Kontrollrummet

Group channel i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

• List-etta
    • Antal inlägg: 935
    • Visa profil
Jag vill kunna sätta volym för flera spår samtidigt, till exempel en kör bestående av sex spår. Jag vet att jag har gjort det för många år sen i ett bra mycket tidigare Cubase.   Spåren la jag i en group channel. Med dess volymkontroll kunde jag då höja/sänka volymen för hela kören samtidigt. Men i mitt Cubase 12 händer inget när jag drar i dess Group channelvolym fast jag lagt alla körsångspår i group channelspåret. Är det nåt jag missat?

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Alltså, jag kan bara beskriva hur jag gör ett grouptrack. Först skapa ett group track. Sen i mixern så ska output på de spår som ska ingå ha det du döpte gruppen till som output. Själva gruppen ska dock ha stereo out som output. Mycket svengelska här... Då kan du ställa individuella volymer på enskilda spår men den sammantagna volymen ska funka på gruppen. Gå igenom alla out och in så de stämmer för jag kör nästan alltid med det och jag kör också Cubase 12. Kan du ta en skärmdump?

• List-etta
    • Visa profil
Tack! Ja det var så man skulle göra, välja group channeln som utgång för varje sångspår. Jag hade bara lagt sångspåren i groupchannelspårets mapp. Nu funkar det!

• List-etta
    • Visa profil
Då du också har Cubase12 ska jag passa på att fråga hur gör man en audiomix till ett monospår? I Cubase 10 kryssade man för en ruta där det stod "mono" men i 12:an hittar jag ingen sån. Om man har flera olika tagningar av ett sångspår eller soloinstrument men vill rensa bort oönskat och därefter exportera det till ett monospår. I Cubase 10 kom det dessutom automatiskt upp en skylt om man ville lägga det exporterade resultatet som ett eget spår i arrfönstret. I Cubase 12 måste jag efter exporten gå in på "import audio" och leta fram filen. Här måste det väl vara nåt jag missat?

Utloggad Meter

• Talang
  • **
    • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
    • Tuben
  • Soundcloud: meter
Aha, jo, gå till "file --> export --> audio mixdown"  under "export as" så hittar du "mono downmix". Sen längre ner i samma ruta hittar du "After Export" där det default står "Do nothing" väljer du istället "Create Audio Track". Dubbelkolla också att "File Type" är wav så du inte jobbar med mp3 i ett projekt.  :)
« Senast ändrad: 28.02.2025, 10:38:28 by Meter »

• List-etta
    • Visa profil
Perfekt! Så var det problemet ur världen. Jo, filetypen är wav , det har jag sett.
Tack för hjäpen!