Kontrollrummet

Skydda trådlöst nätverk

gäst · 9 · 2478

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

macke

  • Gäst
Hur gör jag för att skydda mitt trådlösa nätverk?
Googlade lite och hittade Laneye,
http://www.laneye.com/sv
Kostar 387:- vilket är nästan dubbelt så mycket mot för vad jag gav för både trådlöst nätverkskort och router.
Finns det billigare/gratis alternativ?


macke

  • Gäst
Programvaran du har i din länk skyddar ingenting.
Den upptäcker försök till intrång alterntivt loggar intrång.

Säkerheten får du sätta i din router och ditt trådlösa nätverk.
Kör ett starkt password och WPA eller bättre samt stäng av funktionen som visar din router (med namn) utåt.

Oki, fast det står ju faktiskt "LANeye övervakar nätverket och upptäcker samt hindrar okända datorer från att få tillgång till ditt nätverk eller trådlösa WLAN."
Hur lösenordsskyddar jag nätverket då? :mellow:
Tack för ditt svar by the way! :)


oceanmusic

  • Gäst
Du ska surfa till din router, kolla i manualen vilken adress som är "default". Du ska då komma till ett slags administrativt verktyg. Där sätter du ett lösenord som skall användas av alla som ansluter till det trådlösa nätet, det ger en viss säkerhet.

Säkerheten är självklart väldigt beroende av hur lätt eller svårt lösenord du väljer. Själv har jag ett lösenord som består av 25 st alfanumeriska tecken. Inte särskilt kul att skriva men förhoppningsvis väldigt svårknäckt.

Vad du inte bör glömma är att ändra det "medskickade" lösenordet till Routern till något betydligt svårare.


Utloggad tsmalmbe

Konfigurera också så att endast förhandskonfigurerade MAC-addresser tillåts tillträde.

Hur?

Allt står i din manual för wlan-apparaten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Den tanken var väldigt god! Tackar jag för.  :)

En PC's MAC-adress (Physical Address) fås fram antingen genom kontrollpanelen -> nätverk eller kommandoprompten > ipconfig -all.


macke

  • Gäst
Jättetack för era svar! :)
Manualen som följde med låg på en CD, och min dator ville inte öppna den filen igår.
Det är alltså inte av ren slöhet jag ställer frågan här.
Nåväl, jag ska göra ett nytt försök att öppna filen ikväll, var lite trött & stressad igår.
« Senast ändrad: 19.08.2008, 13:14:24 by macke »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Vad är det för en router du har? Märke och modell?

Jag har en 3Com-router som är rätt bra. Jag kör WPA-PSK för endast autenticerade MAC-adresser, plus att endast en av dem är "trusted", alltså att bara den får åtkomst till admin-gränssnittet.


freddy

  • Gäst
Jättetack för era svar! :)
Manualen som följde med låg på en CD, och min dator ville inte öppna den filen igår.
Det är alltså inte av ren slöhet jag ställer frågan här.
Nåväl, jag ska göra ett nytt försök att öppna filen ikväll, var lite trött & stressad igår.

Manualen lär vara i formatet .pdf
Adobe reader är bra för detta ändamål:
http://www.adobe.com/se/products/acrobat/readstep2_allversions.html


macke

  • Gäst
Jättetack för era svar! :)
Manualen som följde med låg på en CD, och min dator ville inte öppna den filen igår.
Det är alltså inte av ren slöhet jag ställer frågan här.
Nåväl, jag ska göra ett nytt försök att öppna filen ikväll, var lite trött & stressad igår.

Manualen lär vara i formatet .pdf
Adobe reader är bra för detta ändamål:
http://www.adobe.com/se/products/acrobat/readstep2_allversions.html
Rätt, Adobe reader var inte installerat på min nya dator. Pinsamt. :mellow:
Hur som haver så skummade jag igenom manualen igår och där stod det tydligt hur man skulle göra för att skydda nätverket.
Ni ska ha ett stort tack för era svar! :)