Kontrollrummet

Gamla godingar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 345
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta är en tråd för gamla låtar långt ifrån AI. Lägg gärna upp era gamla låtar här som ni är lite stolta över för en klapp på axeln, eller nåt.

Jag börjar med en bortglömd låt från 2011 som handlar om Beatles brakeup och det är inte jag som sjunger - gissa gärna!
« Senast ändrad: 18.03.2025, 02:49:01 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad MaxB

• Elvis
    • Antal inlägg: 16 863
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken grym låt det är. Som ett tidsdokument från en viss grupp under en viss tidsperiod. Och väldigt många musikaliska element som sitter som en smäck. Flöjten är ett exempel körerna och de blå tonerna i melodin andra.
Men nu kommer jag till frågan vem är det som sjunger det känns så väldigt bekant men jag lägger min gissning på 91:an.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Kalas! Jag får Beatles-vibbar av det. Skön produktion!

Kan bidra med ett rep från augusti 1984.  :D Vi hade ett kassettdeck och kopplade in ett par hörlurar som mic och tejpade i taket på replokalen. Låten var egensnickrad och ingen av oss lyssnade på Kiss så liknelsen är helt oavsiktlig. :)

« Senast ändrad: 18.03.2025, 21:08:08 by Meter »

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilken grym låt det är. Som ett tidsdokument från en viss grupp under en viss tidsperiod. Och väldigt många musikaliska element som sitter som en smäck. Flöjten är ett exempel körerna och de blå tonerna i melodin andra.
Men nu kommer jag till frågan vem är det som sjunger det känns så väldigt bekant men jag lägger min gissning på 91:an.

Kul med en så stor klapp på axeln jag är stolt över låten och lika stolt över att Janne gör en så bra imitation av John. Jag är rätt så säker på att Paul har hört en eftersom vi var kompisar på MySpace men jag har inte hört några kommentarer.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kalas! Jag får Beatles-vibbar av det. Skön produktion!

Kan bidra med ett rep från augusti 1984.  :D Vi hade ett kassettdeck och kopplade in ett par hörlurar som mic och tejpade i taket på replokalen. Låten var egensnickrad och ingen av oss lyssnade på Kiss så liknelsen är helt oavsiktlig. :)

Jag var inget KIss-fan så jag hör inte riktigt det oavsiktliga däremot hör jag att det är en riktigt bra låt från 84 med skickliga musiker där framförallt sologitarristen och trummisen gör ett kanonjobb.

Utloggad 91:an

• List-etta
    • Antal inlägg: 942
    • Visa profil
Oj, är det så länge sen - 14 år sen "Tomorrow" gjordes! Jag har inte hört den sen dess, jag har ju bytt dator flera gånger under tiden och har tydligen tappat den på vägen. Jättekul att höra den igen.
Janne

Utloggad MaxB

• Elvis
    • Antal inlägg: 16 863
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror fortfarande att det är 91:an som sjunger. Kul att jag både kände igen inspelningssoundet och lite till.
« Senast ändrad: 20.03.2025, 08:04:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror fortfarande att det är 91:an som sjunger. Kul att jag både kände igen inspelningssoundet och lite till.

91:an = Janne

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 797
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön nostalgitripp där! Visst är det väl 91:an som sjunger!?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att ni gillar Tomorrow och visst är det 91:an som sjunger han heter egentligen Jan och det verkade ställa till en del att jag refererade till det. Nåväl jag hade tänkt mig att denna tråd kunde dra till sig en massa Gamla Godingar från era garderober hitintills har bara Meter gjort ett inlägg med en bra 1984-låt men jag vill höra mera från de låtar ni är stolta över från gamla dagar :D

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
En Beatles-inspirerad låt, som jag tror är 10-15 år gammal... B)
« Senast ändrad: 23.03.2025, 17:40:54 by Asti »

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En härlig låt som jag säkert har hört förut men inte har nåt minne av. Sköna hemliga harmonier som hör hemma i Beatlesland. :D

Utloggad 91:an

• List-etta
    • Antal inlägg: 942
    • Visa profil
Håller med Eddi här, en härlig låt med känslor av Beatles! Du får ofta till så spännande ackordföljder i dina verk, detta gillar jag.

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben

Bra gjort!

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
En låt jag gjorde för c:a 20 år sedan.  Ligger mig varmt om hjärtat.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
En låt jag gjorde för c:a 20 år sedan.  Ligger mig varmt om hjärtat.

Snyggt! Fin ljudbild och sköna klanger!

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Meter din låt Nowhere ger mig vibbar av Gotje (stavning) och framförallt av Sting. Otroligt välkomponerad och bra framförd jag hörde inte att SC stökade till basen alls. MEN låten fullkomligt SKRIKER ut att den vill ha en sång på sig. Får jag föreslå att du frågar Karl på forumet om inte han kan sjunga lite? Mvh Eddi

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 186
    • Visa profil
Jäkla fina låtar ni har här. Det jag hittar som kanske kan vara nåt är den här som jag gjorde jag för 12 år sedan tror jag. Hoppas inte ljudet suger för hårt bara

i=4u8NqHL1vY7aHdnM

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
BS wounderbaum jag gissar att det är en cover men om det inte är det så 5 stjärnor extra. Härligt framförd och komponerad :D

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
Jäkla fina låtar ni har här. Det jag hittar som kanske kan vara nåt är den här som jag gjorde jag för 12 år sedan tror jag. Hoppas inte ljudet suger för hårt bara

i=4u8NqHL1vY7aHdnM

Väldigt bra vad det än är för låt!!!

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Tackar för vänliga kommentarer. Det är en låt jag gjorde då för länge sedan, kommer inte ihåg om jag gjorde den live på Internet  eller hur sjutton piano och grejor kom på men förmodligen så kom det dit i efterhand. Videon suger ju så förmodligen är det en av mina gamla webbkameror.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Avkopplande, snyggt! Fint gitarrlir!
/Asti

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Det är alltså jag som är kompositören av låten, jag skrev den när börskrasher och ekonomisk kaos höll på att fucka upp klotet totalt. Jag kommer ihåg att min lärare på Liljeholmens folkhögskola sa att den byter tonart efter första ackordet som enligt honom var ett fiss moll sju minus 5  :D eller nåt. Tror jag man är gammal och glömmer saker nu för tiden

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 531
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En gammal låt från 2011 med två KR-medlemmar på sång och "sång".  ;)
Det var ett rätt ambitiöst grepp med denna låt. Kunde säkert blivit 3-4 låtar, men gjorde en musikal istället.  :D

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj en riktig höjdare som jag tror att jag kommer ihåg. Introt påminner mycket om någon annan låt men sedan bär det iväg på egen hand på ett trevligt sätt var det möjligen mCMuffin vi hörde där i slutet och vem var då den andre KR medlemmen undrar man ju då?

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Visa profil
    • Tuben
@Wennborg: Riktigt snygg produktion. Lite 70-tal över sättet att sätta ihop 4 olika teman i en låt. Hade sången varit på svenska hade det blivit en fullträff!

Utloggad martinm

• List-etta
    • Antal inlägg: 708
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Rotade fram lite gamla 90-tals inspelningar gjorda på en Fostex 4-kanal porta. Inspelade med Alesis HR16 trummaskin och Zoom 9030 gitarreffekt.

Mina projekt 'Måndagsflykt', 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej MarinM jag har lysssnat igenom alla 5 låtar och kan konstatera at du har tiktigt bra ideer vad gäller själva låtarna men att du håller igen vad gäller din röst mycket märkligt för jag tror du har det. Låt nr 2 var inte i synk heller men med lite jobb så funkar den med. Våga sjung lite högre så blir det kanon. :D
« Senast ändrad: 08.04.2025, 03:17:22 by Eddi »

Utloggad martinm

• List-etta
    • Antal inlägg: 708
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Hej MarinM jag har lysssnat igenom alla 5 låtar och kan konstatera at du har tiktigt bra ideer vad gäller själva låtarna men att du håller igen vad gäller din röst mycket märkligt för jag tror du har det. Låt nr 2 var inte i synk heller men med lite jobb så funkar den med. Våga sjung lite högre så blir det kanon. :D

Tack Eddi. Jag ska genast ta en tidsmaskin tillbaka till 90-talet och rätta till detta  :lol: När detta spelades in bodde jag i en ganska lyhörd etta. Kan vara därför rösten hålls tillbaka  :P
Mina projekt 'Måndagsflykt', 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster.