Kontrollrummet

Vart leta efter komponenter?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tjena, till framtida DIY projekt undrar jag lite hur ni gör när ni köper komponenter till era projekt, Violiner? Flintan? IDF? Finns det något smidigt sätt att göra detta eller är det som jag befarar, inhandla massa olika komponenter ifrån olika affärer?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Precis, skulle även sitta fint med en sammanställning av länkar till olika firmor o dyl, som man kan vara intresserad av om man fastnat i DIY-träsket :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ELFA är skiten för elektronikkomponenter.. visst kan man köpa från utlandet, men skitsamma. man får relativt bra priser på det mesta på ELFA!
Powerswitchar köper jag på classe oh. finns en riktigt snygg vintage-lookalike där för 35 pix.

frontpaneler och lådor designar jag oftast själv och gör gärna dessa med själv. lite pill, men det är skoj! önskade mig en cnc-fräs i julklapp.. fick ingen!  ;)

jag kommer inte på ngt nu. klockan är mkt och jag är trött..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det är främst komponenter jag menar, lådor kommer jag nog köpa uteslutande färdiggjorda av purusha eller liknande.

Jag vill åt något enkelt sätt att beställa hem komponenter, för det är den delen där jag tycker skon klämmer med DIY.

Jag vill i framtiden bygga 1176, LA-2a, stereopar G7, möjligen G9, Baby animal micpre osv.

Har elfa allting man vill ha?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det är främst komponenter jag menar, lådor kommer jag nog köpa uteslutande färdiggjorda av purusha eller liknande.

Jag vill åt något enkelt sätt att beställa hem komponenter, för det är den delen där jag tycker skon klämmer med DIY.

Jag vill i framtiden bygga 1176, LA-2a, stereopar G7, möjligen G9, Baby animal micpre osv.

Har elfa allting man vill ha?

Tyvärr är det nog så att planerandet av komponentinköp och införskaffande av komponenter är en ganska omfattande del av DIY-andet, både arbetsmässigt och kunskapsmässigt. Inte bara att välja rätt komponenter, utan också ofta när det gäller att över huvud taget få tag på dem. Det beror naturligtvis vad man bygger, vissa projekt är lätta att hitta delar till, SSL-bygget, som är aktuellt just nu, hör till de lättaste bland de vanligaste DIY-projekten. Men även i det här fallet kommer komponenterna från, om jag minns rätt, sju olika leverantörer i Europa och USA, varav bara två med svensk representation.
Elfa, som nämns, är relativt dyra på många prylar och har ofta inte "specialdelarna" men är givetvis en bra och pålitlig leverantör, som man bör prioritera, det finns andra som säljer komponenter med bristande kvalitet, även om de har "rätt typbeteckning"...
Det är tyvärr också så att det för "DIY-aren" ofta kan vara svårt att få tag på rätt komponenter. Många leverantörer säljer bara till företag, och vissa säljer bara stora kvantiteter. Vissa komponenter är svårt att få tag på över huvud taget. Vissa på grund av att man inte vill, eller ens får, sälja dem av olika skäl, och i vissa fall att de är slut i lager och restnoterade mycket långa tider och i vissa fall helt enkelt slutat tillverkas. Då gäller det att t ex vänta, leta eller göra alternativa, egna, konstruktionslösningar för att komma runt problemen.
Vissa, vanliga, DIY-projekt har ju byggts av många och har "upptrampade" stigar till vettiga komponentval och det underlättar naturligtvis. Men även i de fallen bygger detta inte sällan på individuella kontakter som har tillgång till olika delar/kunskap etc, i SSL-kompressorfallet t ex en kille i USA som ordnat fram instrumenten, ett företag som hittat en affärsidé i att sälja VCA:erna i små kvantiteter och en kille i Östuropa som "hantverkar" fram snygga lådor.
Vissa som bygger "paint by numbers" strävar efter att försöka få tag på en "BOM" (Bill Of Materials) för att försöka att förenkla inköpen. Men då gäller det också att lita på att denna BOM fortfarande gäller, att den som gjort den verkligen vet vad han håller på med (så att man inte sitter där med delar som kanske inte är så lämpliga) och att man har tillgång till de leverantörer som finns angivna i BOM:en, de är ofta inte europeiska.
Det finns massor med info på nätet om man söker runt. Men det är också ett ganska omfattande jobb, och dessutom skall man vara starkt medveten om att många av de DIY-projekt som finns redovisade på olika sajter har brister. Det är inte alla som verkligen har gedigna kunskaper men många som känner sig kallade att stolt visa upp sina projekt och idéer. Så om man söker information på nätet gäller det att sålla informationen på rätt sätt...
Om man vill ha det riktigt enkelt vad beträffar delarna är man nog tyvärr hänvisad till färdigkomponerade byggsatser, och det begränsar i sin tur urvalet en hel del.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
ELFA är bra eftersom de har väldigt mycket prylar - men de har bara det som finns i katalogen. Om man behöver sådant som inte finns i deras katalog, så kan man vända sig exempelvis till Bejoken här i Malmö. De kan ofta plocka hem sådant som inte finns i det ordinarie sortimentet, om man själv vet modellbeteckningar etc. Köper man större antal, så kan det gå att förhandla om priset också - något som inte går hos ELFA, annat än de kvantitetsrabatter som står upptagna i katalogen. Det går bra att beställa från Bejoken med ELFA:s artikelnummer också om man ringer eller mailar till dem. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
ELFA är bra eftersom de har väldigt mycket prylar - men de har bara det som finns i katalogen. Om man behöver sådant som inte finns i deras katalog, så kan man vända sig exempelvis till Bejoken här i Malmö. De kan ofta plocka hem sådant som inte finns i det ordinarie sortimentet, om man själv vet modellbeteckningar etc. Köper man större antal, så kan det gå att förhandla om priset också - något som inte går hos ELFA, annat än de kvantitetsrabatter som står upptagna i katalogen. Det går bra att beställa från Bejoken med ELFA:s artikelnummer också om man ringer eller mailar till dem. B)

Visst, Kjell, som är en av dem som startade Bejoken ungefär vid den tiden även jag började med elektronik, är en riktigt hyvens kille som själv även är gammal "amatör" och som har förståelse för hembyggare. Och som ofta är billigare än Elfa på prylarna. Men inte ens Elfa och Bejoken tillsammans räcker ändå till när det gäller kompletta komponentlistor till många projekt...
Båda är dock bra leverantörer.

(Var det förresten nån som provade lödtennet från Bejoken jag tipsade om i en tidigare tråd..? )

Och visst går det att få andra prylar (liksom andra priser) hos Elfa också, det är bara att begära offert. Speciellt när det gäller de tillverkare som de saluför produktsortiment från. Men då blir det även där andra kvantiteter...
« Senast ändrad: 25.12.2007, 18:25:14 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ja, vi var några som beställde lödtennet för att använda till SSL-bygget. ska bli intressant att se hur det fungerar  B)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja, leta komponenter är ett jäkla meck, men kul också!! Man får ta det bit för bit.

RS är min nya favorit. Gigantiskt sortiment och sjukt snabba. Nackdelen är att man ofta måste köpa minst 5 st, 10 st, 50 st o.s.v. i multiplar av grundkvantitet. Man måste också beställa genom företag. Samma gäller även hos Farnell, som är lite dyrare än RS också..

Följande ställen har jag köpt från till GSSL kitet:

Elfa - div. bl.a. motstånd, kondensatorer, kopplingskabel
RS - div. bl.a. potar, kondensatorer, omkopplare
Toroidy - strömtransformatorer
Profusion PLC - THAT kretsar
Musikding - rattar
Purusha - racklådor
Ptowkid - mätarinstrument
Gustav - mönsterkort
Bejoken - ESD påsar + lödtenn  :)
Papperskungen - plastpåsar
Kjell&Co - konduktivt skum

Är väl de ställen jag kommer på nu såhär på rak arm. Jo, köpte några motstång hos LabbElektronik, som ligger runt hörnet där jag bor, ung. vid medborgarplatsen. Han kan också ta hem från Farnell men lägger då på en liten procent, kan vara värt om man bara behöver något litet. Finns massa saker i butiken också som inte finns på hemsidan..

Andra ställen som är värda att nämnas:
Conrad
Electrokit

Jag har funderat lite på att beställa från DigiKey eller Mouser i USA men det har aldrig blivit av. Kanske värt att kolla upp, nu när dollarn är så låg också.

Jag har testat Bejoken tennet. Är väl ingen lödtennsguru men tyckte det var ok. Men det blir lite grått runtomkring av flussmedlet, får se hur det ser ut sen när jag har tvättat av korten lite. Det är rätt "känsligt" för ev. oxid också eftersom flussmedlet inte verkar vara så aktivt. Man måste verkligen tvätta av allt ordentligt innan man löder, annars väter det dåligt. Har suttit och lött 2520 kort från Fabio som legat ett tag.. Det plus att lödöarna är mikrosmå gjorde det jäkligt pilligt.. Ja, vet inte vad jag ska säga, återkommer när jag har använt det lite mer.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Grymt flintan, och ni andra! Tack för infon!

Jag funderar lite, har samma pryl samma identifikations-nummer hos alla olika säljare? blir t.ex. 36NE002 på Mouser samma grejj på Elfa? Om dom nu har dom dvs!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det brukar ofta finnas både produktnamn (ex. BC550C), tillverkares art. nr. (varierar alltså för samma komponent beroende på tillverkare) och återförsäljarens art. nr. Eller vad var det du menade?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Precis, om man kollar på t.ex. La-2a BOM:en som finns på prodigy så står det en massa artikelnamn på Mouser, jag undrar om man kan transformera dessa till någon butik här i sverige? Annars får man väl beställa ifrån Mouser om inte frakten blir för stor, orkar inte hålla på och leta upp modellerna en för en här i sverige...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Om det är Mousers artikel nr så blir det nog svårt. Men kolla upp vad det är för komponenter innan du beställer. Vem är det som gjort bom'en?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det är Dripelectronics som även gör PCB och även T4b's(?) Är inte säker på att det finns några T4b's kvar dock, har försökt maila honom men inte fått något svar...

http://www.prodigy-pro.com/forum/viewtopic.php?t=21012

Kolla manualen så finns det en BOM längre ner


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sitter på modem så jag kan inte kolla pdf'en... En tanke om du köper från Mouser kan vara att skippa strömtransformatorn som väger en del, och förmodligen spara in några hundra i frakt. Så köper du en här hemma istället, om det inte är någon specialare förstås.

Jag skulle också vilja bygga en sån där, men har lite andra planer så jag har inte råd..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det där är också en väldigt intressant del av det, Såhär står det i BOM'en:

Citera
power transformer :
usa build :
allied transformer 6k88vg (250-0250 40Ma CT / 6.3v 2a CT )
allied part #: 227-0113
sowter part #: 0295 (for Teletronix )
european build :
sowter part #: 0208 (for Teletronix )

Jag har letat efter trafo modell 0208 under "mains" på Sowters hemsida(där man även köper audio trafosen till La-2an), men kan inte hitta någon. Handlar det egentligen inte bara om att hitta en strömtrafo som levererar rätt mängd watt med rätt ampere/volt tal? Kanske går med någon annan?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag har även hittat en snubbe på prodigy som levererar färdiga byggsatser till La-2an, men han skulle ha 1700 dollar för en färdig, vilket låter väl saftigt för mig(runt 11k svenska), borde väl gå att knåpa ihop delarna själv och få det betydligt billigare? har gjort en snabbkalkylering och:

audio/strömtrafos = runt 2k
Komponenter = 500 kronor
T4b = runt 1500
Rör = 40$ = 265 kronor PLUS frakt från usa(Någon som vet något bra ställe i sverige att handla rör?)
Låda = 79€+frakt från purusha.

Så med en snabb kalkyl går det nog att dra ner ganska rejält på på priset från det färdiga kittet, sen vet vi ju att pengarna brukar springa iväg med såna här projekt så räkna med en 1500-2000 kronor till(allt är inte medräknat i min lista)

så nånstans runt 6-7 tusen ser det ut som att ett projekt skulle kunna kosta enligt mina kalkyler, låter detta som rimliga siffror?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det där är också en väldigt intressant del av det, Såhär står det i BOM'en:

Citera
power transformer :
usa build :
allied transformer 6k88vg (250-0250 40Ma CT / 6.3v 2a CT )
allied part #: 227-0113
sowter part #: 0295 (for Teletronix )
european build :
sowter part #: 0208 (for Teletronix )

Jag har letat efter trafo modell 0208 under "mains" på Sowters hemsida(där man även köper audio trafosen till La-2an), men kan inte hitta någon. Handlar det egentligen inte bara om att hitta en strömtrafo som levererar rätt mängd watt med rätt ampere/volt tal? Kanske går med någon annan?

Och glöm nu för guds skull inte bort att dom kör med 110V i USA...  ;)

Det du behöver kolla efter är vilka spänningar som behövs (ex. 1x12V, 2x24V, 2x18V + 48V etc.) och att den klarar att lämna tillräckligt med ström, anges i A eller VA (VA=VoltAmpere ≈ samma sak som Watt, alltså UxI, men man räknar lite annorlunda när det gäller växelström.


Edit: Och så vill du ha en ringkärnetransformator som har ett mindre elektromagnetiskt läckfält än vanliga EI trafos.
« Senast ändrad: 27.12.2007, 21:11:58 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin