Kontrollrummet

Utsläckning 90Hz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hej Alla!
Mitt första inlägg. Jag har dock hängt på forumet en tid. Mycket info kan internet ge.

Jag har precis börjat kalibrera mitt kontrollrum. Det är ett litet rum på 3X4,6m. Jag har ackustikbehandlat det efter bästa (egen) förmåga. Det innefattar basfällor, isolering och vinklad isolering (tak) i dead end. Moln i taket. Diffusorer och vinklad isolering (tak) i live end.
Väggarna är gjorda av betong takhöjden är 2,44 m.
So far so good. Rummet är fint och låter helt ok.

Problemet:
Jag får en utsläckning på mixplats. Runt 90 Hz så dör det. Reser jag mig upp så kommer det. Stoppar jag in huvet mellan monitorerna så försvinner det nästan helt.

Jag har mätt med pink noice och kört sinus toner. Dippen syns inte så tydligt men hörs desto mer när man sveper med sinustoner.

Detta fenomen kvarstår även när jag bara lyssnar på subben. Det får mig att tro att det är placeringen av denna som jag ska labba med.

Jag har provat att flytta sub och högtalare fram och tillbaka med lite olika resultat. Har testat att fasa subben lite olika. Det har mest slutat med att jag blivit så trött att jag inte kan  bestämma mig för vad som låter bäst.

Är det någon som har någon tips/lösning på detta problem?
Det bör tilläggas att jag helst inte vill flytta skrivbordet för långt ut i rummet.



Mycket tacksam för svar.

Benke


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil

jockmic

  • Gäst
Bakväggsreflex? Hur delas subben och monitorerna? Ser ut som att det skulle röra sig om 1m bakom monitorerna till vägg. Ljudhastigheten i luft är c:a 344m/s. Våglängden blir: 344/90=c:a 3,8m. En halv våglängd ger motsatt fas och släcker ut ljudet, alltså 1,9m. För att reflektionen ska komma tillbaka i motfas fordras alltså en kvarts våglängd till vägg och en kvarts våglängd tillbaka=en halv våglängd.

En lösning kan vara att justera subben så den tar hand om dessa frekvenser eller att flytta monitorerna närmare väggen vilket iofs flyttar upp problemet mot högre frekvens.

/Jocke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är det någon som har någon tips/lösning på detta problem?
Det bör tilläggas att jag helst inte vill flytta skrivbordet för långt ut i rummet.
Kanske räcker att du flyttar den en halv till en meter bakåt. Alltså in mot rummet.
Hur är dina monitorer vinklade? Du råkar inte hamna innanför "triangeln"?

Bakre väggen, är den i betong? Har du möjlighet att vinkla o dämpa den?


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tackar för svar!
Bakre väggen är betong med 10 cm glasull, vinklad glasull i taket och superchunk-fällor i hörnen.
Monitorerna är vinklade enligt liksidig triangel. (lika långt mellan öra-monitor-monitor-öra)
Känns som om det skulle kunna vara bordet som släcker den frekvensen. Å andra sidan så borde 90 Hz gå igenom bordet.

Benke


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sitter glasullen direkt mot väggen, eller har du en luftspalt mellan...?

Som jag nämnde i Studio-forum, så prova också att ställa både sub och monitorer på någon form av absorbenter, så att inte vibrationerna går ner i underlaget. Sådant kan nämligen också ge upphov till problem.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
(lika långt mellan öra-monitor-monitor-öra)
Känns som om det skulle kunna vara bordet som släcker den frekvensen. Å andra sidan så borde 90 Hz gå igenom bordet.

Benke
Och riktade mot öronen oxå? (har egentligen inte med 90Hz-problemet att göra, men ändå...)

90 Hz går rakt igenom bordet.

Men bakväggen skulle kunna göras tjockare o luta hela väggen svagt. 10cm glasull stoppar inte bastoner utan förmodligen studsar de fram o tillbaka mellan fram o bakvägg o du sitter mitt i en nod för just 90Hz.


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Ja monitorerna är riktade mot mina öron.
Tyvärr så är det nog inte helt optimalt behandlat men man tar vad man har råd med. :unsure:

Ska prova att flytta lite fram och tillbaka imorgon. Kanske kan posta en graf med pink noice.


Benke


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
ladda ner kalkylatorn för room-mode på john sayers forum så ser du var frekvens dipparna är.
Men först: Varför mixar du med en sub? är det för att kompensera 5" elementen i dina 8030?
Var står subban? Dippar det vid 90Hz när du stänger av den?

För övrigt undrar jag varför du sitter så lång från väggen? För att se ut genom fönstret?
a
 :ph34r:


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Will do! Har varit inne och sökt runt på john sayers forum. Mycket bra info där!

Jag har sub för att kunna mixa med och utan. För att kunna fläska på när kunder är där :lol:.
Subban står som den står på bilden ungefär, vid väggen alltså. Just nu med elementet vänt mot väggen. Har som sagt provat lite fram och tillbaka tyckte det lät bäst.

Vyn från fönstret är inget att hurra för. Parkering! :P
Tror du att det är bättre att sätta sig in mot väggen? Provade det som hastigast, tyckte då att problemet blev värre. Men jag kan ha varit trött och dum i böla också.
Kollade på Genelecs hemsida, dom rekomenderar typ 1,10 m från väggen. Galet i ett sånt här rum kanske?

Benke


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Är det "harman mode calculator" du menar?

Benke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vyn från fönstret är inget att hurra för. Parkering! :P
Tror iofs han menade det du kallar studioruta ;)


Utloggad Benke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Det är självklart det han menar. Ibland funderar jag på vad som rör sig i min gråa substans! :D

Jag skulle se ganska bra in i inspelnings-rummet även om jag flyttar in mot väggen.
Tror ni det skulle bli bättre enligt alla "akustik-regler" som finns?
Ska iallafall prova.

Benke



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är självklart det han menar. Ibland funderar jag på vad som rör sig i min gråa substans! :D

Jag skulle se ganska bra in i inspelnings-rummet även om jag flyttar in mot väggen.
Tror ni det skulle bli bättre enligt alla "akustik-regler" som finns?
Ska iallafall prova.

Benke


Flytta runt på stolen o lyssna var det låter bäst.
Där kan du ju sätta dig.