Kontrollrummet

CHROME: Meltdown (Surreal pt II) ver 10 080627

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnat en hel del på denna idag,drog ned den i går kväll..

Nu börjar det sitta! Eller rättare sagt,det låter svinbra! Åsa gör ett grymt jobb här,lite essande i sången och ett stereo reverb som drar sången lite otajt? - annars tipp topp.Wernis då..ja kanon som vanligt! Och Emulatorn då,inte att förglömma - kanon låt och mycket snyggt arrat!

Om mixen varit mitt ansvar så skulle jag lättat lite på baskaggen,och fixat essen och kollat reverbet på Åsas sång- då har du denna iland.

Starkt jobbat boys and girls!

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul Hmike :)

Intressanta synpunkter helt klart. Köpte nya lurar i dag (AKG 270- kan rekommenderas!) och helt plötsligt är det lixom en helt annan mix  :wacko:  Får nog ta och lyssna in mig på lurarna etttag och posta någon testvarianttill -jag har lixom inga referenser nu =)

Skall kolla på essandet också, det va lite som en ovälkommen sen julklapp när det dök upp i så hög grad i nya lurarna.

Basen ja. Andra tycker den är för basfattig, och du vill ta ner kaggen. Kanske jag skall tolka det som kagge ner, och basarna upp lite?

Tack för bra kritik och lyssning!  :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Livs farligt att byta lyssning..skojar bara - dom funkar säkert kanon.Kör lyssning i så många olika stereo apparater och dylikt som du har tillgång till samt hos vänner och bekanta.Till slut så lär du dig att förstå dina nya grejer.Och då kommer det att låta bra överallt,fast nån groda gör man ju ändå.. Men då har du ju oss här på Kr..Och vi har er och alla har nån och ja du fattar..Mixa loss! Prova oss igen..

Testa först lite bas kagge ned,kanske kryper basen fram lite,om inte fläska på lite bas .Det tål låten.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skall testa :) tack för tipset :)

"i am here and you are there and we are here and we are all together"

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
det tar sig gurorna sitter o åsa kommer till sin rätt ...
skit bra ..
tony

Passar på att tacka för alla trevliga kommentarer om gitarrerna. Tack, tack. Och tack alla andra.
Ska väl bröta loss lite solo senare också.

Åsa kommer att komma ännu mer till sin rätt i kommande version.  ;)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tungt! bra jobbat EMU+ÅSA+WERNBORG !
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm. Här spammas det hej vilt. Ny version, mest pga att jag gjort nåt lite skojigt av visksångsstön inann vers två.

Jag tycker det blev lite bra.....vad tycker ni?


Sen lovar jag att inte bomba förrän vi har lite mer ändrat ;)



Version 7 080106
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hejhej

jo det rytmiska stönet var snyggt , behåll det!

ca 0114, där "gurk"-skrattet kommer.... jag tycker nog att man kan slopa det....

när jag lyssnade första gången var det någon gura som låg lite för off..... men nu hittar jag den inte längre :rolleyes:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow.  Snyggt att hitta den där, låte väl o slaskade :)

tar bort i nästa update ! :)

Nä, jag har ju klippt bort lite smugura på något ställe, eller det var snarare en inklippt grej jag testade med. men nu är det nog inte fuckups på den fronten...


tack DR för bra kritik, version efter version efter version efter....ny version. Och en annan variant innan nästa version.

Uppskattar verkligen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Förresten...GURK-skratt? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Förresten...GURK-skratt? :)

Ja :huh:

ja, jag menade inte en sån

utan en sån :


Ditt skratt låter lite som en såndära musikgurka liksom B)
« Senast ändrad: 06.01.2008, 17:20:14 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Whatever it was så ere borta nu i nästa version :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Låter i stort sett färdigt tycker jag. Tycker fortfarande inte att refrängsången sitter rätt i mixen, känns lite hög i nivå.. och så gillade jag ju inte riktigt disten på den, men det har jag ju redan sagt :)

Vet inte om gitarrerna var med förra gången jag lyssnade, men de är grymma iaf.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, kul :)

Har försökt med snällare sound..men det blev inte riktigt bra tyckte vi.... men jag är med på hur du tänker.

Skall se över nivån också på refrängsången :)

tack för återkoppling :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det öppnar med glas och svart purpur, spets och elakt på en gång
som en ljudbild från förälskelsens mörka labyrinter

Musiken är mycket tagtråd och törnen som väver runt varandra
till en sårig ljudmattan - tillsammans med texten målas en ångestfull tavla
En mörk gång - bas cello synth - går bakom stengitarrerna - gillar
Gillar ljudet på din röst, passar perfekt till musiken

Refrängen med sin melodi och Åsas röst bryter av och ger det lyft som behövs
i slutet på refrängen finns lite ABBA-känsla
och takterna precis efter med gitarren är superbra

Så kommer det igen efter en kort andhämtning
Versen och så refrängen
sen ett stick där det mest framträdande är basen - den fungerar lite som
andhämtning inför refrängen som kommer igen

Slutet med sin huggande haltande takt spelad av gitarrerna är maffig
Till detta ett mäktigt ljud och produktion, bra sång från Åsa, fabulösa gitarrer.

Några synpunkter på låtens struktur
Skulle önska att musiken/bakgrunden till refrängen avvek mer från
versen än den gör nu. Även att musiken till vers 2 var lite annan
än den i vers 1 - för att få lite mer djup/dynamik - kanske låta din sång få
ta större plats  - för att musiken sen får komma tillbaks med full kraft.
Nu är det bra men rätt lika (oxfilet varje gång) vilket iofö sig ger en mäktig känsla

Skulle mycket väl kunna tänka mej två refränger på raken och kanske en tredje
med gitarren snurrande med teman ur melodin.
Lite svårt att se hur en manlig kör skulle passa in .. men vad vet jag, det kanske är helt rätt?

Bra gjort alla i EÅW!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack för en omfattande analys!



bra synpunkter. Jag hade tänkt att andra versen skulle bli ett lyft, men det är nog rätt jämntjockt..och lägga till är nog i princip omöjligt -fullt :D så det får nog bli till att dra av lite file på vers ett, för att öka djupet.

Skall fundera på annat sound under refrängen. lite abba-piano kanske skulle förstärka kontrasten ytterligare? och sen tillbaka till taggtråden i verser och stick.

Två refränger och en tredje där är ju  något som jag tycker funkar bra, skall tala med gitarristen :Doch kör? aoooooohhhhh...... eller come oohhhnnnnnn....
jaja,

jättetack för bra kritik och snälla ord i övrigt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kollat upp MDB? :)

Ok, lyssnar på ver 7 nu... Skall spelas på hög volym helt klart. Vill inte upprepa mig så säger bara att det låter bra, typ  :rolleyes:...

Allvarligt, låter bra gör det. Möjligtvis är snacket lite störande om man inte minns vad du säger, eller har texten framför sig.. Alltså svårt att höra, men kan vara jag också. ;) Är dock en snygg kontrast mot Åsas sång i refrängen.
Detta känns totalt ändå som en av mina favoriter från uppsala ;)
Kan lyssnas på många gånger, hehe gurkskrattet var lustigt  :rolleyes:


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fanken så trevligt att det tas emot så bra :D  Snacket är nog svårt att höra.


En fråga till folk, hur gör man i såna här fall? man vill ha elak distad och allmänt grötig sång. Jag tycker nog att man låter den vara så, och lyssnaren får ta till texten?  Alltså, vet man texten så går det ju bättre.

Lyssnade en sväng på NiN nu, och där hör man ännu sämre. han säljer skivor. :rolleyes:

Hm. Kanske fpr starta ett ämne kring det....


tack för lyssning kinaman....nä, skåning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
fanken så trevligt att det tas emot så bra :D  Snacket är nog svårt att höra.


En fråga till folk, hur gör man i såna här fall? man vill ha elak distad och allmänt grötig sång. Jag tycker nog att man låter den vara så, och lyssnaren får ta till texten?  Alltså, vet man texten så går det ju bättre.

Lyssnade en sväng på NiN nu, och där hör man ännu sämre. han säljer skivor. :rolleyes:

Hm. Kanske fpr starta ett ämne kring det....


tack för lyssning kinaman....nä, skåning :)

Jao
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Konstigt vilka olika referenser som folk har. Jag tänker bara på Sisters of mercy

Tror inte jag kommenterat denna innan. Jag känner mig ambivalent till soundet på något sätt. ibland så krockar ljud med varandra på ett sätt som gör att de harmonierar fastän de inte egentligen passar och ibland så blir det bara ett grötigt intryck.
Jag får dels inte ihop den tunga distgitarren med wah wah wackandet. Jag tycker attbåde spelstilen är så väsnesskilda att det bara blir grötigt. Jag känner mig vilsen till vad jag skall höra på så att säga. Samma med sången. Tungt med distad telefonlursgrowl och så plötsligt ganska flickigt.
Det finns gott om ideér som är bra. Framförandet och mixning och sådant är helt okej  så vitt jag kan höra. Det känns bara lite för grötigt på något vis.
(iofs kanske detta mest är en fråga om smak och tycke)
 :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltså. Jag önskar att du kunde slå på den och lyssna en sisådär 30 gånger. då framträder saker som lite mer renodlade :lol:

Skämt åsido, jag tror att det är en låt som måste växa in hos lyssnaren. Den är lite gjord så.  Flera av ljuden är lite valda med yin/yang peppar/salt svart/vitt  eller vad man vill i åtanke -det som skall testas i nästa mix är att ha åsas röst ännu renare mot min bröliga.

Jag gillar wernborgs gitarrer personligen med wah och rammstein, men jag kan inse hur det låter om man inte är så inne i dem. låten i sig är nog rätt experimentell.

jag har fått några bra tips på hur man kan mecka med sången nu från annat håll, och när den versionen så småningom postas trro jag att det kommer vara lite mindre grötigt.

Tack för bra synpunkter! Allting beaktas vid nästa mix :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ny version.....flejming lite.

Version 8 080101

har funderingar efter ett tips att ta bort åsas dist, kopiera ett spår, skära bort diskant, tokdista det spåret och mixa ihop. får se hur det låter.

Vi har även funderingar kring gitarrsolo. i breaket? eller under sista refrängen? jag gillar personligen att refrängen körs en vända utan sång som slut, men den kanske skulle komma INNAN åsa sjunger de två sista, och då lägga lite latjolajbangura på ?

Tips mottages tacksamt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har iofs hört låten förr men...
Öppningsriffet där, VÄÄÄLDIGT rammstein :) Nästan så man förväntar sig en galen tysk skall börja svamla nåt på tyska "Du hast mich gefragt und ich habt nich gesagt" eller vilken låt det är nu..

Solotanken är bra! Som jag sa tidigare är det en trevlig promenad låten, och mycket mer omväxlande än det mesta, men det är lite som 3 partier som är satta efter varandra ett par gånger. Vad vet jag iofs, men ett gitarrsolo funkar ju alltid. (Nästan. ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil

 :rolleyes:

har ju hört denna verre förr, men den är ju bra iaf ;)
herr gurka dansar fortsatt, om inte masurka så iaf i rubato... han börjar bli endel av låten och vet inte om han tvunget måste bort längre :blink:

mm, helt klart värt att testa att köra mer på svart/vit ,salt/pepparkänslan , att Åsa får vara mer "ren som snö", medan du får bli mer "smutsig som koldamm"
« Senast ändrad: 17.01.2008, 01:29:26 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Iofs kan man ju säga att wernborg solar lite hela tiden iofs ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Då skulle du bara hört en supertidig verre, där han verkligen solade ut... en wenis på tjack ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj detta var en häftig sak! Aggro och laidback samtidigt. Snyggt bryt med Åsa igen men inte lika stor kontrast som i pt 1. Kraft i det tunga artelleriet som alltid i dina verk. Gillar melodin i refrängen. Schysst garv på slutet. Cool.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Iofs kan man ju säga att wernborg solar lite hela tiden iofs ;)

 :D

Citat från: David
Då skulle du bara hört en supertidig verre, där han verkligen solade ut... en wenis på tjack

Shit. Undrar vilken det var.  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har iofs hört låten förr men...
Öppningsriffet där, VÄÄÄLDIGT rammstein :) Nästan så man förväntar sig en galen tysk skall börja svamla nåt på tyska "Du hast mich gefragt und ich habt nich gesagt" eller vilken låt det är nu..

Solotanken är bra! Som jag sa tidigare är det en trevlig promenad låten, och mycket mer omväxlande än det mesta, men det är lite som 3 partier som är satta efter varandra ett par gånger. Vad vet jag iofs, men ett gitarrsolo funkar ju alltid. (Nästan. ;)



rammstein guitars is teh shit :)

Oj detta var en häftig sak! Aggro och laidback samtidigt. Snyggt bryt med Åsa igen men inte lika stor kontrast som i pt 1. Kraft i det tunga artelleriet som alltid i dina verk. Gillar melodin i refrängen. Schysst garv på slutet. Cool.

Tack för snälla ord eq!

Tackar herrarna för visat intresse och återkommer med nyare version vad det lider :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Riktigt bra jobbat. Härlig låt ni har fått till. Snacket på verserna låter bra, får lite krigskänsla, det är lite liknande knaster på sången som brukar vara inbyggt i cockpiten. Engelskan låter bra tycker jag, låter proffsigt i framförande och uttal. Åsa sjunger bra som vanligt, känns som jag upprepar mig ;)
Refrängen kändes inte klockren från början, men det har växt till sig nu och jag gillar den allt mer. Otroligt snygga små gitarrlicks över hela låten, riktigt smakfulla och välljudande, imponerande. Its a keeper!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Grym låt! Har missat denna :P  Låter proffsigt. Gillar synthpadsen och gitarr-slolandet. Och jag tycker inte det lät så himla mycket Ramstein.  B)

Well done!


/Memphis



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Riktigt bra jobbat. Härlig låt ni har fått till. Snacket på verserna låter bra, får lite krigskänsla, det är lite liknande knaster på sången som brukar vara inbyggt i cockpiten. Engelskan låter bra tycker jag, låter proffsigt i framförande och uttal. Åsa sjunger bra som vanligt, känns som jag upprepar mig ;)
Refrängen kändes inte klockren från början, men det har växt till sig nu och jag gillar den allt mer. Otroligt snygga små gitarrlicks över hela låten, riktigt smakfulla och välljudande, imponerande. Its a keeper!

Ah, skitkul :)  Jo, det blir lätt att man upprepar sig angående hennes sång.  Angående refrängen så tycker jag att hon fått till något abba-esque över slutfrasen med körerna där...

Breaket skall omarbetas vad det lider. Tack för lyssning o värmande ord :)


Grym låt! Har missat denna :P  Låter proffsigt. Gillar synthpadsen och gitarr-slolandet. Och jag tycker inte det lät så himla mycket Ramstein.  B)

Well done!


/Memphis



Det kanske är mest vi som inte är inbitna rammsteinfanatiker som tycker gitarren låter på det viset :D

Vi tackar och bockar för omdömet :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol