Kontrollrummet

equality - little creek (spring song) min första AI-låt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 564
    • Visa profil
    • SoundClick
Var ju tvungen att testa  :rolleyes:. Har ju använt AI inom foto tidigare. En gammal instrumentallåt med nyskriven sångtext lades som förlaga. Snabbt som tusan levererade Suno.com ett antal förslag där låten hade gjorts om rejält och fixat lite olika sångare och körer. Låter i brist på bättre uttryck, kommersiellt och amerikanskt. Valde ut den jag tyckte var bäst och importerade stems. Tycker inte ljudkvaliteten var särskilt bra och sångspåret tappade snygga körer på vägen. Försökte städa upp i sångspåret men uttalet är stundtals jättekonstigt. Ordet "play" låter som franskans "entré". "Neither" uttalas ömsom "niither" ömsom "najther". Hur som helst förbluffad och imponerad ändå! Kan inte höra att andra instrument har lagts på. Däremot tog Suno bort ett piano. Lade själv på ett sådant, vispar, balalaika och orgel. Är detta dödsstöten för låtskrivare? Skulle vilja att man bara kunde "hämta hem" en vokalist utan att en massa ändrades i låten i övrigt. Det kanske går. Jag har inte utforskat alla möjligheter.

https://soundcloud.com/mikael-schulin/little-creek-spring-song?si=6e905ec970e2462182d607866b69b56d&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
« Senast ändrad: 13.03.2025, 02:50:00 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 177
    • Visa profil
Inte så dumt, typiskt amerikanskt poppigt med lite country aktig knorr och man kanske hade förväntat sig lite större svängar men verkligen helt ok. Jag tror jag får testa lite Ai als hehe och se hur det blir. Var hittade du roboten? Jag har letat men hittade inget.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 328
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fantastiskt - du skrev alltså ut orden och valde female och vad mer?  Tonart eller?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
www.suno.com

Tack för lyssning! Poppig country är en träffande beskrivning.

Här ett videoklipp som visar vad som kan göras med filerna från suno.

« Senast ändrad: 14.03.2025, 01:45:34 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Fantastiskt - du skrev alltså ut orden och valde female och vad mer?  Tonart eller?
Laddade upp min instrumentala låt först. Den fungerade som en slags mall. Önskar som sagt att den kan följas bättre. Skrev in texten.
Sedan skrev jag in:
Female vocal, dreamy och kanske nåt mer.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Tyvärr blev youtubelänken knas ovan. Fixat nu.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 328
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fantastisk video och låt funkar ju skitbra helt enkelt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Fantastisk video och låt funkar ju skitbra helt enkelt!

Kul! Som sagt skulle vilja att bara ladda upp sångmelodin exvis med pianoklink utan att Suno ändrar nåt. Funkar inte det har jag nog hoppat i galen tunna. 😅

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Men det handlar alltså om midi inte riktiga instrument. Lite konstigt då rösten verkar vara "på riktigt". Nåja förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Utloggad equality

• Johnny Cash
    • Visa profil
    • SoundClick
Men det handlar alltså om midi inte riktiga instrument. Lite konstigt då rösten verkar vara "på riktigt". Nåja förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Tror inte jag helt förstår. Inga midifiler upp- eller nedladde, enbart ljudfiler (wav).

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Visa profil
Jag tänkte mera på musiken. Det ser i alla fall ut som att det är midi filer som instrumenten spelar lite som gamla svenska rewire eller vad det hette, jag har nån gammal kopia på programmet kvar. Efter ett tag så kom det en version med audio inspelning inkluderat också och innan den så kunde programmet synkas med tex Logic som i mitt fall.

Det fanns ju också ett PC program när jag jobbade på Fritidsgården också som hette Ejay om jag minns rätt och det fungerade så att man matade in ljudfiler och manipulerade dom på olika sätt till en låt. Som den här tex där trummor och bas är gjorda på så sätt.

https://soundclick.com/share.cfm?id=1630146

Där fanns wav loopar till olika musikstilar och vokal också och man kunde stämma om dom.