet löst :lol:


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag upprepar mitt tidigare svar för säkerhets skull.

För mig blir det:

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

1x "JLM DI PCB & full PCB parts kit". $35AUD

Hur låter OPA2604 Opamp and OEP262A3C jämfört med JLM99V Opamp and JLM14? Har du någon koll på det, har själv funderat på att ta en av varje. Bestämde mig till slut för 2 likadana bara för att jag inte orkade läsa igenom alla trådar/inlägg.  -_- Men om du kan svara på hur Opa, oep låter jämfört med jlm99v, jlm14 så är ju det problemet löst :lol:

Om du kollar på sida 25 i baby-animal tråden på prodigy så finns det ljudtest mellan just dessa modeller B)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Är OPA'n färgad? Någon som har nån koll på vad Hybrid-op-ampen(som är OPA'n i grunden) tillför till ljudkarraktären?

 :D Hehe, jag menade inte OPA604 utan syftade bara på "operational amplifiers" = OPA i allmänhet.

Jag är inte låst vid Lundahl, jag börjar fundera på att försöka bygga 2 olika preamps med 2 olika, ganska starka färgningar.

Någon som har tips på några färgstarka ingångstrafo och OP-ampar som kan vara ett intressant experiment? :)

Jag kör DIY Melcor 1731 DOAs' i min API312. Den ger rätt mycket och trevlig färgning, jag skulle kalla det dist, men vet inte riktigt vad det är som händer.. Krispigt och nära låter det iallafall, ganska framhävt mellanregister. Men vet inte riktigt vad/hur mycket som beror på ut trafon där. Har två kanaler med Lundahl och två med OEP in. Lundahl kanalerna ger också mycket karaktär till ljudet men med ett större/mer balanserat frekvensspektrum.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag upprepar mitt tidigare svar för säkerhets skull.

För mig blir det:

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

1x "JLM DI PCB & full PCB parts kit". $35AUD

Hur låter OPA2604 Opamp and OEP262A3C jämfört med JLM99V Opamp and JLM14? Har du någon koll på det, har själv funderat på att ta en av varje. Bestämde mig till slut för 2 likadana bara för att jag inte orkade läsa igenom alla trådar/inlägg.  -_- Men om du kan svara på hur Opa, oep låter jämfört med jlm99v, jlm14 så är ju det problemet löst :lol:

Om du kollar på sida 25 i baby-animal tråden på prodigy så finns det ljudtest mellan just dessa modeller B)

Tack Osse. Jag hade lyssnat på dessa förut faktiskt och kommer ihåg att jag tyckte bäst om JLM99V Opamp and JLM14 det var nog därför jag valde dessa. Men nu när jag lyssnade så får jag nog säga att jag tyckte OPA2604 Opamp and OEP262A3C lät nog så bra.

Det får bli en av varje för mig med :rolleyes:


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Då ser min beställning ut såhär:


1x "Complete BA PCB kits - JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer" $165AUD

1x "Complete BA PCB kits - JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $125AUD"

1x "48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

1 x DC connector $2AUD

Totalt:  $332AUD    ca: 1820:- sek


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Japp!

Jag tyckte faktiskt att OPA & OEP lät bättre än 99v och jlm14, ganska mycket t.o.m, det ända jag upplevde var ett högre(ganska rejält) brusgolv.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Låt mig bara dubbelkolla min beställning imorgon så är jag redo sedan -ska bli spännande!

D.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Japp!

Jag tyckte faktiskt att OPA & OEP lät bättre än 99v och jlm14, ganska mycket t.o.m, det ända jag upplevde var ett högre(ganska rejält) brusgolv.

Bra ljudexempel. Jag gillade 99V varianten bättre, med dom här lurarna (AKG K412P) iaf.. Bruset i den andra filen verkar dynamiskt, låter nästan som andetag eller tyg som stryks.. Kan det vara killen som andas tro..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Okej, till slut så är jag klar också. Eftersom jag haft stora problem med att bestämma mig så kör jag bara på ett kit till att börja med. Så jag skulle vilja beställa:

Då tror jag att jag hoppar på och kör på följande:

1 x JLM Baby Animal PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer $165AUD

1 x 48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply" $40AUD

2 x DC connector $2AUD

1 x JLM 1:1:1 DC Gapped Output transformer $70AUD

= 279AUD

Då får jag se om jag gillar ljudet eller ej.

D.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nu har jag dragigt iväg beställningen till JLM, får vi se vad dom kommer fram till för pris för kalaset.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Kalas Osse, ska bli spännande! Ropa till när du hör något från dem.

D.


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Underbart, väntar med spänning :wub:

Undrar hur lång tid det tar tills prylarna kommer??


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Bra fråga, tog ca 25 dagar från malaysia med min förstärkare, och då skulle han även hinna göra den.

På JLMs sida så står det att det kan vara lite svårt med mail nu iochmed att dom håller på och flytta, så vi får se när han svarar.


Utloggad negroj9

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ja det har jag!

Fick detta svaret från Joe:

Citera
4 x JLM VU PCB(no components) $FREE
3x JLM Baby Animal BA PCB & kit with all needed PCB parts and JLM99V Opamp and JLM14 input transformer $495AD
2x JLM Baby Animal BA PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $250AUD
2x JLM Baby Animal BAD Dual PCB & kit with all needed PCB parts and OPA2604 Opamp and OEP262A3C input transformer $300AUD

2 x Variable impedance 150 ohm - maximum  $10AUD
4x 48vdc 380mA SMPS 90 to 240vac prebuilt power supply $160AUD
5x DC connector $10AUD
1x JLM 1:1:1 DC Gapped Output transformer $70AUD
1x JLM FET DI PCB & full PCB parts kit $38AUD
1 x 2kg EPI Courier (3 to 7 working days with online tracking) $66AUD

Total =

$1399AUD including Air Mail by Paypal Cash Transfer. To use Paypal as a cash transfer you need to put cash into your Paypal account and then transfer it to us using joe@jlmaudio.com



Ni kan ju räkna ut själva vad era grejjer kostar, och konvertera till svenska och sätta in på mitt konto så att grejjerna kan bli skickade nån gång ;)

Jag skickar mail till alla inblandade med mer info.


« Senast ändrad: 01.05.2008, 15:03:05 by Osse »