Kontrollrummet

david.roennlund: Thoughts of you

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
LÅTNAMN:              david.roennlund : Thoughts of you when you're already gone
ARTIST/GRUPP:       David Rönnlund
GENRE:                  Haschpop
LÅTLÄNGD:             3:20
KOMPOSITÖR:         Barkman/Rönnlund
PRODUCENT:          david.roennlund
INSPELNINGSÅR:     2007-2008
FORMAT:                mp3


Nu har jag pillat med denna låten ett par veckor.... så nu känner jag att det är dax att lansera den :)

http://roennlund.com/thoughts._080108_2.mp3





Texten har jag samskrivit med Tomas Barkman över det förträffliga verktyget MSN :P

så, vad tycks?
vet att det är endel skavanker härodär... men kände att jag ändå vill posta den.


EDIT 1 :  Version 2 http://roennlund.com/thoughts._080108_3.mp3
Har fipplat lite med trummornas o orgelns tighthet, såg att de hade flyttat si lite skevt.... la även in lite gura på en vers...

EDIT 2 :  Version 3 http://roennlund.com/thoughts._080109.mp3
Har flytta lite orgeltoner, försökt att pilla med de dumma trummorna och lagt ett nytt längre slut(tyvärr är det natt hör och det går inte att spela fiol, så jag koppierade det gamla, la en oktav och lite filter) håll tillgodo.


EDIT 3 :  Version 4  http://roennlund.se/david/thoughts._080113.mp3
Lite bandeko(hur tycker ni det funkar med bandekot på slutet ?) , en violastämma på slutet och lite allmänt pill :)

EDIT 3 :  Version 4  http://www.roennlund.se/david/thoughts._080113_4.mp3
lite nivårer var justerats :)


Thoughts of you
Tomas Barkman  // David Rönnlund



If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout  out loud
just to make you understand what you have done to me
to push you off that fluffy cloud
 
To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end


swim in my sea of sin
The sins that you have causted
to let you know my inner thoughts

to share my disbelief
in my journey to  inner peace
to paint your sky with my acing and my grief

To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end

If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout  out loud


« Senast ändrad: 05.06.2008, 01:14:23 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm njaee funkar inte riktigt för mig. Trummorna är lite för otajta för att jag skall kunna köpa dem. Ljudet på dem är också underligt, de känns helt skurna så att det bara är ett litet vispande av cymbaler.
Jag känner mig tveksam till arrangemanget som helhet. Orgeln funkar iofs, men reverbet känns nästan för mycket både där och på sången. Dessutom blir det väldigt tomt med bara sången och orgeln. inte för att du sjunger dåligt, men om rösten skall bära alltihop så behövs det lite mer djup i den.  :)

edit. Slutet känns coolt på något sätt. Synd att inte stråkfiguren ligger med mer så att säga. Det finns något där, men det känns fortfarande opolerat på något vis.
« Senast ändrad: 08.01.2008, 13:41:11 by egghuvud »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hmm njaee funkar inte riktigt för mig. Trummorna är lite för otajta för att jag skall kunna köpa dem. Ljudet på dem är också underligt, de känns helt skurna så att det bara är ett litet vispande av cymbaler.
Jag känner mig tveksam till arrangemanget som helhet. Orgeln funkar iofs, men reverbet känns nästan för mycket både där och på sången. Dessutom blir det väldigt tomt med bara sången och orgeln. inte för att du sjunger dåligt, men om rösten skall bära alltihop så behövs det lite mer djup i den.  :)

edit. Slutet känns coolt på något sätt. Synd att inte stråkfiguren ligger med mer så att säga. Det finns något där, men det känns fortfarande opolerat på något vis.


Tackar för Ris o Ros Eggis  :)

Trummorna ligger lite bättre nu, såg att de hade hoppat fel ( vem är det som alltid går in och flyttar saker i ens projekt :ph34r:)
angående ljudet så är de inspelade med en liten stereomic som låg på en kartong framför trumsetet, så därav den skeva ljudbilden + avsaknaden av möjlighet till mixning av de olika trummorna.... fast jag gillar det minimalistiska cymbalknackandet med små avbrott i...

hm... på vilket sätt ogillar du arret, något konkret?

Gillar det "flummiga" ljudet som orgeln har när den spelas genom allt reverb... men ska testa lite alternativ.

La in lite gura i paritet med orgel, sång.... så var det förut, men det hade fallit bort.
hm, djup i rösten... oktavdubb,eller? :P

Kul att du gillade slutet!

//David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Det känns rätt opretantiöst och lite charmigt lo-fi men ändå inte riktigt så att man sugs med.

Visst kan man låta trummorna balansera och hålla resten enkelt men det skall nog till lite mer magi. Kanske något mer galet i ljudbilden eller mer särart på rösten. Just nu känns det lite som mellan pojkrummet och ett konstverk i vardande. Gillar det men det blir ändå lite för blekt.

Frasering kunde vara bättre. Ta mer vara på texten som i att understryka, kontrastera, utmana osv. Blir lite väl snällt och slätstruket. Ett sätt, sångläge hela låten.

Rösten nära, resten väl långt borta.

Syntljud (av vanligt slag) på solot. Ja det får väl gå den här gången  ;)

Ahh så underbart när du tar fram fiolen!

---

Har du delat upp musiken i olika delar, antingen folkmusik och fiol eller så är det annat och knappt fiol alls?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mycket egensinnigt stycke - Gott!
Gillar melodin och det sätt du sjunger den på
Det ger ett drömmande, flytande intryck - på något sätt påminner det om Incredible String Band - även texten "free falling without an end"
Även den långt bortifrån kommande orgeln med sitt ljud förstärker det psykedeliska intrycket.
Inte så förtjust i cymbalerna - skulle önska något mindre av dem
Felan på slutet är underbar - mer av den - kan inte den spela solot istället för synten?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det känns rätt opretantiöst och lite charmigt lo-fi men ändå inte riktigt så att man sugs med.

jo, kan på en nivå förstå att man kan känna så, låten lunkar på och det händer inte så mycket, arret är rätt ospännande o så!

Visst kan man låta trummorna balansera och hålla resten enkelt men det skall nog till lite mer magi. Kanske något mer galet i ljudbilden eller mer särart på rösten. Just nu känns det lite som mellan pojkrummet och ett konstverk i vardande. Gillar det men det blir ändå lite för blekt.
Hm, ja.... tänker att man kanske sabbar känslan (min känsla...) om man kastar in nya grejer...

Frasering kunde vara bättre. Ta mer vara på texten som i att understryka, kontrastera, utmana osv. Blir lite väl snällt och slätstruket. Ett sätt, sångläge hela låten.
Ja, sången ska tas om (igen o igen...) den är svårt att få bra, ska ta till mig dina tips och försöka igen :)
Rösten nära, resten väl långt borta.
Ja, jag vill ha sången franför "orkestern" , men den hamnade kanske lite för långt fram nu (och orkester förlångt bak...)
Syntljud (av vanligt slag) på solot. Ja det får väl gå den här gången  ;)
määä, det är ju skitsnyggt MOGGljud ju :lol:
Ahh så underbart när du tar fram fiolen!

mm, är rätt nöjd med fiolinsatsen
---
Har du delat upp musiken i olika delar, antingen folkmusik och fiol eller så är det annat och knappt fiol alls?

mm, du är inne på nått!
Grejen är den att jag försöker att föra samma mina två musikvärldar...
Det artar sig just nu som att det blir lite fiol på en låt som denna... och lite anorlunda komp/arr på nån folkmusiklåt...
Är även på G att lägga fiol/nyckelhapa på ett par forumlåtar!
Vi får se vart detta bär av :)


Tack för att du tog dig tid och lyssnade !!

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Mycket egensinnigt stycke - Gott!
Gillar melodin och det sätt du sjunger den på
Det ger ett drömmande, flytande intryck - på något sätt påminner det om Incredible String Band - även texten "free falling without an end"
Även den långt bortifrån kommande orgeln med sitt ljud förstärker det psykedeliska intrycket.
Inte så förtjust i cymbalerna - skulle önska något mindre av dem
Felan på slutet är underbar - mer av den - kan inte den spela solot istället för synten?


Hejsan!

Kul att du gillar låten!
Låter på dina kommentarer som om du uppfattat låten lite i samma anda som jag skapat den i, kul att känslan går fram :)
Jo, ska tänka lite på cymbalerna... grejen är ju att de sitter ihop med resten av trummorna...hm....

tack för fina ord om felan, de värmer :wub:
har haft mina tankar om att den ska spela synthsolot... fårse om det blir något av det...

tanken med fiolen är att den är början på ett fiolsolo som inte finns -_-

//David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Dåligtgehör och cykeln sammanfattar det rätt bra tycker jag. När jag lyssnar kan jag önska mer jobb på sång, att allt skulle var lite tightare, aningen mer komplexitet i ljudbilden.

Å andra sidan gillar jag det skarpt. Får lite proculharum-vibes, känns lagom sådär rökigt och flummigt. De små snubblingarna på orgeln kanske man kan ordna till lite, och göra lite mer på rösten.

Gnisselavdelningen på slutet gör mig tveskam. helt underbart är det, men skall det vara mer av den? På ett sätt självklart att du borde utnyttja den oftare, å andra sidan gör det att man lyssnar igen. Din intention om en försmak av något som inte kommer känns helt rätt. Men liiite längre? det är ju SÅ bra!

Kaxa till dig och sjung med gott självförtroende och lite mer attityd så tror jag att det mesta flyter.

Det som känns roligast är att du själv spelar stråke, gitarr (som fanns) klaviatur och trummor.

Kanske kans du testa att kopiera ut trumspåret en gång till och tokkapa diskanten på det, ändra ljudet svagt med någon färgande svag svag effekt, och mixa ihop trumspåren, för att ta bort lite mässing.

Taktarten känns svajig för att man tror att nån tvåfyra eller traditionell 3/4 skall komma -sen när man väl fattat vad som pågår åker man med i skön takt. Om fraseringarna satt lite tightare så skulle den sköna rytmen nå fram mer.

Och visst hade vi kul på msn :)

PS. vi tycker en väldans massa, och jag vet vilken petimeter du är när man ber dig lyssna kritiskt på något alster -du hör hårfina skillnader man gjort. Av den anledningen tror jag att du vill ha det så här lite flytande?

gött mos som kan bli ännu godare med lite krydda :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Dåligtgehör och cykeln sammanfattar det rätt bra tycker jag. När jag lyssnar kan jag önska mer jobb på sång, att allt skulle var lite tightare, aningen mer komplexitet i ljudbilden.

Å andra sidan gillar jag det skarpt. Får lite proculharum-vibes, känns lagom sådär rökigt och flummigt. De små snubblingarna på orgeln kanske man kan ordna till lite, och göra lite mer på rösten.

Gnisselavdelningen på slutet gör mig tveskam. helt underbart är det, men skall det vara mer av den? På ett sätt självklart att du borde utnyttja den oftare, å andra sidan gör det att man lyssnar igen. Din intention om en försmak av något som inte kommer känns helt rätt. Men liiite längre? det är ju SÅ bra!

Kaxa till dig och sjung med gott självförtroende och lite mer attityd så tror jag att det mesta flyter.

Det som känns roligast är att du själv spelar stråke, gitarr (som fanns) klaviatur och trummor.

Kanske kans du testa att kopiera ut trumspåret en gång till och tokkapa diskanten på det, ändra ljudet svagt med någon färgande svag svag effekt, och mixa ihop trumspåren, för att ta bort lite mässing.

Taktarten känns svajig för att man tror att nån tvåfyra eller traditionell 3/4 skall komma -sen när man väl fattat vad som pågår åker man med i skön takt. Om fraseringarna satt lite tightare så skulle den sköna rytmen nå fram mer.

Och visst hade vi kul på msn :)

PS. vi tycker en väldans massa, och jag vet vilken petimeter du är när man ber dig lyssna kritiskt på något alster -du hör hårfina skillnader man gjort. Av den anledningen tror jag att du vill ha det så här lite flytande?

gött mos som kan bli ännu godare med lite krydda :)


mm, håller nog med er (särskilt om ihoptajtandet)

Rösten tycker vi alla,mig inräknat, att jag ska slipa på ... fast jag gillar min sångstil i denna låt, så jag får försöka variera den innanför ramarna för detta stiluttryck.

Jag är också ruggigt ambivalent inför stråkavslutet, på ett sätt skulle jag kunna flumma ut i ett fett improflumsolo(vilket skulle vara kul) , men jag tror att det skulle strida mot min idé.
Så jag håller nog kvar på min idé om att solot ska vara kort och ge en försmak om det ickeexisterande fiolsolot!
Det får helt enkelt bara finnas i era egna hjärnor -_-
La upp en ny version nu med ett dubbelt så långt solo (dubblerat) , mest för att känna hur det skulle kunna vara med ett längre solo, som jag skrev i trådhuvudet så kunde jag inte spela in något nytt material pga att andra tror att man ska sova på natten :ph34r:

Jo, jag vet att jag har problem med kaxigheten( i sång alltså) , får tänka mig en motspelare jag vill förklara detta för när jag spelar in!

Ja, trumspåret.... låtens akilleshäl ... har försökt att pilla lite, men det blir bara skit :(

Att det glider omkring i början förstärker känslan av jam (på gott o ont...), men efter enstund så har alla hittat in i sina mönster och det rullar på!


Jovisst tycker ni en massa :)

Du har helt rätt i att jag vill ha det lite flytade , men just det gör att man måste få allt att ligga perfekt "lite flytande"... vilket jag inte lyckats med än :)

Tackar för att du lyssnat och tagit dig tid att kritisera otaliga versioner av denna låt :) :)

//David "Kålrotslådan"
« Senast ändrad: 09.01.2008, 01:46:38 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kålrotslådan  :blink:


en ide: denna låt slutar som den gör. gör en ny annan låt. gör en tredje, som börjar som denna slutar. Mixa. Servera på CD.

;)

ähfan, konceptet med album och skivor som en enhet är nog knappt levande idag....men jag gillar det. "förr i tiden"  :rolleyes: gjordes det album som va en homogen grej lixom. inte låtbetonade bara, utan som ett budskap eller hur man nu säger.

jaja. sov gott :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
kålrotslådan  :blink:


en ide: denna låt slutar som den gör. gör en ny annan låt. gör en tredje, som börjar som denna slutar. Mixa. Servera på CD.

;)

ähfan, konceptet med album och skivor som en enhet är nog knappt levande idag....men jag gillar det. "förr i tiden"  :rolleyes: gjordes det album som va en homogen grej lixom. inte låtbetonade bara, utan som ett budskap eller hur man nu säger.

jaja. sov gott :)


Jag är gammeldags  och älskar det riktiga skivkonceptet !! :wub:
Tycker det är rent utsagt skit att folk inte använder sig av denna emminenta form ( jag vurmar iomed detta inte för det fysiska cdformatet, som jag anser är dödsdömt, utan för at göra ett gäng låtar som antingen sitter ihop eller har en övergripande idé!
Nu är ju skivor vara ett kollijox av massa spretiga singlar :angry:

mm, kanske jag ska göra en lite svit  :)

hejhej
nattis :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
kålrotslådan  :blink:

gött mos som kan bli ännu godare med lite krydda :)

ja, ett gott mos är kålrotsmos :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
nu ska vi se min vän. :)

jag gillar trumsoundet skarpt, men trummornas ljud (om du förstår skillnaden :) ) är lite keck. spänn åt sejarmattan, låna en bättre ride än den headliner/meinl marathon högst 16" cymbalen som du bankar på där. soundet fö. på trummorna är asmysigt. varmt, torrt och härligt. precis så som det ska vara. vad är det för stereomick?
orgeln är fräck som tusan, men det fattas bas i ljudbilden. hade gärna hört ngt stort o bumligt i botten här. sången är helt fanatisk! jag tokdiggar den. måste lyssna än en gång nu.

mjuk och varm ljudbild, och din beskrivning stämde väl. det är riktig haschpop. jag får fan lite beatlesvibbar, men en del uttal i din sång tar bort den feelingen lite, och istället får jag vibbar av soundtracksofourlives.

trummorna som är lite väl frispelande passar inte hundra. jag hade gärna dragit med ett kit och bankat lite i det rummet som du spelat in där, men har tenta på torsdag och annat att göra nu framöver.. ;)

effekterna är fräcka som tusan men kanske ligger de kvar för länge på trummorna. och solot håller. sitter här i studion i kolmörker och skriver och jag gillar feelingen man får med lurar, och så självklart kommer än en gång felan in, och har ett riktigt vackert ljudladskap. felan gör mkt för låten!!

om jag fick bestämma, skulle jag nog kasta på en riktigt uppenbar trummaskin istället och digitalisera beatet lite mer. kanske ett jobb för farbror idf? ;)

väligt fint gjort som helhet!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba David.
Jag tar genvägen via version tre direkt.. :D

Det låter lite off synk? Trummorna låter "the reel stuff",men synkar inte riktigt - kör med en plugg! Det blir en del slitningar mellan orgel/sång/drums..

Felan grym! Låt ide´n inte så tokig,styr upp denna med midi drums..

En del fina synt prylar oxå,mitt råd - tillbaka till inspelnings bordet med denna.
Jag vill väldigt gärna höra den igen,men då i en tajtare version.

Mvh
Micael


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tja Mikey B)

Tjabba David.
Jag tar genvägen via version tre direkt.. :D

Det låter lite off synk? Trummorna låter "the reel stuff",men synkar inte riktigt - kör med en plugg! Det blir en del slitningar mellan orgel/sång/trummor..

Off sync ?... är det som 'N Sync  :blink:

Nä, men det finns klara slitningar som jag sliter med, målet är att slitningarna ska minska, vilket är slitsamt!
Trumpluggar är inte min kopp te....  <_<
Felan grym! Låtidéen inte så tokig,styr upp denna med midi drums..
-_-, får de vad som händer.... kul att du gillar felan :) !
En del fina synt prylar oxå,mitt råd - tillbaka till inspelnings bordet med denna.
Jag vill väldigt gärna höra den igen,men då i en tajtare version.

Det blir nog svårt... det finns liksom bara ett synthsolo i denna låt... och det har jag redan spelat in B)
Solot är liksom inte ersättningsbart... ren impro :wacko:


Tackar för öronen och att du tog dig tid att lyssna!
//David

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
smacka på något KLART ickeakustiskt percussion/trumspår bredivd, och hascha dina nuvarande trums ännu mer?

congas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
smacka på något KLART ickeakustiskt percussion/trumspår bredivd, och hascha dina nuvarande trums ännu mer?

congas!



mm, ska prova det nu  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Gillar låten, fast det blir lite enformigt. Visst går det att variera sångmelodin lite?
Skulle låta grymt med ett thom yorke-arrangemang också.

Fiolen gillade jag.
blargh


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Gillar låten, fast det blir lite enformigt. Visst går det att variera sångmelodin lite?
Skulle låta grymt med ett thom yorke-arrangemang också.

Fiolen gillade jag.

Hellu!
Jo, det är ju inte världens mest varierade arr/låt ^_^
Tror man brukar säga "lagt arr ligger".... så i det stora hela känns det som jag kommer ha kvar storformen, men kanske lite variation i det lilla !

Ursäkta mig okunnighet... men vad är ett "thom yorke-arrangemang" ?

Tackar för lyssning och feedback!

//David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jag är också ruggigt ambivalent inför stråkavslutet, på ett sätt skulle jag kunna flumma ut i ett fett improflumsolo(vilket skulle vara kul) , men jag tror att det skulle strida mot min idé.
Så jag håller nog kvar på min idé om att solot ska vara kort och ge en försmak om det ickeexisterande fiolsolot!

Gillar också idéen med vad den innebär i form av den saknad man känner när det man tror är på väg inte riktigt kommer till stånd. Jag menade inte heller med min fråga - vilket jag tror du fattade - att du skall använda fiolen överallt i parti och minut.

Det outsagda, det antydda, det saknade är många gånger lika starka konstnärliga uttryck som det välutsagda.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra sagt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
smacka på något KLART ickeakustiskt percussion/trumspår bredivd, och hascha dina nuvarande trums ännu mer?

congas!



mm, ska prova det nu  :)

Det är skitsvårt för låten har inte 100% jämnt tempo... den varierar lite fram o tillbaka.... som en vinyl typ  :ph34r:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Citera
Jag är också ruggigt ambivalent inför stråkavslutet, på ett sätt skulle jag kunna flumma ut i ett fett improflumsolo(vilket skulle vara kul) , men jag tror att det skulle strida mot min idé.
Så jag håller nog kvar på min idé om att solot ska vara kort och ge en försmak om det ickeexisterande fiolsolot!

Gillar också idéen med vad den innebär i form av den saknad man känner när det man tror är på väg inte riktigt kommer till stånd. Jag menade inte heller med min fråga - vilket jag tror du fattade - att du skall använda fiolen överallt i parti och minut.

Det outsagda, det antydda, det saknade är många gånger lika starka konstnärliga uttryck som det välutsagda.

Nä, jag förstod att du inte menade det... såg det mer som en fråga om mitt musiserande  :)


Din sista meingen är verkligen super, det är precis essensen av allt !


Tack för feedback!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
nu ska vi se min vän. :)
Tjaba vännen !
Tro inte att jag har glömt dig bara för att jag svarade på några andra först  :)
jag gillar trumsoundet skarpt, men trummornas ljud (om du förstår skillnaden :) ) är lite keck. spänn åt sejarmattan, låna en bättre ride än den headliner/meinl marathon högst 16" cymbalen som du bankar på där. soundet fö. på trummorna är asmysigt. varmt, torrt och härligt. precis så som det ska vara. vad är det för stereomick?
Kul att du gillade mitt trumsound,
Setet har gammla skin och är helt ostämt, ena cymbalen är spräckt.... ska ta mig samman och fixa upp det nu snart!
orgeln är fräck som tusan, men det fattas bas i ljudbilden. hade gärna hört ngt stort o bumligt i botten här. sången är helt fanatisk! jag tokdiggar den. måste lyssna än en gång nu.
mm, tror att jag hade mer bas, men den försvann i nånstans.... får ropa tillbakas den!
Vad tror du om att lägga ett subbafilter som skapar liktigt låga fina basar, om jag lägger den på basorgel så blir det nog bra. Kanske ska skruva ljudet på den också.
mjuk och varm ljudbild, och din beskrivning stämde väl. det är riktig haschpop. jag får fan lite beatlesvibbar, men en del uttal i din sång tar bort den feelingen lite, och istället får jag vibbar av soundtracksofourlives.
Vilka fina vibbar du får, jämnföras med sådana storheter :)
Ja, mine uttal är ett kapitel försig... är rätt okonsekvent i mitt utal, är väll nånslags engelskt/amerikanskt/svengelskt utal...
när jag har sjungit in har jag tänkt lite på att jag inte ska försöka härmna nånannans engelska, utan ta utalen som känns bra bara.
trummorna som är lite väl frispelande passar inte hundra. jag hade gärna dragit med ett kit och bankat lite i det rummet som du spelat in där, men har tenta på torsdag och annat att göra nu framöver.. ;)
Synd att tentan låg så dumt :rolleyes:
Kan informera om att rummet jag spelar in i är ett rum på ca 50kvm , rätt högt i tak (som högt ca 5 m, som lägst dryga 2m) rummet har däremellan ett snetak.
effekterna är fräcka som tusan men kanske ligger de kvar för länge på trummorna. och solot håller. sitter här i studion i kolmörker och skriver och jag gillar feelingen man får med lurar, och så självklart kommer än en gång felan in, och har ett riktigt vackert ljudladskap. felan gör mkt för låten!!
mm, det är rätt mycket effekter på allt...
menar du effeklterna på trummorna som ligger under solot?
om jag fick bestämma, skulle jag nog kasta på en riktigt uppenbar trummaskin istället och digitalisera beatet lite mer. kanske ett jobb för farbror idf? ;)
Jag har försökt att lägga ett mer digitalt beat , men det är svårt inspelningarna spretar så mycket rytmiskt sett att trummaskinen bara känns helt fel :S
Tror du att du skulle kunna fåtill något som passar?
Om du vill kan du få göra nått litet prov (eftersom jag inte är säker på att jag vill ha det än, känns det taskigt att låta dig göra ett komp som jag sen förkastar...)
väligt fint gjort som helhet!!

Än en gång, Tack :wub:


//david


« Senast ändrad: 10.01.2008, 00:00:11 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Hej david tycker sången ligger lite högt , o ett par tagningar till o rätt upp några sura toner skulle kanske vara bra hör ju att det finns där.
gillar stuket. lite bättre blans o lite mer tid vid micken kan detta bli ännu mer spännande.

tony
att leva är att dö


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hej david tycker sången ligger lite högt , o ett par tagningar till o rätt upp några sura toner skulle kanske vara bra hör ju att det finns där.
gillar stuket. lite bättre blans o lite mer tid vid micken kan detta bli ännu mer spännande.

tony

Hejsan !

Min vision med ljudbilden är att sången ska ligga långt fram, men den ligger nog FÖR långt fram just nu...
Nya insjungnar är på G, så förhoppningsvis kommer det bli bättre :wacko:

Kul att du gillade den !

//david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite av det du fick över MSN:

  • Mindre rytmiskt spel på orgel, låta trummorna göra jobbet
  • Du hade gitarr på den versionen jag hörde först. Vill inte ha den tillbaka men lite linjer på gitarren. Fjärdedelar fram och tillbaka i nåt parti i låten?
  • Syntsolot låter du vara!!  :wub: :wub: Monosyntar är bäst, men.... ibland får du "börja om" och då får ljudet en ful attack. Försök håll det legato hela vägen.
  • Fiolavslutningen är ljuvlig. Som intro också kanske? Trumsoundet här tokdiggar jag. Kanske nåt för hela låten fast då ihop med nåt elektriskt?
  • Du får gärna försöka lyfta fram basen i trummorna om det går. Eller lägg på en samplad baskagge.
  • Jag tycker sången funkar. Kanske addera lite kör istället?

Finemang. Jobba på!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
 Det här var originellt och personligt. bra och coolt mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det här var originellt och personligt. bra och coolt mvh


Tack o bock :)

/david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
    Lite av det du fick över MSN:

  • Mindre rytmiskt spel på orgel, låta trummorna göra jobbet
Testat att spela lite längre toner, men det svårt att få det svängigt... får jamma mer på det helt enkelt...

  • Du hade gitarr på den versionen jag hörde först. Vill inte ha den tillbaka men lite linjer på gitarren. Fjärdedelar fram och tillbaka i nåt parti i
    låten?
Ja, gitarren försvann... för att kanske hitta tillbaka i någonannan form... kanske i fjärdedelar

  • Syntsolot låter du vara!!  :wub: :wub: Monosyntar är bäst, men.... ibland får du "börja om" och då får ljudet en ful attack. Försök håll det legato hela vägen.
:wub: , mm ska pilla bort attackerna, det är rätt lätt ordnat!

  • Fiolavslutningen är ljuvlig. Som intro också kanske? Trumsoundet här tokdiggar jag. Kanske nåt för hela låten fast då ihop med nåt elektriskt?
hm, där sa du nått, hade inte tänkt mig det som intro, men...hm... kanske skulle va nått :)

  • Du får gärna försöka lyfta fram basen i trummorna om det går. Eller lägg på en samplad baskagge.
Ja, som jag skrev nånstans... trummorna är ruggit svårtmixade i nuläget... kanske en samplad baskagge är bäst

  • Jag tycker sången funkar. Kanske addera lite kör istället?
Det fanns lite kör, i nån gammal version, eller iaf att jag dubblerade migsjälv lite här o var...
eller menar du fetingkör ^_^
Finemang. Jobba på!

Tackar för öron och bra kritik !!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Kanske är det mer korrekt språk med alla dessa "to" men jag tror jag hade försökt droppa rätt många av dem. Nu inleds var och varannan mening med "to". Blir som en uppräkning vilket är ok och t.o.m. kan vara starkt ibland... men jag utrycker ändå en viss tveksamhet. Jag hade nog prövat att droppa många av dem.

En helt annan sak. Efter den korta fiolinsatsen kunde man nog tänka sig att du rätt kort återkom och upprepade från kanske;

"To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end

If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout  out loud"

För att därifrån tona ut/avstanna. Inte nödvändigt alls. Mer en sak som jag själv nog hade testat.
 


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Kanske är det mer korrekt språk med alla dessa "to" men jag tror jag hade försökt droppa rätt många av dem. Nu inleds var och varannan mening med "to". Blir som en uppräkning vilket är ok och t.o.m. kan vara starkt ibland... men jag utrycker ändå en viss tveksamhet. Jag hade nog prövat att droppa många av dem.

grejen är att den skrevs som en dikt, och då såg det bra ut med massa "to", men de behövs ju inte så mycket i sången... Bra synpunkt :)
En helt annan sak. Efter den korta fiolinsatsen kunde man nog tänka sig att du rätt kort återkom och upprepade från kanske;

"To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end

If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout  out loud"

För att därifrån tona ut/avstanna. Inte nödvändigt alls. Mer en sak som jag själv nog hade testat.

 
Helt klart värt att testa!

Fast då faller min idé om att låten slutar med ett icke-existerande solo.... :huh:....hm




Tackar DG !
/david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Det är verkligen inte säkert att det skulle bli bättre. Ångrar nästan att jag sa det. Bara en impuls som jag nog hade följt upp själv, men inte som i inspelning utan "jammat" och kännt på i soffan.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det är verkligen inte säkert att det skulle bli bättre. Ångrar nästan att jag sa det. Bara en impuls som jag nog hade följt upp själv, men inte som i inspelning utan "jammat" och kännt på i soffan.

Nej, men testa kan man ju :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
Sången låter väldigt nasalt, försök jobba med lite botten i din röst. Sen är den stundom ganska falsk med, kan tänka mig att du har sjungit in den ganska direkt efter att du bestämt hur du vill sjunga? För det låter liksom osäkert, att du är lite osäker på vad du ska sjunga hela tiden och det brukar innebära sämre intonation. Sjung igenom låten ett par gånger till och lägg sedan om sången, försök även att hitta lite djup/botten.